Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur ofta dricker ni vin?

Hur mycket vin dricker du per vecka i snitt?

  • Enstaka glas

    Votes: 1 1,9%
  • 1 flaska

    Votes: 5 9,3%
  • 2 flaskor

    Votes: 21 38,9%
  • 3 flaskor

    Votes: 12 22,2%
  • 4 flaskor

    Votes: 5 9,3%
  • 5 flaskor

    Votes: 1 1,9%
  • Mer än jag vågar säga!

    Votes: 0 0,0%
  • Alldeles för lite!

    Votes: 7 13,0%
  • Det har du inte med att göra!

    Votes: 2 3,7%

  • Total voters
    54

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Det här blir min första tråd då jag är ny på forumet. Jag hittade ingenting när jag sökte, så jag tänkte ställa frågan här;
Hur ofta dricker ni vin?

Jag dricker vid ett tillfälle per vecka, som oftast blir det att jag och min sambo delar på en flaska (750ml) till maten när det är lördag.
Jag kan ibland känna att jag skulle vilja dricka oftare, bara för att pröva mig igenom flera genrer av vin. Men det känns bättre att skynda långsamt när det gäller alkohol. Alternativt åka på en riktigt vinprovning där det bjuds på flera olika sorter vid samma tillfälle.

Tack på förhand!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja du, svår fråga. Jag dricker nog vin i snitt 2-4 gånger i veckan. Det är dock sällan några större mängder. Ett, eller ett par glas, brukar väl slinka ner vid varje tillfälle på en höft. Vid speciella tillfällen blir det dock mer.

Välkommen till forumet förresten! :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
I stortsätt varje dag då det bör läggas stor tyngd vid meny-genomgången varje dag är det viktigt att ha en bra dialog mellan kök & servis när det kommer till hur man tänker när man gör rätten så att det ska funka med vinvalet till
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hej!

Det här blir min första tråd då jag är ny på forumet. Jag hittade ingenting när jag sökte, så jag tänkte ställa frågan här;
Hur ofta dricker ni vin?

Jag dricker vid ett tillfälle per vecka, som oftast blir det att jag och min sambo delar på en flaska (750ml) till maten när det är lördag.
Jag kan ibland känna att jag skulle vilja dricka oftare, bara för att pröva mig igenom flera genrer av vin. Men det känns bättre att skynda långsamt när det gäller alkohol. Alternativt åka på en riktigt vinprovning där det bjuds på flera olika sorter vid samma tillfälle.

Tack på förhand!
Varför undrar du?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
IOGT-NTO be like
image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag skull väl aldrig avslöja mina dryckesvanor på internet,
men jag brukar försöka dricka champagne varje vecka
och spottar aldrig.
Varför "mörka" något så trevligt och harmlöst som måttligt drickande av kvalitetsviner? Transparens är alltid bäst tycker jag personligen. Det är ju en livsnjutarprodukt vi är intresserade av, knappast narkotika. Jag har dock inga problem med de som gärna håller det för sig själva oavsett skäl. :)
 

Appel

Medlem
Intressant fråga.
Det här kanske blir lite väl specifikt men det brukar bli; onsdagar då jag och min fru brukar laga något godare på lill-lördagar, fredag, lördag och ev något glas till söndagsmiddagen.
Jag anser personligen att livet är för kort för att inte njuta så mycket man kan och hälsan tillåter...
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Grymt intressant frågeställning tycker jag:
Jag kommer från en uppväxt med lite mycket vin, och inte alltid kvalitetsviner. När mitt vinintresse i vuxen ålder tog fart (igen) så drack jag och min sambo kanske 45cl sett över fre-sön (gällde inte Champagne som sambon älskar). Detta gjorde ju att en del stora viner rann ner i vasken (dag 9 efter öppning). Så kan vi ju inte ha det sa vi, och "lärde" oss konsumera lite mer. Det hälls inte längre ner vin i vasken, och konsumtionen är ibland 3 flaskor på en vecka. Då har det skapats andra, nya tankar, som inte heller känns klockrena. Jag inser jag sannolikt överdriver min oro, men ibland tar jag 3-4 vita dagar. Sån är jag...
 

Rexel

Medlem
Fick kolla lite i CT och fick fram att de flaskor jag och min fru konsumerar är runt 130-150 fl per år ca 3 fl per vecka.
En del av detta hälls ut, en del dricks upp av spontanbesökande vintörstande grannar:) en del annat vin konsumeras hos bekanta, jobb mm. Vi dricker ibland enstaka glas under veckan, annars blir det mest fre-lör och ngt glas på söndagen. Innan jag kollade i CT uppskattade jag till 3-4 fl per vecka varav jag dricker lite mer än min fru, min uppfattning stämmer rätt bra med CT.
lägg upp en anonym undersökning/röstning typ 1 fl vecka, 2 fl vecka?
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
CT ja, "den djävulen".., innan jag började bokföra där hade jag underskattat å det grövsta. Frågade sambon vad hon trodde i antal förbrukade flaskor sedan registering dec 2013. Hon/vi var inte på samma planet... Typ gissade 400% fel... Fast det ska sägas till hennes/vårt försvar att det var en hel del middagar, representation mm. Men ändå..
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick kolla lite i CT och fick fram att de flaskor jag och min fru konsumerar är runt 130-150 fl per år ca 3 fl per vecka.
En del av detta hälls ut, en del dricks upp av spontanbesökande vintörstande grannar:) en del annat vin konsumeras hos bekanta, jobb mm. Vi dricker ibland enstaka glas under veckan, annars blir det mest fre-lör och ngt glas på söndagen. Innan jag kollade i CT uppskattade jag till 3-4 fl per vecka varav jag dricker lite mer än min fru, min uppfattning stämmer rätt bra med CT.
lägg upp en anonym undersökning/röstning typ 1 fl vecka, 2 fl vecka?
Din önskan är uppfylld. :)

Tråden har nu en omröstning!
 
Toppen