Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur påverkar Brexit våra vininköp från UK?

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Mycket finns att säga om Brexit men viktigast är förstås hur detta kommer påverka våra vininköp från UK?
Nu är jag ingen storköpare från just UK men jag vet att det finns forummedlemmar som köper betydligt mer därifrån.

-Som jag ser det så borde det bli helt förbjudet att beställa hem alkohol från UK medans man vid resa därifrån begränsas till fyra liter vin.

Vad säger forumet om saken, någon som känner att detta kommer påverka vininköpen i någon större utsträckning?
 

Peder

Medlem
Det borde påverka handeln med vin från England om man inte får någon slags räkmacka med fri handel med medlemsländer. Det är nog drömmen för Systembolaget på Kungsträdgårdsgatan (samt Sverigedemokrater och vänsterpartiet och IOGT) med en en Swexit.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Mycket finns att säga om Brexit men viktigast är förstås hur detta kommer påverka våra vininköp från UK?
Nu är jag ingen storköpare från just UK men jag vet att det finns forummedlemmar som köper betydligt mer därifrån.

-Som jag ser det så borde det bli helt förbjudet att beställa hem alkohol från UK medans man vid resa därifrån begränsas till fyra liter vin.

Vad säger forumet om saken, någon som känner att detta kommer påverka vininköpen i någon större utsträckning?
Så kan det bli, om nu inte Storbritannien fortsätter att vara medlem av EES. Om Storbritannien 1) vill och 2) får vara med i EES är fortfarande helt oklart.

Detta kommer dock att inträffa först efter utträdesförhandlingarna är genomförda. Dessa förhandlingar har två år på sig efter att Storbritannien formellt har meddelat EU att de vill gå ur, vilket de ännu inte gjort. Ingen verkar i och för sig tro att det går att slutföra förhandlingarna på den tiden, men det är å andra sidan oklart om det kommer att bli någon förlängning på förhandlingstiden p.g.a. att det kräver total enighet bland övriga 27 medlemsländer.

Detta betyder sammantaget att Storbritannien med största sannolikhet fortsätter att vara medlem av EU åtminstone till hösten 2018. Så tills dess bör det inte vara något extra problem att köpa vin därifrån.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det borde påverka handeln med vin från England om man inte får någon slags räkmacka med fri handel med medlemsländer. Det är nog drömmen för Systembolaget på Kungsträdgårdsgatan (samt Sverigedemokrater och vänsterpartiet och IOGT) med en en Swexit.
Dock gäller samma sak för Sverige som för Storbritannien vid ett eventuellt Svexit, det beror på om vi stannar i EES eller inte. Skulle Sverige stanna i EES skulle det förmodligen inte gå att återinföra statliga monopol som avskaffats genom EU-inträdet; på alkoholsidan var det produktions-, import-, export- och partihandelsmonopolen som då avskaffades. Att de fanns före 1995 är ingen garanti för att de skulle kunna återinföras, med tanke på att EU- och EES-reglerna har ändrats sedan dess. Och som en påminnelse, det är ju avskaffandet av importmonopolet som är grunden för möjligheten till privatimport från handlare i utlandet.

Sverige har nog inte riktigt samma självbild som Storbritannien, så jag har svårare att se ett eventuellt svenskt utträde innebära att vi även skulle lämna EES. Förutom att jag har svårare att se att en eventuell svensk folkomröstning skulle ge en majoritet. Själv har jag däremot alltid trott att britterna skulle rösta för ett utträde om det väl blev en omröstning, så jag är en av de som faktiskt inte blev så förvånade igår.
 
Last edited:

Terroirviner

Leverantör
Dock gäller samma sak för Sverige som för Storbritannien vid ett eventuellt Svexit, det beror på om vi stannar i EES eller inte. Skulle Sverige stanna i EES skulle det förmodligen inte gå att återinföra statliga monopol som avskaffats genom EU-inträdet; på alkoholsidan var det produktions-, import-, export- och partihandelsmonopolen som då avskaffades. Att de fanns före 1995 är ingen garanti för att de skulle kunna återinföras, med tanke på att EU- och EES-reglerna har ändrats sedan dess. Och som en påminnelse, det är ju avskaffandet av importmonopolet som är grunden för möjligheten till privatimport från handlare i utlandet.

En EES-stat som Norge (som Björn Rosengren hade kallat en annan typ av stat) tillåter privatimport men inte distanshandel, dvs det verkar inte vara möjligt för en vinbutik inom EU att sända vin till kunder i Norge och ombesörja inbetalning av norsk alkoholskatt osv åt kunden. Kunden måste sköta all administration och transporten.

Jag tror att det är tack vare EU som Sverige tillåter distanshandel. Reglerna står tydligt i EU:s punktskattedirektiv från 2008 (artikel 36) och är införlivade i den svenska alkohollagen och skatteverkets rutiner.

Vet inte om det som Norge gör strider mot EES eller om det krävs EU-medlemskap för att omfattas av t ex punktskattedirektiv?

Även Island och Schweiz verkar ha egna regler för införsel och import av alkoholdrycker, och det verkar inte vara möjligt att bedriva distanshandel med dessa länder, i alla fall inte som inom EU.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Därtill så slår ju EES vakt om den fria rörligheten vilket var ett av huvudargumenten för nejsidan att lämna. Inte så troligt att UK väljer den vägen således. Därtill var ju avgifterna till EU ett stort argument och dessa finns även för EES-medlemmar så även det talar ju för att det inte är ett alternativ.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag tror att det är tack vare EU som Sverige tillåter distanshandel.
Jo, självklart, konsumentvänliga liberaliseringar på alkoholområdet kommer så klart inte från svenska politiker! :) Det är Rosengrendomen från 2007 som är orsaken till att privatimport tillåts. Sedan innebar Joustradomen - som avkunnades 2006, ett knappt år innan - att man måste betala mottagarlandets punktskatter även när man köper som privatperson inom EU.

Det luriga är att Joustradomen kom flera år efter Rosengren & co köpte sin pall med spanska viner. Så det som prövades var privatimport snarare än distanshandel, även om skillnaden inte är alltför stor. Utländsk kommersiell säljare och inhemsk privat köpare - men med lite olika rollfördelning avseende vem som tar hand om vad.

Reglerna står tydligt i EU:s punktskattedirektiv från 2008 (artikel 36)...
...och det bör alltså ha varit Joustradomen som omsattes i direktivet.

Vet inte om det som Norge gör strider mot EES eller om det krävs EU-medlemskap för att omfattas av t ex punktskattedirektiv?
Även EU-medlemmen Finland lär ha lite andra regler än Sverige. Nu är jag lite ute på hal is kompetensmässigt, men jag tror att skillnaden mest beror på att olika EU/EES-länder omsatt reglerna lite olika. Det handlar så vitt jag förstår att försöka skilja på distanshandel och privatimport. Det är så vitt jag förstår inte prövat av EU-domstolen (eller EFTA-domstolen, som förmodas följa samma regler) om det är lagligt eller inte att försöka utesluta distansförsäljning från privatimport. Sveriges implementering beror nog till stor del på att det ju faktiskt var ett svenskt fall i EU-domstolen som ledde till Rosengrendomen. Det var alltså specifika svenska bestämmelser som domstolen förklarade som olagliga. Det finns ett mindre känt parallellmål till Rosengrendomen, där EU-kommissionen stämde Sverige, där några exakta formuleringar från domslutet togs in i den ändrade svenska lagstiftningen. Det var dessa formuleringar som möjliggjorde distanshandeln som den ser ut idag.
De övriga konsumentfientliga monopolländerna i EES, d.v.s. Finland, Norge och Island, fick efter dessa två domar lista ut vilka motsvarande bestämmelser i sina länder som därmed också var att se som olagliga, och då kan det ha funnits aningen mer nationellt tolkningsutrymme hur deras egna regler behövde ändras.

Även Island och Schweiz verkar ha egna regler för införsel och import av alkoholdrycker, och det verkar inte vara möjligt att bedriva distanshandel med dessa länder, i alla fall inte som inom EU.
Schweiz är inte medlem av EES trots att de är medlem av EFTA, utan har ett eget avtal med EU, så regler för Schweiz säger inget om resten av EES.
 
Toppen