Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur tillämpar SB praxis att betala med euro?

Bastardo

Medlem
Hittar ingen bra avdelning att fråga, så jag gör det här. Moderatorn får gärna flytta tråden till något mer passande om det är fel avdelning.
Min fråga gäller följande. Systembolaget tar emot euro upp till en viss valör av sedlar. Ringde till kundtjänst på fredag och de sade att det är okej att betala med högst 50 euros sedel. Nu gick det INTE alls att betala med den på ”min” butik. Men på kundtjänst sa de att det ska vara tillåtet. Vi får se hur det går nu på måndag. Känns inte så kul att gå dit igen, när de inte vet ens själva vilka regler de ska följa. För det kan väl inte vara så att varenda affär får själv bestämma vilka regler de har.
Sen en annan grej. Varje gång jag har frågat om kursen på euro etc. så kan de inte svara på den frågan. Ytterst märkligt, då de MÅSTE ha någon policy hur det hela fungerar.
Antingen betalar de med en kurs som är procentuellt lite lägre än gängse kurs hos vanliga aktörer, eller att de har något annat formula hur de räknar fram det. Vad jag vill säga är att normalt sett lönar det sig att köpa på bolis för den sedeln eller sedlarna man har i sin hand i stället för att gå till Forex eller banken att växla. För de tar alltid ut en växlingsavgift som är kanske en femtilapp eller så.
Då tror jag att man tjänar flera kronor genom att köpa varor i stället på bolis. På så sätt slipper man också växlingsavgiften.
Och sen undrar jag varför Systembolaget är så superhemlig angående växelkursen att de kan inte öppet redovisa det? Det känns att på det här sättet försöker de att mörka någonting som vem som helst kan ta reda på ändå, med lite ihärdighet och en välfylld plånbok med europeisk valuta.
Jag hoppas att ni, som är insiders här, kan förtälja lite i frågan.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Valutakursen vet jag inte vad den är men däremot är det ju enkelt att hänvisa till denna sida som klart och tydligt säger att det går att betala med Euro, DKK och NKK. https://vanligafragor.systembolaget...g-betala-med-utlandsk-valuta-pa-systembolage/
Tack, thunberg!
Det är något mystiskt med varför SB kan inte berätta hur de räknar fram kursen för euro, och förmodligen för alla andra tillåtna valutor också. Och om man tolkar texten korrekt, så finns det inga begränsningar hur stora sedlar är tillåtna från Norge och Danmark!
Tror dock inte att de skulle bli så glada om du försöker betala med lite större sedlar. :)
Det måste helt enkelt vara någon formula hur de räknar valutakursen. Varför inte öppet redovisa det också?
Jag är dock ganska säker på att det lönar sig att inhandla på bolis i stället för att använda bank eller växlingsföretag.
BTW. Min kompis tror att det ska vara även möjligt att växla på Pressbyrån, men det vete sjutton om det är möjligt. :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Min teori är att det sker en valutakorrigering dagligen som per automatik läggs in i kassasystemet.
Du har säkert rätt i att det måste ske dagligen, men jag efterlyser orsaken varför det måste vara så hemligt? Jag har ingen chans att veta vad är kursen innan jag handlar. Det går inte ens ringa till SB och fråga saken. De vet inte, har jag fått till svaret.

Tydligen inte möjligt att växla pengar, bara beställa utländska pengar, men inte att växla direkt från euro till SEK.
https://www.allehanda.se/artikel/ornskoldsvik/pressbyran-hjalper-med-utlandsk-valuta
 

ChristianB

DipWSET
Växelkursen är dålig, det borde ju räcka som skäl att låta bli; att vi inte har någon avgift löser sig genom dålig kurs. ;) Att det inte är högre än 50 Euro i sedelform beror på att det förekommer väldigt mycket falska sådana pengar. Titt som tätt så förekommer det att vi inte alls tar emot Euro då det varit ovanligt mycket falska pengar i omlopp, men annars är det upp till 50-sedlar och inga mynt. Om din butik nekade helt och hållet så är de nog felinformerade alternativt så vet de något som jag inte vet i skrivande stund.

Däremot är SB inget växlingskontor. Det finns ingen praxis att växla svenska pengar heller. :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Växelkursen är dålig, det borde ju räcka som skäl att låta bli; att vi inte har någon avgift löser sig genom dålig kurs. ;) Att det inte är högre än 50 Euro i sedelform beror på att det förekommer väldigt mycket falska sådana pengar. Titt som tätt så förekommer det att vi inte alls tar emot Euro då det varit ovanligt mycket falska pengar i omlopp, men annars är det upp till 50-sedlar och inga mynt. Om din butik nekade helt och hållet så är de nog felinformerade alternativt så vet de något som jag inte vet i skrivande stund.

Däremot är SB inget växlingskontor. Det finns ingen praxis att växla svenska pengar heller. :)
Var i dag förbi en bolis och kunde växla in min sedel. Det verkar vara ungefär som det har varit även hittills, alltså att man tjänar några tior genom att ’växla’ euro på bolis i stället för Forex.
Obs! Det är annat, om ni har åkt på semester och vill växla tillbaka återstående pengar. Det brukar inte kosta något extra alls i så fall.
Jag fick ungefär en kurs som motsvarar följande: 478,9 SEK för 50 euro. Och om jag hade växlat in sedeln hos Forex: kursen i dag var tydligen 9,8872, så 50 euro skulle bli då 494,36 – 50 kronor i växlingsavgift = 444.36 SEK. Så skillnaden blir 34,54 SEK.
Nu har ni bevis att det lönar sig att ’växla’ på SB i stället att gå hos någon annan. Av erfarenhet vet jag också, att de Ica-butiker som ens tar emot euro ger sämre kurs. De ska man helst undvika.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Nu förstår jag inte vad det har med Systembolagets hantering av utländsk valuta att göra. Kan du utveckla?
Du, som är moderator kan väl ta bort sånt som är oväsentligt ;) Annars ser jag ingen nytta av att ens fråga om sånt.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Du, som är moderator kan väl ta bort sånt som är oväsentligt ;) Annars ser jag ingen nytta av att ens fråga om sånt.

Jag tycker i det här fallet att det var bättre att ställa en öppen fråga för att skapa en diskussion, alternativt utveckla den redan pågående diskussionen. Bara för att vi kan modifiera inlägg så är det ingenting som vi strävar efter.

Jag tycker det är mycket bättre när jag läser ikapp på forumet och inte får in några rapporter om att medlemmar känner sig kränkta av varandras inlägg.

Med det sagt, att bara ta bort en persons åsikt eller kommentar är absolut ingenting som vi önskar att göra. Jag har nog bara gjort det en gång tidigare. Jag gissar i alla fall att det var ungefär såhär @thunberg tänkte.
 

sunqan

Vinös
Var i dag förbi en bolis och kunde växla in min sedel. Det verkar vara ungefär som det har varit även hittills, alltså att man tjänar några tior genom att ’växla’ euro på bolis i stället för Forex.
Obs! Det är annat, om ni har åkt på semester och vill växla tillbaka återstående pengar. Det brukar inte kosta något extra alls i så fall.
Jag fick ungefär en kurs som motsvarar följande: 478,9 SEK för 50 euro. Och om jag hade växlat in sedeln hos Forex: kursen i dag var tydligen 9,8872, så 50 euro skulle bli då 494,36 – 50 kronor i växlingsavgift = 444.36 SEK. Så skillnaden blir 34,54 SEK.
Nu har ni bevis att det lönar sig att ’växla’ på SB i stället att gå hos någon annan. Av erfarenhet vet jag också, att de Ica-butiker som ens tar emot euro ger sämre kurs. De ska man helst undvika.
Forex tarväl inget för att växla tillbaks, enda kravet har i alla fall förr varit att man haft växlingskvittot med sig
 
Toppen