Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur varmt dricker du ditt rödtjut?

en öppen fråga: vid vilken temperatur brukar ni dricka rödvin? Själv har jag med åren gått mer och mer mot allt kallare rödvin. En del restaurangbesök sommartid - framför allt på varmare breddgrader - slutar med att jag beställer in en ishink. det kanske inte är direkt en fråga för Kamratposten eller det svunna teveprogrammet 'bullen' men jag undrar helt enkelt hur onormalt det är att dricka kallt rödvin?
 
Jag vill gärna ha mig i nedre delen av det som flaskorna brukar rekommendera, dvs runt 16 när jag tappar upp i glas. Sen kan det gärna få gå uppåt 18-20, men normal inomhustemperatur runt 22, kanske lite varmare i ett kök fullt av folk och spis på full spätta blir lätt för varmt. Många vin blir lätt kladdiga (fruktighet övergår till syltighet, typ) vid högre temp, tycker jag. Undantag finns åt alla håll naturligtvis...
 
Last edited:

mnor

Medlem
Tar alltid in ishink på restaurant på sommaren eftersom vinet oftast serveras alldeles för varmt. Är jag hemma tar jag oftast ut vinet direkt från vinkylen och häller det i karaff, så det är vanligtvis någonstans runt 16-18 när jag häller upp det i glaset. Har inget problem att dricka vin som är upp till 23 grader, men när det börjar närma sig 25 grader tycker inte jag det är gott längre.
 

Pontus

Medlem
en öppen fråga: vid vilken temperatur brukar ni dricka rödvin? Själv har jag med åren gått mer och mer mot allt kallare rödvin. En del restaurangbesök sommartid - framför allt på varmare breddgrader - slutar med att jag beställer in en ishink. det kanske inte är direkt en fråga för Kamratposten eller det svunna teveprogrammet 'bullen' men jag undrar helt enkelt hur onormalt det är att dricka kallt rödvin?
Nu gällde frågan rödtjut, men för att utvidga lite så handlar det väl om balans mellan olika smaker samt intensitet kontra tycke och smak? Personligen så intar jag som du gärna rödvin, iallafall yngre, på den lite kallare sidan och tvärtom med vitt inklusive mousserande.
 

Mattias Schyberg

Administratör
en öppen fråga: vid vilken temperatur brukar ni dricka rödvin? Själv har jag med åren gått mer och mer mot allt kallare rödvin. En del restaurangbesök sommartid - framför allt på varmare breddgrader - slutar med att jag beställer in en ishink. det kanske inte är direkt en fråga för Kamratposten eller det svunna teveprogrammet 'bullen' men jag undrar helt enkelt hur onormalt det är att dricka kallt rödvin?
Mäter aldrig tempen på det jag dricker, men brukar stoppa in även röda viner i kylen en stund innan jag dricker dem. Optimal temperatur på rött för mig är nog strax under 20 grader och aningen kallare (runt 15 grader) för vitt.
 

sunqan

Vinös
Jag 8 i vitvinsdelen och 16 i rödvinsdelen i serveringskylen. Det betyder att det röda hamnar på 16-17 direkt efter karaffering och i avsmakningsglaset. Och 18-20 typ vid dricksdags. Det vita samma sak... 8-9 vid avsmakning och 10-12 senare. Båda sorterna brukar åka in i kylen en stund igen om det är varmt ute.
På restaurang står jag ut med mycket, jag gillade att man satte rödvinskaraffen på isbädd i turkiet :) jag gillade inte när jag fick 4gradig beaujolais villages i antibes. Blecksmak är aldrig roligt :-(
 

Mmm

Medlem
Det bästa är att följa ett vin från källarsvalt (14 grader hos mej) till rumstemp. Då träffar man rätt någonstans på färden. För varmt rödvin är jobbigt. Speciellt Bourgogne dör helt när det är för varmt
 
Toppen