Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur vet jag om vinet är dåligt? (The chocolate block)

fatalbert

Medlem
Här kommer en till nybörjarfråga. Frugan och jag drack vin till pizzan ikväll. Jag tyckte att vinet smakade lite funky. Det påminde mig om svärfars gamla artonhundratalstorp. Hustrun däremot tyckte inte att det var något galet. Jag bad till och med en granne att komma med utlåtande och han tyckte inte heller att det var dåligt (även om båda kunde hålla med om att det fanns en ton av jordkällare över smak och doft).
Strunt samma, tänkte jag, ända tills jag skulle poängsätta vinet i min app. Då upptäckte jag att det kostade 250 kronor (jag hade fått vinet i present) och det är mycket i förhållande till de viner jag brukar köpa.
Någon som kan säga om the chocolate block ska ha en sunkig smak eller var vinet dåligt?
Tacksam för svar.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Såhär skrev jag på CT:

Drank 2016-02-05 90p, ett intressant vin som skiftar smaker under hela kvällen, vid första sniffen så är det väldigt skitigt med inslag av gödsel och bensin. efter att ha luftats ett tag i glas och karaff så rundas det av betydligt bättre och frukten kommer fram. Det är inte den här syltiga frukten som blir söt och sliskig, mer eleganta röda bär. Linnea sa att det var väldigt gott och jag kan bara hålla med. Absolut värt att köpa igen! Finns en trevlig kraft i vinet tack vare den lilla andelen cabernet.
 

Mats

Gone todash....
...... gamla artonhundratalstorp. ....... en ton av jordkällare över smak och doft.
Låter som en ganska bra beskrivning på ett korkskadat vin. Brukar bli som det luktar om en trasa som legat bortglömd under nedersta hyllan i källaren. Om det är köpt på Bolaget och flaskan inte är slut är det bara att gå tillbaka med det som är kvar och få pengarna tillbaka. Behövs inte kvitto och de kommer inte kollprova att det är defekt. Tror det här är nästan det enda som är unikt och bra med Bolaget, inget tjafs utan bara pengarna tillbaka. Är ett bra sätt att lära sig vad som är defekt och inte, ta pengarna och om samma vin finns kvar är det bara att prova (och ev lämna tillbaka) igen.
 

sunqan

Vinös
Defekt, helt klart. Eftersom två personer tyckte det var ok, låter det som s.k."smygkork"- man sitter där och undrar "ska det verkligen smaka såhär"; "nä det är nog inget"; "där kom det igen- det känns inte bra".
Råkar man ut för det på ett vin man druckit förut är det lättare att inse att det är defekt. Första gången är alltid förvirrande.
Och som sagts tidigare- systembolaget har en generös returpolicy, man brukar inte behöva kvitto bara det är ett vin som inte uppenbart är köpt nån annanstans. Bara att returnera.
 

Alpha

Medlem
Är det verkligen så mycket? Jag har snarare hört 1-2% vilket stämmer ganska bra med mina egna erfarenheter.

Läste det för några år sedan men har även läst lägre siffror. Tycker nog att jag stöter på det oftare än var hundrade flaska dock. Alltid svårt med "jag upplever" frågeställningar dock :D.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det verkligen så mycket? Jag har snarare hört 1-2% vilket stämmer ganska bra med mina egna erfarenheter.
För ca 10 år sedan figurerade siffror runt 5% korkdefekt ganska flitigt (möjligen med en spridning 3%-7%), och några av de mer systematiska undersökningarna som citerades hade gjorts av Decanter i samband med att de öppnat väldigt många (ett par tusen?) flaskor inför Decanter World Wine Awards under ett par år.
I de senaste årgångarna, säg 2010-talet, tycks defektfrekvensen ha gått ner betydligt, och 1%-2% stämmer överens med mitt intryck. Idag finns det nog inga toppviner som ligger anmärkningsvärt högt i defektfrekvens, så såg det tyvärr inte ut förr när både vinproducenter och korkproducenter levde i förnekelse. För övrigt låg champagne (med sin annorlunda kork, två tunna skivor av hög kvalitet + kompositkork) någonstans där runt 1%-2% när andra viner låg högre.
Å andra sidan skulle jag säga att andra halvan av 1990-talet (och möjligen något år in på 2000-talet) ligger högre än 5%, så frågan är om inte snarare runt 10% är rimlig för den perioden. Dessutom var ju vissa korkpartier drabbades av betydligt högre frekvens av defekt, förmodligen från vissa korkproducenter, så det tenderade väl att drabba samma vinproducenter flera år i rad om de behöll samma korkproducent. Jag har t.ex. varit med om att behöva öppna sju flaskor mellanklass-Bordeaux av årgång 2000 ur samma låda för att få tre korkdefektfria! Andra viner där jag tycker att jag varit med om misstänkt många korkdefekta 90-talare är allehanda Priorat och Moulin Touchais. (Jag syftar här på viner som får sin kork när de är rätt unga, sådant som t.ex. champagne och långlagrade starkviner kan ju få korken decennier efter årgången.)

Så om man bara dricker unga årgångar och inte har "hängt med länge" så kan man nog tycka att 1%-2% är en bra skattning. Dricker man mestadels klassiskt moget med 10-20 års ålder tycker man nog att det ligger på 5%-10% och har först på sistone börjat känna av en förbättring.

Senast sniffade korkdefekta flaska (inte min): Fontaine-Gagnard Bâtard-Montrachet 2006, igår. Som en i sällskapet uttryckte det: man blir lite förvånad när en vit bourgogne är dålig p.g.a. korkdefekt snarare än premox. :confused:
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
Funderade på en sak kring korkskadat vin - vet någon om det även blir korkskadat om vinet står upp under hela sin livslängd? I alla fall blir lindrigare om det står upp majoriteten av sina år? Många vin som säljs på bolis har bara något eller några år på nacken och dricks ganska omgående. Om man själv lagrar det stående 2-3 år (vilket knappast torkar ur korken) - har man minimerat ev korkskada då?

Och gäller det omvända - att ett äldre vin som legat i många år, blir det mer korkskadat allt annat lika? Tänker även @vintomas inlägg ovan om att äldre vin är mer korkskadat - kan det också bero på detta, inte bara att tillverkningsprocesserna blivit bättre?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Funderade på en sak kring korkskadat vin - vet någon om det även blir korkskadat om vinet står upp under hela sin livslängd? I alla fall blir lindrigare om det står upp majoriteten av sina år? Många vin som säljs på bolis har bara något eller några år på nacken och dricks ganska omgående. Om man själv lagrar det stående 2-3 år (vilket knappast torkar ur korken) - har man minimerat ev korkskada då?

Och gäller det omvända - att ett äldre vin som legat i många år, blir det mer korkskadat allt annat lika? Tänker även @vintomas inlägg ovan om att äldre vin är mer korkskadat - kan det också bero på detta, inte bara att tillverkningsprocesserna blivit bättre?
I brist på andra svar så kan jag försöka att spekulera.

Om flaskan förvaras så att vinet inte har kontakt med korken så borde ju rimligtvis risken att en TCA-kontaminerad kork lyckas kontaminera vinet minska (nu är det dock väldigt små mängder av ämnet som behövs och fler bovar än korken som kan orsaka defekten). Detsamma borde rimligtvis gälla även när det gäller tidsaspekten: Ju längre tid vinet har haft kontakt med en smittad kork desto större risk att TCA har hunnit extraheras ut från korken och smittat vinet. Sen om verkligheten är lika logisk som mina spekulationer indikerar, låter jag vara osagt. :)

Huruvida det är en god idé att förvara flaskan vertikalt för att minska risken har jag väldigt lite koll på, men kanske har du en poäng och jag finner dina tankar intressanta. Vin som ändå är ämnat att dricka inom en snar framtid borde ju rimligtvis inte påverkas negativt om flaskan förvaras vertikalt, kan jag tycka.

Vi får hoppas att någon som vet något om det hela har lite fakta att bjuda på! :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Funderade på en sak kring korkskadat vin - vet någon om det även blir korkskadat om vinet står upp under hela sin livslängd? I alla fall blir lindrigare om det står upp majoriteten av sina år? Många vin som säljs på bolis har bara något eller några år på nacken och dricks ganska omgående. Om man själv lagrar det stående 2-3 år (vilket knappast torkar ur korken) - har man minimerat ev korkskada då?
En väldigt bra fråga. För att svara mer exakt på den skulle man nog behöva göra experiment. Min gissning är att överföringen av TCA nog går långsammare via en luftspalt än direkt till vinet, eftersom det är en stor molekyl.

Tyvärr lär en luftspalt dock inte stoppa TCA (trikloranisol, det ämne som vanligen orsakar kordefekt) helt. Jag har nämligen hört talas om fall där man fått "korkdefekt" i viner utan att korken var defekt! I någon källade hade man "klorindesinficerat" mögliga(?) träbackar, och då fått samma reaktion av trä + svamp + klor som av kork + svamp + klor i korktillverkningen. TCA-eländet hade sedan spritt sig från luften i lokalen via korken in i vinet! Tyvärr är det mycket små kvantiteter av TCA inblandade.

Rent praktiskt kan du heller knappast säkerställa att flaskor hela tiden lagras och transporteras stående i produktions- och logistikkedjan och aldrig "skvimpas runt" när de transporteras från fjärran länder. Vi vet också att senaste årgång kan vara korkdefekt, så erfarenhetsmässigt är några månader fullt tillräckligt för att ett vin ska bli korkdefekt.

Så kanske ett sätt att fördröja/försena korkdefekt en smula, men nog ingen egentlig lösning.
 

sunqan

Vinös
Var det inte nån här som råkade ut för att ett oskadat vin blev skadat bara för att man tog korken från en skadad flaska när man ställde undan sånt som blivit över?
 

Jos

Medlem
Stämmer som Vintomas säger, vinet behöver inte vara korkskadat från korken utan det kan finnas i vineriet. Har inget med lagring att göra heller så det finns ingen chans att hantera dem på ett visst sätt för att undvika kork.
 
Toppen