Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hygrometer

Appel

Medlem
Hej,

Jag håller på att bygga min första vinkällare i vårt hus.

En fundering jag hade gällde vilken typ av Hygrometer ni använder?

Jag vill kunna logga temperatur och luftfuktighet i en app. Gärna utan att behöva ladda ner ännu en app så den får gärna kunna kopplas ihop med Google Home eller liknande app.

//V
 

matage

Medlem
Nu beror det väl lite på hur nördig du vill bli med det hela men eftersom jag börjat labba lite med hemautomatisering så får jag väl ta det därifrån ;)

Jag kör en NetAtmo väderstation hemma med en extra inomhusdel i uthuset för att hålla koll på temperaturen därute. Inte en gratis lösning men väldigt stabil och med en bra app och enkel att komma igång med. Dock kräver den ett eluttag.
Den borde gå att få in i Google Home men är inte helt säker.

Det var där det började....
Sen dess har jag investerdat i en Athom Homey för att styra lite av varje hemmavid och hittade på så sätt Aqaras sensorer.
Små och smidiga och funkar klockrent. Har tre fukt/temp-sensorer på vinden, en i frysen och en i vinkylen.
Funderade på att sätta en vibrationssensor på insidan dörren av vinkylen också så man får en alert när dörren öppnas ;)
Tror dock inte att Aqara går in i Google Home rakt av.
m.nu brukar ha ganska bra upplägg på att leta sensorer och på "vad som funkar med vilket"
 

J.S.

Medlem
Jag har ett alarm hos Verisure och köpte till en sensor som mäter luftfuktighet samt temperatur. Jag har ställt in olika parametrar och får en varning via deras app om något värde går över eller under en viss nivå. Kan dessutom se hur mycket det diffar upp och ner under vissa tidsspann. Funkar klockrent!
 

macke2000

Medlem
Hör med Stenlunds-gänget i Danderyd. De äger vinlagring.se och har en chatt där som jag använt under hela mitt bygge (av en enklare vinkällare). Tyckte det funkade riktigt smidigt och jag fick bra med hjälp. Dock tog jag bara en hygrometer som de tipsade om.
 

Uncle_Bob

Medlem
Hej!

Har kört mijia/aqara i utan bekymmer i 2 år nu, batteriet i sensorn höll ca 1,5år. De går att koppla ihop med Apple homekit iaf, inte testat Google dock.
Lätt att lägga in varningar osv, jag kyler min källare på sommarn och värmer på vintern och det händer någon gång i halvåret att värmepumpen hänger sig, då är det väldigt skönt att ha övervakning.
 
Toppen