Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hyllor i vinkällare

Jos

Medlem
Ska inreda liten vinkällare som har murade väggar med puts, 3 väggar mot övrig källare och 1 yttervägg mot mark. Drömmen vore att ha hyllor av sten/betong i typ fransk "riktig vinkällare"-stil men vettetusan hur jag ska få till det och ändå effektivt. Har kikat på Le Bloc Cellier som är lite vad jag är ute efter även om jag kanske hellre haft helt raka linjer. Tyvärr tar de för mycket plats och ger för lite lagringsutrymme https://www.bloc-cellier.com/ Hade jag haft större utrymme hade det nog lutat åt dem ändå.

Ytan är 4,5m2 med 1,7 x 2,65 ish. Ingång är från ena långsidan strax off center. Tänker att hyfsat djupa hyllor hela vägen runt antagligen blir det bästa rent effektivt. Finns även ett litet "förrum" med 2m2 till som antagligen blir för lådor mm.

Skulle man kunna kompromissa med sten och trä typ såhär fast i miniatyr då...? Igen, - lite mer effektivt också.
 
Vad roligt med vinkällarbygge!
Jag står inför ett likadant projekt i samma storlek. 2,25,*2m. En gammal matkällare jag städade ur nu ikväll faktiskt.
Fantastiskt fint att kunna bolla idéer kring olika lösningar under byggets gång!

Jag tänker mig nog mer platsbyggda hyllor i trä Just för att jag gillar trä. Men den enda nackdelen jag kan se med ett sådant upplägg som du visar skulle då eventuellt vara att stommen äter mycket plats och att korrigeringar eftersom behoven ändras är svårare och mer mödofyllda.

För att argumentera mot mig själv så vill jag lyfta fram att det finns smalare betong/lecablock att tillgå än vad som visas på filmen Och att det blir väldigt stadigt.

Så för att sluta svamla och faktiskt svara på frågan så skulle jag rekommendera putsad lättklinker av smalare modell än standard 190mm och platsbyggda för att optimera ytan.

Angående förvaring av Rothschild Från -56, så hade jag nog sovit med dem i sängen om jag haft några.

Mvh
Mattias
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Kul! Jo jag såg det, googlade runt lite på lättbetong och hittade tom någon som var 25mm tjock vilket dock låter lite väl tunn… Kanske den på 50mm. Lite kluven till hur man ska bygga det bara

Gillar trä också men hade nån tanke om oorganiskt material bla bla men tänker att jag nog kanske ska tänka trä också ändå…

Som sagt enklare att förändra sen också

Hur tänker du dina trähyllor?
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Skulle du inte kunna bygga sidor med block, och sedan göra hyllor av någon form av betongplattor, https://www.flisbyab.se/produkter/g...MIuf-VhbHI-gIVic13Ch3KXgcrEAQYBSABEgIREvD_BwE, eller liknande.
Jo typ något i den stilen! Frågan är hur mycket vikt de klarar direkt ovanpå men borde vara lugnt om man har en stötta i mitten också. Alt. är väl som Juhlins hylla där när han blir lurad på 5(?) flaskor Lafite -55, - nån form av klack på själva lättbetongen som man lägger trähyllan ovanpå
 

Vingubben

Medlem
Jo typ något i den stilen! Frågan är hur mycket vikt de klarar direkt ovanpå men borde vara lugnt om man har en stötta i mitten också. Alt. är väl som Juhlins hylla där när han blir lurad på 5(?) flaskor Lafite -55, - nån form av klack på själva lättbetongen som man lägger trähyllan ovanpå
Tror att dom klarar vikten på egen hand men annars skulle du kunna gjuta in armeringsjärn som hyllorna lutar mot.
 
  • Like
Reactions: Jos
Std lättklinker är 190 hög och 590lång + valfri bredd då. Använder du dig utav 190breda hålade block så går det att armera samt gjuta invändigt. Och då håller det för kriget. Men det bör räcka med 50mm så länge inte hyllorna tex lutar och lägger belastningen i sidled. Att då mura från golv till tak och sedan fästa hyllor på valfri plats.

Jag själv har ritat en massa olika förslag. Men inte spikat något ännu.

Lutar åt att bygga en sockel för att få upp konstruktionen från betonggolvet. Sedan moduler runt hela där det finns fack för vanliga lådor. Sedan på ungefär 40cm höjd bygga en blandning av vanliga hyllor, krysshyllor och klassiska vinställ som jag då köper och platsbygger.
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Dessa är lite intressanta men aningen stora… 60 djup och 40 höjd i en hylla är lite overkill tror jag. Om det fanns nån 50 djup hade varit bättre
 
Angående storleken på facken så tror jag att det är mer behändigt med fler och då mindre fack i den privata vinsamlingen. Annars kommer murphys lag att se till att den flaska du vill dricka alltid ligger underst. Och någon gång så tappar du ut en dyrgrip i betonggolvet just för att det blir fumligt.

Jag har smygbörjat lite smått för att få en blick över hur jag tänker det hela.

Klyver en 18mm limfog på 330mm i botten. Som ska fästas i 90mm lecablock liggande och sedan så kommer jag att sätta en bärlina i väggen. Därav så undviker jag organiskt material mot golvet. Och får en stomme att liva med väggen och väga in i våg. Då är det bara att bygga senare och konstruktionen är rak.

Då detta är ett projekt där jag kommer att använda det som finns hemma i längsta möjliga mån så började jag måla med en difföppen murtex i grått för att få det lite fräschare då den fanns över från ett tidigare projekt. Måste dock köpa 3l till.

Undrar om någon har erfarenhet av limfog i furu i 70% luftfuktighet och vinkällare? Kommer nog att vitvaxa hyllorna sen om jag orkar.

Hittade ett par lådor klinker från entrén men det kommer nog inte att räcka till golvet. Men vi får
Bifogar lite bilder.
 

Attachments

  • 20221005_202200.jpg
    20221005_202200.jpg
    17,8 KB · Visningar: 116
  • 20221005_202256.jpg
    20221005_202256.jpg
    16,8 KB · Visningar: 113
  • 20221005_202736.jpg
    20221005_202736.jpg
    23,8 KB · Visningar: 120
Lättklinker, åtminstone från benders är alltid 590mm långa. Men det är inga problem att såga av dom. Sätter du den avsågade sidan mot väggen så behöver det inte vara särskilt snyggt snitt ens en gång. Så det är nog lättast. Att såga längden istället för att leta uddamått och betala därefter också.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Mindre fack, mindre plats för vinflaskor… får bli en trade off.

Ang lättbetong så är de jag länkade 600 och inte 590 så finns flera storlekar. Har mycket finare yta än vanlig Leca också så en helt annan produkt.

Men tänker att det kanske finns någon annan i samma prisklass, verkar ju finnas en del.

Ang hyllplan så tror jag cementskivor kan vara något. Finns samma size som gips typ så kan man klyva på mitten och ha två långa hyllplan på 255cm
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Klämde på en sån här idag, känns som sten typ och går att putsa etc

 
Ja det ser bra Ut! Du sparar ju väldigt mycket tid om du slipper putsa leca.

Vad bär skivan på 12mm för tyngd? Väldigt smidigt om den håller. Ser ut som någon typ av minerit men känner inte igen själva materialet i länken. Likande väggbeklädnad som Minerit har ingen bärlastförmåga men dedär kanske är något helt annat så ska inte uttala mig.

En tanke är också att höra med lokala stenskiveföretaget om de har några avlagda skivor med skador eller problem med ytskikt som går att köpa billigt.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Ja det ser bra Ut! Du sparar ju väldigt mycket tid om du slipper putsa leca.

Vad bär skivan på 12mm för tyngd? Väldigt smidigt om den håller. Ser ut som någon typ av minerit men känner inte igen själva materialet i länken. Likande väggbeklädnad som Minerit har ingen bärlastförmåga men dedär kanske är något helt annat så ska inte uttala mig.

En tanke är också att höra med lokala stenskiveföretaget om de har några avlagda skivor med skador eller problem med ytskikt som går att köpa billigt.
Cementbaserad skiva med nån typ av fiber som armering. Klarar en del men men kan tanken är att man tar två skivor och limmar ihop, då blir det väldigt starkt och håller. Sen kan man putsa/spackla till så det blir enhetligt.

Men tror man kör den här på 9mm då så slipper man allt för tjockt

 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Last edited:
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Finns Leca i 490mm också men tar för mycket plats iom bredd så tror jag skippar sten, får nog bli trä eller stål/plåt.

Nån som vet hur man kan användas Ikeas grejer? Alla deras ”lagerhyllor” är ju öppna på sidorna så där måste man täcka med något om man ska ha fack för flaskor
 

Stina

Medlem
Nån som vet hur man kan användas Ikeas grejer? Alla deras ”lagerhyllor” är ju öppna på sidorna så där måste man täcka med något om man ska ha fack för flaskor
Vi har både IKEA:s gamla lagerhyllor där det fanns vinhyllor och deras nya Hejne. På båda har vi på sidan skruvat fast två tunna lister så flaskorna inte ska rulla iväg, se bild.
På Hejne-hyllorna har vi spikat fast tvär-ribbor (underifrån) så det ser ut som de gamla vinhyllorna. Då rullar inte flaskorna runt på nedersta lagret, mycket smidigt.

20221108_093301.jpg
 
Letade färdiga koncept i betong och trä i vad som kändes som evigheter innan jag landade i att platsbygga i organowood (kiselinpregnerat trä, doftfri men ändå fuktresistent). 45*45 blir hållbart värre när de korsas i 3 dimensioner. Olika stora fack för flaskförvaring resp lådförvaring. Bästa kompromissen jag kom på. Tog lite tid, men fick landa på kontot ’egentid’ ;)
 

Attachments

  • BAF4A34B-FF5E-4A21-AC50-7C7DB0CC3F7E.jpeg
    BAF4A34B-FF5E-4A21-AC50-7C7DB0CC3F7E.jpeg
    51,9 KB · Visningar: 183
Toppen