Jag har byggt en vinkällare som består av en utbyggnad av vår befintliga källare mot norr. Väggarna är uppförda i lättbetong och takkonstruktionen som sticker upp en halvmeter över markytan är utförd i trä (med rockwool-isolering). Golvet är makadam med en gång bestående av tegelsten (från husets byggår 1930). Det finns även berg i dagen och hör sipprar det in vatten från den omgivande marken. Jag har installerat en fyrvägs fläktkonvektor kopplad till vårt bergvärmesystem för komfortkyla och även värme med målet att hålla 12-14 grader året om. Jag leder ner kondensvattnet från kylanläggningen ner i grusgolvet, som är anslutet till husets dränering. Jag hoppas att fuktkvoten ska hålla sig runt 70%.
Nu till min fråga - det är dags att uppföra hyllsystemet. Mina snickare är oroliga för fuktpåverkan på virket och vill helst uppföra hyllorna i ek. Det skulle dock kosta 80-90 000 kr bara i materialkostnad, vilket är för mycket i dessa högräntetider.
Därför undrar jag om det vore möjligt att bygga hyllsystemet i furu? Materialkostnaden blir då c.a. 40% lägre. Frågan är om furu klarar 70% luftfuktighet? Jag tänker mig att jag oljar hyllorna med en neutralt luktande olja, samt att inget trä nuddar golvet (snickarna föreslår tegelstenar som fötter, men ännu bättre vore kanske metallen) och att jag upprätthåller en luftspalt mot väggarna. Snickarna är trots detta oroliga dels för mikrobiell påväxt men framförallt för att träet ska spricka och bågna över tid.
Vad är era upplevelser här på forumet av furu som hyllmaterial i den fuktiga miljö som vinkällare innebär?