Jimmy Forsman
I det stora hela tämligen meh...
Efter att ha gluttat, glanat och glott på diverse andra forum på det så kallade Internätet så lägger sig en olustig känsla av att människor är idioter. Naturligtvis är det här ingen stor överraskning för en sann humanist då idioter har varit frekvent förekommande genom hela historien. Dock verkar det som att dårskaperna accelererat en aning på sistone. Jag talar naturligtvis om trenden att vilja 'hyra' en rad vinrankor för att sen få hem 'sitt' alldeles egna vin. Som novis på ämnet, jag har aldrig 'hyrt' en rad rankor i mitt liv, frågar jag nu er om hjälp: är det här någonting som marknadsförs mot särdeles svagsinta människor som saknar all förmåga till logiskt tänkande, eller är det ett tecken på att det samhälle vi lever i har gått helt åt helvete och att vi är så hjärntvättade att vi går på precis vad som helst?
Via sidor som till exempel:
http://www.minvinrad.com
http://www.vinklassikern.se
http://www.mittvin.se
Erbjuds suckers (eller vinälskare om man ska vara vänlig) 'den unika möjligheten att hyra en rad rankor och få SITT egna vin!'. Låt oss titta lite närmare på detta lattjo fenomen. Prenumerationspaketet kostar 1995:- och är giltigt för 2 år, för det får du följande unika saker:
- Del i skörden motsvarande 12 flaskor rieslingvin, sex per år, från Paulinshofberg. Kvaliteten kan variera år från år men är normalt Qualitätswein mit Prädikat, Spätlese,
halvtorrt.
- Ditt namn trycks på flaskornas originaletiketter.
- Vinraden märks med ditt namn.
- Som bevis på ditt vinodlande får du ett personligt utformat skördebevis.
- Har du ej tillfälle att hämta vinet varje år ingår lagring hos odlaren fram till hösten efter sista årgångens tappning.
- Fyra gånger per år får du ett särskilt nyhetsbrev om läget i vingårdarna, pågående och kommande arbete, skördeförutsättningar mm.
Låter som ett bargain eller hur? Men vad är det du betalar för? 12 flaskor undermålig Riesling, en plakett i vingården med ditt namn på (rest assured att när vingårdsägaren traskar runt med sina vänner i vingården så pekar han på varje skylt med ett Svenskt namn och frustar 'einen Idiot' på rungande moseldialekt innan han försvinner in i det surkålsdoftande köket), en papperslapp där det står svart på vitt att du är en lättlurad dåre, ett elektroniskt nyhetsbrev 4 gånger per år och, sist men inte minst, nöjet att själv ordna med hemtransport av dina viner från Tyskland.
Vinerna du får som har den 'unika, personliga etiketten' är av en kvalité som så Systembolaget kostar max 80 kronor. Det betyder att flaskan från producent kostar ca €2, eller lite drygt 19 kronor. Du får alltså vin för ett värde av 228 kronor. Resten är onödigt fravel som ingen egentligen nyttjar, så för 1995 kronor för du vin för 228. Det är ett riktigt bargain! Men sen då, vinet måste ju transporteras hem. Tar du bilen själv och åker ner och plockar upp det? Då tillkommer det en jäkla massa bensinkostnader. Får du vinet hemlevererat? Då tillkommer bud och transportkostnader plus svensk alkoholskatt på 16 kronor per flaska så helt plötsligt har de 1995 kronorna blivit betydligt fler små sköna penningar.
Varför gör man så här? Varför?
Eller är jag bara pesimistisk? Har jag helt fel i frågan? Någon som kan berätta för mig vad som egentligen gäller?
I am trying to understand here!
Via sidor som till exempel:
http://www.minvinrad.com
http://www.vinklassikern.se
http://www.mittvin.se
Erbjuds suckers (eller vinälskare om man ska vara vänlig) 'den unika möjligheten att hyra en rad rankor och få SITT egna vin!'. Låt oss titta lite närmare på detta lattjo fenomen. Prenumerationspaketet kostar 1995:- och är giltigt för 2 år, för det får du följande unika saker:
- Del i skörden motsvarande 12 flaskor rieslingvin, sex per år, från Paulinshofberg. Kvaliteten kan variera år från år men är normalt Qualitätswein mit Prädikat, Spätlese,
halvtorrt.
- Ditt namn trycks på flaskornas originaletiketter.
- Vinraden märks med ditt namn.
- Som bevis på ditt vinodlande får du ett personligt utformat skördebevis.
- Har du ej tillfälle att hämta vinet varje år ingår lagring hos odlaren fram till hösten efter sista årgångens tappning.
- Fyra gånger per år får du ett särskilt nyhetsbrev om läget i vingårdarna, pågående och kommande arbete, skördeförutsättningar mm.
Låter som ett bargain eller hur? Men vad är det du betalar för? 12 flaskor undermålig Riesling, en plakett i vingården med ditt namn på (rest assured att när vingårdsägaren traskar runt med sina vänner i vingården så pekar han på varje skylt med ett Svenskt namn och frustar 'einen Idiot' på rungande moseldialekt innan han försvinner in i det surkålsdoftande köket), en papperslapp där det står svart på vitt att du är en lättlurad dåre, ett elektroniskt nyhetsbrev 4 gånger per år och, sist men inte minst, nöjet att själv ordna med hemtransport av dina viner från Tyskland.
Vinerna du får som har den 'unika, personliga etiketten' är av en kvalité som så Systembolaget kostar max 80 kronor. Det betyder att flaskan från producent kostar ca €2, eller lite drygt 19 kronor. Du får alltså vin för ett värde av 228 kronor. Resten är onödigt fravel som ingen egentligen nyttjar, så för 1995 kronor för du vin för 228. Det är ett riktigt bargain! Men sen då, vinet måste ju transporteras hem. Tar du bilen själv och åker ner och plockar upp det? Då tillkommer det en jäkla massa bensinkostnader. Får du vinet hemlevererat? Då tillkommer bud och transportkostnader plus svensk alkoholskatt på 16 kronor per flaska så helt plötsligt har de 1995 kronorna blivit betydligt fler små sköna penningar.
Varför gör man så här? Varför?
Eller är jag bara pesimistisk? Har jag helt fel i frågan? Någon som kan berätta för mig vad som egentligen gäller?
I am trying to understand here!