Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

'Hyra' en rad vinrankor.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Efter att ha gluttat, glanat och glott på diverse andra forum på det så kallade Internätet så lägger sig en olustig känsla av att människor är idioter. Naturligtvis är det här ingen stor överraskning för en sann humanist då idioter har varit frekvent förekommande genom hela historien. Dock verkar det som att dårskaperna accelererat en aning på sistone. Jag talar naturligtvis om trenden att vilja 'hyra' en rad vinrankor för att sen få hem 'sitt' alldeles egna vin. Som novis på ämnet, jag har aldrig 'hyrt' en rad rankor i mitt liv, frågar jag nu er om hjälp: är det här någonting som marknadsförs mot särdeles svagsinta människor som saknar all förmåga till logiskt tänkande, eller är det ett tecken på att det samhälle vi lever i har gått helt åt helvete och att vi är så hjärntvättade att vi går på precis vad som helst?

Via sidor som till exempel:
http://www.minvinrad.com
http://www.vinklassikern.se
http://www.mittvin.se

Erbjuds suckers (eller vinälskare om man ska vara vänlig) 'den unika möjligheten att hyra en rad rankor och få SITT egna vin!'. Låt oss titta lite närmare på detta lattjo fenomen. Prenumerationspaketet kostar 1995:- och är giltigt för 2 år, för det får du följande unika saker:

- Del i skörden motsvarande 12 flaskor rieslingvin, sex per år, från Paulinshofberg. Kvaliteten kan variera år från år men är normalt Qualitätswein mit Prädikat, Spätlese,
halvtorrt.
- Ditt namn trycks på flaskornas originaletiketter.
- Vinraden märks med ditt namn.
- Som bevis på ditt vinodlande får du ett personligt utformat skördebevis.
- Har du ej tillfälle att hämta vinet varje år ingår lagring hos odlaren fram till hösten efter sista årgångens tappning.
- Fyra gånger per år får du ett särskilt nyhetsbrev om läget i vingårdarna, pågående och kommande arbete, skördeförutsättningar mm.

Låter som ett bargain eller hur? Men vad är det du betalar för? 12 flaskor undermålig Riesling, en plakett i vingården med ditt namn på (rest assured att när vingårdsägaren traskar runt med sina vänner i vingården så pekar han på varje skylt med ett Svenskt namn och frustar 'einen Idiot' på rungande moseldialekt innan han försvinner in i det surkålsdoftande köket), en papperslapp där det står svart på vitt att du är en lättlurad dåre, ett elektroniskt nyhetsbrev 4 gånger per år och, sist men inte minst, nöjet att själv ordna med hemtransport av dina viner från Tyskland.

Vinerna du får som har den 'unika, personliga etiketten' är av en kvalité som så Systembolaget kostar max 80 kronor. Det betyder att flaskan från producent kostar ca €2, eller lite drygt 19 kronor. Du får alltså vin för ett värde av 228 kronor. Resten är onödigt fravel som ingen egentligen nyttjar, så för 1995 kronor för du vin för 228. Det är ett riktigt bargain! Men sen då, vinet måste ju transporteras hem. Tar du bilen själv och åker ner och plockar upp det? Då tillkommer det en jäkla massa bensinkostnader. Får du vinet hemlevererat? Då tillkommer bud och transportkostnader plus svensk alkoholskatt på 16 kronor per flaska så helt plötsligt har de 1995 kronorna blivit betydligt fler små sköna penningar.

Varför gör man så här? Varför?

Eller är jag bara pesimistisk? Har jag helt fel i frågan? Någon som kan berätta för mig vad som egentligen gäller?

I am trying to understand here!
 

Dejzan

Medlem
SV: 'Hyra' en rad vinrankor.

Jag tror inte det går att förstå. Kommer ihåg en tråd på vinklubben.se där någon vill köpa ett fat champagne på samma sätt man kan köpa whiskey på fat ;D
Som jag förstår det är det populärt att ge bort i 40/50/60/70 års present.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: 'Hyra' en rad vinrankor.

Självklart gör man detta min bäste Krug för att lura i gemene man att man saluför en bättre produkt än gemene man kan hosta upp stålar till.

Jag har dessvärre blivit erbjuden dylika geschäftsorienterade saker i födelsedagspresent då jag är mer än lovligt vinintresserad, men lyckats avstyra projekten å det bestämdaste.

Bättre då att jag kan ta ut en plojlåda med subetiketter från riktigt bra producenter med min egen "sélection ****** ********"

Tro mig det funkar och gästerna på mitt kalas blir impade, speciellt med ägarens/vinmakarens underskrifter på den lilla subetiketten ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: 'Hyra' en rad vinrankor.

Kan vi alla enas om att den där rackarns 'gemene man' borde få sig en litan avhyvling?

Tyvärr finns det ju sociala normer att man inte får skälla ut människor, eller ens berätta den bistra sanningen för människor som gått på såna där vansinniga nitar.

Även om det varit mycket lockande vid tillfälle...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: 'Hyra' en rad vinrankor.

Krug skrev:
Kan vi alla enas om att den där rackarns 'gemene man' borde få sig en litan avhyvling?

Tyvärr finns det ju sociala normer att man inte får skälla ut människor, eller ens berätta den bistra sanningen för människor som gått på såna där vansinniga nitar.

Även om det varit mycket lockande vid tillfälle...

Visst.

Kort sammanfattat: Ett svindleri för att lura svagsinta, stelfrusna nordbor med romantiska drömmar om att äga en vingård utomlands, men som saknar ekonomiska resurser till detta ändamål. Ett slags vinvärldens motsvarighet till Time Sharelägenheter om man så vill.

Nej, nej, då får jag hellre spara eller hoppas på turen och börja spela på hästar, fotboll eller Lotto och själv köpa en vingård, gärna i Frankrike eller Italien givetvis till ett vettigt pris och själv odla mitt vin med komplett översikt och koll på hela framställningsprocessen.

Vem har sagt att bara Torstensson & C:eek: ska ha monopol på svenskt vinmakeri utrikes? 8)
 
Toppen