Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

I år reser vi till Champagne igen! - reseberättelser, tips och frågor

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
För att göra tröskeln lägre att skriva så startar jag upp en tråd för Champagneresor som alla kan skriva ner sina upplevelser och tips i utan att behöva starta en ny tråd. Finns en massa trådar om Champagneresor och frågor men blir enklare om allt hamnar i samma tråd, inklusive frågor. På så sätt kan forumets samlade kunskap bidra till inspiration och ge de bästa restipsen. Självklart kan man starta en helt ny tråd om man vill skriva en egen reseberättelse.

Lite snabba tips:

Vanligast är så klart att man bilar ner men det går bra att flyga till Paris och det finns en egen tråd om det här. Själv lyckades jag få med 72 flaskor (6 bagage) en gång men flygproffset är Thirsty som kan allt om flygpoäng och hur man flyger ner med en babushkaväska och speciallådor.

Visst går det att bara knacka på vissa producenter fortfarande men en stark rekommendation är ändå att boka för att spara tid och slippa bestämma var man vill åka och vem man ska besöka för att sedan hoppas på att just den producenten tar emot och inte är i vingården. Besöken kan ta lång tid om man visar intresse så 2 före och 2 efter lunch är max för att slippa stressa.

Gällande betalning för provning så är det standard numera och räkna med 20-70 € bereoende på mängd och kändisfaktor. Guidade turer hos de stora husen kan vara dyrare än så men är oftast värt det ändå, åtminstone en gång. Hos de mindre producenterna kan man i stort sett alltid undgå provningsavgiften genom att köpa några flaskor och om det nu provningen inte kostar så tillhör det allmänt hyfs att köpa någon flaska oavsett kvaliet. Man får helt enkelt skylla sig själv om man besöker någon kass producent och tar upp deras tid och gästvänlighet.

Huvudregeln är att de stora drakarna är dyrare på plats och de mindre producenterna är billigare. Finns fler roliga butiker i både Epernay och Reims men priserna är sällan bra. Störst chans att hitta fynd är oftast på Leclerc... Att snabbkolla wine-searcher är ett bra tips om man inte vill fylla bagaget med ”onödiga” flaskor.

Kolla franska helgdagar innan och räkna med att söndagar är dött och även måndagar när det gäller restauranger. En del restauranger stänger tisdag och onsdag i stället för helgen. Epernay och Reims rekommenderas om man ska göra något på helger. De stora husen tar emot besök mot betalning och vinbarer är öppna.

Försök planera besök och lunch så geografiskt nära som möjligt för att spara tid. Selosses restaurang Les Avisés är ett måste torsdag-måndag. Framförallt om man är i Kåt dö Blang. Vinlistan blir tyvärr fattigare när det gäller utbud och rikare när det gäller priser för varje år som går samtidigt som maten inte var vad den varit men totalupplevelsen och miljön är fortfarande svårslagen. Andra bra restauranger där det även i många fall finns bra prissatta viner är Les Jardins (Reims), Sacre Bistro (Epernay), Rotiserri Henri IV (Aÿ), Le Relais du Vigneron (Vertus) och La Gare (Mesnil).

Nu hoppas jag den här tråden ger inspiration, tips och svar på frågor för alla ressugna och min förhoppning är även att göra det lättare för mig själv att skriva.

Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dag 1

Efter lite strul på flygplatsen anlände jag och @Vingubben något sent men kom rakt in på provningen hos Tarlant där @Thirsty och @champagne_per_se väntade. Har som de flesta druckit oförskämt lite Tarlant och det är egentligen bara @Sörplarn som jag vet bjudit på det.

20260703_105114.jpg

Terroir...

20260703_111001.jpg

För en gångs skull hade jag velat prova igenom även instegsvinerna för att få mig en helhetsbild men första glaset blev en strålande härlig Le Triumvirat 2009. Tror det var BdB och den var härligt utvecklad. L'Enclume 2012 var betydlig stramare och kändes som Mesnil i sammanhanget. Sista kom jag inte ihåg...

Alla viner ligger från väldigt till extremt länge på jästen och priserna är med tanke på det beskedliga. På chans köpte jag Louise 96 som deggades 2024! Mer om den senare. Bra start på resan.

Lunch blev hos Selosse med en Rogerflaska.
20260703_134120.jpg

Liten produktion men är lättillgänglig på restaurang här nere och ofta till bra pris. Härligt ekad odlare i utkanten av Avize.

Efter lunch fortsatte vi till R&L Legras som jag däremot har rätt bra koll på trodde jag innan jag insåg att jag bara druckit toppvinerna. Här fick vi prova på i stort sett allt i portföljen inklusive gin!?
20260703_155534.jpg

De första vinerna var fyra nyanser av vitt... ung ståltankad BdB varav en utan socker.:död: Inga dåliga viner i sin stil men ofantligt tråkigt enligt min smak när de är i sin ungdom. Roligare blev det sedan och här provades ett par viner som jag inte kände till. Roligast men inte bäst var Mont Aigu Chouilly 2015. Presidence 2014 var tokkrutad som 02an vilket tilltalar en del men ofta blir svavelsoppa för mig, framförallt i sin ungdom då det inte finns någon mognad som balanserar upp. St Vincent 2013 hade intesitet och energi i kubik och var kvalitativt det bästa vinet med fantastisk potential men dricks nog tyvärr bäst om tio år eller mer. Ligger dock på priolistan innan de skenar i pris.

Sista anhalt var Bérèche och deras sommarläger som ikväll betydde visning av nya anläggningen och mingelfest med husband. Vid rundvandringen fick vi även degga vår egen Le Cran som kanske duker upp i sin egen låda om några år.:cool:

20260703_223311.jpg

Vi provade igenom de flesta av vinerna på stående fot i kvällshettan. Mest imponerande var för mig Le Bö Regard 2022 som var härligt ekad och vitblommig. Bäst var så klart Reflet, vinet där de blandar allt i en tunna, låter stå och ekar på! Lite suddig bild vilket kan bero på flera saker... Var inte helt lätt att bedöma intaget eftersom de fyldde på väldig snålt men frekvent.:p

Här sprang vi även på @Stefan J som också hade lyckats nästla sig in med sällskap. Kvällen var inte slut efter det utan jag blev även gentilt bjuden på Kartongens Chemin de Reims 2020 (?).

20260704_000544.jpg

Minns att det var gott i alla fall och att jag somnade lika gott efteråt.

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dag 2

Frukost och första etappen på touren.:cool: Ja vi pratar 3,5 mils cykling i kuperad terräng mellan Bereches vingårdar! Inbokat av män med ålderskris? Nej faktiskt ingick detta i Bereches sommarläger men det ska tilläggas att det var med elcyklar. Ett fordon som jag föraktat utan att ha testat men nu förstår jag grejen. Visst hade en del av mig velat cykla utan hjälp men i 35 graders värme hade det lett till att man skulle varit helt dyblöt och slutkörd. Nu kunde alla vara med och fuska så mycket som man ville. Första anhalten var Le Cran nedanför Bereche och sedan fortsatte vi mellan deras vingårdar i byarna Mailly, Verzenay, Verzy, Trepail och Ambonnay. Vi provade även första och andrapressen från samma år i en nyköpt vingård vid fyren i Verzenay. Väldigt intressant att prova dessa båda vin clair mot varandra och verkligen inse skillnaden med allt annat lika. Andrapressen var verkligen mer mustig, kraftig och med lite tanninbitterhet samt även klart rödare i färgen. Kan förstå både varför man bara kör förstapress (elegant ren frukt) och även varför man väljer att toppa upp med lite andrapress som krydda (tänker inte här bara på det ekonomiska för att maxa volymen).

I fransk anda började vi 09:30 på pappret men i praktiken efter kl 10, antagligen för att fransmännen räknar med att några kommer sent... precis som när mormor ropade in en för mat en kvart innan vilket man visste och därför inte kom direkt.:ängel:

Tyvärr blev det inga mer riktiga stopp i vingårdarna. Antalgligen av tidsnöd eller så tänkte de att alla inte är sådana dårar som vi som vill gå i varje vingård och hela tiden hade en i täten bakom Raphael. Efter några timmar anlände vi till nyöppnade restaurangen Le Farm för lunch. Först var det vinprovning med en Schweizisk vinmakare. Första vinet var ett vitt som påminde om stram Chablis. Hade väl viss kvalitet men sedan gick det ordentligt utför med en en massa pinot som inte föll någon i smaken...:baksmälla: Därefter kom en enklare lunch där vi fick prova Bereche NV magnum och Campania (Rosé) 2022 som vi inte provade dagen innan så bra tänkt där.

På kvällen blev det Röda Tuppen i Reims för oss då en i vårt sällskap inte fick komma in på kvällsmiddagen på Arbane som var sista aktiviteten. Hade inte stora förväntningar men man måste våga testa nytt och denna lilla pub blev en fullträff både mat- och vinmässigt! Först tog vi ett instabubbel i den nya skolan som inte lämnade något avtryck på mig men gjorde övriga gossar glada. Huvudnummret blev något oväntat en Rayas 2011. Lite obekväma kanske några var för att dricka Rhon men inte jag och när Vingubben väljer från vinlistan kan man vara trygg. Dessutom var jag väldigt nyfiken på hur "rikiga" Rayas smakar. Det är verkligen sant att det både är kraft och elegans på samma gång. Ek och frukt ala Rhon, cigarr, fat och ett uns brett med tanniner ala Bdx samtidgt med en eterisk förförisk doft som buirgånj i sina bästa stunder kan uppnå! Ett av årets rödviner helt klart.

20260704_205937.jpg

Tror vi avslutade med en Climens till en pistagekrämbryle för min del...

Kvällen var inte riktitg slut utan vi hade även bord på Vinbaren och efter att vi försökt jämka viljorna föll valet på en Guillaume Selosse Au Dessus du Gros Mont (BdB). Eftersom jag aldrig hade provat denna så var det inga problem att chippa in men jag var nog den enda som blev besviken och håller den här lägre än Largillier. Instakidsen tyvker väl Largillier är för massproducerad vad vet jag men Largillier har mer power och är precis som Selosse medan den här var elegantare och lite stramare även om det så klart var tonvis med ek så ingen risk man gissar Pierre Peters... Noterade att ett av de gamla fullblodsproffsen med egen blogg tycker som jag.:cool:

20260704_232001.jpg

Kvällen var inte riktigt slut ändå utan när vi kom tillbaka till hotellet var det 100-årsjubileum och fullt mingel med DJ. Vi hade blivit lovat fritt bubbel som kompensation för störningarna men den serveringen var slut och när vi ville ha öl visade det sig att här var det enbart Taittinger som gällde! Ölsugna och snopna stod vi alla med ett glas Taittinger NV i handen som var mindre värt än Zaltoglaset den serverades i... Ja på vilken svensk vuxenklubbstillställning ser man Zaltoglas på!? Resans mest ovärda köp kändes det som även om det inte var några ockerpriser.

Ölsuget var dock kvar så sista anhalten blev en pub mittemot som till vissas glädje visade världens mest överskattade sport men jag fick åtminstone en kall lager i form av Budweiser. Helt underbar avslutning på dag 2 med andra ord!

Stefan J

Medlem
Dag 1

Här sprang vi även på @Stefan J som också hade lyckats nästla sig in med sällskap. Kvällen var inte slut efter det utan jag blev även gentilt bjuden på Kartongens Chemin de Reims 2020 (?).

Visa bifogad bild 37171
Minns att det var gott i alla fall och att jag somnade lika gott efteråt.

Blev lite osäker så kollade vad luren sa och det var 2019. Gott hur som helst !

1000000776.jpg

Thirsty

Smygnykterist
Dag 2

Frukost och första etappen på touren.:cool: Ja vi pratar 3,5 mils cykling i kuperad terräng mellan Bereches vingårdar! Inbokat av män med ålderskris? Nej faktiskt ingick detta i Bereches sommarläger men det ska tilläggas att det var med elcyklar. Ett fordon som jag föraktat utan att ha testat men nu förstår jag grejen. Visst hade en del av mig velat cykla utan hjälp men i 35 graders värme hade det lett till att man skulle varit helt dyblöt och slutkörd. Nu kunde alla vara med och fuska så mycket som man ville. Första anhalten var Le Cran nedanför Bereche och sedan fortsatte vi mellan deras vingårdar i byarna Mailly, Verzenay, Verzy, Trepail och Ambonnay. Vi provade även första och andrapressen från samma år i en nyköpt vingård vid fyren i Verzenay. Väldigt intressant att prova dessa båda vin clair mot varandra och verkligen inse skillnaden med allt annat lika. Andrapressen var verkligen mer mustig, kraftig och med lite tanninbitterhet samt även klart rödare i färgen. Kan förstå både varför man bara kör förstapress (elegant ren frukt) och även varför man väljer att toppa upp med lite andrapress som krydda (tänker inte här bara på det ekonomiska för att maxa volymen).

I fransk anda började vi 09:30 på pappret men i praktiken efter kl 10, antagligen för att fransmännen räknar med att några kommer sent... precis som när mormor ropade in en för mat en kvart innan vilket man visste och därför inte kom direkt.:ängel:

Tyvärr blev det inga mer riktiga stopp i vingårdarna. Antalgligen av tidsnöd eller så tänkte de att alla inte är sådana dårar som vi som vill gå i varje vingård och hela tiden hade en i täten bakom Raphael. Efter några timmar anlände vi till nyöppnade restaurangen Le Farm för lunch. Först var det vinprovning med en Schweizisk vinmakare. Första vinet var ett vitt som påminde om stram Chablis. Hade väl viss kvalitet men sedan gick det ordentligt utför med en en massa pinot som inte föll någon i smaken...:baksmälla: Därefter kom en enklare lunch där vi fick prova Bereche NV magnum och Campania (Rosé) 2022 som vi inte provade dagen innan så bra tänkt där.

På kvällen blev det Röda Tuppen i Reims för oss då en i vårt sällskap inte fick komma in på kvällsmiddagen på Arbane som var sista aktiviteten. Hade inte stora förväntningar men man måste våga testa nytt och denna lilla pub blev en fullträff både mat- och vinmässigt! Först tog vi ett instabubbel i den nya skolan som inte lämnade något avtryck på mig men gjorde övriga gossar glada. Huvudnummret blev något oväntat en Rayas 2011. Lite obekväma kanske några var för att dricka Rhon men inte jag och när Vingubben väljer från vinlistan kan man vara trygg. Dessutom var jag väldigt nyfiken på hur "rikiga" Rayas smakar. Det är verkligen sant att det både är kraft och elegans på samma gång. Ek och frukt ala Rhon, cigarr, fat och ett uns brett med tanniner ala Bdx samtidgt med en eterisk förförisk doft som buirgånj i sina bästa stunder kan uppnå! Ett av årets rödviner helt klart.

Visa bifogad bild 37202

Tror vi avslutade med en Climens till en pistagekrämbryle för min del...

Kvällen var inte riktitg slut utan vi hade även bord på Vinbaren och efter att vi försökt jämka viljorna föll valet på en Guillaume Selosse Au Dessus du Gros Mont (BdB). Eftersom jag aldrig hade provat denna så var det inga problem att chippa in men jag var nog den enda som blev besviken och håller den här lägre än Largillier. Instakidsen tyvker väl Largillier är för massproducerad vad vet jag men Largillier har mer power och är precis som Selosse medan den här var elegantare och lite stramare även om det så klart var tonvis med ek så ingen risk man gissar Pierre Peters... Noterade att ett av de gamla fullblodsproffsen med egen blogg tycker som jag.:cool:

Visa bifogad bild 37201

Kvällen var inte riktigt slut ändå utan när vi kom tillbaka till hotellet var det 100-årsjubileum och fullt mingel med DJ. Vi hade blivit lovat fritt bubbel som kompensation för störningarna men den serveringen var slut och när vi ville ha öl visade det sig att här var det enbart Taittinger som gällde! Ölsugna och snopna stod vi alla med ett glas Taittinger NV i handen som var mindre värt än Zaltoglaset den serverades i... Ja på vilken svensk vuxenklubbstillställning ser man Zaltoglas på!? Resans mest ovärda köp kändes det som även om det inte var några ockerpriser.

Ölsuget var dock kvar så sista anhalten blev en pub mittemot som till vissas glädje visade världens mest överskattade sport men jag fick åtminstone en kall lager i form av Budweiser. Helt underbar avslutning på dag 2 med andra ord!

IMG_1692.jpeg

Elise Bougy - Le Mont Chainquex, aka Instagram bubblet.. Var ju gott! :D

johan636

Medlem
För er som befinner er i champagne eller planerar att åka dit och letar efter fynd, jag kom precis över ett som jag vill dela med er!

Vi cyklade förbi le clos corbier i
Mareuil-sur-Aÿ här om dagen, det är idag ett hotell men har varit de gamla produktionslokalerna för philipponat. Familjen som driver hotellet gör också champagne i namnet Collard-milesi. De säljer just nu en specialutgåva av deras 2008 bdb som degrogerades i mars 2026, 18 år på jästen (för 70 euro). Den kommer från flera grand cru-lägen i cote de blancs kompletterat med ett par premier cru-lägen. Den finns också på glas om man vill testa innan.

Flaskorna ligger också utan etiketter i källaren, köper man flaskor så får man vänta medan de sätter på etiketterna vilket var lite charmigt 😁

Otroligt rolig upplevelse och en sjukt bra champagne med fyndstämpel utan tvekan.

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dag 3

Efter frukost bar det av direkt till Ruinart. Lite förvillande var det när gatan fram är enkelriktad från båda hållen... Eftersom det nu var söndag var vi hänvisade till de stora drakarna och Ruinart kändes som den roligaste i Reims där vi var. Ruinart har även lunch men den missade vi att boka. Besöket började oroväckande när guiden började nämna alla paket som man kunde köpa och implicerade att vi hade valt det sniknaste. "Som Nappa" hörde jag någon säga och utan att varit där så förstod jag precis. Nu hade förväntningarna sänkts men det skulle visa sig att det bara gick upp härifrån (förutom när vi gick ner i den djupa källaren:ängel:).

Väldigt kunnig och sympatisk guide som kunde svara på de flesta nördfrågor såväl som historia. Efter en timmas rundvandring med spektakel och konst provade vi först tre viner.
20260705_115812.jpg

Ruinart BdB, Blanc Singulier (bas 19) och Dom Ruinart 2013
BdB var ett bra vin men alldeles för ung enligt mina smaklökar för att kunna avnjutas, dvs mer gröna äpplen och citrus. Singulier var ett nytt vin med dedikarade vingårdar om jag minns rätt. Det här var definitivt ett steg upp och flera hade detta som favorit. Mer komplexitet än BdB:n. Dom Ruinart 2013 stack ut som klart reduktivast av alla och på gränsen i dagsläget men var ändå min favorit av första trion. Kommer bli super om 10-20 år och återigen visar 13 upp sig som en riktigt härlig årgång med syrarygg och intensitet som talar för ett långt liv.

När vi hade provat igenom allt och guiden pratat om Rosén så frågade jag om det inte var lika bra att prova en flaska och när även damerna instämde så sprang guiden iväg och kom tillbaka med en bonusflaska Dom Ruinart Rosé 2009! Så här vill jag ha mina unga husprestiger!

Inget reduktivt här utan bara skön frukt. I drickfönstret redan även om den så klart bara kommer bli bättre med åren.

Efter allt detta fick det faktiskt bli några Dom Ruinart Rosé som i butiken hade samma pris som systervinet!? Sedan visade sig att jag fick lite rabatt när jag valde bort trälådan... Ruinart hade även en liten källare där man kan köpa äldre viner och enda tillbaka till 88 om jag minns rätt. Inga ockerpriser med tanke på proveniensen men inte gratis heller...

Totatlt ett ett mycket bra besök och mijljön är storslagen men franskt smakfull. Fick även reda på att man alltid är välkommen till baren vilket jag utnyttjade senare på resan.

Därefter lunch på Le Jardins som har bra mat och gedigen vinlista. Den här gången kass service, så pass att ett franskt par vid bordet bredvid frågade vad vi tyckte. Nu hade vi gott om tid så ingen fara på taket och vi kunde trots allt avnjuta ett av få fyndviner i form av en LLM BB 2017. Vit burgånj på bra nivå gör mig alltid lycklig.

Efteråt blev det att checka in i Epernay och bege sig till @magnum för middag.
20260706_000550.jpg

Här minns jag inte riktigt alla viner... men Intial deg 25 var magiskt bra och nog den bästa nysläppta Initial jag druckit. Märks inte i kvaliten att de minskat tiden på jästen. Övriga viner var bra men fick se sig akterseglade och det säger väl något när jag insåg att jag helt glömt bort att vi drack Krug 98. Vingubben hade bombat på med tre flaskor så mitt huvudvin som var en Conseillante 07 fick vänta och så skulle det förbli veckan ut.

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dag 4

Dags för en heldag i kåt dö blang och schema enligt en logistikers våta dröm. Eftersom vi hade lite spilltid så hoppade vi in på Voiren-Jumel som ligger där byn Cramant slutar på vägen till Avize och har en trevlig terass med vacker utsikt över vinodlingarna. Ett bra ställe att ha som backup om man får tid över. Vinerna är adekvata och de har både en BdN vilket så klart är ovanligt här och ett vinbibliotek om man vill ha tag på gamla årgångar direkt. Nu har de tyvärr lärt sig att ta betalt för de gamla vinerna men det bekostar väl renoveringen...

20260706_100835.jpg

Bäst är som vanligt ekade 555 som nu finns på magnum eller åtminstone upptäckte jag det först nu.:cigarr: Årgången behöver ligga men har kvaliteter. Tror det var 2015 nu. Den rena Cramanten är ett nytt vin om jag minns rätt. Etiketterna har bytts och tilltalar väl bara reklamare...verkar som de pratat ihop sig med Guy Charlemagne.

Efter att dödat lite tid bar det av till dagens höjdpunkt, Assailly. En nördig och charmigt lite butter vinmakare med kvalitetsfokus hela vägen och en rebellisk anda som gör att han har CIVC:s bevakande öga på sig. Bara det gör att upplevelsen höjs.:cool: Inte stället man besöker som nybörjare men som fullblodsproffs är det underbart. Som vanligt var allt oetiketterat och serverades i en rasande fart på stående fot. Bäst var som vanligt de mer ambitiösa vinerna som Millesimé 2014, Origines och P som alla har mer komplexitet redan som unga på grund av ek eller reservvinerna. Ska man öppna brödernas hjärta ska man visa intresse för den silkesmjuka ratafian med lager av sultanrussin som är den bästa ratafian som jag provat och som bara Selosse och Giraud kan komma nära.

Efter det var det bara att promenera upp till Les Avisés för lite lunch och vin.

20260706_140218.jpg

Ravenå Blanchot 2022
Andra gången på lika många veckor jag dricker Ravenå GC och det är verkligen ett steg upp. Betydligt mer koncentration och kraft som ung. Terroir? Nej knappast, bara mer ek är min teori...

Dagen avslutades med två nya besök och första var Veuve Fourny som sällan dyker upp på provningar men när deras prestige gjorde bra ifrån sig på en bolagsprovning mot betydligt hårdare motstånd på pappret så blev jag nyfiken och bokade en provning.

Instegarna var typisk ung ståltankad BdB och tror en hade noll socker...:död:

Därefter tre olika rosé varav en var saignee.
20260706_151501.jpg

Klart rolikgare en först flajten men inte tillräckligt för att locka till köp och rosé gör de bättre norröver.

Sedan blev det toppvinerna där jag även pratade till mig Notre Damen som inte ingick i provningen.
20260706_153312.jpg

Alla hade mer komplexitet och längd som förväntat. Seriösa viner alla tre. Vi köpte en av varje och delade på R hemma på kvällen. Jag och vingubben hade olika favoriter men kunde dricka alla med lätthet. Min favorit var Clos Notre Dame 2015 som ligger på ek men det kan varit placebo och det blir inte lättare när man sitter 2 m från vingården och tittar på rankerna. Hade väl hoppats på lite mer i ärlighetens namn så kommer nog dröja innan jag köper mer. Inte dåligt på något sett men jag har tillräckligt med producenter och viner som jag håller högre som tar upp plats. Det var enda odlarprovningen på resan som jag inte lyckades köpa mig ur men vi kunde få rabatt om vi handlade mycket...

Sista bokade besöket var Launois i Mesnil som jag ville besöka efter att @LarsW bjudit på en underbar Special Club 2002 magnum samt att jag uppskattat NV:n på bolaget. Slutatde med resans sämsta besök. Tror inte de regstrerat min bokning utan vi blev hänvisade till någon anställd i en provningbutik som var måttligt engagerad. Värmen stod sig runt 35 grader så vi satte oss ute i skuggan för att senare bli serverade några viner i tjocka flöjtglas!? Ett tecken på att de har mer vinturister än vinnördar tänker jag för det var länge sedan jag såg sådana glas här nere.

Vi provade de enklaste vinerna. BdB GC som finns på bolaget har jag tyckt varit en av de bästa köpen på hyllan i den billigare NV-skalan men här stod den sig slätt och lockade inte till köp. Försökte få prova deras årgångsviner men fick svaret att de inte hade några kylda på grund av bristande efterfrågan!? Blir inget mer besök här i första taget. Visst kan det varit helhetsupplevelsen som drog ner betyget och ska man säga något snällt är det att priserna var bland det lägsta jag sett (20 €) i en GC-by och definitivt Mesnil. Nu är det ingen USP för mig men däremot för de som har mugglare att tänka på.:D Ytterligare ett plus är att man bara kan svänga förbi och prova om man har tid över.

Efter dessa två besök behövde vi lite ek och gjorde ett försök och koppla på charmren och få till en snabbprovning på Vincey men det misslyckades vi med. Kvällen avslutades på restaurang La Cave Champagne med en Drappier Grand Sandrée 2008 som hade fått lite mognadstoner och dög fint till maten. Franska rätter som anklever och medelklass på vinlistan gör att det kan vara värt ett besök om man vill ha ett alternativ till Sacre.

Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dag 5
Femte dagen och femte elementet. Efter att ha varit i Champagne ett flertal gånger så behöver man testa gränserna för att tända till och få liv i lemmarna igen. De vanliga byarna och producenterna är jag således välbekant med men nu var det dags för terra incognita. D.v.s. väster om väster och det är här jag inbillar mig att man har störst chans att träffa @Skaggs.:D Dagen blev uppenbarligen helt fotofri, månen stod väl inte rätt helt enkelt.:ängel:

Första stopp var en av de stora drakarna i den här delen tillsammans med Bedel. Väl framme hos Dehours blev det fransk panik när vi dök upp. Inga andra i sikte men det hjälpte föga när de hade missat bokningen. Men när det var utrett så fick vi en rundtur. Vad som först noterades var att de hade hela tre Coquardträpressar i trikolorens färger. Förklaringen var att alla vingårdar är i närheten och de vill kunna pressa snabbt utan ställtider vid rengöring för att få den bästa juicen. Överlag var Dehours större än jag tänkte med en stor källare och det blev lite barockt när de bad om ursäkt för att det stod arbetsredskap framme. Det var inget som vi ens tänkte på men visst var det mer välpolerat hos Ruinart, åtminstone i deras publika del.:D I övrigt var det föredömligt mycket ek involverat i produktionen. Vi fick även reda på att Dehours letar importör och har svårt att slå sig in på den svenska marknaden. Det finns dock en del kända intressenter. Förutsättningarna borde finnas där eftersom det ligger i tiden med vingårdstänk samt full fokus på kvalitet och natur. Dehours var väl för tidiga...

Vi provade igenom de flesta vinerna i portföljen förutom ett par vingårdsviner som från och med 2013 görs som en solera. Mest imponerande men inte bäst var för mig vanliga NV:n Grande Reserve. En ambitiös skapelse med tydligt inslag av reservviner och ek som gör den komplxare än det mesta under rödingen. Lätt topp tio för mig i sin klass. De hade även en specialare som låg ytterligare 2 år på jästen. Bäst var vingårdsvinet Brisefer som är en BdB men när jag bara tänkt köpa den sa Vingubben att man åker väl inte hit för att köpa chardonnay så det fick även bli guidens favorit Genevraux som är en ren meunier.:D Så bra som jag hoppats på och värt en resa.

Nu frågade vi om lunchställe och rekommendationen blev att köpa en macka i grannbyn Festigny och äta på kullen där påven står i Chatillon. Resans klart enklast lunch men mest minnesvärda ändå för det var ett genuint tips.

Efter det bar det iväg till Lamblot som är än extremare och nu pratar vi månar, kohorn och degdatum som har information om månens position.:p Besöket och vinernan har jag redan skrivit kort om här. Den anställde vinmakaren är engelsman och är nyligen examinerad från vinskolan och kommer närmast från killarnas favori Elise Bougy.

Efter allt detta blev det rally hem för att Vingubben skulle hinna med flyget. Själv höll jag ställningarna och inväntade eftertruppen som skulle avlösa. Även om kylen var full med skumpa så avslutade jag med en underbar Heineken i värmen.

Skaggs

Medlem
D.v.s. väster om väster och det är här jag inbillar mig att man har störst chans att träffa @Skaggs.:D Dagen blev uppenbarligen helt fotofri, månen stod väl inte rätt helt enkelt.:ängel:

Haha, där ligger väl något i det... Träffade "bara" förtruppen denna gång. Vi var dock väldigt nära varandra er första dag, när ni var hos Tarlant var vi 500 meter bort hos Cez Rondeau. Lamblot står på shortlisten till höstresan och jag blev ju inte direkt mindre sugen nu. Tack för fina rapporter! Jag ligger några resor efter...

LarsW

Medlem
Vi provade igenom de flesta vinerna i portföljen förutom ett par vingårdsviner som från och med 2013 görs som en solera. Mest imponerande men inte bäst var för mig vanliga NV:n Grande Reserve. En ambitiös skapelse med tydligt inslag av reservviner och ek som gör den komplxare än det mesta under rödingen. Lätt topp tio för mig i sin klass.
Den är riktigt bra och en av mina favoriter bland odlarskumporna om det inte ska kosta för mycket.
Det är gott om reservviner, i alla fall i de "svagare" årgångarna efter min lilla efarenhet. Jag fick i en beställning både bas 2017 och 2018, i 17 var det 48% reservviner och i 18 var det 7%...

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dag 6

Nu var det dags för återhämtning och arbete men oavsett behöver man lunch!

Knatade iväg till Sacre Bistro och medan jag åt roade jag mig med att kolla i vinlistan och hittade ett esoteriskt bubbel i form av Fallet-Couzet (Prevostat). Nu hade jag tagit en öl och en flaska var alldeles för mycket men frågade om jag fick ta några glas och ta med mig flaskan hem och det var inga problem. Som svensk blir det ett dopaminrus som gränsar till olagligt när man utan omsvep kan ta med sig den öppnande flaskan hem. Lätt ekad och god men i enklare NV-stil. Inte så bra som den kan vara men definitivt över medel.

20260708_135103.jpg

Efter arbetsdagen blev det en lugn kväll hos @magnum där jag tog med mig slatten och passande nog plockades det fram ytterligare slattar.

20260708_220710.jpg

Bouquin-Dupont Vielle Reserve är husbubblet på Les Avisés men hade det tufft och minns inte mycket. Har för mig det var för litet i flaskan för att den skulle ha klarat sig öppnad. Marc Hebrart Rosé är ett välgjort korrekt vin i fruktig stil (hade kunnat gissa BIlle blint) men mest imponerad var jag av Billecart NV som hade lagrats i ca fem år och öppnats några dagar innan. Lite lätt krutrostad still som jag sällan känner i Billes viner och som adderade komplexitet.

Tarlant Louis 96 hade direkt vid öppning en skrämmande källarkorkton som dock vädrades bort och sedan kom härliga mognadstoner av honung och marmelad samt torkad frukt. Hur fräsch som helst men så har flaskan legat i Tarlants källare fram tills nu och deggats så sent som 2024! Bonnaire Variance 2004 var fortsatt underbar och kunde ge Tarlant en match.

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dag 7

Jag lyckades hålla ställningarna och nu anlände eftertruppen. Det fanns en plan att ta lunch på Royal Champagne men tiden räckte inte till så det fick bli Rotisserie Henri IV i Aÿ. Ligger lite undanskymd bakom en mur på huvudgatan men erbjuder alltid bra mat och adekvat vinlista. Jag gick för anklever och ryggbiff så blev rätt mätt i värmen och alla tog bara ett glas vin ur listan.:p

Därefter körde vi upp till Bérèche för att hämta lite mer Le Bö Regard 22 som jag fastnade för veckan innan.

När jag noterade att tjejen föredrog direktbetalning var det så klart inga problem och det visade bli ett lyckodrag för bredvid kortmaskinen står vinkylen. När hon undrade vad vi var sugna på föreslog jag Regarden som jag köpt men det var tydligen för tråkigt så i stället serverades
20260709_150351.jpg

Une 2016! Rätt bra start på Champagneveckan för @LeroyHilarious och sällskap.:cool: Tjejen tyckte 16 var än mer maxad än 15 men det höll vi inte med om. Klart ekad oxiderad stil men 16 kändes inte lika bredaxlad och fyllig som 15. Gott men rätt svårbedömt utan referens och den där ramlabaklängeskänslan som jag fick förra året av 15 infann sig inte för mig.

Sedan bar det av till nya kärleken La Maison Penet som har två varumärken där Penet-Chardonnet är för de som gillar ek och komplexitet.
20260709_161311.jpg

Ytterligare ett exempel på hur mycket fransmännen premierar lojalitet. I stort sett allt öppnades och dessutom i högt tempo av den andra engelsmannne på resan. När vi provat igenom allt så frågade jag om rosén som var det vinet jag var mest suget på att prova av alla. Vi fick reda på att Rosén är hårt allokerad och att det inte fanns någon flaska kyld. Därför använda jag mig av min vanliga taktik att erbjuda mig att köpa en flaska som de kan öppna. Sagt och gjort öppnades en ljummen flaska Rosé (bas 17 deg 25). Som jag förväntade mig i en ekad kraftig stil ala Egly och Bolly. Räckte för att vi skulle fylla vår kvot och jag erbjöd mig att räkna med den öppnade flaskan men den var oskattad så vi fick helt nya flaskor. I övrigt stack särskilt Les Fervins 2009 och Coline & Candice 2010 ut. När jag skulle lägga in i CT upptäckte jag att jag köpt Fervins 09 tidigare utan att veta om det. Kul när man kan lita på sitt eget omdöme och har kalibrerad smak över tid. CC minns jag inte att jag provat tidigare och det borde jag kommit ihåg kan jag tycka. Klart ekad och oxiderad stil som även kommer av mognaden. Drickfärdig redan nu och ett kraftpaket.

Verkligen bra viner över lag och de har även en uttalad rabbatt (max = 20 lådor) där priset minskar drastiskt vid storköp så det är värt att gå ihop ett gäng när man ska besöka. Går att blanda fritt men det är en betalning som gäller. Det andra märket är Alexandre Penet som är betydligt lättare och enklare i stilen med ståltank och mer cirusdriven stil.

Kvällen avslutades med en snabbvisit hos magnum och sedan med middag på Sacre Bistro där vi tog in en Nicolas Maillart Rosé som är en habil rosé.

Last edited:
Dag 7

Jag lyckades hålla ställningarna och nu anlände eftertruppen. Det fanns en plan att ta lunch på Royal Champagne men tiden räckte inte till så det fick bli Rotisserie Henri IV i Aÿ. Ligger lite undanskymd bakom en mur på huvudgatan men erbjuder alltid bra mat och adekvat vinlista. Jag gick för anklever och ryggbiff så blev rätt mätt i värmen och alla tog bara ett glas vin ur listan.:p

Därefter körde vi upp till Bérèche för att hämta lite mer Le Bö Regard 22 som jag fastnade för veckan innan.

När jag noterade att tjejen föredrog direktbetalning var det så klart inga problem och det visade bli ett lyckodrag för bredvid kortmaskinen står vinkylen. När hon undrade vad vi var sugna på föreslog jag Regarden som jag köpt men det var tydligen för tråkigt så i stället serverades
Visa bifogad bild 37265
Une 2016! Rätt bra start på Champagneveckan för @LeroyHilarious och sällskap.:cool: Tjejen tyckte 16 var än mer maxad än 15 men det höll vi inte med om. Klart ekad oxiderad stil men 16 kändes inte lika bredaxlad och fyllig som 15. Gott men rätt svårbedömt utan referens och den där ramlabaklängeskänslan som jag fick förra året av 15 infann sig inte för mig.

Sedan bar det av till nya kärleken La Maison Penet som har två varumärken där Penet-Chardonnet är för de som gillar ek och komplexitet.
Visa bifogad bild 37266

Ytterligare ett exempel på hur mycket fransmännen premierar lojalitet. I stort sett allt öppnades och dessutom i högt tempo av den andra engelsmannne på resan. När vi provat igenom allt så frågade jag om rosén som var det vinet jag var mest suget på att prova av alla. Vi fick reda på att Rosén är hårt allokerad och att det inte fanns någon flaska kyld. Därför använda jag av min vanliga taktik att erbjuda mig att köpa en flaska som de kan öppna. Sagt och gjort öppnades en ljummen flaska Rosé (bas 17 deg 25). Som jag förväntade mig i en ekad kraftig stil ala Egly och Bolly. Räckte för att vi skulle fylla vår kvot och jag erbjöd mig att räkna med den öppnade flaskan men den var oskattad så vi fick helt nya flaskor. I övrigt stack särskilt Les Fervins 2009 och Coline & Camdice 2010 ut. När jag skulle lägga in i CT upptäckte jag att jag köpt Fervins 09 tidigare utan att veta om det. Kul när man kan lita på sitt eget omdöme och har kalibrerad smak över tid. CC minns jag inte att jag provat tidigare och det borde jag kommit ihåg kan jag tycka. Klart ekad och oxiderad stil som även kommer av mognaden. Drickfärdig redan nu och ett kraftpaket.

Verkligen bra viner över lag och de har även en uttalad rabbat (max = 20 lådor) där priset minskar drastiskt vid storköp så det är värt att gå ihop ett gäng när man ska besöka. Går att blanda fritt men det är en betalning som gäller. Det andra märket är Alexandre Penet som är betydligt lättare och enklare i stilen med ståltank och mer cirusdriven stil.

Kvällen avslutades med en snabbvisit hos magnum och sedan med middag på Sacre Bistro där vi tog in en Nicolas Maillart Rosé som är en habil rosé.
Jag hade tydligen köpt Coline & Candice vid förra besöket och dessutom druckit upp den på en provning i februari 😂

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dag 8

Ytterligare en heldag i Kåt dö Blang men den här gången med nytt sällskap och vad viktigare är, rikligt med ek!

Först upp var pålitliga De Sousa.
20260710_091039.jpg

Som vanligt är det de ekade skapelserna som är intressanta och både höjer och reser ribban. Caudalies framförallt men även 3A och Mycorhize 2020 levererar alltid bra. De verkar stolta över experimentet BdN 2018 men den känns fortfarande mer kul än bra. Bästa vinet var fantastiska Avize 2012 men det ingick inte i provningen men väl i lådan hem.:cool: Apropå lojalitet så börjar det visa sig här och de brukar öppna upp det mesta av det jag önskar och nu fick även @LeroyHilarious komma med på VIP-listan även om det visade sig att första besöket var 7 år före mitt men något glesare där emellan fram tills nu.:ängel:

Därefter bar det av till en av mina absoluta favoriter André Jacquart som var den första odlaruppenbarelsen tillsammans med Eric Rodez för många år sedan. Hos Marie får jag också prova det mesta inklusive 2014 som inte släppts än. Går uppenbarligen trögt för nu har 2013 och Chetillon 2015 samt första Soleran sålts i mer än två år. Fördelen med det är kanske att hon kan bygga upp tiden på jästen igen i NV:n som var nere på två år. Har väl ärligt inte hänt så mycket mognadsmässigt men hög kvalitet rakt igenom portföljen även om jag är skeptisk till nollsockervinerna. BdBnonmalo får det inte att vattnas i munnen direkt för mig om det inte är tokekat. Roligast var att vi fick prova Millesimé 2014 som är sista årgången fullt med Chetillondruvor innan de flesta av druvorna seperaras i det nya vingårdsvinet. Supercharmig och krämig stil med bra balans trots nonmalo. Den här är mer än bara citrus-grannysmith och fullt njutbar. Visst har den inte samma intesitet och syrarygg som 13 men gillar verkligen 14 i sin ungdom. Så här kul har årgångsvinet inte varit vid släpp sedan 09 och Marie jämförde med fantastiska 07. Annars föredrog jag som vanligt Vertus före Mesnil men mr "mineral" föredrog Mesnil.

Efter en lång provning blev vi bjudna på lunch på nyrenoverade restaurang Le Relais du Vigneron som erbjöd en av resans bästa luncher matmässigt även om det så klart spelar in i upplevelsen när man blir bjuden av vinmakaren själv! Kan bero på att man köpt för mycket genom åren...:ängel: Som kuriosa kan nämnas att det dök upp en ryss (behövdes inte sägas) som hälsade och hade köpt en Andre Jacquart Vertus NV innan vi kom in och en Rosé som jag tror kom in senare men ändå.

Efter lunch hade vi tid över och droppade förbi Paul Sugot som är en bra producent att ha i bakfickan när man får tid över även om Oliver alltid påpekar att jag ska boka innan.:p Efter vi provat första vinet dök det upp en hel storfamilj i minst tre generationer där en var doktorand i Uppsala med koppling till SIPRI om jag uppfattade det rätt. Det blev även kul när den äldsta damen kunde intyga att i sann fransk anda hade hon fått vin i grundskolan, undrar vad IOGT-NTO säger om det.:D Sedan var det några sura miner men Oliver var glad och hoppas familjen köpte något i all fall.

Om någon undrade om det är mycket svenskar som besöker Paul Sugot och om Finewineseffekten är verklig:

20260710_152452.jpg

Jag påpekade att han måste översatt priserna till svenska fel.:p Kan någon franska så kan ni göra en insats och komma med en riktig humanöversättning i stället för det där ingenjörsskräpet men ändå roligt att det går bra för Sugot. Priserna var dock roligare förr... Gällande Finewineseffektet så är det @Jos som ska ha äran men efterfrågan kan även att ha att göra med kapitalisten som gav gratisprover till jagärvärldensbästapåchampagneenligtmigsjälv aka Julle som senare hyllade 08an.

Blev några flaskor men en intressant fråga är hur lagringsdugliga Sugots viner är med tanke på den långa tiden på jästen och klart autolytiska stilen. Jag vill nog inte ha för många flaskor i källaren utan dricka och fylla på med jämna mellanrum men vem vet och det är det som är det roliga med vin.

Efter alla besök blev det en vända hem för att sedan ta bakvägen till Les Avisés och dricka upp AJ 2014 som vi gentilt fått med oss av Marie. Om den smakade bra innan så var upplevelsen än större nu och närmast oslagbar även om det var fel vingårdar i blickfånget och bra med blåst som tog bort det mesta av aromerna.
20260710_190407.jpg

Kvällen avslutades på Les Avisé och det var första gången jag åt middag. Betydligt dyrare även om det är en rätt mer fast det kändes som det var mer påkostade ingredienser som förr i tiden på lunchen. Alla bord utom vi tog en Selosse Rosé och ryssen dök upp även här och hade långbordet närmast oss vilket inte bådade gott men de var hur städade som helst. Mest irriterad var vi för att de verkade få prova vin med Anselme...:neej: Vi tog det lugnt men det blev en Domaine Vincey av bättre sort som var rikigt god med tydlig ek. Vincey går bara från klarhet till klarhet enligt mig och verkar inte göra vare sig tråkiga eller dåliga viner. Står högt upp på nästa reselista!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dag 9
Sista heldagen och besöket men först blev det frukostfika på Baillet Patrick i Aÿ som visade sig vara en av Champagnes bästa bagerier vilket vi inte visste från början så det blev en positiv start!

En av mina storfavoriter Billecart-Salmon med en av Champagnes bästa guider, Jerome. Efter en längre rundvandring där jag noterade att de byggt om lite sedan senast blev det en trio kompetenta viner i fina provningsrummet som jag inte vari i innan.

IMG_0183.jpg

BdB NV var länge en gömd pärla i Champagne och det är det väl till viss del fortfarande men priset avskräcker numera. Klassisk BdB men allt vad det innebär av citrus och äpplen. Var chanslös i provningen men håller ändå klass. Louis 2013 är för första gången sedan ekfaten återintroducerades på 80-talet gjord på 100 % ståltank och det märks... Intensiteten och syran finns där så klart men väl hård för min smak idag och troligtvis de närmaste tio åren. 2012 känns mer tillgänglig. Sista vinet blev Elisabeth 2013 som oftast tillsammans med ekade Louis är det roligaste vinet att dricka ungt. Så även nu, min favorit och riktigt bra redan nu och är nog den bästa unga Elisabeth jag druckit. NF släpper de inte som 2013 för annars hade det varit kul att prova med så klart.

Jag hade bokat lunch på Les Jardins men fel dag så lunchtipset vi fick av Jerome var före detta Calsis som nu bytt ägare och namn. Okej mat och vinlista även om vinlistan har bilder och är sorterad i prisordning!? På sista sidan hittade vi en Giraud PR 21 för en bra bit under marknadspriset så det blev det självklara valet. Lite kul kuriosa med vinlistan är att den listar avståndet till alla producenter och tonvikten är på närodlat.:p Restauranten ligger en bit upp i backen och mitt i en vigård så vill man ha den känslan så är det ett bra tips.

Sedan bar det av för lite vandring och glass i Reims innan vi vände hemåt och där kvällen avslutades med en Lamblot Intuition Nature (bas 23). Inte i närheten av bas 20 än i alla fall men får hålla tummarna. Meuniern, eken och reservvinerna gör dock att den går att dricka ung.
20260711_233937.jpg

Toppen