Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

I brist på vinkällare så får man väl...

...skaffa en/ett vinkyl/vinförvaringskåp.

Hejsan allihop. Mitt första inlägg på det här forumet. Jag är en av vårdens trogna arbetare som för några år sedan börjat intressera mig för vin och främst Champagne....och nu har det blivit lite väl många flaskor i källaren/kylen för att det ska vara försvarbart att inte förvara dem korrekt. . Så, Vad äger just Du för vinkyl/vinförvaringsskåp? Jag är nyfiken på allt som rör denna form av förvaring. Exempel på funderingar inför köp av en vinkyl....till att börja med... är följande:

Förutsättning: Den måste vara fristående och vinet som skall förvaras är huvudsakligen champagne.
- En eller flera klimatzoner?
- Trähylla eller metallhyllor?
- Elgiganten/Wine and barrels/Vinkylen.se??? Finns det fler?
- Ger trippelglas lika bra UV-skydd som ett UV-glas?
- Ger UV-glas lika bra temperaturisolering som ett trippelglas?
- Ska vinförvaringsskåpet stå på gummimatta för att minska vibrationer?

Det var allt jag kom på just nu. Tacksam för svar då jag finner att det är en djungel.
/Friluftsyrra
 
  • Like
Reactions: Jos

Uncle_Bob

Medlem
Ett par år sedan jag hade skåp men jag hade Avintage fristående som jag köpte ifrån Vinkylen.se, väldigt bra handlare att ha att göra med imo.

Iom att du säger fristående skulle jag rekommendera ett som är 70cm djupt istället för 60 som är standard för inbyggnad, du kan lägga flaskor emot varann då och får nästan dubbla lagringsvolymen i skåpet.

Skulle även säga en klimatzon, givetvis min personliga åsikt men jag resonerar såhär: Vill jag ha champagnen lite kallare vid servering ställ in den i vanliga kylskåpet en stund innan och eventuella rödvinet plockar man ut och luftar i rumstemperatur. Jag har inte hittat någon data på att viner skall lagras vid olika temperatur utan två klimatzoner är enbart för att du skall kunna ha rött och vitt för direkt konsumtion vid optimal temp.

Hyllorna är lurigt om du skaffar ett vinlagringsskåp där flaskorna skall staplas på höjd, de är inte optimala för champagne eller bourgogne-typ i grövre gods, vissa tillverkare har speciella hyllor för ändamålet men jag snickrade egna då det är en förhållandevis enkel konstruktion och specialhyllorna var rätt dyra.

Jag hade inte glasdörr så det är nog bäst att någon annan svarar på de frågorna.

Angående vibrationer så fattade jag aldrig att det skulle vara ett bekymmer om du köper ett bättre vinlagringsskåp om det nu inte är så att du menade att du ville ha gummimatta för att skydda ifrån vibrationer som kommer ifrån något annat, en tvättmaskin i närheten eller dylikt, då kanske det är en tanke.

Välkommen till djungeln ;-)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
...skaffa en/ett vinkyl/vinförvaringskåp.

Hejsan allihop. Mitt första inlägg på det här forumet. Jag är en av vårdens trogna arbetare som för några år sedan börjat intressera mig för vin och främst Champagne....och nu har det blivit lite väl många flaskor i källaren/kylen för att det ska vara försvarbart att inte förvara dem korrekt. . Så, Vad äger just Du för vinkyl/vinförvaringsskåp? Jag är nyfiken på allt som rör denna form av förvaring. Exempel på funderingar inför köp av en vinkyl....till att börja med... är följande:

Förutsättning: Den måste vara fristående och vinet som skall förvaras är huvudsakligen champagne.
- En eller flera klimatzoner?
- Trähylla eller metallhyllor?
- Elgiganten/Wine and barrels/Vinkylen.se??? Finns det fler?
- Ger trippelglas lika bra UV-skydd som ett UV-glas?
- Ger UV-glas lika bra temperaturisolering som ett trippelglas?
- Ska vinförvaringsskåpet stå på gummimatta för att minska vibrationer?

Det var allt jag kom på just nu. Tacksam för svar då jag finner att det är en djungel.
/Friluftsyrra
Välkommen!

Vad är det för fel på källaren?

Bor du i villa skulle jag valt källaren alla dagar i veckan. Är det ett lägenhetsförråd så kan jag förstå viljan och flytta in dyrgriparna. Annars är min rekommendation största skåpet (kommer ändå bli fullt) med fasta hyllor (mest lagringsplats) och en temperaturzon av samma skäl som @Uncle_Bob anger samt att det drar mindre el.

Säg till mig när du provat ett vibrationsskadat vin och spara slatten...

Kolla i den här tråden för tips och inspiration om du inte redan gjort det.
 
Last edited:
Toppen