Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

一会 (ICHI-E, 1 stjärna i Tokyo)

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
De tillhandahåller naturligtvis både Champagne och vit Bgn på ICHI-E. Det är dock ytterst tveksamt om dessa drycker lyfter maten till samma höjder som saké gör. Syra har nämligen en förmåga att slå sönder japansk traddo-mat. (De enda jag fö sett dricka Champagne på ICHI-E har varit årsdagsfirande par och medelålders herrar med fnittriga unga damer.)

För Champagneälskare som kanske under en kväll inte i första hand är ute efter att testa nya upplevelser, kan jag istället rekommendera restaurangen REIMS (Jap uttal: RAMSU) i Omotesando. Underbar mat och en gedigen vinlista med tonvikten på ... you guessed it: Champagne. Deras gåsleverterrine serveras i ymniga block och är både kockens stolthet och ett måste på den restaurangen.

Under varje kväll springer kocken på REIMS in i och ut ur matsalen för att njuta av hur hans gäster glupar i sig hans kreationer. Han går verkligen igång på det!
Råfisk och Saké är bästa kombo alltså ?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Råfisk och Saké är bästa kombo alltså ?
Ofta är det så.
Surströmming är definitivt ett undantag där malt-vins-bubbel passar bättre, liksom bränt maltvin eller ren mäsk. I allt övrigt så tycker jag mig funnit att syrasvaga drycker lyfter råfisken snarare än disintegrerar den. (Inlagd sill är ett undantag där Mosel Riesling Spätlese/Auslese gör bättre ifrån sig.) Faktiskt så att Ooolong Tea fungerar bättre än vin med rå fisk, även om mina erfarenheter på just detta område ännu inte är statistiskt kompletta.
Ibland leker jag med tanken att KANSKE det är med rå fisk i Japan som Gewürztraminer med viss sötma faktiskt fungerar. Har ännu inte prövat, men det kommer bli. Helt klart!

Har inte på något vis logiskt kunnat resonera mig fram till varför man i Alsace envisas med att odla denna druva... Kanske för att rå fisk ätes i Japan?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Stre post: 75061 skrev:
Ofta är det så.
Surströmming är definitivt ett undantag där malt-vins-bubbel passar bättre, liksom bränt maltvin eller ren mäsk. I allt övrigt så tycker jag mig funnit att syrasvaga drycker lyfter råfisken snarare än disintegrerar den. (Inlagd sill är ett undantag där Mosel Riesling Spätlese/Auslese gör bättre ifrån sig.) Faktiskt så att Ooolong Tea fungerar bättre än vin med rå fisk, även om mina erfarenheter på just detta område ännu inte är statistiskt kompletta.
Ibland leker jag med tanken att KANSKE det är med rå fisk i Japan som Gewürztraminer med viss sötma faktiskt fungerar. Har ännu inte prövat, men det kommer bli. Helt klart!

Har inte på något vis logiskt kunnat resonera mig fram till varför man i Alsace envisas med att odla denna druva... Kanske för att rå fisk ätes i Japan?
Spännande reflektion. Alsace som är unga o strama gillar jag men dedär me lite rästsötma är något ja måste testa till råfisk
Mer :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
. Nu på 93kg och ger mig inte förrän 82kg. Enligt den otrevliga trenden på viktappen, så lär detta svältande inte sluta förrän ca januari 2015. Så, jag kniper ihop som värsta USA:iska oskuldsförespråkarna mln njutningarna :neej:
Har inte gått så bra.
Nu januari, fortfarande 90 plus :usch:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Januari innebär en helt ny menu. Här är några highlights:


image.jpg

Pudding med mycket umami i smaken samt ett skott från en växt jag tidigare aldrig hört talas om. Allt för att ge en liten försmak på att våren kommer att komma... Buljongen ovanpå är med rik smak och perfekt sälta. Bra första rätt efter man kommer in från kylan utomhus.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
image.jpg

Favorittypen av japansk soppa. En klar buljong som serveras i helt rätt temperatur, med perfekt koncentrerad smak och en underbar liten grönsak. Späd...
Verkar så enkelt, avskalat och naket. Men, smaken är så rik och förfinad att orden inte riktigt vill infinna sig. Det här är matlagning i den allra högsta skolan.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
image.jpg

En mjuk "röra" med ginkonötter i. Gott som f-n!
Den lätt redda såsen till var heeeelt perfekt!
(Jag har slut superlativer nu.)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Januari innebär en helt ny menu. Här är några highlights:


Visa bifogad bild 3167
Pudding med mycket umami i smaken samt ett skott från en växt jag tidigare aldrig hört talas om. Allt för att ge en liten försmak på att våren kommer att komma... Buljongen ovanpå är med rik smak och perfekt sälta. Bra första rätt efter man kommer in från kylan utomhus.

Visa bifogad bild 3168
Favorittypen av japansk soppa. En klar buljong som serveras i helt rätt temperatur, med perfekt koncentrerad smak och en underbar liten grönsak. Späd...
Verkar så enkelt, avskalat och naket. Men, smaken är så rik och förfinad att orden inte riktigt vill infinna sig. Det här är matlagning i den allra högsta skolan.
Visa bifogad bild 3169
En mjuk "röra" med ginkonötter i. Gott som f-n!
Den lätt redda såsen till var heeeelt perfekt!
(Jag har slut superlativer nu.)
Det är härligt med det minimalistiska. Inte en ingrediens mer än nödvändigt. Buljonger att dö för! :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi kickar igång också denna tråd med en skev spark:

Vi går hit minst en gång varje månad. Vi har aldrig, ännu, varit hit mer än tre gånger under en kalendermånad. Och efter mycken övertalning, med näääästan hot om våld, så har Watanabe-san accepterat att vi kommer till hans vardagsrum för att vi älskar hans mat, inte för att vi vill att han skall återuppfinna en komplett meny. (Vilket han fö gör ca 24 ggr per år, för att bäst ackomodera årets säsongsvariationer...)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Världens dyraste krabba, tillredd av världens mest sensitiva kock...
image.jpg


..nästan svårt hålla tillbaka tårarna då Watanabe san's krabba kommer fram. Detta foto är vår krabba nr 2 av tre 2015. Om någon dag inmundigar vi 2016 krabba #1. (Krabban är bara godast från senare delen av nov och genom jan.)
Med saké att dö för: 手取側純米大吟醸、dvs: Tetorigawa Junmai Dai Ginjo.
Igår och idag firade vi nyåret med den flaska jag (inte utan kamp - 2 mån kö) lyckades komma över av deras näst högsta grad, 大吟醸、till tonerna av min hustrus traditionella matlagning.
(...till tonerna av Laibach och deras underbara cover av Life Is Life.)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@StefanAkiko , vad dricker du till カラスミ (烏魚子) ? har några paket i frysen, mne det är inte lätt att hitta passande viner
KARASUMI passar exceptionellt bra till de flesta saké och alldeles ypperligt till den japanska varianten av pilsner. Det är också bra att ställa fram några tandpetare :)

Karasumi, misosoppa, sashimi mfl japanskheter kan passa någotsånär till väl valda viner, men gifter sig något alldeles osannolikt väl med de flesta saké. Faktum är att de allra mest profunda äktenskapen mellan japansk mat och saké sker flera gånger under varje måltid. (Och mycket mer sällan med vin och fransk/italiensk/spansk mat.) Och det är så fantastiskt att jag inhandlade en flaska (1,8 liter) Tetorigawa Junmai Daiginjo (deras högsta kvalitet) för hårresande 270kr inkl hemleverans. Normalt går dessa på knappa 800-ingen, men det var REA :)

Kommer förgylla min 50-årsdag :) ...och ett antal av hustruns middagar därefter.

Drack fö bara saké på Nyårsaftonen nu senast då det behågav sig :)
 
Last edited:
Toppen