Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

一会 (ICHI-E, 1 stjärna i Tokyo)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Traditionellt japanskt cuisine av Watanabe-san, den meste perfektionist jag sett driva ett kök. Han och hustrun driver restaurangen och tar tre, enstaka gånger fyra, små följen. Det största antalet gäster jag sett under en kväll är 12 st. Vi bokar alltid counter seat för att kunna njuta av Watanabe-san:s ständigt perfekta arbetsordning, reda och knivhantering, med samma fokus som en gammaldags samuraj. Helt outstanding!
De serverar en meny. Menyn anpassas efter varje kalendermånads särskilda känsla-kulturhistoria-råvaror. Även om rätter ibland kan se exakt likadana ut över ett månadsskifte, så tillagas och smakar de ändå olika. Vi har aldrig, aldrig, aldrig någonsin fått en enda servering som varit annat än 100% perfekt. Smakmässigt är allt subtilt, sanslöst välbalanserat och gudabenådat gott.
Denne mest kompromisslöse kock tog sig an en dedikerad lärling för något år sedan. Lärlingen flydde efter bara några veckor. Watanabe-san är kompromisslös mot alla, ssk mot sig själv, och jobbar från tidig morgon till sen natt minst 6 dagar i veckan. Hans leende är varmt och vänligt. Servicen utan minsta anmärkning. De säger åt gäster som blir högljudda, och skickar ut sådana ohyfsade tölpar som pratar i mobilen... Alla sakéer de har på listan är superba. Kostnad per person för menyn: 13.000 yen, dvs ca 875 kr.
Vi bokar alltid så att vi ligger tre månader före, vilket i princip garanterar oss plats.
Vill du äta perfekt japansk mat är detta RÄTT restaurang!

Kvällens meny:
image.jpg

Först ut var uni (sjöborreorgan) på perfekt rökt och grillad nasu (aubergine). En klutt wasabi kröner verket både visuellt och smakmässigt. Kall rätt, skyn med utsökt balans av fiskbuljong, mirin, sälta och yuzu dracks girigt upp...

image.jpg

Anago (ål) som sushi, med det perfekta riset till!

image.jpg

Daikon (rättika) som kokts mjäll och sedan fått kallna och dra länge i lökspad. Vansinnigt underbar umamismak på denna! Sommarens särskilda havsväxt.

image.jpg

Finhackad myouga (aromatiskt parfymerad ingerfärssläkting), friterad gomadofu (tofu på sesam) och tougarashi (en slags peppar) samt grillad kuchiko (soltorkad äggstock från sjögurka).

image.jpg

Sommarfisk... Glömt namnet... med torkad miso. Ssk inlagd selleri med strimlad kombu (tång).

image.jpg

Hur god kan en äggplanta egentligen bli? Som denna blir nog svaret. Krona av ingefära.

image.jpg

Världens utan konkurrens största matupplevelse då handlar om fisk: Watanabe-san's akamutsu. Citrusen heter: kabosu.
DENNA RÄTT ÄR VÄRD EN RESA TILL TOKYO!

image.jpg

Några korta längder av en trådig stjälk med särpräglad smak (normalt) men som här tämjts med en fantastisk inläggning och lite finrivet limeskal.

image.jpg

Inlånad bild från tidigare besök, för vi glömde ta bild på vårt ris med sommarens sötaste och mest smakrika gula majskorn i... Traditionell avslutning på japanska middagar: ris, inlagda grönsaker och misosoppa.

image.jpg

Gelé av klibbigt slag, smaksatt med brunt socker, bestrött med malda sojabönor. Serverat med grönt te av finare sort, rejält grön doft av bla nässlor och en beska i smaken som absolut @Matlen skulle gå upp i brygga av.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En resa till Tokyo börjar kännas allt mer aktuell. Tack för dina recensioner. De inspierar verkligen och borde ge dig guldstjärna hos Japans ambassad i Sverige.
Du är mycket varmt välkommen hit då det passar dig. Det finns mycket här i krokarna som är både oätet och odrucket :cool:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Själv funderar jag och frugan på att ta en tripp till Japan och @StefanAkiko -san runt jul i år. Inget skrivet i sten ännu, men det har aldrig känts närmare än nu. :)
För att garantera bord på de bästa restaurangerna behöver man vara ute några månader i förväg, så räkna med att det är dags planera in juletiden i slutet av september.
...men det FINNS ju också mängder av restauranger som är just bara snäppet under...
 

Mattias Schyberg

Administratör
För att garantera bord på de bästa restaurangerna behöver man vara ute några månader i förväg, så räkna med att det är dags planera in juletiden i slutet av september.
...men det FINNS ju också mängder av restauranger som är just bara snäppet under...
Det låter ganska rimligt, frugan gillar att planera långt i förväg - jag, not so much. ;)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Fantastiskt härliga inlägg du gör med dina inspirerande bilder @StefanAkiko! Jag önskar att jag var lika bra på att gå ut och äta som du är, men nu när mina studier (äntligen!) är över och jag har börjat leva ett normalt liv igen så känns det verkligen som ett bra mål att ha! =)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fantastiskt härliga inlägg du gör med dina inspirerande bilder @StefanAkiko! Jag önskar att jag var lika bra på att gå ut och äta som du är, men nu när mina studier (äntligen!) är över och jag har börjat leva ett normalt liv igen så känns det verkligen som ett bra mål att ha! =)
Se till att du också tränar hårt och håller tillbaka på alla andra kaloriintag. Själv drabbades jag av näthinneavlossning (65+ problem samt för kampsportare och boxare) i våras och RUSADE upp till ~99 kg under tiden som jag inte fick ens promenera.

*Huh*

Sen träningen kunde börja igen, så är jag nu på svältkänsla flera dagar i veckan, känsla av övergödd några dagar i veckan, äter bara lätt frukost o hmmm-middag varje dag. Nu på 93kg och ger mig inte förrän 82kg. Enligt den otrevliga trenden på viktappen, så lär detta svältande inte sluta förrän ca januari 2015. Så, jag kniper ihop som värsta USA:iska oskuldsförespråkarna mln njutningarna :neej:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har varit sjuk, och nu drabbats av hälsporre. Viktkurvan är återigen ovanför 90. Vad gör man, annat än att njuta lite av god mat? Och eftersom vi båda är på väg nedåt i vikt, så har vi bokat ICHI-E tre ggr till innan nyår. Också naturligtvis för att på bästa sätt kratta manegen för @Matlen och hustru. Just denna afton hade de två lärlingar i köket.

Man kan också alltid lita på madams omdöme vad gäller saké.

Friterad SATO-IMO (en sorts särskilt mjölig och lite slemmig potatis) går ut hårt från start, med suverän balans på friterad värme, yuzu, sälta i såsen och gott med Asahi Super Dry till.

Bäst ikväll var krabban med en helt rätt vald parning i Yoshida Kuru Junmai Dai Ginjo, en mer återhållen saké som stoltserar med fyllig elegans och en antydan till blommighet. Helt torr, 'karakuchi'.

Vill också nämna "knytet" innan den grillade fisken: mosad lotusrot som friterats med ginkonötter i. Särdeles gott!

...och den grillade fisken med god saké... Mmmmm...
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Har varit sjuk, och nu drabbats av hälsporre. Viktkurvan är återigen ovanför 90. Vad gör man, annat än att njuta lite av god mat? Och eftersom vi båda är på väg nedåt i vikt, så har vi bokat ICHI-E tre ggr till innan nyår. Också naturligtvis för att på bästa sätt kratta manegen för @Matlen och hustru. Just denna afton hade de två lärlingar i köket.

Man kan också alltid lita på madams omdöme vad gäller saké.

Friterad SATO-IMO (en sorts särskilt mjölig och lite slemmig potatis) går ut hårt från start, med suverän balans på friterad värme, yuzu, sälta i såsen och gott med Asahi Super Dry till.

Bäst ikväll var krabban med en helt rätt vald parning i Yoshida Kuru Junmai Dai Ginjo, en mer återhållen saké som stoltserar med fyllig elegans och en antydan till blommighet. Helt torr, 'karakuchi'.

Vill också nämna "knytet" innan den grillade fisken: mosad lotusrot som friterats med ginkonötter i. Särdeles gott!

...och den grillade fisken med god saké... Mmmmm...
Visa bifogad bild 2671 Visa bifogad bild 2672 Visa bifogad bild 2673 Visa bifogad bild 2674 Visa bifogad bild 2675 Visa bifogad bild 2676 Visa bifogad bild 2677
Hoppas du kryar på dig, krattning av manegen för två köttbullar är inte helt lätt. Vi kommer nog bli bemötta som gudar efter du har hypat upp oss. :D
 

Vino fino

Medlem
Som vanligt, först är det på plats med en bugning för alla fina bilder.

Sen har jag en fråga till herrn: om man dricker kvalitetsvin och kvalitetssaké under en måltid, trubbas smaklökarna av pga risvinet eller är det helt ok att blanda varannan klunk (typ)? Min fråga är egentligen om man bör bestämma sig för att antingen dricka saké eller vin till en måltid, eller om de harmoniserar hyfsat väl?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Som vanligt, först är det på plats med en bugning för alla fina bilder.

Sen har jag en fråga till herrn: om man dricker kvalitetsvin och kvalitetssaké under en måltid, trubbas smaklökarna av pga risvinet eller är det helt ok att blanda varannan klunk (typ)? Min fråga är egentligen om man bör bestämma sig för att antingen dricka saké eller vin till en måltid, eller om de harmoniserar hyfsat väl?
Har aldrig blandat saké med vin under någon enda måltid, så jag vet faktiskt inte. Nu finns ju så många olika sorter och stilar (allt från klibbigt söta till knispertorra, eleganta som en fjällbäck till fylligare än en gospelsångerska) att det är svårt säga. Generellt så har saké dock låga syror vilket gör att om man vill ha dem att passa ihop så bör man kanske välja viner med mer återhållen syra. (Enbart en gissning.)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hoppas du kryar på dig, krattning av manegen för två köttbullar är inte helt lätt. Vi kommer nog bli bemötta som gudar efter du har hypat upp oss. :D
Alla blir väl bemötta, men kanske att ni blir lite särskilt väl bemötta :)
Så länge ni inte pratar i mobilerna eller är alltför högljudda, så kommer alla att njuta av att ta väl hand om er :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I afton var @Matlen med hustru här, medan vi var på Suntory Hall och avnjöt en fantastisk konsert med Tokyos Filharmoniker, och inspirerat av @Per Stade och jul-sushi-med-jul-saké så promenerade vi till Sushi Chou efteråt. Längtar efter att se och höra vad som försegick på denna restaurang i afton!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vissa kvällar är mer speciella än andra, likaså restauranger. En riktigt bra restaurang framkallar känslor, vilket är ett ämne ICHI-E har MVG i.

Alla känslor är dock inte positiva, men precis som vi kan gilla att krypa upp i soffan med en skräckis, så känner jag både skräck, vällust, värme och spänning som körts ner i en blender och serverats på en tallrik av guld. ICHI-E är nog det mest genuina jag har upplevt i restaurangväg.

Serveringspersonal (kockens fru) och kocken är dessutom bland de mest trevliga och ödmjuka människor jag har mött. Passion. Kompromisslöshet. Hantverk. Kärlek. Maten är mestadels grymt god, men här och där så inträffar en kulturkrock och jag får bita mig i kinden för att få ner maten, vilket jag uppskattar, då jag vet att jag fått lära mig något nytt och blivit en mer erfaren människa på köpet.

Generellt så kan man säga att maten är minimalistisk utan antydan till fancy pancy. Rena smaker, oftast eleganta och subtila, men ibland dyker det upp saker som får tungan att krulla sig. Mycket umami och ingredienser från havet. Vi drack enbart saké (som rekommenderats av @StefanAkiko och hans bättre halva), te och vatten under hela måltiden, således inget vin.

image.jpg

Vår briljanta kock in action. Både pinnar och knivar i högsta hugg. Inte en sekund av inaktivitet...

image.jpg

Orutinerad och tagen av stundens allvar så glömde jag ta kort innan skålen var tom. Grov svartrot i elegant buljong. Smakade riktigt bra, lite som en svagt rökt bit av trä simmandes i grymt god buljong med perfekt avvägd sälta. Perfekt start!

image.jpg

Friterad "bergspotatis". Skivad sjögurka. Sjöborre. Potatisen var klart lättsmält, men både sjögurkan och sjöborren var klart aquired taste för en svensk. Massor av smak, broskliknande konsistenser. Bitvis fick jag kämpa med att få ner maten, men efter ett tag så insåg jag att det inte var så tokigt ändå.

image.jpg

Soppa på endast purjolök i en sanslöst läcker buljong. Enkelt, elegant och grymt gott!

image.jpg

Tillagad krabba där det mesta har tagits tillvara, till och med romen som ligger på toppen. Utseendemässigt läskig, smakmässigt fantastisk. Det dök dock upp lite bitar här och var som jag nog inte vill veta vad det var. En del läskiga konsistenser men perfekt avvägt smakmässigt

image.jpg

Kokt rättika och någon japansk svamp i härlig fond. Megahärligt och simpelt. Bra rensande rätt efter krabban...

image.jpg

Perfekt grillad fisk med sanslöst god marinad, enkelt presenterad med någon form av rättikapuré. Lätt att gilla och således en av kvällens favoriträtter...

image.jpg

Syrlig persimon ihop med "syrat ris" som perfekt smaklöksrensare.

image.jpg

En trestegsraket bestående av ris med ål, misosoppa och picklade grönsaker av något slag. Fantastiskt gott utan att kännas märkvärdigt. Har aldrig provat en bättre misosoppa - sanslöst smakrik!

image.jpg

Söt bönsås med riskladd med jädrigt trevlig konsistens och smak. Lagom sött och en perfekt avvägd avslutning...


Wow! Detta var verkligen en höjdarupplevelse totalt. På vägen hem så fick vi dessutom en present, vilket bestod av två av deras speciella servetter. En trevlig och gentil gest. Värdinnan stod dessutom kvar och vinkade av oss ända tills vi hade försvunnit runt hörnet. Värme och kärlek summerar en fantastisk kväll! Tack för att du fick mig hit, @StefanAkiko!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vissa kvällar är mer speciella än andra, likaså restauranger. En riktigt bra restaurang framkallar känslor, vilket är ett ämne ICHI-E har MVG i.

Alla känslor är dock inte positiva, men precis som vi kan gilla att krypa upp i soffan med en skräckis, så känner jag både skräck, vällust, värme och spänning som körts ner i en blender och serverats på en tallrik av guld. ICHI-E är nog det mest genuina jag har upplevt i restaurangväg.

Serveringspersonal (kockens fru) och kocken är dessutom bland de mest trevliga och ödmjuka människor jag har mött. Passion. Kompromisslöshet. Hantverk. Kärlek. Maten är mestadels grymt god, men här och där så inträffar en kulturkrock och jag får bita mig i kinden för att få ner maten, vilket jag uppskattar, då jag vet att jag fått lära mig något nytt och blivit en mer erfaren människa på köpet.

Generellt så kan man säga att maten är minimalistisk utan antydan till fancy pancy. Rena smaker, oftast eleganta och subtila, men ibland dyker det upp saker som får tungan att krulla sig. Mycket umami och ingredienser från havet. Vi drack enbart saké (som rekommenderats av @StefanAkiko och hans bättre halva), te och vatten under hela måltiden, således inget vin.

Visa bifogad bild 3012
Vår briljanta kock in action. Både pinnar och knivar i högsta hugg. Inte en sekund av inaktivitet...

Visa bifogad bild 3013
Orutinerad och tagen av stundens allvar så glömde jag ta kort innan skålen var tom. Grov svartrot i elegant buljong. Smakade riktigt bra, lite som en svagt rökt bit av trä simmandes i grymt god buljong med perfekt avvägd sälta. Perfekt start!

Visa bifogad bild 3014
Friterad "bergspotatis". Skivad sjögurka. Sjöborre. Potatisen var klart lättsmält, men både sjögurkan och sjöborren var klart aquired taste för en svensk. Massor av smak, broskliknande konsistenser. Bitvis fick jag kämpa med att få ner maten, men efter ett tag så insåg jag att det inte var så tokigt ändå.

Visa bifogad bild 3015
Soppa på endast purjolök i en sanslöst läcker buljong. Enkelt, elegant och grymt gott!

Visa bifogad bild 3016
Tillagad krabba där det mesta har tagits tillvara, till och med romen som ligger på toppen. Utseendemässigt läskig, smakmässigt fantastisk. Det dök dock upp lite bitar här och var som jag nog inte vill veta vad det var. En del läskiga konsistenser men perfekt avvägt smakmässigt

Visa bifogad bild 3017
Kokt rättika och någon japansk svamp i härlig fond. Megahärligt och simpelt. Bra rensande rätt efter krabban...

Visa bifogad bild 3018
Perfekt grillad fisk med sanslöst god marinad, enkelt presenterad med någon form av rättikapuré. Lätt att gilla och således en av kvällens favoriträtter...

Visa bifogad bild 3019
Syrlig persimon ihop med "syrat ris" som perfekt smaklöksrensare.

Visa bifogad bild 3020
En trestegsraket bestående av ris med ål, misosoppa och picklade grönsaker av något slag. Fantastiskt gott utan att kännas märkvärdigt. Har aldrig provat en bättre misosoppa - sanslöst smakrik!

Visa bifogad bild 3021
Söt bönsås med riskladd med jädrigt trevlig konsistens och smak. Lagom sött och en perfekt avvägd avslutning...


Wow! Detta var verkligen en höjdarupplevelse totalt. På vägen hem så fick vi dessutom en present, vilket bestod av två av deras speciella servetter. En trevlig och gentil gest. Värdinnan stod dessutom kvar och vinkade av oss ända tills vi hade försvunnit runt hörnet. Värme och kärlek summerar en fantastisk kväll! Tack för att du fick mig hit, @StefanAkiko!
Roligt att ni gillade ICHI-E! :)
Och att ni så fint tog er an utmaningen. Det är ju inte alldeles enkelt att smälta denna typ av kompromisslös matlagning första gången(/-erna). Vi var väl inte helt på det klara med att det var självklart skicka er dit :nagelbitare:, men jag hoppas och tror att det var ett bra val. Svenskt folk som inte gillar att utmana sig själva, får nog inte ut så mycket just där.

Riskladdet = hirs.

Första ggn jag var där var jag redan tillvänjd vad gäller havssmaken och alla spännande konsistenser, men måste i ärlighetens namn säga att jag hade lite svårt att fullt ut uppskatta det subtila i allt. Som det fallit sig, kan jag inte längre leva utan ICHI-E.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men vad dricker du till detta (förutom Saké), nästan alla rätter skriker ju efter champagne !:eek:
De tillhandahåller naturligtvis både Champagne och vit Bgn på ICHI-E. Det är dock ytterst tveksamt om dessa drycker lyfter maten till samma höjder som saké gör. Syra har nämligen en förmåga att slå sönder japansk traddo-mat. (De enda jag fö sett dricka Champagne på ICHI-E har varit årsdagsfirande par och medelålders herrar med fnittriga unga damer.)

För Champagneälskare som kanske under en kväll inte i första hand är ute efter att testa nya upplevelser, kan jag istället rekommendera restaurangen REIMS (Jap uttal: RAMSU) i Omotesando. Underbar mat och en gedigen vinlista med tonvikten på ... you guessed it: Champagne. Deras gåsleverterrine serveras i ymniga block och är både kockens stolthet och ett måste på den restaurangen.

Under varje kväll springer kocken på REIMS in i och ut ur matsalen för att njuta av hur hans gäster glupar i sig hans kreationer. Han går verkligen igång på det!
 
Last edited:
Toppen