Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi.... En drink!

Sjödin

Joråsåatt...
Jag gillar precis som så många andra att ta en schysst drink emellanåt. Men, känner att jag ständigt fastnar i samma gamla spår av säkra kort.
Man vill mixa en lite snabbt innan man börjar med middagen och då blir det lätt gamla favoriter som sitter i huvet... Drajja, GT..ja ni fattar.

Så, vad sägs om en tråd med trevliga och bra drinkrecept?
Personligen föredrar jag ju recept som går att blanda till utan att ha ett helt kylskåp fullt med juicer och mixers... Keep it simple liksom.

Själv kommer jag nog börja helgen vid grillen, med en Lynchburg Lemonade i handen;
3 cl Jack D
3 cl Triple Sec
3 cl Sourmix alt. citron+sockerlag
Massor med is, fyll med Sprite

Skål!
 

mmh

Medlem
Min favoritdrink har redan en längre tid varit Pisco Sour. Fantastiskt gott och fräsht, tycker jag.

5cl Pisco (det behöver absolut inte vara en dyr och fin pisco, men i mitt tycke bör det vara en peruansk Pisco Acholado, inte chileansk pisco som inte tillför samma karaktär till drinken)
3cl limejuice
2cl sockerlag
1 äggvita (om man gör flera pisco sours på en gång räcker en äggvita till 3 drinkar)
is
Några droppar Chuncho bitter (eller Angostura bitter ifall du inte får tag på Chuncho)

Lägg allting i en cocktail shaker, skaka hårt i ca 30 sekunder, häll upp i ett glas (kom ihåg att sila bort isen) och droppa några droppar Chuncho bitter på ytan av skummet.
Oj vad sugen jag blev nu...jag måste nog dricka en ikväll tror jag:)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Efter min tid seglandes på Sydamerika och i Karibien så finns det bara en drink som regerar och det är tillika Ernest Hemingways favoritdrink, nämligen en perfekt Mojito.

Nu talar vi förstås om en riktigt bra Mojito, en drink som oftast smakar apa om man beställer den i Sverige då den verkligen kräver bra råvaror, kompetens och omsorg för att smaka rätt.
Att slänga två limeklyftor och ett myntablad i ett glas med en slurk Explorer och kalla det Mojito är således en styggelse som borde förbjudas men tyvärr allt för väl förekommande på nordliga breddgrader.

Såhär kan man göra:
2 cl Limejuice (ca en halv limefrukt)
2 tsk Strösocker men helst ett par msk sockerlag
Ett par kvistar Färsk mynta
Sodavatten
4-25cl vit rom av god kvalité

Häll limejuicen i ett högt glas, tillsätt sockret eller lagen och rör om tills det löser sig.
Lägg därefter i den färska myntan, ta bladen i handflatan innan du lägger i dem och klappa ihop händerna för att smiska fram smakerna bättre. (om inte annat ser det coolt ut om grannen tittar)
Väl i glaset krossas alltsammans med en muddler eller något annat trubbigt föremål du hittar i kökslådan.
Häll sedan på den vita romen som som med fördel kan vara Havana Club med lite ålder.
Tillsätt krossad is och fyll upp med sodavaten - rör slutligen om och garnera med någon myntakvist.

NB. Jag tycker Mojiton blir mycket bättre på sockerlag än med strösocker och man får experimentera lite för att få till den där perfekta balansen mellan mynta, lime och socker.

Hos din lokala trädgårdsdealer finns numera flera varianter av mynta så prova att sätta en kruka med Jordgubbsmynta och Hallonmynta för att variera smakerna.

Man kan även muddla ner färska jordgubbar eller hallon tillsamman med de andra ingredienserna för att variera sig.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Mojito! På landet har vi väldigt mycket mynta, så det ter sig självklart att göra mojito även för oss.
1440775121392-241283195-jpg.4796

Såhär är min variant.

Ingredienser:
  • Mynta (typ tio blad, eller mer)
  • 1/2 dl ljus rom
  • 1 lime
  • Rårörsocker, ca 1tsk-1msk
  • Is
  • Valfritt: vatten, gärna med bubblor
Process:
  1. Tag ett vanligt svenskt dricksglas om ca 2 dl, lägg i myntan, häll i rommen och pressa ner limen.
  2. Krossa myntan med sked, muddlare eller liknande.
  3. Häll på sockret - börja med en tesked - och rör om. Sätt i ett sugrör, smaka av, och rådgör med dig själv om du tycker det är för surt - ta då mer socker.
  4. Lägg i så mycket is du törs.
  5. Om du ids, häll på vatten för att fylla ut.
Saker man bör minnas:
  • Man kan inte ta för mycket mynta (ja, så länge det ryms i glaset...)
  • Olika lime är olika potenta (och olika stora, etc), så mängden socker skiljer sig från gång till gång.
  • Sugröret är viktigt. Eftersom sockret inte hinner lösas upp ordentligt när man gör på mitt vis faller det till botten, och dricker man då med sugrör får man upp det. Jag gillar att ha sockret på detta vis, det ger textur till drinken. Chunky cocktail.
  • En drink ska - tycker jag - smaka av spriten den är baserad på. Den bästa ljusa rommen för en mojito (som jag testat hittills) är Havana Club 3 años - väldigt smakrik och komplex, med lite drag av arrak som påminner en om att denna rom är halvvägs till mörk.
  • Finns det en rom man ska undvika är det Bacardi Carta Blanca, sjukt tråkig.
  • Allt eftersom man dricker ur drinken kan man hälla på mer vatten och låta drinkglaset bli vattenglas. Mojito smakar bra även i utspädd form.
 

Attachments

  • 1440775121392-241283195.jpg
    1440775121392-241283195.jpg
    227 KB · Visningar: 1.010

Juhani

Medlem
Alabama Slammer:
- 2cl vodka
- 2cl southern comfort
- 2cl amaretto
- En skvätt grenadine
- Apelsinjuice
- Isbitar

Glas på ca 3 dl, fyll halvvägs med is, dra i ingredienserna i ordning, rör om lätt med en drinksked, bra sommardrink som har uppskattats av de flesta.
Ta bara en skvätt Grenadine då drinken blir för söt annars.
 

Gurto

Medlem
Sällan det blir drinkar om jag ska vara ärlig men när det blir så blir det oftast antingen caipirinha:
Tumblerglas
Drygt en halv lime
Lagom med rårörsocker
Muddlas
På med krossad is
Häll på 4-8 cl cachaca
Rör om med sked
Drick

Eller någon variant på denna:
Tumblerglas
Häll i lite lite Pernod och snurra runt glaset så att du får en hinna av Pernod. Häll ut Pernoden (vidare till nästa glas om du gör flera drinkar då)
Nedanstående i en shaker med is
3 cl Maker's mark
1 cl PX-Sherry
3 cl citronjuice (Sour mix är drinkvärldens plonk - undvik!)
Skaka och häll upp i glaset
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Sällan det blir drinkar om jag ska vara ärlig men när det blir så blir det oftast antingen caipirinha:
-Om det är svårt att få en bra Mojito på nordliga breddgrader så är det ju smått omöjligt att få en bra Caipirinha, tyvärr. Fantastisk drink annars.

Såg förövrigt en bartender blanda en Gin-Passoa-Redbull häromdagen. vad kan man säga... [FAIL!]
(Tror förvisso att hen hade tänkt att ta vodkaflaskan men fick tag i fel fel fel...)
 

Daniel A

Administratör
Mycket mumsigt i den här tråden. Måste ta och testa din Makers Mark/PX-drink @Gurto !

Som den cognacspimplare jag är så faller såklart sidbilen i min smak. Kör oftast:

Sidecar
5-6 cl VSOP cognac av bättre kvalité (Tesserons Evolution är senaste favoriten)
2 cl Cointreau
1-2 cl citronjuice

Skakar gärna med is, men inte alltid. Drickes gärna i lagom långsam takt.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
Just förresten, en annan trevlig sommarfavorit, Kentucky Mule!
Drog en på altanen i helgen...

Bourbon
En "splash" Lime
Ginger Beer
 

Vino fino

Medlem
Är en storkonsument av Bloody Mary (oftast egenrörd, få svenska krogar behärskar hantverket). Vill dock gärna slå ett slag för den på dessa breddgrader mindre kända lillebrorsan Bloody Caesar. En drink för vuxna som helst dricker helt osötade groggar.

Tomatjuice
Koncentrerat musselspad (hälften oxbuljong hälften ostronsås funkar också)
Bra riktig vodka, rysk eller annan, gjord på säd
Ett stänk Worcestershire
Några stänk tabasco
Nymald svartpeppar
Pressad lime
Is

Skall serveras iskall i ordentliga dricksglas. Glöm allt trams med selleri eller sellerisalt
 
Toppen