Omar Khayyam
Medlem
Words of wisdom - du fångar verkligen något jag tänkt på i många år - det inte är något fel på vare sig Graillot eller Bouscassé men grejen är att du måste lagra dem så pass länge och ändå blir det inte några större mirakel. Om du inte har någon stor vinkällare rent utrymmesmässigt och ska betala kvadratmeterpris för lagra i lägenhet alternativt marknadspris för extern lagring i t ex Stockholm då blir det en ren förlustaffär att investera i dessa tanninmonster.På gamla tiden uppstod slagsmål på Bolaget när det släpptes Graillot och Bouscassé Vielles Vignes. De var konstant utsedda som Fynd! av Allt om Mat. Båda vinerna var rätt extrema. Graillot extremt syrahaltigt och Brumonts viner som en nyasfalterad väg med tanniner.
Många likt mej rycktes med och fyllde källaren till rätt sympatiska priser (tyckte man). Mina Graillot har jag gett eller kokat bort nu. Det är fan odrickbart surt. Men ett par flaskor Brumont fanns kvar i källaren. Årgång 1990 var ändå rätt bra och påminde lite om en hygglig Bordeaux. Kvällens Bouscassé Vielles Vignes 1996 är en mycket rå historia. Doften är som nytinad kalvnjure, smaken har fortfarande en tydlig ton av malörtsbeska. Det var kanske bra på 90-talet, men vinvärlden har varvat detta haveri till vin sen dess
Öppnade nyligen en Graillot Crozes-Hermitage 2016. Den var bra - typ 88 poäng. Öppnade samma årgång för sex år sedan och då verkar jag ha tyckt att den varit snäppet (men inte mkt) bättre. Så inte säkert att dessa grejer alltid förfinas med lagring (även om tanninerna mjuknar, så tappar den också frukt).
Generellt sett när jag tittar tillbaka på mina Graillot och Bouscassé-noteringar så är det alltid med ngn typ av kommentar om att detta öppnades för tidigt, att det kommer bli bättre och mer tillgängligt med några år i källaren etc. Ibland måste man helt enkelt konstatera att vad man har i flaskan vid inköp är samma sak som med stor sannolikhet kommer att finnas där om tio år, minus litet frukt och tanniner.
Och om någon vill hävda att den beryktade Syrah-tunneln i Graillots fall är mer av ett 20-30årsprojekt - då är det bara att höra av sig direkt för jag har andelar i en berömd bro mellan Manhattan och Brooklyn att sälja också.
Graillots vanliga Crozes kostar nu 369 kr som någon i tråden konstaterade före mig. För ungefär samma peng (309-399 kr)kan man ur tillfälligt sortiment på bolaget hitta bland annat följande grejor som jag skulle köpa före Graillot, inklusive både drickfärdiga pjäser och lagringsprojekt med större hopp om utdelning:
- Moderna Spanien: Gran Clos Priorat, Roda Reserva, E Moros Malleolus,
- New Californian Wine: Arnot Roberts Syrah, A Tribute to Grace Grenache, Alcott Zinfandel,
- Naturvinsitalienare: Cornelissens Munjebel, Occhipintis Frappato,
- Klassisk Bordeaux: Chasse-Spleen 2022, Poujeaux 2020 och Cantemerle 2018 och Chateau le Puy Emilien 2022
- St Josepher från Jean-Claude Marsanne och Gerard Courbis,
- Instegsbarolo från Massolino, Luigi Pira, Diego Conterno och Figli Luigi Oddero, samt Langhe Nebbiolo från finproducenterna Cavallotto och Roberto Voerzio
- Sydafrika: Peter Max Crystallum, David&Nadia Grenache Noir, Duncan Savages Red
- Chianti Classico från Querciabella och Monsanto,
- Chinon från Charles Joguet (Les Cures), Morgon från Lapierre, Jean Fourniers Clos du Roy Marsannay,
- Flera bra sydamerikaner, t ex Corte från Alpha Crux (Blend på syrah, cabernet sauvignon, malbec, merlot och tempranillo) och Achaval Ferrers Quimera,
