Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Akimchik

Medlem
Chateau Haut-Brion 2006

Doft: Svag doft av ceder och earl gray te och lite paprika. Ung och dämpad

Attack: Sammetslen och rätt cabbig. Mycket ceder och även frukttoner som domineras av paprika och plommon.

Mellansmak: Här märks tanninerna. Syrligt och strävt. Medel + syra och medelfyllig kropp. Mycket ceder men även toner av piprök och örtkryddor. Earl Gray te, plommon och torkad paprika är ett trevligt inslag i smakbilden .En del toner av torkade murklor märks också.

Eftersmak: Rätt lång och cabbig. Tanninerna och tonerna av torkad svamp märks rätt mycket.

Detta vinet har jag lagrat varmt under en kort period men det märks inte. Det är ungt fortfarande och det behöver 10 år till innan parfym och mognadstoner gör sitt inträde. 94 minus idag. Det är inte den bästa årgången för detta vinet direkt och jag hade väntat mig mer intensitet.

Någon som provat denna årgången nyligen?
Yes kollade mina noter, klistrar in de här under, mest blaj men men:

Red

2006 Château Haut-Brion​

Pessac-Léognan Red Bordeaux Blend more
750ml 0,00 krCellarDrank 2023-01-14 Chb, otroligt! 3 vinet för kvällen och gjorde faktiskt en del besvikna. Jag tyckte detta var superbra men tyckte 17 passade mig mer. Mörk i färg och doft av penna, höstlöv, källare och mörka bär. Smaken är lång och smakar som det doftar. Fina tanniner men ändå utanför någon top 3 first growth. Men Vafan 93-94?

LeChat

Medlem
IMG_7608.jpeg

2016 Il Poggione Brunello di Montalcino

Brunello får nog anses vara ett matvin i första hand. Syrorna kan ofta vara lite väl krävande. Men bortsett från det så brukar de vara goda och komplexa viner som levererar.

Bra år med smaskig frukt, goda fat och ganska elegant. Bra intensitet och långt avslut. Hittar bl.a. körsbär, jordgubbar, jord, läder och en aning stalltoner. Lyfter rejält med luft!

Hade ett par ändbitar av oxfilé i frysen som man skulle kunna göra något gott med. Så ikväll blir det krämig oxfilépasta med bl.a. dijon och citron. Låter som att det skulle kunna både bli gott och passa bra till brunellon.

Bastardo

Medlem
Det som är meningen med en sådan referens är ju att antingen så fattar man direkt eller så får man nöjet att fundera på det och eventuellt få en aha-upplevelse...eller så tar det stopp :)
Fernet Branca ovan hör till någon av de två förstnämnda.
Ganska långsökt, men alla har sin egen humor … Jag gillar dock oftast göteborgsvitsar, men den här kvalificerar inte dit, enligt mig. ;)

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 35369
2016 Il Poggione Brunello di Montalcino

Brunello får nog anses vara ett matvin i första hand. Syrorna kan ofta vara lite väl krävande. Men bortsett från det så brukar de vara goda och komplexa viner som levererar.

Bra år med smaskig frukt, goda fat och ganska elegant. Bra intensitet och långt avslut. Hittar bl.a. körsbär, jordgubbar, jord, läder och en aning stalltoner. Lyfter rejält med luft!

Hade ett par ändbitar av oxfilé i frysen som man skulle kunna göra något gott med. Så ikväll blir det krämig oxfilépasta med bl.a. dijon och citron. Låter som att det skulle kunna både bli gott och passa bra till brunellon.
Maten låter som perfekt matchning till vinet. Grädde eller tomatsås till sangiovese, inget kan gå fel.

Magikern

Medlem
Yes kollade mina noter, klistrar in de här under, mest blaj men men:

Red

2006 Château Haut-Brion​

Pessac-Léognan Red Bordeaux Blend more
750ml 0,00 krCellarDrank 2023-01-14 Chb, otroligt! 3 vinet för kvällen och gjorde faktiskt en del besvikna. Jag tyckte detta var superbra men tyckte 17 passade mig mer. Mörk i färg och doft av penna, höstlöv, källare och mörka bär. Smaken är lång och smakar som det doftar. Fina tanniner men ändå utanför någon top 3 first growth. Men Vafan 93-94?

06 är den svagaste årgången av Haut-Brion som jag provat hittills. Jag saknade intensiteten och kroppen mest. Den typiska doften av cigarrök och tryffel kommer nog att vara på plats om 10 år skulle jag gissa.

Jag har fortfarande inte provat 89an tyvärr. Hade den inte varit så dyr hade jag slagit till på Bukowskis. ;)

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB med @Drucket , @MagnusH70 , @mnor , @Patrik Sellin , @shouldkick , @vintomas och @Waruda . Temat var än en gång: "Original mot Kopia". Poäng enligt skalan: bäst 3p, näst bäst 2p, tredje bäst 1p.
Flight 1.jpg

Flight 1:
Michel Arnould & Fils Champagne Grand Cru Extra Brut 12p Nötter, bokna äpplen, pomerans och gräs. Kraftfullt och hyfsat moget med något lägre mousse.
2008 Michel Arnould & Fils Champagne Mémoire de Vignes 19p Röda äpplen, gödsel, kaffe och tulpan. Ganska grönt och oljigt med koncentrerad frukt och hög syra.
2018 Roebuck Estates Blanc de Noirs 11p Syren, krusbär, snäckskal och päron. Lätt, fräscht och blommigt med hög syra.
Är det NV eller årgångsvinet som är original? De flesta trodde i alla fall att Roebuck var en kopia och inte kom från champagne.

Flight 2.jpg

Flight 2:
2023 Pegasus Bay Riesling Bel Canto 8p Fläder, saffran, melon och syren. Eldigt och kraftfull med en lätt sötma.
2017 Weingut Haart Piesporter Goldtröpfchen Riesling Kabinett 11p Fläder, honung, krusbär, vitpeppar och krut. Blommigt, fräsch och lätt med mycket hög syra och en del restsötma.
2023 Chateau Kamnik Chardonnay Barrel Fermented 3p Vanilj, tulpan, smör, alkohol och gröna äpplen, Fett och oljigt med tung frukt och lite låg syra.
2023 Louis Jadot Meursault Les Narvaux 8p Smör, vanilj, gröna äpplen och trä. Hårt fatat med snygg frukt och hög syra.
2023 Nicolas Joly Clos de la Coulée de Serrant 11p Mango, pomerans, stall, krusbär och gröna äpplen. Komplext, koncentrerad tropisk frukt och bra syra. Inte alls så funky som Joly kan vara.
2023 Alheit Vineyards Fire by Night 1p Köttbuljong, sten, gröna äpplen och mineralvatten. Ungt, torrt och lätt med hög syra.
En spännande och mycket bra flight. Jag lyckades pricka druvorna, men blandade ihop original och kopia på både chardonnay och chenin. Originalen vann i samtliga par. Alheit underpresterar än en gång i blindprovning.
Flight 3.jpg

Flight 3:
2009 Rudolf Fürst Schlossberg Spätburgunder 10p Hallon, körsbär läder och trä. Fräscht och elegant med snygg frukt, en del fat och integrerade tanniner.
2005 Nicolas Potel Clos Vougeot 3p Rök, läder, svarta vinbär, hallon och vanilj. Tung och kraftfullt med rejäla tanniner. 20 år räcker inte för det här vinet. Det behöver nog 20 till.
2018 Glaetzer Shiraz Amon-Ra Barossa Valley 11p Lakrits, oliver, bläck, svarta vinbär och eukalyptus. Fett, tungt, mörkt och kraftfullt med bra balans.
2023 Patrick & Christophe Bonnefond Côte-Rôtie Côte Rozier 5p Viol, syren, björnbär, oliver och blod. Ungt, stramt och svalt med hög syra, snygga fat och en hel del tanniner.
2023 Giant Steps Pinot Noir Applejack Vineyard 11p Hallon, smultron, vanilj, läder och blodapelsin. Fräscht och lätt med söt frukt, hög syra och snälla tanniner.
2022 Domaine Fontaine-Gagnard Bourgogne 2p Viol, läder, hallon, blodapelsin och plommon. Stramt och kraftfullt med hög syra.
Mina viner var med i den här flighten, så det blev ganska lätt att gissa vad som var vad. Här prickade jag både druvor och original/kopia. De flesta lyckades väldigt bra med gissningarna i den här flighten. Här vann kopiorna i samtliga par. De två vinerna med högst poäng kom båda från Australien och det blev ingen bra dag för röd Bourgogne.

Branaire Ducru 2021. Såldes till ett väldigt förmånligt pris på bolaget för typ ett år sen (?), och jag köpte ett sexpack. 94 poäng av Wine Advocate imponerar.
Men sen har det kommit lite oroväckande rapporter om Bordeaux 2021 rent allmänt?

Vi ploppar till lammkotletter och vinet känns faktiskt fullständigt drickmoget. Lite lättare än man kunde tro och bara stråk av nyvässad blyerts, låga tanniner. Anar att det är rätt mycket Merlot i denna? Bra balans och frisk svalkande syra. Men som sagt, väldigt lätt och lite blygt. Som en mycket välkammad panelhöna. Och när jag tänker tillbaka på andra erfarenheter av Branaire Ducru så är det den känslan som återkommer. Välpolerat men mil ifrån de bästa slotten,. 2021 är kanske dessutom det man kallade förr för en "restaurang-årgång"? Några 94 poäng är det inte men tycker nog den kämpar sej upp till 90 poäng. Ni som har det hemma, ingen anledning att inte ploppa.

Branaire.jpg

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 35364
Pet Shop Boys gissade rätt redan 1987. Blir alltid lika glad när jag öppnar en Geyserville. Mörka bär, vanilj, tobak, choklad, välintegrerade tanniner, bra syra och längd. Kom hem lite sent och blev överraskad med spareribs så jag kände mig tvungen att plocka fram denna. Sista halvflaskan, minns inte att jag har sett dem de senaste årens lanseringar.
Dags växa upp och ploppa riktiga flaskor!

StefanAkiko

Petite Arvine – Någon? ...en alpin specialitet med stil

Petite Arvine är en druva som nästan bara existerar i Valais (Swiss), där den trivs i solvarma sluttningar med sval alpluft som ständig följeslagare. Den är känd för sin friska syra, sin ofta salta mineralitet och en full skäppa oväntade aromer. En liten druva med stort självförtroende och tjockt skal.

I Valais får man fö känslan av att allt är lite brantare, lite renare, lite mer exakt. Ungefär som att alla i Centraleuropa kör på CET. Det gör amn också i Swiss, men mer precist och exakt. Regionen lever på sina kontraster: hög höjd, mycket sol, stora temperaturskillnader. Det gör vinerna distinkta, nästan skulpterade och med uttalad mineralitet.

Jag har inte druckit särskilt många schweiziska viner. Min egen traction för Chasselas är fortfarande ungefär lika svag som för Bourgogne och Champagne. Men nyfiken är man ju. Ger inte upp så lätt...

PXL_20251122_021413613.jpg

2016 Provins Petite Arvine Les Titans, 92p

Det här var min första riktiga Petite Arvine, och jag erkänner gärna att jag gick in med en bild av den schweiziska särlingen. Första sniffen: tallsåpa. Fullträff på fördomsbingo. Men, näe… det stannade inte där.
För i munnen visar vinet en helt annan sida: fylligt, heltäckande, balanserat, komplext, och med en längd som fortsätter som ett ekande joddel mellan alptopparna. Lager på lager av renhet och energi. Här finns struktur, pondus och precision.

Jag började i tallsåpa och slutade i förtjusning.

Och för tydlighetens skull för MAGA-folk: Schweiz och Sverige är fortfarande två olika länder. Och nej, ingen har behövt medla fred dem emellan.

StefanAkiko

En kväll där Spanien sprang iväg med den olympiska elden och Turkiet hakade på i vild galopp...

vinafton.jpg

1994 Chateau Calon Segur., 83p
En fäjl för årgången.
i see this wine as a typical wine that simply failed the vintage.
Non-complex, short finish and quite underwhelming on all accounts. There are quite a few petite chateaux who did much better in this "vintage-of-the-century".
For MAGA people, I need to point out that lobotomy is a good choice!

2014 Abadia Retuerta Vino de la Tierra de Castilla y León Pago Negralada, 96p
A blockbuster.
Blinded, I'm almost certain to go for a top-level Syrah from Margaret River (Oz). Dense, intense and exceptionally beautiful.
A rich wine that is going to age extremely well.
Wish we had a case...
...unfortunately, this was an auction singleton...

2020 Asmadam Kor Reserve Syrah, 94p
Still but a padawan, but this beautiful Syrah is better than Scrio and will also age well!
Not (yet) a famous brand, but packs that punch that will get them famous!

2017 Jean Bourdy Côtes du Jura Blanc, 90p
What a spectactular Chardonnay!
At plop, the aromas are not so attractive, mainly towards wastewater sludge. But that goes away.
Perfect acidity and behaves more like a Semillion than a Chard. Would probably never be mistaken for a Burg.

matage

Medlem
Lite efterregistrering från några av Novembers trevligare flaskor.

Sassicaia 1990
DF59B212-5CF8-4E6B-B9C0-42CC2D31FBD0.jpeg

Dubbeldekanterad tillbaka i flaska men utan egentlig luftning.
Ganska kort på nosen med mycket körsbär, björnbär och läder.
Känns till en början lite trött ocg gisten i gommen men vaknar till liv lite mer över längre tid i glaset.
Mörkfruktigheten går igen i munnen med mer av samma bär, lite korinter och väldigt strama men snygga tanniner.
Ett väldigt njutbart vin som helt klart kräver mat.
Frukten börjar dock kännas lite på nedgång och jag undrar om det inte varit ännu bättre för 5 år sen.
Med det i åtanke skulle jag personligen dricka upp ev flaskor i närtid snarare än senare.

Chateau Talbot 1996
IMG_4754.jpeg

Björnbär, svartvinbär, läder, färsk tobak och lite ceder. Alla Bdx-markörer på plats - elegant med bra ryggrad!
Dricks riktigt fint nu men jag tror man inte behöver ha någon panik att man måste dricka upp sina flaskor om man har flera.

PS - lite skumt, jag kunde lägga in bilder från mobilen men inte skriva text... tur man är multi-plattforms-människa ;)

Last edited:

The Wall

Medlem
Magnum-middag

I ett novembermörker passar det bra att bjuda in 5 vänner till middag på en lördag för att det är trevligt och för att hustrun och jag firar 24 år som par idag på söndagen. Det blev inga noggrannare noter, utan mer "vad kommer jag ihåg av vinet?". Temat var Magnum och det lyckades vi uppfylla med alla flaskor eftersom det söta vinet var buteljerat på halvmagnum.

magnummiddag.jpg

En samling flaskor med en storlek som nästan matchar mitt ego.

Som välkomstdricka och ackompanjemang till charken (Iberico Bellota, San Daniele, Iberoco Lomo, bresaola) Gosset Grande Réserve Brut ur Veritas Champagne; god och bubblig, men på senare tid har jag svårare och svårare att förstå hypen kring Champagne (Krug, Selosse och Salon undantaget). Ja, det är gott och festligt och ofta högre kvalitet än annat mousserande, men det väcker inte reptilhjärnan på samma sätt som vissa andra viner.

Nog med gnäll, samma bubbel fick även ackompanjera krustader med laxkräm och forellrom samt löjromstoast, vilket var alldeles utmärkt.

Nästa rätt på programmet var hummerrisotto och samma hus fick äran igen, dock med en annan färg, Gosset Grand Rosé Brut också det ur Veritas Champagne. Ytterligare ett vin fick göra rätten sällskap, 2022 Domaine William Fèvre Chablis ur Zalto vit. Rosébubblet gjorde lite bättre ifrån sig då Chablis:en försvann lite i risottons sällskap, förmodligen för att risotton var spetsad med lite grillad paprika.

Klart bättre fungerade Chablis till smörkokt havskräfta med dillmajonnäs, men rätten hade nog mått bra av några korn forellrom, men de råkade gå åt till ammisarna i början av kvällen.

Smöret från smörkoket återanvändes i efterföljande rätt till något som skulle bli beurre blanc men som inte riktigt ville sig, men smaken var i alla fall bra. Nåja, ugnsbakad fjällrödingfilé med "beurre blanc", citronsyrad gurka och Ratte fick sällskap av 2021 Achillée Hahnenberg Montagne du Coq ur Veritas Riesling. Det visade sig att det var en ordentlig utmaning att få tag på vettig riesling på magnum så det här fick bli ett experiment. Grumlig och mystisk, och kanske inte riktigt en spot-on-riesling, men ändå nästan ok till maten och förmodligen det minst katastrofala naturvinet (dvs faktiskt fullt drickbart) hittills i min karriär.

Även om vinet inte var en fullträff så fungerade det mycket bättre till nästa rätt som utgjordes av grillad (nåja, i grillpanna) pilgrimsmussla med smörstekt shiitake och salladslök samt sky på brynt smör, soja och citron. Samt en skiva färsk svart hösttryffel på toppen.

Vi kliver upp från vattnet, i dubbel bemärkelse, och fiskar upp lammracks som myst i 57,5-gradigtvattenbad i dryga tre timmar och serverar det med matvete som piffats med lite grillad paprika och vitlöksfrästa brödsmulor (dvs kanterna från bröden till löjromstoasten, här kastas ingenting som går att äta) och en enkel dressing. Det dyker upp en 1988 Château Balac i Zalto Bordeaux samt 1983 Vigneto Cavana Barbaresco i Zalto Bourgogne. När jag korkade upp vinerna tidigare på eftermiddagen var jag lite orolig för att de skulle vara defekta, men icke - de var finfina, även om de givetvis var en bra bit från riktiga topproducenter. Petit verdot tog ett tydligt kommando i Bx-glaset, men dämpade sig någorlunda efter en stund och lät lite kakaotoner titta fram. I Bgn-glaset var det beskt till en början, men övergick senare åt russinhållet och tydlig mognad. Inte alls dumt, och Bx tog hem duellen, särskilt till maten.

Vi håller oss kvar i närheten av vatten och fiskar upp ett ankbröst som också badat i samma vatten som lammet, men bara i dryga två timmar. Serveras med potatis mille feuille (med ankfett) och rödvinssås samt smörstekta kantareller och en skiva färsk svart hösttryffel. Här krävs ju något ytterligare i vinväg och nu dyker 1987 Domaine Rolet Pinot noir upp i nyinköpta Defintion Bourgogne. Här har vi ett vin som talar till reptilhjärnan - "Boom! Ge mig mera! Omgående!". Underbar mognad, fin doft, härlig smak och bra till både anka och svart hösttryffel.

Innan sista rätten intas grottlagrad Gruyère, Kaltbach Creamy samt Manchego (lite slarvigt uttryckt, men jag missade att notera ostarna närmare). Tidigare nämnd pinot visade sig vara utmärkt även till ostarna.

Hustrun hade gjort Magnum-glassar som givetvis var mycket godare än köpedito. Och till glassen behövdes något sött vin; 1961 Château Loubens Sainte-Croix-du-Mont Grand Cru (halvmagnum) korkades upp och hälldes i nyinköpta Lehmann New Grand Champagne (40 cl) vilket var ett utmärkt val, såväl vin- som glasmässigt.

Stort tack till gästerna som bidrog till den mycket trevliga kvällen!

Glas.jpg

Några timmar senare var det bara slut kvar.

Wintermute

Medlem
Château Gouprie 2015
Dag 1, efter en timme i karaff. Doft svartvinbärssaft, mynta, lavendel. Intressant och frisk. Smaken är svarta vinbär, tranbär och ett slut med en aning kaffe och brödkryddor som övergår till vanilj och handsprit. Bra balans och längd. 90 p? Dag två börjar det dyka upp lite orena frukttoner, typ övermogna apelsiner med en aning mögel... klart bättre dag 1.
20251123_215808.jpg

Last edited:

The Wall

Medlem
Magnum-middag

Som välkomstdricka och ackompanjemang till charken (Iberico Bellota, San Daniele, Iberoco Lomo, bresaola) Gosset Grande Réserve Brut ur Veritas Champagne; god och bubblig, men på senare tid har jag svårare och svårare att förstå hypen kring Champagne (Krug, Selosse och Salon undantaget). Ja, det är gott och festligt och ofta högre kvalitet än annat mousserande, men det väcker inte reptilhjärnan på samma sätt som vissa andra viner.

Vi håller oss kvar i närheten av vatten och fiskar upp ett ankbröst som också badat i samma vatten som lammet, men bara i dryga två timmar. Serveras med potatis mille feuille (med ankfett) och rödvinssås samt smörstekta kantareller och en skiva färsk svart hösttryffel. Här krävs ju något ytterligare i vinväg och nu dyker 1987 Domaine Rolet Pinot noir upp i nyinköpta Defintion Bourgogne. Här har vi ett vin som talar till reptilhjärnan - "Boom! Ge mig mera! Omgående!". Underbar mognad, fin doft, härlig smak och bra till både anka och svart hösttryffel.
Tre irriterande stav- och grammatikfel måste påpekas;
Iberico Lomo - inte Iberoco.
Krug, Selosse och Salon undantagna - inte undantaget.
Mille feuilles - inte mille feuille.

Äntligen nöjd.

Last edited:

Bastardo

Medlem
Skriva med mobil, the struggle is real. :)
Jag förstår vad du pratar om … Vilket elände! Därför använder jag nästan uteslutande en dator när jag skriver, och jag korrigerar oändligt många gånger mina texter där det är möjligt och är oerhört tacksam att man har så gott om tid att ändra sitt budskap just här.
Naturligtvis kan man ändra texten på Facebook så länge som behövs, men det händer inte så ofta att jag gör det så långt efteråt. 😊

Johpe

Medlem
Tre irriterande stav- och grammatikfel måste påpekas;
Iberico Lomo - inte Iberoco.
Krug, Selosse och Salon undantagna - inte undantaget.
Mille feuilles - inte mille feuille.

Äntligen nöjd.
och ska man vara riktigt ordentlig så heter det "Lomo Iberico" och inte heller "Iberico Bellota" utan "Jamon de Bellota" eller "Jamon Iberico". :)

Perikles

Medlem
2023 Alheit Vineyards Fire by Night 1p Köttbuljong, sten, gröna äpplen och mineralvatten. Ungt, torrt och lätt med hög syra.

Såg ut som ni hade en bra BYOB! Fastnade lite på bedömningen av Alheit (då jag själv har några flaskor som väntar på konsumtion). Skulle ni göra bedömningen att det är fortsatt (lång?) lagring som kan få det att lyfta? Det är ju annars ett vin som fått höga omdömen/betyg.

Toppen