En vinafton för två på Restaurant Tani i Gaienmae (Tokyo).
David, på väg hem till Australien, hade släpat med sig 12 flaskor Muscadet åt mig från UK.
Jag hade i min tur budat allt vi skulle dricka direkt till restaurangen en vecka tidigare. Nämligen så att Tani har en specialmeny som de kallar "Vinprovarmeny". Man betalar 14,000 JPY för en brakmiddag och får ta med sig så många flaskor man bara önskar och helt utan korkavgifter.
Man får bara tre glas.
Man måste också öppna vinerna själv, men de har alla nödvändiga redskap, inklusive en Durand.
Flight 1: Äckel Päckel
1982 Bodegas Montecillo Rioja Viña Monty Gran Reserva
1988 Louis Latour Moulin-à-Vent Les Michelons
1969 AGE Bodegas Unidas Rioja Fuenmayor, 61p
Vä: Montecillo. Fullkomligt otänkbart att smutta på någonting som luktar så intensivt av gödsel, gift, mögel och vidrig sherry.
Mitt: en bojo som helt tappat sitt pigment. 10 cm med geggamoya i flaskan. Korken gick i tusen smulor. Luktade trälim och någon slags liten frukt. Brydde mig inte om att slösa tid på att plocka ur korken. Smakade mycket glest, men tydligt av trälim, fotogen och sk hojtarolja. Inte bra någonstans.
Hö: 1969 AGE Rioja var i sammanhanget ett riktigt vin. Hade en korrekt struktur, balans och vinösa tendenser. Bra? Näppeligen.
Muscadet-flighten
1983 La Sablette Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Marcel Martin
Vidrigt korkskadad med starka inslag av mögel och någonting otvättat.
2002 Jean Beauquin Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie La Cuvée Des 7 Lunes, 93p
Har gröna äpplen som just börjat bruna på sig i doften.
I munnen har den en vackert fyllig karaktär som, trots åldern, har den knivskarpa struktur som utmärker de Muscadetter jag älskar så djupt. Fantastiska syror och förföriskt gott.
2019 Jérémie Huchet Muscadet de Sèvre-et-Maine La Chauvinière Château Thébaud, 98p
Vi avslutade bara en flaska under aftonen, och det 1975 St Emilion som var helt galet bra. Efter provningen fick Dave välja första flaskan att ta hem, och han valde SÅ KLART denna underbaring.
Den gamla vita flighten
1992 Louis Max Mâcon-Villages, 82p
Gyllene bärnsten.
Doft: Ekad äpplemust med rondör.
I munnen är det helt klart i utförsbaöcke. Fräscha syror, fet kropp med tydliga tanniner. Det är jobbigt att dricka detta, ssk efter förra flightens vackra coloraturasång.
2003 Montirius Vacqueyras Blanc, 94p
Jag förväntade mig att detta vin nästan säkert skulle vara dött. Men det var ett mycket vackert vin som jag avnjöt flera glas av.
Gyllene.
Doft: Gummi, äppelskal, citrusriv.
Aromerna återkommer i munnen med en fräschör av grönt äpple. Gummit återkommer i den långa avslutningen. Detta är en god gummismak som ger djup på ett bra sätt.
Briljant!
1999 Domaine du Château de Meursault Meursault 1er Cru, 85p
Årgången är från innan de delade upp produktionen under flera specifika vingårdar.
Detta är ett bra vin i nedgång. Inte min kopp te då det är för plumpt och har lite för mycket bruna äpplen.
Den Tüska miniflighten
1989 Hessische Staatsweingüter Kloster Eberbach Steinberger Riesling Auslese, 96p
Det här är en fantastisk flaska!
Mörkt guld.
Har vissa aromer av gammal linolja och uttrycker en aning trött gentleman på nosen.
Men i munnen! Wow! Det är som en pigg tonåring som dansar vilt hela natten. Har allt jag någonsin kan önska mig av bättre tyska Rieslingar.
1990 Wwe. Dr. H. Thanisch (Erben-Thanisch) Berncasteler Doctor Riesling Spätlese, 85p
En av dagens stora besvikelser. Skyller på korken som föll ned, plpp, då folien togs bort. Gyllene färg.
Ordentligt med linolja, fernissa och lanolin.
Inte helt bra, evt att den har lite korkdefekt?
Saknar balans och integration med slapp frukt ovanpå kartifga syror.
Går allldeles utmörkt att leva utan.
N.V. Ett sött japanskt vin makat på Furmint och Muscat, 91p
Otroligt fräscht vin med snygg blommighet och härliga syror. Fläderblom och kasnnke en gnutta Botrytis. Gick åt flera glas av detta...
Den söta flighten
1971 Château Roumieu, 92p
1975 Château Petit Mayne, 91p
1989 Château Coutet Cuvée Madame, 100p
2011 Brännlands Iscider, 91p
1853 Whitwham Porto Millennium- Reserve King Pedro V, 100p
Cuvée Madame och portvinet är legendariskt bra!
Någorlunda mogna Bordeauxviner
1975 Clos des Menuts, 97p
Mycket bättre prestation än på papperet. En renrasigt ädel Bdx med allt på rätt plats. Fortfarande riviga tanniner, men de är fantastiskt välpolerade. Enda glasflaskan att tömmas. Både kocken och sommelieren fick varsitt glas av detta elixir.
1967 Chateau Petit Furie de Soutard
Återkorkad och troligen också "renoverad" eftersom vinet inte ens var i närheten av så moget som det borde ha varit. Eller en förfalskning.
1975 Chateau Pedesclaux
Korkskadad...
Unga röda flighten "Billiga Kanoner"
Prislapparna på dessa tre viner är förvånansvärt låga emedan kvaliteten är desto högre.
2020 Garzon Estate Tannat, 93p
Bättre än Montus. Rejält bra grepp, intensitet och umpa umpa. Perfekt till kött. Kommer bli bra mycket bättre med liten ålder.
2020 Asmadan Kor CS Reserve, 95p
Snygg struktur med intensiv närvaro i glaset och gommen. Beter sig som en Bolgheri från den översta hyllan. Magisk!
2021 Vilano "V" Black Label
Fortfarande svartlila och galet för ung. Kommer bli någonting riktigt bra.
Kvällens vinnare utsågs unisont till:
1853 Port
1989 Coutet
1975 St Emilion
2020 Asmadan
...och naturligtvis Huchet's Muscadet.
En intressant aspekt på aftonen är att vinerna var antingen riktigt bra eller så nästan inte alls.