Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 35413
2017 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis

Förstavinet för kvällen var egentligen en 2017 Pegau Réserve som dock visade sig vara korkad.:mad:Ersättaren fick bli en 2017 Château d'Ampuis.

Guigal är ju framförallt mycket ek, men väldigt god sådan! Får faktiskt lite SQN-vibbar på doften. Härlig munkänsla där både syra och tanniner gör ett perfekt jobb.

Här finns en mix av bl.a. röda och mörka bär, peppar, saltlakrits, kaffe. Bacon och andra charkuterier håller en ganska låg profil men de kommer framförallt fram i avslutet, som är långt. Väldigt god Côte-Rôtie!:cigarr:

2021 Delas Frères Crozes-Hermitage Domaine des Grands Chemins

Eftersom jag köpte många av denna väldigt billigt, så blev jag nyfiken på att kolla dagsformen.

Lätt och rödfruktig med något blommiga inslag. Förväntade mig framfusig ek, men icke. Den har en härlig munkänsla med läskande och lättdrucken karaktär. Gott! Men i en annan viktklass än Guigal.
Qken för den qorkskadade finflaskan, men där hamnar man ju alltid, förr eller senare. Med irriterande repetitioner...

Sjysst att du räddade upp aftonen på ett bra sätt.

Botri

Medlem
Utan fördömande noter, men var detta inte extremt primärt? Mest är jag nyfiken på hur du tror detta beter sig om 10-25 år. För någonstans där vill jag ploppa våra puteller.
Det är möjligt, dock är 2020 Brunello en relativt tillgänglig årgång tidigt (restaurangårgång som vissa kallar det) som jag förstår det. Har tyvärr inga referenser gällande 20-30 årig Brunello, men det kändes som ett vin som har ett långt liv!

Det är möjligt, dock är 2020 Brunello en relativt tillgänglig årgång tidigt (restaurangårgång som vissa kallar det) som jag förstår det. Har tyvärr inga referenser gällande 20-30 årig Brunello, men det kändes som ett vin som har ett långt liv!

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_7630.jpeg

2015 Casanova di Neri Brunello di Montalcino

Här finns en aptitlig avrundad syra, fina följsamma tanniner, yppiga körsbär, läder och en lagom fyllig kropp. Kommer bli ett mycket bra vin till kvällens hembakta pizza på köttfärs, vitlök, skinka, bacon, lök, champinjoner, paprika och mozzarella. Gött avslut på helgen!

IMG_3978.jpeg

2007 Chateau Bouscassé på magnum
När änglarna spelar harpa. 50% tannat, 26% cabernet sauvignon och 24% cabernet franc bäddar för ett kraftpaket. Visst är det kraft men satan vilket fint drickfönster det här befinner sig i. Det är harmoniskt med fin frukt, balanserade tanniner och en len gomkänsla som jag sällan hittar hos tannat. Till hemmagjorda köttbullar med gräddsås är det tro det eller ej ett av årets absoluta höjdpunkter. Jag har en till magnum och vill bara poppa nästa direkt. 94+

StefanAkiko

Försöker ploppa aå mycket bra stickies som möjligt. Älskar närmast allt… Här är några av de senast ploppade putellerna:

IMG_3471.jpeg

2000 Göncöl Tokaji Aszú 3 Puttonyos, 92p​

Otroligt vacker bärnstensfärg med underbara doftvibbar.
I munnen är det åt hållet "halvtorrt" ned underbara Furmint-syror och smakprofil.
Djupa fikonaspekter med vacker (lätt) piptobak. Fikonen är helt magiska!
Men, utan att använda AI, bara Google och www.hungarianwines.eu hittar jag ingenting om detta vin. Pft

PXL_20251122_163802940_Original.jpeg

En flaska 20-årig Burmester Tawny från ca ’95-ish.
Behöver ca femtio fler år, men är riktigt bra på väg mot underbarheter.
En bra flaska!

1971 Chateau Roumieu, 91p
Sauternes på ett fint sätt. Ingen ålderskrämpa här, bara fint klimat och god sikt.

PXL_20251202_161241506_Original.jpeg

1988 Les Producteurs de Mont Tauch Rivesaltes Vieille Réserve, 92p

En mycket röd rancio som behöver väldigt många fler år, kanske hundra, för att bli riktigt bra.
Riktigt gott samman med ost.

PXL_20251202_192828790.jpg

.

1977 Domaine du Duy Banyuls, 94p
Ett rött monster av underbarheter och rancio.
Behöver dock en 75-200 år till innan dess bästa sidor kommer till sin rätta…
Idag något plumpt, men alla bitar är på plats för en mycket låmg uppförsbacke, mot platån!

Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ombesiktning av ett vin från september:
clos du bourg.jpg

Då:
"94635 Clos du Bourg Demi-Sec Domaine Huet 2023 429 kr 120 flaskor
N: Aprikos, gummi, halm och syren.
M: Lime, aprikos, ylle, mango och syren. Kraftfullt med polerad frukt och måttlig sötma. 92-94p"
Nu:
Nästan spot-on, det finns också lite litchi och lite lavendelhonung. Jag skrev inte ner att syran är bra och att balansen är otrolig. Helt klart längst upp i det förra intervallet. Tyvärr slutsålt. 94p

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 35422
Då:
M: Lime, aprikos, ylle, mango och syren. Kraftfullt med polerad frukt och måttlig sötma. 92-94p"
Nu:
Nästan spot-on, det finns också lite litchi och lite lavendelhonung. Jag skrev inte ner att syran är bra och att balansen är otrolig. Helt klart längst upp i det förra intervallet. Tyvärr slutsålt. 94p
Ja, Huet brukar veta vad vad de pysslar med.

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 35330
2021 Fontodi Chianti Classico Gran Selezione Vigna del Sorbo

Även om jag var rädd för att man var alldeles för tidigt ute så ville jag ändå känna på materialet.

Men här blir det omedelbar njutning! Man känner igen drag av Fontodis CC, men Vigna del Sorbo är ett fylligare, elegantare och ett mera välsvarvat vin på alla sätt. Ett vin i fullständig harmoni med frukt från kanonåret 2021, stilig syra, finaste tanninstruktur och med snygga integrerade fattoner av bl.a. kaffe, choklad och vanilj.

Underbar, och framtiden ser mycket lovande ut. Glad att jag har 8 flaskor kvar!
Då kan du känna dig trygg … ”Could well be the best Vigna del Sorbo ever released.” Källa: JR/Walter Speller

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 35422
Då:
Nu:
Vad äter man tillsammans med ett sånt vin, som är halvtorr?
Vivino föreslår vegetariskt, fågel, fet fisk och mild och mjuk ost: vilken ost då, mer exakt?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vad äter man tillsammans med ett sånt vin, som är halvtorr?
Vivino föreslår vegetariskt, fågel, fet fisk och mild och mjuk ost: vilken ost då, mer exakt?
Vi körde på stekt gåslever med en portvinsreduktion och stekt potatis. Kunde knappast ha blivit bättre. Tog den till en mjukost, typ boursin, också och det funkade också jättebra.

Egentligen fel rubrik för ämnet men jag börjar temperera flaskor inför morgondagens årliga Nekrofilprovning. Doktorn har lovat kontra med ett par Las Cases från 40-50 talet.

Mitt bidrag kommer bli:

Calon-Segur 1970: mid-shoulder. Ser lite sliten ut, dessutom köpt i Danmark som brukar kunna leverera misshandlade viner. Chance of success: 20%

Gruaud Larose 1964: low-shoulder. Cordier gjorde bra viner men här ser det ogenomträngligt grumsigt ut. Bra årgång dock, inte helt kört?
Chance of success: 10%

Gaja Barabaresco 1969: Normal fill. Varför är denna flaskan som nyfylld när ingen 60-tals Bordeaux är det? Denna ser helt magisk ut mot taklampan. Barbaresco åldras nog fortare än Barolo men chansen borde vara: 50%

Chateau Bellevue (Pomerol): Här har årgången trillat bort vilket gjorde att jag kunde köpa denna för 10 euro. Jag gissar 60-tal. Slottet finns inte längre om det ens har funnits. Mina efterforskningar fastnade i någon negociantverksamhet och troligen är detta ett oerhört simpelt vin för stormarknaden 1964.
Chance of success: 1%

IMG_5718.jpeg

Attachments

• IMG_5718.jpeg
    IMG_5718.jpeg
    55,6 KB · Visningar: 22

Vingubben

Medlem
IMG_6717.jpeg

Rostaing Ampodium 2018

Behövde något som kunde matcha en entrecote som åts i min ensamhet, och där funkade det väl med sylvassa tanniner och en syra som skar igenom det feta i bean. Bråddjupt med slånbär, ceder, granskog och ett litet lätt mentolstick. Ung Cote-Rotie från en varm årgång men med sval karaktär. Ge den några år till så blir det riktigt bra. Idag 91p

MartinBz

Medlem
IMG_1808.jpeg

Hembakad fredagspizza och vad passar då bättre än Fontodis Chianti Classico? Doften domineras av körsbär och andra röda frukter, lite lakrits finns där också. Men efter en stund kommer de toner av chianti som jag gillar så mycket fram - det doftar pinje, lavendel, timjan och något jag bara kan beskriva som en varm grusväg. Dammigt, fast på ett bra sätt, om det är begripligt? Smaken domineras av höga syror och körsbär. Ett pizzavin, i ordets allra bästa bemärkelse.

The Wall

Medlem
Hembakad fredagspizza och vad passar då bättre än Fontodis Chianti Classico? Doften domineras av körsbär och andra röda frukter, lite lakrits finns där också. Men efter en stund kommer de toner av chianti som jag gillar så mycket fram - det doftar pinje, lavendel, timjan och något jag bara kan beskriva som en varm grusväg. Dammigt, fast på ett bra sätt, om det är begripligt?
Alla gånger! Jag förstår exakt vad du menar!

LeChat

Medlem
IMG_7647.jpeg

2017 Château de Pibarnon Bandol

Tätt elixir med smak sydfranska druvor samtidigt som det är lätt att associera till välgjord amerikansk syrah av maffigare slag. Det här är kanongott! Kraftfullt och koncentrerat men utan att tulla på de eleganta dragen.

Ikväll blir det grill. Lammspett och entrecôte tillsammans med potatisgratäng och rödvinssky.

StefanAkiko

En vinafton för två på Restaurant Tani i Gaienmae (Tokyo).
David, på väg hem till Australien, hade släpat med sig 12 flaskor Muscadet åt mig från UK.
Jag hade i min tur budat allt vi skulle dricka direkt till restaurangen en vecka tidigare. Nämligen så att Tani har en specialmeny som de kallar "Vinprovarmeny". Man betalar 14,000 JPY för en brakmiddag och får ta med sig så många flaskor man bara önskar och helt utan korkavgifter.
Man får bara tre glas.
Man måste också öppna vinerna själv, men de har alla nödvändiga redskap, inklusive en Durand.

Flight 1: Äckel Päckel
PXL_20251205_093747344.jpg

1982 Bodegas Montecillo Rioja Viña Monty Gran Reserva
1988 Louis Latour Moulin-à-Vent Les Michelons
1969 AGE Bodegas Unidas Rioja Fuenmayor, 61p

PXL_20251205_092055759.jpg

Vä: Montecillo. Fullkomligt otänkbart att smutta på någonting som luktar så intensivt av gödsel, gift, mögel och vidrig sherry.
Mitt: en bojo som helt tappat sitt pigment. 10 cm med geggamoya i flaskan. Korken gick i tusen smulor. Luktade trälim och någon slags liten frukt. Brydde mig inte om att slösa tid på att plocka ur korken. Smakade mycket glest, men tydligt av trälim, fotogen och sk hojtarolja. Inte bra någonstans.
Hö: 1969 AGE Rioja var i sammanhanget ett riktigt vin. Hade en korrekt struktur, balans och vinösa tendenser. Bra? Näppeligen.

Muscadet-flighten
PXL_20251205_095711147.jpg

1983 La Sablette Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Marcel Martin​

Vidrigt korkskadad med starka inslag av mögel och någonting otvättat.

2002 Jean Beauquin Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie La Cuvée Des 7 Lunes, 93p​

Har gröna äpplen som just börjat bruna på sig i doften.
I munnen har den en vackert fyllig karaktär som, trots åldern, har den knivskarpa struktur som utmärker de Muscadetter jag älskar så djupt. Fantastiska syror och förföriskt gott.

2019 Jérémie Huchet Muscadet de Sèvre-et-Maine La Chauvinière Château Thébaud, 98p​

Vi avslutade bara en flaska under aftonen, och det 1975 St Emilion som var helt galet bra. Efter provningen fick Dave välja första flaskan att ta hem, och han valde SÅ KLART denna underbaring.

Den gamla vita flighten
PXL_20251205_110451574.jpg

1992 Louis Max Mâcon-Villages, 82p​

Gyllene bärnsten.
Doft: Ekad äpplemust med rondör.
I munnen är det helt klart i utförsbaöcke. Fräscha syror, fet kropp med tydliga tanniner. Det är jobbigt att dricka detta, ssk efter förra flightens vackra coloraturasång.

2003 Montirius Vacqueyras Blanc, 94p​

Jag förväntade mig att detta vin nästan säkert skulle vara dött. Men det var ett mycket vackert vin som jag avnjöt flera glas av.
Gyllene.
Doft: Gummi, äppelskal, citrusriv.
Aromerna återkommer i munnen med en fräschör av grönt äpple. Gummit återkommer i den långa avslutningen. Detta är en god gummismak som ger djup på ett bra sätt.
Briljant!

1999 Domaine du Château de Meursault Meursault 1er Cru, 85p​

Årgången är från innan de delade upp produktionen under flera specifika vingårdar.
Detta är ett bra vin i nedgång. Inte min kopp te då det är för plumpt och har lite för mycket bruna äpplen.

Den Tüska miniflighten
PXL_20251205_102454668.jpg

1989 Hessische Staatsweingüter Kloster Eberbach Steinberger Riesling Auslese, 96p​

Det här är en fantastisk flaska!
Mörkt guld.
Har vissa aromer av gammal linolja och uttrycker en aning trött gentleman på nosen.
Men i munnen! Wow! Det är som en pigg tonåring som dansar vilt hela natten. Har allt jag någonsin kan önska mig av bättre tyska Rieslingar.

1990 Wwe. Dr. H. Thanisch (Erben-Thanisch) Berncasteler Doctor Riesling Spätlese, 85p​

En av dagens stora besvikelser. Skyller på korken som föll ned, plpp, då folien togs bort. Gyllene färg.
Ordentligt med linolja, fernissa och lanolin.
Inte helt bra, evt att den har lite korkdefekt?
Saknar balans och integration med slapp frukt ovanpå kartifga syror.
Går allldeles utmörkt att leva utan.

Screenshot_20251207-200133.png

N.V. Ett sött japanskt vin makat på Furmint och Muscat, 91p​

Otroligt fräscht vin med snygg blommighet och härliga syror. Fläderblom och kasnnke en gnutta Botrytis. Gick åt flera glas av detta...

Den söta flighten
Screenshot_20251207-200108.png

1971 Château Roumieu, 92p
1975 Château Petit Mayne, 91p
1989 Château Coutet Cuvée Madame, 100p
2011 Brännlands Iscider, 91p
1853 Whitwham Porto Millennium- Reserve King Pedro V, 100p

Cuvée Madame och portvinet är legendariskt bra!

Någorlunda mogna Bordeauxviner
PXL_20251205_111722481.jpg

1975 Clos des Menuts, 97p​

Mycket bättre prestation än på papperet. En renrasigt ädel Bdx med allt på rätt plats. Fortfarande riviga tanniner, men de är fantastiskt välpolerade. Enda glasflaskan att tömmas. Både kocken och sommelieren fick varsitt glas av detta elixir.

1967 Chateau Petit Furie de Soutard​

Återkorkad och troligen också "renoverad" eftersom vinet inte ens var i närheten av så moget som det borde ha varit. Eller en förfalskning.

1975 Chateau Pedesclaux​

Korkskadad...

Unga röda flighten "Billiga Kanoner"
PXL_20251205_115245412.jpg

Prislapparna på dessa tre viner är förvånansvärt låga emedan kvaliteten är desto högre.

2020 Garzon Estate Tannat, 93p​

Bättre än Montus. Rejält bra grepp, intensitet och umpa umpa. Perfekt till kött. Kommer bli bra mycket bättre med liten ålder.

2020 Asmadan Kor CS Reserve, 95p​

Snygg struktur med intensiv närvaro i glaset och gommen. Beter sig som en Bolgheri från den översta hyllan. Magisk!

2021 Vilano "V" Black Label​

Fortfarande svartlila och galet för ung. Kommer bli någonting riktigt bra.

Kvällens vinnare utsågs unisont till:​

1853 Port
1989 Coutet
1975 St Emilion
2020 Asmadan
...och naturligtvis Huchet's Muscadet.

En intressant aspekt på aftonen är att vinerna var antingen riktigt bra eller så nästan inte alls.

LeChat

Medlem
IMG_7652.jpeg

2018 Camille Giroud Maranges 1er Cru Le Croix Moines

God drickfas med ganska utvecklade aromer. Sötaktig frukt med stilig syra. Inte den mest komplexa varianten. God, men inte så spännande.

Tror dock att den kommer bli smaskig till kvällens kycklingfilé med prosciutto, i gräddsås med balsamico och potatismedaljonger.

Jag lastade ur mina Nekrofili-flaskor och möttes av en ganska förkyld och eländig Doktor. Kändes ju lite dumt att öppna massa gamla viner utan fullt smaksinne. Från början skulle vi inte dricka vin alls, men det blev ändå fyra flaskor öppnade till slut (även om bara två konsumerades). Och de två var magiskt bra. Men vi börjar med de eländiga:

Camille Giroud Echezeaux 1990. Doktorn är en gammal fantast av Camille Giroud och han har bjudit på en hel del riktigt bra flaskor från runt 1996 – 1999, mestadels från Beaune. Men detta vinet har nog aldrig varit bra och den höga åldern gör inte saken bättre. Nästan svårt att begripa att detta vinet är en Pinot Noir med tanke på de bittra och grova tanninerna, påminner mer om en åldrad Tannat. Kvaliteten måste ha höjts enormt hos Camille Giroud på 90-talet? Detta vinet är en skam för Grand Cru. Drickbart men vi orkar inte stålsätta oss.

Chateau Bellevue Pomerol (ingen årgång). Tyvärr fanns det ingen årgång på korken heller så jag kommer aldrig få veta, men flaskans aura är 60-talet. Mycket som inte stämmer här (som jag skrev innan). Det är tveksamt om det ens funnits ett slott med detta namnet och märkningen ”Grand Cru” är skum eftersom det systemnet inte finns i Pomerol. Vinet är iaf fritt från sediment och nästan lika ljust som en kraftig rosé. Vinet doftar svagt av sopor och smakar nästan ingenting. Det enda som finns kvar är en väldigt syra. Odrickbart, antagligen redan för 50 år sen.

Nu tycker vi att det får vara nog med odrickbart jox, Doktorn kör Pop & Pour på en riktig höjdare, Terre Nere Don Peppino Prephylloxera 2017. Enligt min åsikt den absoluta toppen av Etna. Mycket lik en riktigt bra Barbaresco fast med en liten vulkanisk twist. Det är helt ”öronbedövande” intensivt och rent jämfört med det som föregick. Det enda jag kan klaga på är vår törst och dåliga tålamod. Vi borde ha luftat denna långt i förväg, sista glaset är rejält bättre än första.

Jag vill inte vara sämre och störtdekanterar en Jean-Francois Ganevat Les Chalasses Vieille Vignes 2018. Jura-chardonnay som legat hela fyra år på jästfällningen och har inte något tillsatt svavel. Brödig, kritig, fyllig som att tugga på en druva. Lite ”light-oxidation” som man förväntar i ett Jura-vin. Vad skall man säga? Otrolig komplexitet och balans. Detta är kvällens vin!

Dec 2025.jpg

Akimchik

Medlem
Då var det dags för lite unga viner igen. 2022, 2 olika dagar, 2
Pjäser per dag.

Dag 1
DRC Grands-Echezeaux 2022
Otrolig bukett, tydlig parfym. Fruktdominant och en aning funk.
Munnen har många fina röda bär men även blåa sådana. Mineraliteten bidrar med en struktur och ger vinet den härliga oförglömliga längden. Otroligt sammetslena och fina tanniner. 96 poäng

DRC La tâche 2022
Helgens vinnare. Näsan ännu bättre snyggare funk och ännu flörtigare. Otrolig bukett och sexig. 10/10 näsa. Munnen får du mkt nästintill mogna bär med lite stuns i. Sen kommer det ett elegant inflöde av svart te, bergamott, asian five spice och längden är eternal. 98

DRC Echezeaux 2022
Dag 2, här har vi en så fin näsa igen, buketten är parfymerad och elegant med ett inslag av funk.
Munnen är väldigt len, inte super komplex med dessa viner som referens. Men små söta bär och den som är mest tillgänglig så här ung. Näsan 9.5/10 poäng 96

DRC St. Vivant 2022
Sista vinet för helgen. Bra avslutning. Näsan mest anonym i gruppen, viol och svag tant parfym. Munnen är otroligt härlig, en del kinesiska kryddor, tobak, vitpeppar och mineraliteten är tydlig. Underbar struktur och hantverk, kändes som mest ”för tidig” av dessa 4. 96

Sammanfattning. La tâche är bäst ingen protest. Unga viner är goda men alla skulle nog vunnit på lite ryggtid. DRC låter en sällan lämnas besviken.

Attachments

• D1C6C124-BEF8-4CA1-B497-5A9112462FDD.jpeg
    D1C6C124-BEF8-4CA1-B497-5A9112462FDD.jpeg
    35,6 KB · Visningar: 39
  • 320BBAA7-CF65-46E0-95BE-B02CA23A6757.jpeg
    320BBAA7-CF65-46E0-95BE-B02CA23A6757.jpeg
    33,3 KB · Visningar: 41
Toppen