Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

MartinBz

Medlem
IMG_1815.jpeg

Gårdagen bjöd på tagliatelle med vildsvinsragu och medföljande vin. Valet landade på Produttori del Barbaresco -19. Pålitigt vin, som aldrig gjort mig besviken, inte denna gång heller. Ungt, med en strävhet och syra som båda passade perfekt till maten, där fanns drag av körsbär och jordgubbar. Gubbarna återfanns i näsan också, tillsammans med lakrits och något medicinalt, typ som hostmedicin (eller är det det som vissa beskriver som "kungen av danmark"?). Klockrent.

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Kul läsning. Med tanke på vad du skriver om kocken måste jag dock lite förvånat påpeka att maten ju är rätt ful? Jag tycker ofta att mat från Japan har fördelen att den är vacker att titta på, och sen god att äta. Nåja, det viktigaste är ju trots allt smaken.
Kanske fulare på bild?
Oavsett finns det (naturligtvis) olika skolor och religioner vad gäller utförandet och "plating". Ingen av dessa rätter kräver pincett för att få alla dedtaljer på plats, så det är inte den mest makeuppade maten. Däremot flirtar alla rätter med olika klassiska (japanska) rätter. Djupfriterad fugu tex, blir aldrig snyggare än så där :)
Första rätten är en tagning på Osechi. Höstsvampsoppa osv. Kaiseki är ofta mer makeuppad, men de kockar som drar mer åt zen låter den aspekten vila.

Oavsett var det fantastiskt gott. Som alltid!

KimHartman

Medlem
IMG_3506.jpeg

2018 Pierre Gonon St. Joseph
Decanted 3.5 h prior to tasting. Quite a lot of sediment. Blueberries, lemon, tart cherries, bay leaf, cinnamon, leather, stone, and a complex nutty note. There are still some youthful elements here but also a little development. More settled in compared to 16 months ago. Drink now with a decant or hold.
93 p

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 35506

2018 Pierre Gonon St. Joseph
Decanted 3.5 h prior to tasting. Quite a lot of sediment. Blueberries, lemon, tart cherries, bay leaf, cinnamon, leather, stone, and a complex nutty note. There are still some youthful elements here but also a little development. More settled in compared to 16 months ago. Drink now with a decant or hold.
93 p
You have just about the same result as Richard Hemming MW, from JR. He gave the wine 17.5p, which is about the same as 93-94 points.
These vintages have gotten 18p at the same place: 2014, 2015 and 2019.
Source: jancisrobinson.com/
La Revue du Vin de France gave the wine 18p ≈ 96p with their scale. This is not so exact science, as you know … 😊

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_7660.jpeg

2016 Canalicchio di Sopra Brunello di Montalcino

Komplex mix av diverse fruktaromer men där körsbär dominerar, jord, stall, tobak och läder mm. Påtagliga tanniner men utan att vara hårda och kantiga. Härlig munkänsla. Elegant och balanserat.

Kommer bli kanon ihop med kvällens bolognese, men har samtidigt en strålande potential för vidare utveckling så ingen brådska.

Sonderlese

Medlem
IMG_0465.jpeg

2019 Domaine de la Pépière Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Gorges

Mycket ljust klargult.

Dofter kryddigt, vita frukter - melon, lychi och citron.

Medelfylligt till fylligt med viss rundör, kryddighet som får tankarna till Grüner Veltliner (vitpeppar), en genomgående mineralitet som håller vinet rakt med en balanserande syra.

Det här är mycket gott och bådar bra för vidare utveckling! Jag skulle tro det når kulmen om ytterligare tre-fem år men det är inget fel att börja dricka nu. Det är klass på den här Muscadeten!

Försluten som en tidskapsel med Diam10.

Botri

Medlem
IMG_8714.jpeg

Battenfeld Spanier Riesling Reserve Vom Kalkstein 2018

En riesling som släpptes tidigare i år på tillfälliga sortimentet med några år på nacken. Mycket petroleum i doften med citron och honung. Tyckte att den blev bättre med lite luft under kvällens gång då petroleumet lugnade sig lite. Passade fint utan att ta över till vietnamesisk fisk- och räksoppa med lite hetta!

MartinBz

Medlem
IMG_1831.jpeg

För att fira tredje söndagen i advent drack vi en flaska Cristom Pinot Noir Mt. Jefferson Cuvée -22. Den avnjöts till en enkel men mycket god paj, med grillad hjärtsallad, salladslök och västerbottenost. Jag drack samma vin för ett drygt år sedan, och upplevde det då som ganska knutet och kartigt. Idag var det mycket öppnare och doftade av röda bär, cola (coca), stjärnanis och mint. Härlig doft! Mycket av de röda bären återfanns på tungan, likaså mer tanniner och syra än förväntat. Vinet kanske skulle tjäna på att vänta ytterligare lite till - men det var helt klart ett mycket gott vin. Har två flaskor till som får vänta ett par år.

Vingubben

Medlem
piuze.jpg

Pattrick Piuze, Terrorir De La Chapelle 2018 och La Butte "O" 2020

Slattarna från fredagens ostbricka med vännerna fick bli en liten miniprovning för att starta veckan. Bägge vinerna är väldigt Chablisiga med bra syra, mineralitet och ett litet citrus- och limestick och hade jag blandat ihop glasen på bordet är jag inte helt säker på om jag hade hittat tillbaka. Chapelle drar det längsta strået med lite mer mognadstoner och komplexitet, men gissningsvis har det endast med de extra två åren att göra, och inte med någon markant kvalitetsskillnad från start. Tycker allt som oftast att Piuze har en liten härlig träighet vilken även dessa har, men det är absolut inget för ek-fantasten. Det blir 88p till "O" och någon pinne till, till Chapelle.

IMG_8746.jpeg

Boyer-Martenot Auxey-Duresses Les Ecusseaux 2019

Puh, långt namn. Från by-delen av Les Ecusseaux, övre delen är 1er cru. Anyhow, köpt på plats 2024. Ganska slank upplevelse även om den tar sig med lite luft. Sous bois i doften, lite ek, mörka körsbär. Rätt milda tanniner, ganska snäll i syran. Kanske inte ett decembervin, men trevligt ändå. Några nävar popcorn och Ekonomibyrån till. 89 p.

Last edited:

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 35507
2016 Canalicchio di Sopra Brunello di Montalcino

Komplex mix av diverse fruktaromer men där körsbär dominerar, jord, stall, tobak och läder mm. Påtagliga tanniner men utan att vara hårda och kantiga. Härlig munkänsla. Elegant och balanserat.

Kommer bli kanon ihop med kvällens bolognese, men har samtidigt en strålande potential för vidare utveckling så ingen brådska.
When to drink: Enligt ’vissa’ bedömare ända till 2038 … :D Bra betyg, så klart, men det visste du säkert redan när du köpte vinet.

MartinBz

Medlem
IMG_1844.jpeg

Hämtpizza och sicilianskt rödtjut (närmare bestämt Arianna Occhipinti Nero d'Avola Sicilia Siccagno -21). Jag är inte särskilt bevandrad i Nero d'Avola, men jag brukar gilla Occhipintis andra rödviner (i synnerhet Frappato). Det här vinet öppnar med en massa mörka bär och frukter i näsan, jag hittar björnbär, blåbär och plommon i första hand, och tydliga inslag av ektoner. I munnen är det mycket samma bär- och frukttoner, med rätt rejäla syror och förvånansvärt mjuka tanniner. Det finns en ton av rök/aska (men det kan vara placebo, för att jag vet att vinet är från Sicilien..). Hur som helst, så var det väldigt bra till pizza med spenat, guanciale, vitlök och pecorino.

Callxx

Medlem
Visa bifogad bild 35518
Hämtpizza och sicilianskt rödtjut (närmare bestämt Arianna Occhipinti Nero d'Avola Sicilia Siccagno -21). Jag är inte särskilt bevandrad i Nero d'Avola, men jag brukar gilla Occhipintis andra rödviner (i synnerhet Frappato). Det här vinet öppnar med en massa mörka bär och frukter i näsan, jag hittar björnbär, blåbär och plommon i första hand, och tydliga inslag av ektoner. I munnen är det mycket samma bär- och frukttoner, med rätt rejäla syror och förvånansvärt mjuka tanniner. Det finns en ton av rök/aska (men det kan vara placebo, för att jag vet att vinet är från Sicilien..). Hur som helst, så var det väldigt bra till pizza med spenat, guanciale, vitlök och pecorino.
Kul, måste testa deras röda! Låter som något jag hade gillat! Har själv bara druckit deras vita tidigare!👌

MartinBz

Medlem
Kul, måste testa deras röda! Låter som något jag hade gillat! Har själv bara druckit deras vita tidigare!👌
Skoj! Själv har jag inte provat något av deras vita viner. Blev lite rädd när jag läste den här recensionen av deras Grillo Vino di Contrada SM Santa Margherita på CT: "orange and natural. its a rollercoaster but it leads nowhere good."

Låter inte så lockande direkt. Vad är din erfarenhet av deras vita?

Callxx

Medlem
Skoj! Själv har jag inte provat något av deras vita viner. Blev lite rädd när jag läste den här recensionen av deras Grillo Vino di Contrada SM Santa Margherita på CT: "orange and natural. its a rollercoaster but it leads nowhere good."

Låter inte så lockande direkt. Vad är din erfarenhet av deras vita?
Ajaj, den recensionen lät inget vidare!
Jag har varit super nöjd med just den. Mina smaknoter är lite hastigt nedskrivna efter senaste flaskan i Augusti.

"Päron, ananas och citrus med en tydlig sälta. Väldigt fräscht med bra syra och en härlig mineralitet. 91-92p"

Hoppas du uppskattar den också!

LeChat

Medlem
IMG_7663.jpeg

2019 Catherine et Claude Maréchal Pommard La Chanière

Denna har nu kommit att bli riktigt smaskig med ett par år i ryggläge. Provade en flaska i oktober 2023 och minns den som bra redan då och det blev påfyllning av några flaskor.

Men idag känns den mer sammansatt och helt drickfärdig. Den klarade det varma året bra och visar inga tecken på låg syranivå eller alkoholproblem.

Doften är underbar! Röd frukt, salmiak och även lite syrahvibbar som jag tror kommer av lite animalisk karaktär men lite osäker. Hur som helst, ett väldigt gott vin!

Callxx

Medlem
Årliga resan till fjällen har börjat och vi öppnar stabilt! En salig blandning följde med från hemmet då jag aldrig kan följa mitt egna röda snöre genom drycken...
Eventuella poäng är högst ovetenskapligt egna bara för att sortera dom i mitt egna huvud allt eftersom. Eventuella stavfel får ni leva med...

Savigny-Les-Beaune -20, Bouchard Pére & Fils
N: Körsbär, tranbär & viol!
M: Lenna & mjuka tanniner, röda bär, lite kryddig i avslutet som är långt. Bra fräschör överlag.
Riktigt trevlig och uppskattad av sällskapet.
91p
20251217_165310.jpg

Breaking Ground -22, Adelsheim
En av mina absoluta favoriter i år, har verkligen matchat med denna. Har även köpt in och har med mig ett par av deras Laurel Leaf för att jämföra.
N: Massor av hallon och mormors gamla violkarameller.
M: Röda bär (hallon & jordgubbar) lite enkel krydda som finns lite bakom allt det röda. Stört skön syra som ligger kvar i munnen ett bra tag!
93-94p!

20251217_165747.jpg

Last edited:
IMG_8756.jpeg

Hemlagad lasagne – första på länge.
Barbera d’Alba från Aldo Conterno – första på länge. Conca Tre Pile 2019 för att vara exakt.

Otroligt bra doft med en begynnande mognad. Ek, torkade tobaksblad, ja nästan lite Bdx:ig. Viss mognad kan anas även i färgen, börjar bli tunnare i kanterna.

Smaken är också fin-fin, om än inte på samma nivå som doften. Syran finns där och tanninerna har mjuknat något även om de fortfarande är påtagliga. Frågan är om inte strukturen kommer överleva frukten? Även om smaken hänger kvar länge så blir den tunn ganska snabbt och bara tanninerna är kvar.

Hur som, det är tydligt att detta är ett kvalitetsvin. Känns som peak drickfönster är nu.

Lasagnen gick också ner…

Last edited:
IMG_4131.jpeg

2008 Laurent-Perrier Champagne
Jag är dålig på att sätta ord på Champagne.

Det är fortfarande en rejäl syra. En syra som säger mig att det är många år kvar innan det här peakar. Hade jag druckit det blint hade jag aldrig gissat 2008. Kanske kan man säga att det börjar närma sig sitt dricksfönster men man behöver inte ha bråttom.

Definitivt ett matvin. Toner av citrus, grape och brioche möjligtvis.

Drack det till chorizo på vildsvin. Passade fint.

Toppen