Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Då har du en ”Auslese Trocken” vin, som är ’torrt’ (tillåtet innehålla max 10 gram rs/liter), och inte ett sött auslese vin. ”Auslese” betecknar druvornas mustvikt vid mognaden.
Det går inte jämföra rakt av med dagens GG (Grosses gewäches), men något åt det hållet.
Vilken djungel. Men tack - då fattar jag mer varför det mer kändes som en ilsk syradriven riesling.

Vingubben

Medlem
IMG_6805.jpeg

Daggenau Silex 2022

En torsdagslunch på fantastiska Restaurang Human i Göteborg sköljdes ner med lite Pouilly-Fumé från senast släppta årgången. Första glaset kändes obalanserat där eken stack ut, men ju längre tiden gick desto bättre föll det samman. Stramt och mineraliskt och det som känns mest Sauvignon Blanc i glaset är känslan av en lägre viskositet jämfört med en Chardonnay. Finns också några sublima örttoner men i övrigt så är det rätt likt en Chablis av högre kvalitet. Blir nog riktigt bra om 5-10 år. Idag stannar poängen kring 90p.

The Wall

Medlem
Daggenau Silex 2022

En torsdagslunch på fantastiska Restaurang Human i Göteborg sköljdes ner med lite Pouilly-Fumé från senast släppta årgången. Första glaset kändes obalanserat där eken stack ut, men ju längre tiden gick desto bättre föll det samman. Stramt och mineraliskt och det som känns mest Sauvignon Blanc i glaset är känslan av en lägre viskositet jämfört med en Chardonnay. Finns också några sublima örttoner men i övrigt så är det rätt likt en Chablis av högre kvalitet. Blir nog riktigt bra om 5-10 år. Idag stannar poängen kring 90p.
Låter som att det är inte helt olikt Claude Riffault, även om det är ett annat distrikt och en lite lägre liga än Dagueneau (det var några år sedan jag drack hans Silex).

Soignerad

Medlem
2023 PB BC riesling.jpg

Rivstartar Vinstrategi 2026 direkt denna fredagkväll med en riesling, ÄNTLIGEN gör jag ett seriöst försök att utforska detta skrämmande och okända druv-universa. 👾🚀🇩🇪🇦🇹🇫🇷🇳🇿

2023 Pegasus Bay Riesling Bel Canto 299kr
Temp/glas/luft: ca 10°C/Riedel Veritas Champagneglas/ingen dekantering men 20 min luft i glaset
Färg: Halmgul
Doft: Frisk tropisk frukt, diskret ananas, stjärnfrukt, grönt men inte så syrligt äpple, melon, jasmin, petroleum och aningen ostronskal.
Smak: Torr men fyllig och vinös, tropisk frukt, medelhög-låg syra (klart lägre än jag väntade mig), påfallande lång alkoholvarm eftersmak av ananas, mango, vanilj, kanel och vitpeppar.
Min poäng: 88, mycket bra och prisvärt

Kommentar: Gissar att jag inte upplever denna ”dry” som särskilt dry därför att den är såpass fruktig och vinös och inte erbjuder den syra och salinitet jag söker för den här stilen av vin.
Matmatch: Kan tänka mig denna till fisk med aningen sötma som röding med torkad confiterad tomat, rökta blåmusslor, kantareller… Fetare rätter med smörsåser som sparris med hollandaise hade jag inte valt denna riesling.

Lämnar oftast flaskorna öppna i kyl över natt och återvänder dagen efter. Får se vad den vill berätta för mig imorgon.

Soignerad

Medlem
italien hahaha.jpg

Fredagkvällens andra vin, beställde en italienare som är lååångt utanför min komfortzon men jag länge varit nyfiken på eftersom det alltid hamnar högt på årslistorna... och 149 spänn har jag råd att vaska... 🥳

2024 Pieropan, Venetien, Soave Classico 149kr
Kylskåpskallt ca 8°C, ingen dekantering men 20 min luft i glaset
Färg: Halmgul med grönt stick
Doft: Skumbanan nåt så infernaliskt, sockervadd, mandel och marsipan - hahaha, vaffan är detta, vin eller läsk? 🤣
Smak: Mosad banan och päron med dragning åt det florala och örtig bittermandel i hyggligt lång balanserad eftersmak, låg syra och lite för ”varm” känsla för min smak.
Min poäng: 81, inga brister och om man uppskattar stilen så...

Kommentar: Klart "roligaste” vinet jag druckit 2026 men kommer aldrig göra det igen, haha! Fattar varför jänkarna sätter så höga betyg på denna sås på banan och sockervadd. Som Kongsgaard på steroider. 😅
Matmatch: Joråsatte… definitivt något som går emot, kanske comfortfood-pasta med tomatsås och massor av parmesan och salt, fett och umami som bromsar skiten och friska/bittra grönsaker som ruccola och selleri? Kapris och citron skulle också kunna funka kanske.

stevie22002

Medlem
Låter som att det är inte helt olikt Claude Riffault, även om det är ett annat distrikt och en lite lägre liga än Dagueneau (det var några år sedan jag drack hans Silex).
Lite så, även om jag varje dag i veckan hade valt 2 st Riffault över 1 st Silex. Tyckte inte att hans Silex levde upp till prislappen när jag testade den (minns ej årgången dock)

Ska dock tillägga att jag absolut inte är en Sav Blanc kille, men gillar verkligen Riffault! ;)

The Wall

Medlem
Lite så, även om jag varje dag i veckan hade valt 2 st Riffault över 1 st Silex. Tyckte inte att hans Silex levde upp till prislappen när jag testade den (minns ej årgången dock)

Ska dock tillägga att jag absolut inte är en Sav Blanc kille, men gillar verkligen Riffault! ;)
Riffault är utmärkt sauv blanc eftersom den inte beter sig som en sauv blanc och inte som en överkörd hankatt som har levt på batterisyra.

Bastardo

Medlem
Då har du en ”Auslese Trocken” vin, som är ’torrt’ (tillåtet innehålla max 10 gram rs/liter), och inte ett sött auslese vin. ”Auslese” betecknar druvornas mustvikt vid mognaden.
Det går inte jämföra rakt av med dagens GG (Grosses gewäches), men något åt det hållet.
Jag hittade det här: ”Legal specification: Maximum 9g/L residual sugar (12g/L if acidity matches within 2g/L).”
Källa: https://www.germanyrieslings.com/stories/german-riesling-sweetness-guide/

Botri

Medlem
Visa bifogad bild 35721

Fredagkvällens andra vin, beställde en italienare som är lååångt utanför min komfortzon men jag länge varit nyfiken på eftersom det alltid hamnar högt på årslistorna... och 149 spänn har jag råd att vaska... 🥳

2024 Pieropan, Venetien, Soave Classico 149kr
Kylskåpskallt ca 8°C, ingen dekantering men 20 min luft i glaset
Färg: Halmgul med grönt stick
Doft: Skumbanan nåt så infernaliskt, sockervadd, mandel och marsipan - hahaha, vaffan är detta, vin eller läsk? 🤣
Smak: Mosad banan och päron med dragning åt det florala och örtig bittermandel i hyggligt lång balanserad eftersmak, låg syra och lite för ”varm” känsla för min smak.
Min poäng: 81, inga brister och om man uppskattar stilen så...

Kommentar: Klart "roligaste” vinet jag druckit 2026 men kommer aldrig göra det igen, haha! Fattar varför jänkarna sätter så höga betyg på denna sås på banan och sockervadd. Som Kongsgaard på steroider. 😅
Matmatch: Joråsatte… definitivt något som går emot, kanske comfortfood-pasta med tomatsås och massor av parmesan och salt, fett och umami som bromsar skiten och friska/bittra grönsaker som ruccola och selleri? Kapris och citron skulle också kunna funka kanske.
Vinet du tänker på som får höga poäng är dock deras La Rocca. Visserligen bara dryga hundralappen mer, men ändå en hög procentuell ökning i pris.

I början av mitt vinsamlande hade jag ganska mycket Vieux Donjon, främst årgångar mellan 1999-2004. 2001:an minns jag fortfarande som den mest sublima, inte alls långt ifrån en stor Bourgogne. Sedan skildes våra vägar åt och denna flaska 2017 är den första Vieux Donjon jag provat sen dess.

Det är kanske tröttsamt att prata om Parker år 2026, men om det var något vinområde som han verkligen transformerade så var det Ch9dP. I mitt tycke förstörde, men smaken är olika.

Denna 2017 har inget gemensamt med de viner Vieux Donjon producerade runt millennieskiftet. Doften är stor och påminner om att stoppa näsan i skål med krossade friska körsbär och lite bittermandel. Men kanske inte så mycket annat. Smaken tung och söt av 15% alkohol. Ingen större upplevelse för mej iaf.

Bild på liket:

IMG_5810.jpeg

LeChat

Medlem
IMG_7714.jpeg

2012 Domaine de Chevalier

Elegant, i en riktigt härlig drickfas. Smaskig frukt och helt integrerade goda fattoner som ger en lyxig karaktär.

Jag brukar gilla vinerna från Pessac-Leognan. Tycker att de smakmässigt ligger någonstans mellan de från Médoc och de från St. Emilion. Dock något mer åt St. Emilion.

Njöt denna senast i juli 2023 och där jag då konstaterade att faten låg lite utan på och skulle kunna integreras bättre. Precis vad som nu skett! :cigarr:

På tallriken senare blir det oxfilé, rödvinssky, potatisgratäng med parmesan och tomatsallad.

Bastardo

Medlem
Vinet du tänker på som får höga poäng är dock deras La Rocca. Visserligen bara dryga hundralappen mer, men ändå en hög procentuell ökning i pris.
Precis, Pieropan La Rocca Soave Classico, men även Pieropan Calvarino Soave Classico brukar vara mycket gott, utom just den årgången jag köpte sist.
Jag kan inte fatta hur just Soave kan ha så stora skillnader mellan olika årgångarna.
Det brukar inte skilja så mycket i poäng mellan de två, men vill man ha högsta kvalitet, så betalar man gärna för mellanskillnaden.

Foley

Medlem
Visa bifogad bild 35727
2012 Domaine de Chevalier

Elegant, i en riktigt härlig drickfas. Smaskig frukt och helt integrerade goda fattoner som ger en lyxig karaktär.

Jag brukar gilla vinerna från Pessac-Leognan. Tycker att de smakmässigt ligger någonstans mellan de från Médoc och de från St. Emilion. Dock något mer åt St. Emilion.

Njöt denna senast i juli 2023 och där jag då konstaterade att faten låg lite utan på och skulle kunna integreras bättre. Precis vad som nu skett! :cigarr:

På tallriken senare blir det oxfilé, rödvinssky, potatisgratäng med parmesan och tomatsallad.
Jag fick en flaska häromåret av min far när jag fyllde år, som jag funderat på när jag ska dricka. Det låter på dig som att den inte behöver ligga så mkt längre till?

LeChat

Medlem
Jag fick en flaska häromåret av min far när jag fyllde år, som jag funderat på när jag ska dricka. Det låter på dig som att den inte behöver ligga så mkt längre till?
Jag hade nog öppnat den inom ett par år. Jag gillar den här sekundära fasen där frukten fortfarande är närvarande men där fattonerna integrerats och briljerar.

Toppen