Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Callxx

Medlem
Fontaine Du Clos, Reflets de l’Âme, Vacqueyras -23
N: Intensiva mörka bär, björnbär, rosmarin och mysig garrigue.
M: Fyllig med mogen söt frukt, björnbär/plommon, lite kryddigt avslut och väldigt lena taniner.

Väldigt top-notch för 199kr...

Bernard Millot, Beaune Blanc "Clos Les Longes" -23
N: Gröna äpplen, citrus, lite blommig och fin ek.
M: Frisk syra, medelfyllig med lite väl ointegrerad ek. Fortsätter att ledas fram med citrus och lite persika.

Hoppas på lite högre nivå i Benoit Ente Bourgonge Blanc som kommer serveras till kvällens middag.

20260227_164657.jpg

Callxx

Medlem
Domaine de la Janasse, Vieilles Vignes -12
N: Mycket mogen och mörk frukt, björnbär & mörka körsbär. Klassiska noter av garrique, lavendel och lite kakao. Mycket av mycket helt enkelt.
M: Kraftigt och rejält fylligt, 15% märks av tydligt utan att bli för eldigt. Det fortsätter väldigt fint med mörk frukt och kryddor. Det är fint avstämt och flyger förvånansvärt bra just nu.

Jag har någon låda Chaupin och VV från 2010 som så här i efterhand borde ställts mot denna.

20260227_201323.jpg

Benoit Ente, Bourgogne Blanc -22
N: Extremt förförisk doft av gröna äpplen, citrus/grapefrukt, flinta och lite lätt rökig.
M: Hög frisk syra, krämig, mer citrus och lång salt finish. Det här är vansinnigt bra, levererar som en riktigt vass Puligny-Montrachet! Absolut top tre Bourgogne Blanc som jag provat!

20260227_213205.jpg

Foley

Medlem

Benoit Ente, Bourgogne Blanc -22

N: Extremt förförisk doft av gröna äpplen, citrus/grapefrukt, flinta och lite lätt rökig.
M: Hög frisk syra, krämig, mer citrus och lång salt finish. Det här är vansinnigt bra, levererar som en riktigt vass Puligny-Montrachet! Absolut top tre Bourgogne Blanc som jag provat!
Häftigt, och kul att vinet levererade! Vilka är de andra två bourgogne blanc som ligger på topplistan, om jag får fråga?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lozzolo.jpg

1964 Berteletti, Castello Di Lozzolo, Gattinara:
Doft av granskog, svarta vinbär, köttbuljong och blött trä. I smaken finns läder, jord, köttbuljong, körsbär, svarta vinbär och mint. Moget med hög syra, mörk sval frukt och en del tanniner. Klart moget, men utan ålderskrämpor och klarar säkert ett par årtionden till, men jag tvivlar på att det kommer att bli bättre. 89p

LarsW

Medlem
Kershaw Chardonnay Deconstructed Lake District Cartref CY96 2017
Mer nördfakta.

Inköpta 2019 och tänkte det var dags att prova en flaska efter att @chambertin höjde dessa till skyarna på en provning nyligen.

På näsan kommer jag direkt till Bourgogne av hög kvalitet. Tydlig ek. Citrus och mjölkchoklad med apelsin - tänk romerska bågar. En lätt sälta och persika.

I munnen är det torrare än vad doften antyder. Men vad gott! Fin medelfyllig frukt och lagom syra. Ekad vanilj och tropisk frukt/citrus.
En beska i eftersmaken som mildras något dag två gör att jag lämnar Bourgogne och det blir mer nya världen.

Riktigt bra vin. Tror inte det är någon brådska att dricka dessa, håller nog 5-10 år till som det känns nu.

95p

f3f57199-677a-4adc-af95-f2c62f6292bc.jpg

LeChat

Medlem
IMG_0014.jpeg

2019 Cheval des Andes

Drack denna nyligen men kände att jag behövde förstärka intrycket så det fick bli att öppna en ny flaska.

Upplevelsen idag är mer eller mindre identisk med tidigare flaska. Doften är fantastisk! Och precis som förra gången så tycker jag att den påminner mycket om en amerikansk syrah med inslag av mourvedre och grenache. Komplex med bl.a. mörka bär, salt lakrits, choklad och kryddor.

Munkänslan är smekande och vinet medelfylligt+. Ett riktigt bra vin som lätt skulle kunna kosta det dubbla.
750:- inkl. frakt får nog betraktas som ett litet kap.

Foley

Medlem
IMG_7842.jpeg

Petit-Figeac 2015, andravinet från Chateau Figeac
Har varit lite nyfiken på att testa denna bordeaux när det nu är över 10 år sedan skörd. Jag blev inte besviken. Stort och tätt vin. Mörkrött i färgen. Läser mig till att druvblandningen för denna årgång var 50% cab franc, 30 % cad sauv och 20% merlot. Hällde vinet på karaff men drack det omgående. Vinet är piggt men inte för ungt. Det har många år kvar men dracks bra nu. Klassisk elegant bordeaux doft med lite läder, blyerts, plommon etc. Lent och snyggt avslut. Blev bättre och bättre ju längre kvällen led. Ett grymt vin helt enkelt. Matchade kalvstek och potatisgratäng på ett förtjänstfullt sätt.

IMG_4694.jpeg

E. Guigal Saint-Joseph Lieu Dit Blanc 2022.

Aprikosmarmelad, honung, persika, mandelmassa, blommor. Låg syra som spelar mindtricks på tungan: känns som att restsötman är betydligt högre än 0.2 g/dl. Koncentrerat, extremt oljigt, blommigt och egentligen precis vad jag hoppades att det skulle vara – är ett stort fan av vita Rhôneviner som CdP blanc och viognier… men detta var nästan svårdrucket, på grund den kvalmiga svulstiga marmeladmonster”sötman” (frånvaron av syra). Lättare att dricka dag två, gifte sig ganska bra med kinesiskt/kryddstarkt. Men känner mig nästan extra äckelmätt pga den där flottigheten. 95% marsanne, 5% rousanne… Får kanske söka mig till andra vita Rhônedruvblandningar med mindre marsanne. Har ni några favvos från regionen?

Soignerad

Medlem
Får kanske söka mig till andra vita Rhônedruvblandningar med mindre marsanne. Har ni några favvos från regionen?
Från Saint Joseph, nej om du menar appellationen - men älskar AOC Hermitage i regionen på andra sidan Rhône. Jag gillar Guigal i allmänhet och Ex Voto Blanc i synnerhet och även om den kostar betydligt mer så smakar den därefter! Dock 90/10 Marsanne/Rousanne så vet inte om den faller dig på läppen? Krallig javisst men inte marmeladig.

Från Saint Joseph, nej om du menar appellationen - men älskar AOC Hermitage i regionen på andra sidan Rhône. Jag gillar Guigal i allmänhet och Ex Voto Blanc i synnerhet och även om den kostar betydligt mer så smakar den därefter! Dock 90/10 Marsanne/Rousanne så vet inte om den faller dig på läppen? Krallig javisst men inte marmeladig.
Tack! Ex Voto är definitivt med på hinklistan. :)

Vingubben

Medlem
Visa bifogad bild 36144

Aprikosmarmelad, honung, persika, mandelmassa, blommor. Låg syra som spelar mindtricks på tungan: känns som att restsötman är betydligt högre än 0.2 g/dl. Koncentrerat, extremt oljigt, blommigt och egentligen precis vad jag hoppades att det skulle vara – är ett stort fan av vita Rhôneviner som CdP blanc och viognier… men detta var nästan svårdrucket, på grund den kvalmiga svulstiga marmeladmonster”sötman” (frånvaron av syra). Lättare att dricka dag två, gifte sig ganska bra med kinesiskt/kryddstarkt. Men känner mig nästan extra äckelmätt pga den där flottigheten. 95% marsanne, 5% rousanne… Får kanske söka mig till andra vita Rhônedruvblandningar med mindre marsanne. Har ni några favvos från regionen?
Jag tror nog att det främst är Guigals stil, dvs rätt ordentligt med ny ek i kombination med rätt sansad syra som gör att du upplever den flottig. Ge den några år så kommer det att integreras. Prova gärna något stilla vin från Saint-Peray vilket är lite av budget-Hermitage, men sällan med något större inslag av ek, så tror jag att du får bättre kläm på om det är druvan eller stilen du inte gillar.

Jag tror nog att det främst är Guigals stil, dvs rätt ordentligt med ny ek i kombination med rätt sansad syra som gör att du upplever den flottig. Ge den några år så kommer det att integreras. Prova gärna något stilla vin från Saint-Peray vilket är lite av budget-Hermitage, men sällan med något större inslag av ek, så tror jag att du får bättre kläm på om det är druvan eller stilen du inte gillar.
Super, tack! Har sneglat på Saint-Péray (som Vinatis har en del av) – specifikt Alain Voge's Ongrie eller Bernard Gripa's Le Pins. Och noterar att Guigal-viner/marsanne kan behöva mer tid. Man verkar få ha lite olika approach till olika Rhôneviner, vad jag förstått. Att viognier bör dricks ungt, att vit Chateauneuf-du-Pape kan ha en "dum fas" där man bör låta dem vara, osv. Har gillat många viner med lägre syra (pinot gris från Alsace, Guigal's vita CdR, t.ex) och Guigal-vinet jag skrev om ovan var GOTT, bara väldigt svårdrucket bortom första glaset på grund av väggen av flott. :)

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 36144

Gillar Chapoutiers Chante-Alouette (Hermitage). Ung fortfarande (-21 alltså) och varsamt fatad och med ok prislapp.
Fick en -13 av detta serverad för drygt ett år sedan och blev imponerad och köpte på mig några flaskor av -21 som finns hos SS.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Visa bifogad bild 36144

Jag upplevde det som om just Lieu Dit Blanc 2022 hade högre syra än vanligt. Men den är också mer svulstig än andra årgångar.

Callxx

Medlem
Rapport ifrån en Fransk skidort.
Förmiddags pausen tillbringades på Caron 3200, extremt trevlig vinbar på 3200m höjd. Utsikt som är svårslagen! Vinlista som kan leverera, om man är villiga att betala.
Vi nöjde oss med ett par glas idag..

Tornatore, Etna Bianco -23
N: Päron, persika och knallpulver!
M: Livlig syra, citrus och lite lätt vaxat avslut.

Bachelet-Monnot, La Fussiére -22
N: Mörka bär, körsbär & hallon. Fin ek!
M: Fyllig med väldigt tydliga tanniner. Mycket röda bär!

20260303_120721.jpg

Lunchen intogs på La Fruitiere, käket var bra, drycken bättre.

Domaine Laroche, Saint-Martin -24

N: Gröna äpplen & Citrus
M: Torr, hög syra, mycket citrus & lite salt avslutning. Bra enkel Chablis! Kul att man inhandlat annat från Laroche vid senaste SB släppet.

20260303_141004.jpg

Perrier-Joüet, Grand Brut
N: Mogna äpplen, päron & blommig.
M: Krämig mousse, persika & nektarin.
Väldigt bra för att vara instegs cuvéen.

20260303_153941.jpg

Attachments

• 20260303_120721.jpg
    20260303_120721.jpg
    30,5 KB · Visningar: 10

The Wall

Medlem
Rapport ifrån en Fransk skidort.
Förmiddags pausen tillbringades på Caron 3200, extremt trevlig vinbar på 3200m höjd. Utsikt som är svårslagen! Vinlista som kan leverera, om man är villiga att betala.
Vi nöjde oss med ett par glas idag..

Tornatore, Etna Bianco -23
N: Päron, persika och knallpulver!
M: Livlig syra, citrus och lite lätt vaxat avslut.

Bachelet-Monnot, La Fussiére -22
N: Mörka bär, körsbär & hallon. Fin ek!
M: Fyllig med väldigt tydliga tanniner. Mycket röda bär!

Visa bifogad bild 36152

Lunchen intogs på La Fruitiere, käket var bra, drycken bättre.

Domaine Laroche, Saint-Martin -24

N: Gröna äpplen & Citrus
M: Torr, hög syra, mycket citrus & lite salt avslutning. Bra enkel Chablis! Kul att man inhandlat annat från Laroche vid senaste SB släppet.

Visa bifogad bild 36150

Perrier-Joüet, Grand Brut
N: Mogna äpplen, päron & blommig.
M: Krämig mousse, persika & nektarin.
Väldigt bra för att vara instegs cuvéen.

Visa bifogad bild 36149
Nästan lika bra utsikt som grill, snöfall och pistmaskin :cool:
Italienskt vin som går att få tag på i Frankrike? Världen är galen....

LeChat

Medlem
IMG_0021.jpeg

2019 Domaine Charles Audoin Marsannay Clos du Roy

Underbar parfymerad doft av ung rödfruktig pinot. Söt och syrlig frukt i fin balans tillsammans med små fina tanniner gör den väldigt lättdrucken.

Har inte druckit Clos du Roy från Audoin tidigare vad jag kan minnas, men tycker den är linje med annat jag druckit från honom. Väldigt bra!

God idag, men förmodligen kan 1-2 år i ryggläge göra att den sitter ihop ännu något bättre.

Toppen