Rongopai Sauvignon Blanc från 2019 har mycket frisk och fruktig smak med lagom mängd syra som balanserar helheten. Helt okej vin, om man gillar den typ av SB som Nya Zeeland oftast producerar, men de som inte gillar den stilen, kan sluta läsa redan här.
Man kan känna lite av vinets mognad redan nu, och det går säkert spara vinet ytterligare ett par år, om man vill, men den är så gott redan nu, att man dricker det automatiskt med stora klunkar, antingen tillsammans med lite tilltugg och olika mat, eller bara för höga nöjets skull.
Lite rundare och tillgängligare smak, än helt färska årgångar av Sauvignon Blanc brukar normalt vara.
Hos Alko i Finland säljs årgång 2025, och den här följande siffror:
Sockerarter 4 g/l, Syror 6,8 g
Om ni blir störda av det minsta med en aning sötma, kan ni hoppa över vinet, och som sagt, det är inte alls den typen som lite godare franska SB-viner är, men de brukar kosta också därefter. Jag pratar förstås om Pouilly-Fumé och Sancerre.
Jag har en aning svårt att sätta betyg på vinet, men det kan mycket väl hända att jag köper den igen, när mina flaskor hemma har tagit slut. För 169 kr per flaska, kan man inte ha så stora förväntningar, så på det viset vinet levererar för prisnivån väl. Låt oss säga 87-89p är det värt alla gånger.
På Vinmonopolet har de det här vinet: Babich Select Blocks Sauvignon Blanc 2024, och priset är 250 NOK.
P.S. Jag saknar enormt det vin som Sigva hade på bolis ganska länge sedan, Steenberg Sauvignon Blanc Reserve. Så elegant och sublimt och precis i den smak, som jag skulle vilja köpa, om det fanns ett motsvarande vin på bolaget.