This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Den håller sig flera år under kork.Pallade knappt ett glas PX och funderar på vad jag ska göra med resten av flaskan? Borde gå att möta sirapssörjan med beska så kanske nån typ av kaffecréme kan vara en idé. Håller totalt med om port eller för all del madeira alla dar i veckan.
Lägg i russin och låt dra några dagar och sen servera ovanpå vaniljglass, blir en finfin efterrätt.Pallade knappt ett glas PX och funderar på vad jag ska göra med resten av flaskan? Borde gå att möta sirapssörjan med beska så kanske nån typ av kaffecréme kan vara en idé. Håller totalt med om port eller för all del madeira alla dar i veckan.
Har helt nyligen blivit omkullrunkad av '12 och '18 av detta vin. Hade tidigare, generellt, en slags "2nd wife vibe" i min rynkiga attityd till detta vin. Men, efter några galet fina auktionsfynd (älskar Gerard Bertrand!, och ssk hans Minervois Boutenac) så kan jag bara konkludera att detta vin är i klass med Tier 2 på denna planeten. Och fortfarande ett fynd!!!Knappt ett och ett halvt år senare. Flaskan öppnad och provsmakad i förrgår. Bättra balans nu. Intensiva men inte fjäskiga bär och frukter. Relativt långt. Supersmarrigt nu, men håller förmodligen i något årtionde till.
Det finns mest överfrukt och MEGA i allt från USA. Men, det finns också några som gör riktiga viner.Ni vet. Man blir "hemmablind".
Var det här så speciellt? Var det värt priset?
Så när jag hade ett glas Meursault kvar öppnade jag Decoy Sonoma coast chardonnay limited 259:-.
Att ställa de bredvid varandra var defenitivt en ögonöppnare. Decoy är trevligt! Det är inte det!
Det är bara att det inte spelar i samma liga. Alls. Jag försökte mig på en sportallegori, men det är så inte min hemmaplan. Korpen möter Allsvenskan. Eller nåt. Ja, ni fattar.
2024 Decoy chardonnay Sonoma coast limited
Colour light yellow, clear.
On the nose fruity: pineapple, pear.
On the palate the attack is on the lower side of medium acidity. Baking spices: cinnamon, nutmeg. Mid-palate some cream. The fruit is present but not prominent. Spicy finish.
A sunny and accessible wine to enjoy on a sunny balcony or patio. Not much complexity going on. Nice for what it is: straight forward and sunny.
88 p.
En chef som jag hade för några år sedan gav mig tipset att aldrig jämföra storheter. Om båda vinerna ger dig glädje är det kanske inte viktigt att identifiera vilket som har flest brister.Ni vet. Man blir "hemmablind".
Var det här så speciellt? Var det värt priset?
Så när jag hade ett glas Meursault kvar öppnade jag Decoy Sonoma coast chardonnay limited 259:-.
Att ställa de bredvid varandra var defenitivt en ögonöppnare. Decoy är trevligt! Det är inte det!
Det är bara att det inte spelar i samma liga. Alls. Jag försökte mig på en sportallegori, men det är så inte min hemmaplan. Korpen möter Allsvenskan. Eller nåt. Ja, ni fattar.
2024 Decoy chardonnay Sonoma coast limited
Colour light yellow, clear.
On the nose fruity: pineapple, pear.
On the palate the attack is on the lower side of medium acidity. Baking spices: cinnamon, nutmeg. Mid-palate some cream. The fruit is present but not prominent. Spicy finish.
A sunny and accessible wine to enjoy on a sunny balcony or patio. Not much complexity going on. Nice for what it is: straight forward and sunny.
88 p.
Bollinger Le Grande Année 2007
...med inslag av banan...