Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Soignerad

Medlem
Provade PX igen med en kopp franskrostat bryggkaffe. Det var bättre när beskan tog ner det olidligt söta vinet. Så jag gör petit chouxer med kaffecrème på resten. 🥰

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Pallade knappt ett glas PX och funderar på vad jag ska göra med resten av flaskan? Borde gå att möta sirapssörjan med beska så kanske nån typ av kaffecréme kan vara en idé. Håller totalt med om port eller för all del madeira alla dar i veckan.
Den håller sig flera år under kork.

PJB

Medlem
IMG_7071.jpeg

Savigny-lès-Beaune Blanc 2020, Domaine du Château de Meursault

Korkades upp i lördags till smörstekt torsk.
Frisk och elegant med citrus, gula äpplen, lätt nötighet och diskreta fat. Bra syra och hygglig längd. Redan tillgänglig, men kändes förvånansvärt lätt för att komma från Château de Meursault. Läste någonstans att den snarare drog åt Chablis än vit Bourgogne.

IMG_7082.jpeg

För att jämföra öppnades Chablis Premier Cru Mont de Milieu 2020, Domaine Pinson dagen efter.
Dåligt påläst som jag var valde jag en Chablis med tydlig fatprägel, som upplevdes både fetare och fylligare än “Meursaulten”. Mogna äpplen dominerade doft och smak, med inslag av smör, nötter och honung.

Båda vinerna var mycket bra, men jag föredrog Savigny vinets elegans och friskhet, medan min fru gillade Chablisen bäst, precis som det brukar vara…

LeChat

Medlem
IMG_0256.jpeg

2015 Casanova di Neri Brunello di Montalcino

Ikväll blev det rester på gårdagens bolognese och därefter karvade jag ytterligare på grana padanon som en liten efterrätt. Passade, inte oväntat, väldigt bra ihop med en smaskig brunello. Massor av smaskiga körsbär, kryddor och blomster.

StefanAkiko

Knappt ett och ett halvt år senare. Flaskan öppnad och provsmakad i förrgår. Bättra balans nu. Intensiva men inte fjäskiga bär och frukter. Relativt långt. Supersmarrigt nu, men håller förmodligen i något årtionde till.
Har helt nyligen blivit omkullrunkad av '12 och '18 av detta vin. Hade tidigare, generellt, en slags "2nd wife vibe" i min rynkiga attityd till detta vin. Men, efter några galet fina auktionsfynd (älskar Gerard Bertrand!, och ssk hans Minervois Boutenac) så kan jag bara konkludera att detta vin är i klass med Tier 2 på denna planeten. Och fortfarande ett fynd!!!

BDX, Barolo, Bolgheri, Napa... Fuck all! Framtiden är spännande!

StefanAkiko

PXL_20260604_180253488~2.jpg

2002 Tommaso Bussola Valpolicella Classico BG, 91 p

Tanninerna har sedan länge smält samman till en sammetslen helhet. Vinet behövde närmare tre timmar i karaff innan det slutligen avslöjade sitt verkliga jag. Med endast 12,5 % alkohol känns det förvånansvärt lättfotat för sitt ursprung. Torkade fikon och dadlar är de tydligaste ledtrådarna till ursprunget i Valpolicella, men annars handlar det n'ästan enbart om elegans.

En elegant madame i livets senare kapitel, fortfarande med rak rygg i klassisk stil.

BG står för Giuseppe Bussola, Tommasos morbror och mentor. Till skillnad från många av Bussolas mer berömda viner har detta inte gjorts med appassimento. Här får ist'llet Corvina, Rondinella, Molinara och Corvinone tala med sin egen röst, helt osminkat. Det är nästan ironiskt att ett av deras enklaste viner i portföljen lite drygt två decennier senare visar upp en sådan balans och värdighet.

Valpolicella betyder för övrigt ungefär "dalen med många källare", vilket känns passande när man stöter på flaskor som denna. Gömda skatter som tålmodigt väntat på att befrias.

2024 Vigneti Santa Liberata Rosso Piceno, 88 p

Ett ungdomligt vin med fast tanninstruktur och väl återhållen frukt. Det finns gott om energi här. Den unga frukten är snyggt återhållen och visar inte upp någon amerikansk fläskfruktig knäppskallighet (som ju tyvärr är lite för vanligt idag). Ingen överdriven sötma eller publikfriande övermognad. Druvorna hållna i strama tyglar med resultatet att det smakar italienskt på alla bra sätt.

Ung, välfostrad och med en god framtid framför sig.

Lärde mig något nytt! Rosso Piceno visar sig faktiskt vara Marche-regionens största DOC.

Gillar Marche för att vinerna ofta är en kombination av Sangiovese och Montepulciano. Strukturell fascism med andra ord. Medan Toscana gärna tar rampljuset för sina Sangioveseviner arbetar Marche lite i skymundan och erbjuder några av Italiens bästa fynd för oss som uppskattar struktur framför glamour.

Santa Liberata lyckas här fånga något som väldigt många röda viner missar: återhållsamhet. Det finns ingen brådska att imponera. Vinet har det där mumsiga självförtroendet som gör att tiden tillåts göra ett bra jobb.

2015 Jérémie Huchet Muscadet de Sèvre-et-Maine Monnières-Saint-Fiacre, 97 p

En fullständigt lysande mineraldriven Muscadet som elva år efter skörd fortfarande känns nybuteljerad. Syran är kristallklar, frukten diskret och hela konstruktionen bygger på en monumental känsla av sten, havsluft och energi. Pur precision i ett nötskal. Ett vin som ger mig gåshud av njutning.

Mjuff!

Monnières-Saint-Fiacre är en av de cru-kommuner som skapades för att lyfta fram Muscadets allra bästa ursprung, där låga skördeuttag och lång lagring på jästfällningen ger viner med oväntad lagringskapacitet. Och tack vare Mr Huchet, känns MSF som min favvo.

Det mest fascinerande är kanske hur detta vin trots sin ålder fortfarande uppträder som nyligen tappad. Ingen oxidation, ingen trötthet, inga hemska äpplen, bara en nästan provocerande renhet. För den som tror att Muscadet är enkelt skaldjursvin måste detta vin vara en mycket effektiv verklighetskontroll.

Många talar om riesling när mineralkaraktär diskuteras. Kvällar som denna undrar jag om inte Muscadet borde vara referenspunkten. Eller Assyrtiko. Eller Godello...

Vera Wind

In vini veritas?
Årets barnfria helg! 🥳
2019 Bouzereau Meursault med pilgrimsmusslor och brynt smör. Ingen kan säga till mig att jag inte får äta förrätt till middag.

Saxat från Cellartracker:
Colour light golden yellow. Clear.
On the nose butter, a reductive note, marzipan, yellow fruit in the background. Needs time to open up. Then comes baking spices.
On the palate shy tropical fruit, wood, cream, baking spices. Good aromatics. spicier and more complex with air.
Medium acidity, full body, sturdy structure. Grippy finish with citrus bitterness and oak vanillin. Benefits from air, at least an hour. Opens up beautifully.
Still young for a 7 year old wine.

90-92p.

Jag behöver köpa mer ekad chardonnay, det är opulent och hedonistiskt på allra bästa vis.

Attachments

• IMG20260605170836.jpg
    IMG20260605170836.jpg
    60,5 KB · Visningar: 81

Callxx

Medlem
Cheval des Andes -17

Gick in i det här med ett helt blankt papper, noll research! Visst har man hört talas om producenten under åren men inte mycket mer än så. Sen började det dyka upp recensioner från en okänd man på nätet som hyllade vinet....
Givet min låga tröskel att påverkas av andra så behövde detta provas snarast!

Vilken glädje att jag föll för påverkanskampanjen, det var ett otroligt elegant vin med en för mig tydlig Bordeaux karaktär.

N: Mörka bär, garrique & salt lakrits!
M: Saftiga björnbär, körsbär, viol och en härlig sälta. Väldigt finstämt och långt avslut!

20260605_192348.jpg

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Just nu finns det tre Barolo hos SB med aktuell årgång 2021 (en mycket bra årgång som jag bunkrat en del av) och ett pris lägre än de 239 kr som Enzo Bartoli kostar, den billigaste ända nere på 160 kr! Jag tyckte att det var ett utmärkt tillfälle att prova om det finns något rimligt köp av vardagsbarolo bland dessa tre. Nämnas kan att ingen Barbaresco 2021 finns i samma prisklass f.n., jag gissar att det beror på att Barbaresco får säljas ett år före Barolo, och alla billiga varianter därför redan passerat revy i svensk distribution.

IMG_8143.jpeg

Famiglia Occello La Scoperta Barolo 2021, 160 kr
Inte alltför kraftig doft av tranbär och andra röda bär, aningen blommiga toner (men inte alls så tydlig Nebboloparfym med rosor som en Barolo borde ha), kanske lite grusmineral men också en lite störande vegetal? ton. Relativt lätt smak med tranbär, röda vinbär, inte alltför mycket bärkoncentration och något "ihålig" mitt, mycket markerad syra och syrligt, närmast kartigt intryck, medelkraftiga tanniner men de tanniner som finns ger ett "hårt" intryck p.g.a. syran. Syrlig och kartig eftersmak med strävhet och röda bär. Ett riktigt mediokert vin, 79 poäng? 160 kr är förvånande billigt för en Barolo men det här vinet är inte tillnärmelsevis värt den pengen. Det går väl att hitta en hel del Nebbiolokaraktär i vinet, men en rimligt välgjord Langhe Nebbiolo från en mellanårgång ska vara betydligt bättre än så här, så som Barolo från en toppårgång är det här vinet rena katastrofen!

Nelex Beverage AB är importör och SB anger Famiglia Occello som producent. På Nelex webbplats står att Famiglia Occello är "en del av Cantine Pirovano", som inte är ett kooperativ utan verkar vara en kommersiell producent/buteljerare i nordöstra Lombardiet med viner från olika delar av Italien, bl.a. många olika mousserande. Dock listas ingen Barolo. På flaskan anges en anonym buteljerare vid namn GWR i Ora, Sydtyrolen. Tja, den som står bakom det här skräpvinet borde vilja vara anonym. Kanske finns familjen Occello på riktigt trots detta, kanske inte. La Scoperta verkar vara Nelex övergripande varumärke för Piemonte-viner. Förresten så anges årgången bara på baksidesetiketten, skriven med matrisskrivare.

Zengarello Barolo 2021, 209 kr
Riktigt trevlig och elegant doft av tranbär, röda vinbär, antydan till torkade bär, rosor och rosenblad med parfym. Medelfyllig smak med tranbär, relativt hög syra, något hårda medel+ tanniner, och sträv eftersmak med röda bär. Funkar nu men kan även lagras ett tag, men tror inte att det är fullt ut byggt som de riktiga långlagrarvinerna. 87(+)-88 poäng. Doften var riktigt elegant, och bäst av dessa tre, men smaken följer inte riktigt upp med samma kvalitet och är något på den lätta sidan för en Barolo, men inom ramen för vad som är typiskt för området. Vinet är dock tveklöst värt sina 209 kr.

Urban Wines är importör och står även som producent. På flaskan anges, dold av en kod, Vite Colte i kommunen Barolo som buteljerare. Det ser ut att vara ett kooperativ med 180 medlemmar och modern anläggning som också säljer under eget namn. Inget påhittat "romantiskt" ursprung i Urban Wines marknadsföring, och ett nätomdöme om en tidigare årgång anger "Namnet Zengarello är importörens alldeles egna brand och inte ett producentnamn, något man är mån om att förmedla". Sådan ärlighet gillar jag. Vinet anges komma från byarna La Morra, Castiglione Falletto, Serralunga d’Alba och Monforte d’Alba, så en blandning av byar som ger elegantare/mindre sträv respektive kraftigare/mer sträv stil. Vinet har lagrats 26 månader på ekfat om 800 liter.

Giacosa Fratelli 2021, 219 kr
Hyggligt kraftig doft av tranbär, lite torkade bär, rosor, lätt kryddton och ett litet inslag av ekfat. Drygt medelfyllig smak med tranbär, lite svarta vinbär, relativt hög syra, grusmineral, relativt tydliga tanniner, lätt kryddton. Eftersmaken är klart lång med samma bärtoner, syrlighet och rätt tydlig strävhet. En välbyggd Barolo i något slags "mittemellanstill" på skalorna elegant-kraftig/klassisk-modern och med doft och smak i synk, tål definitivt lagring, 89+ poäng. Ett riktigt bra vin för sitt blygsamma pris! (För att dela ut högre poäng hade jag velat ha mer elegans i doften eller lite mer aromkoncentration i smaken, men kanske är jag för krävande.)

Gicosa Fratelli är en "riktig" producent - d.v.s. inget byers own brand - med 50 ha egna vingårdar. De har t.o.m. bedömts av "Parker"/Wine Advocate då och då. Det här vinet kommer från vingårdar i Monforte d'Alba och Castiglione Falletto, så byar som är mer på den kraftiga/tanninrika sidan av Barolospektrumet. Databladet anger inte ekbehandling, men i ett foto från deras källare ser man både stora botti och rätt många små ekfat, så det kan nog röra sig om en blandning. Jag tycker det finns lite ekfatskaraktär i vinet, men inte så mycket så det stör.

LeChat

Medlem
IMG_0268.jpeg

2016 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Réserve Auguste Favier

Silkeslen, elegant och med karaktäristisk profil av bl.a. hallon, jordgubbar och salmiaklakrits. Lite dammig tanninstruktur och bra mineralitet.
Tycker att årgång 2016 har behövt lite tid för att öppna upp och komma till sin rätt. Men nu är den förträffligt god! Men den kan säkert njutas även om tio år om man vill ha en mera fullmogen variant.
Har kanske fått en nytändning (igen) av chateauneuf. Vissa är i alla fall underbara.

Vera Wind

In vini veritas?
Ni vet. Man blir "hemmablind".
Var det här så speciellt? Var det värt priset?
Så när jag hade ett glas Meursault kvar öppnade jag Decoy Sonoma coast chardonnay limited 259:-.
Att ställa de bredvid varandra var defenitivt en ögonöppnare. Decoy är trevligt! Det är inte det!
Det är bara att det inte spelar i samma liga. Alls. Jag försökte mig på en sportallegori, men det är så inte min hemmaplan. Korpen möter Allsvenskan. Eller nåt. Ja, ni fattar.

2024 Decoy chardonnay Sonoma coast limited
Colour light yellow, clear.
On the nose fruity: pineapple, pear.
On the palate the attack is on the lower side of medium acidity. Baking spices: cinnamon, nutmeg. Mid-palate some cream. The fruit is present but not prominent. Spicy finish.
A sunny and accessible wine to enjoy on a sunny balcony or patio. Not much complexity going on. Nice for what it is: straight forward and sunny.
88 p.

Attachments

• IMG20260606172958.jpg
    IMG20260606172958.jpg
    40,8 KB · Visningar: 33

StefanAkiko

Så när jag hade ett glas Meursault kvar öppnade jag Decoy Sonoma coast chardonnay limited 259:-.
Att ställa de bredvid varandra var defenitivt en ögonöppnare. Decoy är trevligt! Det är inte det!
Det är bara att det inte spelar i samma liga. Alls. Jag försökte mig på en sportallegori, men det är så inte min hemmaplan. Korpen möter Allsvenskan. Eller nåt. Ja, ni fattar.

On the palate the attack is on the lower side of medium acidity. Baking spices: cinnamon, nutmeg. Mid-palate some cream. The fruit is present but not prominent. Spicy finish.
A sunny and accessible wine to enjoy on a sunny balcony or patio. Not much complexity going on. Nice for what it is: straight forward and sunny.
88 p.
Det finns mest överfrukt och MEGA i allt från USA. Men, det finns också några som gör riktiga viner.

Några.

Wintermute

Medlem

88 p.
En chef som jag hade för några år sedan gav mig tipset att aldrig jämföra storheter. Om båda vinerna ger dig glädje är det kanske inte viktigt att identifiera vilket som har flest brister.

PJB

Medlem
IMG_7129.jpeg

Kanske inget för ett finvins forum, men efter en sen hemkomst, lite småhungrig och med någon öl i kroppen blev det pizza och ett passande pizzavin, Massolino Barbera d’Alba 2020.

Saftig Barbera med toner av körsbär, plommon, viol och en lätt kryddighet. Frisk syra, mjuka tanniner, bra fruktighet och passande till pizza. Inte det mest komplexa vinet men ok för stunden.

Imorgon blir det förhoppningsvis bättre mat och vin.

KimHartman

Medlem
IMG_4653.jpeg

2015 Pierre Gonon St Joseph
Decanted 2.5 h. Blueberries, raspberries, grapefruit, black olives, licorice, cinnamon, earth, leather, grilled meat. Distinct acidity and there are still quite some tannins. Concentrated, without feeling extracted, with a remarkably long finish. Best when very slightly chilled, which brings out the freshness, balancing the savory elements. Great stuff – will likely cruise on this plateau for many years to come.
95 p

tempImageFMvyH3.jpg

Nationaldagsprovning med @Crist(al)ian 77 och @feskhandlarn !

Två blinda flighter med mellanakt. (Min placering, total placering, poäng (lägre=bättre))

Skumpa:
Billecart-Salmon Louis Salmon BdB 2009 (1/2/7p)
Krämig, lätt ekad doft. Bra syra, grillad citron, brödig med generös frukt. Smarrig! Gissade hus-BdB och att det var min flarra.

Bollinger Le Grande Année 2007 (3/1/5p)
Mörkare färg. Mogen, lite oxiderad doft med inslag av banan, som en mildare Selosse. Krallig med lång eftersmak med touch av grape. Gissade på ek-odlare. Förvånad att det var LGA, Egly eller kanske Pouillon låg närmre till hands.

Billecart-Salmon Louis Salmon BdB 2012 (2/3/8p)
Fräsch doft med bröd och citron. Väldigt lik första vinet i smaken om än lite yngre och kantigare i stilen. Gissades vid bordet om det t.o.m. kunde vara samma producent. Kul sammanträffande med samma cuvée men olika årgångar.

Cruse Tradition Zero Dosage NV (USA) (4/4/10p)
Speciell doft jag inte kan sätta fingret på, drag åt banan och nagellack men ändå inte. Smaken likaså. Moussen dör ut snabbt. Kanske nån udda odlare? Njae, ingens favorit.

Mellanakt:
tempImager201bb.jpg

DRC Grands Echezeaux 2021
Tydlig doft av vitpeppar, i smaken likaså. Väldigt snygg i stilen och med vissa mognadstoner i färgen. Tyckte den skrek svalodlad, elegant Syrah från norra Rhône. Andra gissade på halvmogen Bordeaux. Har gått fel tidigare på vissa Bourgogner och gissat norra Rhône. Att jag aldrig lär mig. Riktigt fin hur som!

Vitt:
tempImagetfh7tf.jpg

Kistler Chardonnay Les Noisetiers 2023 (2/1/5p)
Fin, elegant doft. Kanske lite grön med inslag av päron. Lite fet i stilen med ek och ganska hög alkohol. Kändes som den behöver landa lite. Om det är en Bourgogne så troligen en yngre Meursault.

Faustino I Grande Reserva Blanco 2020 (3/2/6p)
Vanilj, ek och smör i doften. Samma markörer i smaken. Mycket krallig. Måste vara nån pumpad amerikanare, men var tydligen en pumpad spanjor. Over the top i sammanhanget.

Domaine Ponsot M-S-D Clos des Monts Luisants VV 2020 (1/3/7p)
Fruktig och fräsch med fina ekinslag. Väldigt välbalanserad, vinmakeriet på riktigt hög nivå. Eftersmaken är lång och det vattnas ordentligt i munnen. Minst krallig idag, men absolut högst kvalitet. Dricker gärna mer av detta! Gissade korrekt på mitt vin.
Drack slatten dagen efter och då hade nivån höjts ytterligare ett snäpp, 92-93p. PS. Bourgognes enda 1er cru-alligoté.

Last edited:

Soignerad

Medlem
Bollinger Le Grande Année 2007
...med inslag av banan...

Wow, vilka viner, vilken provning, top notch! 👍
Undrar om banan är något typiskt för Bollinger, jag har aldrig upplevt det i någon annan champagne? Drack bland annat en VVF 2012 förra året och noterade: Doft av bananskal... Komplex smak av gul frukt, banan och tarte tatin...
Förnimmelsen måste väl komma naturligt från jästens egen metabolism och sur lie tänker jag? (Bildning av acetatestrar med isoamylacetat som är den klassiska “banan”-molekylen.) Och alltså inte genom "tekniskt" jästval som i industriellt producerade skitviner?

Toppen