Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

En utmärkt bruks-Vernatsch från Italiens bästa kooperativ i St Magdalener Tradition 2022. Prissänkt på Systembolaget och kostar nu högst rimliga 129 kronor.

Cantina Terlan är lite Südtirols motsvarighet till vinets Mercedes-Benz. De gör både bruksviner och några av Italiens bästa och dyraste viner (både under egen flagg och under namnet Cantina Andrian, som gör regionens bästa Lagrein i mitt tycke). Gemensamt är att det mesta från kooperativet håller en mycket hög lägstanivå. Besökt vineriet flera gånger senaste 20 åren och imponeras alltid av den höga och jämna kvaliteten. Terlan har - till skillnad från t.ex. kooperativet St Eppan i Eppan - en hälsosam inställning till ny ek.

Solida 85 poäng och perfekt att ta fram när det grillas fläskkött och behövs både kropp, viss längd och syra för att matcha maten.

Attachments

• IMG_1751.jpeg
    IMG_1751.jpeg
    51,7 KB · Visningar: 41

Foley

Medlem
En utmärkt bruks-Vernatsch från Italiens bästa kooperativ i St Magdalener Tradition 2022. Prissänkt på Systembolaget och kostar nu högst rimliga 129 kronor.

Cantina Terlan är lite Südtirols motsvarighet till vinets Mercedes-Benz. De gör både bruksviner och några av Italiens bästa och dyraste viner (både under egen flagg och under namnet Cantina Andrian, som gör regionens bästa Lagrein i mitt tycke). Gemensamt är att det mesta från kooperativet håller en mycket hög lägstanivå. Besökt vineriet flera gånger senaste 20 åren och imponeras alltid av den höga och jämna kvaliteten. Terlan har - till skillnad från t.ex. kooperativet St Eppan i Eppan - en hälsosam inställning till ny ek.

Solida 85 poäng och perfekt att ta fram när det grillas fläskkött och behövs både kropp, viss längd och syra för att matcha maten.
Har du några andra tips på viner därifrån jag bör köpa, för närtida (0-2 år) konsumption? Jag har bara druckit sauvignon winkl, vilket höll bra kvalitet. Har fingrat på att beställa och testa något annat, men har inte blivit av.

LarsW

Medlem
Var på kort besök hos föräldrarna för ett tag sen och det bjöds på några intressanta och goda viner.

El Titán del Bendito 2010
Överdrivet tung flaska med matchande vin. Lite av to much of a good thing.

Mörka bär, ek och alkohol i näsan . Mörk choklad och svarta oliver. Lite sötlig i doften.

Söt/syrlig och massiv frukt. Alkohol i kvadrat. Allt är snyggt och säkert bra druvor men blir blytungt i glaset och inte min stil av vin.

Hur betygsätter man detta. Objektivt tror jag det hamnar på 89-90p medan subjektivt mer 84-85ish. Kul att prova men inget jag kommer sukta efter mer av.

20260607_200946.jpg

Löjligt tung (tom) flaska...
20260607_185330.jpg

Nya tag dagen därpå...

St Henri 1998.
Detta är något helt annat.

I näsan är det mörka, dova frukter och blyertspenna. Blod och olivspad. Läder, tobak och ceder. Mjuk och mogen. Doftar-vin!

Sammetslen frukt och tanniner. Allt i doften kommer tillbaka i smaken. Mycket cigarr och ceder. Sval och elegant.
Låååång eftersmak.

95p utan att tveka. Drick nu och var glad men håller nog åtskilliga år till.
Bara ett aber då . när de blir så här bra med ålder måste jag spara mina flaskor i 15+ år...

20260606_213211.jpg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Visa bifogad bild 36998

Pike Road Chardonnay, 2024

Provar lite budgetviner inför sommarens grillaftnar och den här lät intressant. Citron, honungsmelon och ahlgrens bilar men med en jästton som störde. Trevlig syra, lätt smörigt men överlag ett vin som kändes billigt, i linje med en bättre Bib. Den här blir det inte fler av. 83p
Hittade ingen jäst i den flaska jag drack men i övrigt så håller jag med. ett riktigt trist vin. Köpte två flaskor så den andra fick det bli återköp på.

Visa bifogad bild 37035

2015 Keller Hubacker GG
Decanted 2.5 h. Kiwi, pineapple, passion fruit, stone, water on asphalt, and a hint of cayenne pepper. All these tropical fruit notes together with some serious minerality make for a killer composition. Intense, bordering on not having enough acidity – could perhaps use a little more – and a long finish. It opened up further during the evening, suggesting it may need another couple of years to fully unfold. Absolutely gorgeous nonetheless!
95 p
Skönt att någon på forumet trycker en flaska Hubacker 2015 GG.
Har själv 3fl liggandes och ett av mina största ånger i livet är att jag inte köpte varje flaska jag såg i hylla då den bara kostade 479kr. Jag tänkte att det alltid kommer fler—de var inte så farligt populära då.

IMG_6145.jpeg

2025 Skepparps Grand Prix Rosé
Tänkte väga upp allt det tjusiga röda och vita här på forat med lite svensk rosse. Det är nämligen så att jag tyckte det här var väldigt bra för en rosé. Väldigt tydliga toner av svarta vinbär och krusbär. Det fullständigt exploderar i båda näsa och mun. Jag tänker på de första bladen på vinbärsbusken som man gnuggar mot händerna. Grillad citron, hög syra som känns åt det lite obalanserade hållet men ändå ok.
Passade super till helgrillad laxsida på en muurikka med lite örter från trädgården och några skivor citron.

Jadot Beaune Beucherottes 2016:

Jadot är lite som Bourgognes Volvo V70 Classic, iaf vad gäller röda viner. Tar dej säkert till mål utan någon form av fara eller upphetsning.

Detta vinet är inget undantag. Inköpt på ett back-vintage släpp på SB för runt ett år sen. Kommer fram källarsvalt utan luftning och har då en pigg lätt pinotdoft, en del sandel och hallon/jordgubb. Efter en halvtimme i karaffen är vinet stendött. Första sippen var dock 88 poäng. Drick upp NU om ni har det i källaren.

Callxx

Medlem

Jadot är lite som Bourgognes Volvo V70 Classic, iaf vad gäller röda viner. Tar dej säkert till mål utan någon form av fara eller upphetsning.

Detta vinet är inget undantag. Inköpt på ett back-vintage släpp på SB för runt ett år sen. Kommer fram källarsvalt utan luftning och har då en pigg lätt pinotdoft, en del sandel och hallon/jordgubb. Efter en halvtimme i karaffen är vinet stendött. Första sippen var dock 88 poäng. Drick upp NU om ni har det i källaren.
Rödvinets Mariestad!!😂

Soignerad

Medlem
göttrött.jpg

Ung och habil Saint-Émilion som inte överraskar varken positivt eller negativt. Kvalitet, bra insteg för den som inte provat så mycket "riktig" Bordeaux och levererar helt okej upplevelse även för den som fördjupat sig och kan alla AOC på sina fem. Primärt, balanserat, hyggligt lång eftersmak, len munkänsla och vackert integrerade tanniner. Gör jobbet idag men ingen brådska öppna resten... Min poäng igår 88 och den Saint-Julien 2019 jag öppnade förra helgen var bättre och mer utvecklad. (Dricker målmedvetet och strategiskt mina "billiga" (nåja) flaskor för att göra plats för lite bättre grejer... 🥳.)

KimHartman

Medlem
IMG_4957.jpeg

2007 Elio Altare Barolo Arborina
Decanted 1 h. Dark cherries, oranges, dried fruit, flowers, tobacco, and hard candy. The 15% alcohol is noticeable, but not really a dealbreaker. Some evolution, yet the fruit is surprisingly youthful 19 years down the road. This wine has an impressive depth, but tannins appear sweet and oaky, which is not what I am looking for in a Barolo. Long finish with the right amount of acidity. Some people may like this a lot.
92 p

LeChat

Medlem
IMG_0331.jpeg

2019 Lucien Le Moine Bourgogne Rouge

Drickfärdig bourgogne rouge med bl.a körsbär, tranbär, hallon, tobak och fuktig skog. Mogen och lite söt frukt med integrerad syra och fat.
Gott!

Till denna äter vi kycklingfilé med parmaskinka, balsamicosås, grädde, färsk oregano, parmesan och smashed potato. Kommer bli smaskens!

Last edited:

Silex

Medlem

Har en i källaren. Bedömde en tidigare flaska ganska spot on som du beskriver. Men problemet är att det alltid finns flaskor jag hellre öppnar, så den blir bara liggande.... Perfekt att bjuda en halvt okunnig etikettsdrickare utan smaklökar?

KimHartman

Medlem
IMG_4968.jpeg

2010 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues
Decanted 30 min. Faint dark fruit, bitter citrus peel, herbs, lots of nice earthy elements. Medium to low acidity and resolved tannins. Alcohol and herbal notes dominate the palate. No obvious oxidation, just tired and lacking balance. Not my cup today.
87 p

2021 Pierre Gonon Saint-Joseph
Decanted 15 min (backup), served slightly chilled. Strawberries, cherries, citrus, black olives, white pepper, and a touch of eucalypt. It has light tannins, marked acidity, persistent finish, and so much energy. My third bottle this year. Showing well again – quite adorable! Having had most vintages all the way back to 2010 (haven’t tasted 2011 and 2020 yet), who would have thought that 2021 would be the one to completely knock me off my feet over and over again? Well, here we are.
94 p

KimHartman

Medlem
IMG_4981.jpeg

2014 Giuseppe Rinaldi Barolo Brunate
Decanted for 15 min and poured back into the bottle for another 1 h. Cherries, oranges, flowers, earth, spices, and hint of green. Slender, fresh, and vital – loaded with sweet, cool fruit. Distinct acidity and low to moderate tannins. A pretty Brunate that reminds me of the regular Langhe Nebbiolo, but a few steps up the quality ladder. So much better than two years ago. This was my last bottle, but I wouldn’t gamble with a long decant if I had more. In a perfect spot for me.
95 p

KimHartman

Medlem
IMG_5010.jpeg

2016 Keller Hubacker GG
Decanted for 1.5 h. Grapefruit, pineapple, passion fruit, mint, stone. There is a hint of petrol which is in no way disturbing. Viscous, very mineral, lots of rich tropical fruit, and acidity to match. It is missing a tiny bit of that extra intensity Keller sometimes has. Amazing stuff, but still not fully on par with the 2015. While the 2015 may benefit from some additional time, the 2016 is already there. To quote Flight of the Conchords, “It’s business, it’s business time”.
94 p

buteljen

Medlem
1783789119087.jpeg
2016 Valdespino Manzanilla "La Especial" – Pago de Miraflores
Florpräglad/jästig doft som är i balans med övriga noter av rostade mandlar, mandelmassa, kamomill, bokna äpplen, hö, kavring/pumpernickel, någon slag mörk citron, jod(opax om man haft häst).
Ganska rund i smaken. Härlig havssälta, jäst/flor, citronskal, rostade nötter, gröna oliver.
Lång, torr eftersmak med en lätt örtbitter ton.
Mycket bra Manzanilla 💯.

Gonzalez-Byass Jerez-Xérès-Sherry Tio Pepe Fino 'En Rama' 2026
Den föll mig inte riktigt i smaken i år. Lite för skarp i mitt tycke med massor med florkaraktär som ligger som ett lock över resten av noterna som brukar finnas. Gillar mer buteljeringar där andra noter kommer mer upp till ytan som ger en lite mildare känsla. Men kanske den bara behöver mer luft? Tydligen har det varit en varm och regnig höst följt av en mild torr vinter. Det skapar då ett riktigt tjockt flortäcke som sätter extra prägel på karaktären.

För övrigt har jag nu åtta årgångar av Tio Pepe’n 👏🏻 i källaren. 2019-2026. Tänkte ha en provning så småningom där man kan undersöka hur den utvecklas i flaskan och även hur den skiljer sig mellan buteljeringar/”årgångar” 😍.

Last edited:
Toppen