Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bubbel och vitt med @Jesper.
20260731_234334.jpg

Kongsgaard Judge 2022
Krafvun med finesse. Honung, persika, ananas och superfin madagaskarvanilj som tydlig kontrast. Lång balanserad smak. Kvällens vin.

Jag undrade om Judge kunde vara ännu kraftigare än systervinet men det är snarare tvärtom.

Knappast värt 250 % mer men kul att prova.

På plats dricks Cantina Tramlns Marjun 2022. Besökte J. Hofstätter i Tramin i förmiddags och drack deras nya - slankare - Gewürztraminer Rechtental som fått en del uppmärksamhet. Mindre hydda än Kolbenhof. Hann inte besöka Elena Walch eller kooperativet. Men känns som att Cantina Tramin hävdar sig rätt bra. Länge känt som de varit i skuggan av Cantina Terlan. Så är det nog fortfarande. Men Gillar Marjun 2022 och ser fram emot att prova mer av deras viner. Marjun är inte riserva, så mer pigg frukt och syra. Tveksamt om den kommer att klara de tio år som krävs för att utveckla den särpräglade sältan vi förknippar med AA-pinot nero. Men habilt vin för pengarna. 87 poäng.

Attachments

• IMG_1916.jpeg
    IMG_1916.jpeg
    71,7 KB · Visningar: 28

Wintermute

Medlem
Maturana Winery - Naranjo, Maule Valley 2022
Orangevin istället för rosé? Varför inte? Fruktigt och blommigt, med fläder och massor av olika bär. Hyfsad längd och komplexitet, bra balans. Karaktären påminner en del om de bättre roséviner vi har druckit (Mariedam, Cibonne osv).

Attachments

• 20260801_203713.jpg
    20260801_203713.jpg
    54,6 KB · Visningar: 31

Vingubben

Medlem
IMG_7244.jpeg

François Mikulski, Meursault, Premier Cru, Les Charmes 2022

Väldigt viskös, nästan lite Sauvignon Blanckänsla i munnen. I smaken är det dock ingen tvekan om ursprunget. Citrus och lite äpplighet, tydlig ek men inget som ligger utanpå utan fullt integrerat och fin balans i övrigt. Väldigt lättdrucket och stabila 92p.

Vingubben

Medlem
IMG_7245.jpeg

Bernard Faurie, Hermitage (Bessards/Meal) 2018

Ploppades kanske 5-10 år för tidigt men ack så njutbart redan nu. Möts av en charkdisk fylld av pepparkryddad tryffelsalami. Några torkade björnbär samsas med lite blåbär, och någon har sprungit förbi med en knippe lavendel och en näve timjan. Kraftiga men sametslena tanniner som håller emot perfekt och allt sjunger balans. Årets bästa rödpang kanske. 97 pinnar idag och det finns kanske lite ytterligare att hämta men det är en varm årgång så vänta inte ihjäl dig.

LarsW

Medlem
Yalumba the Signature 1996

En gång i tiden älskade jag dessa viner, kraftpaket med extra allt.
Drack den som ung runt 2000 när SAS wineclub hade sina provningar, denna flaska har övervintrat hos min far. mina egna flaskor är sen länge urdruckna.

I näsan är det charkuterier, rosmarin, söt mörk frukt och gott om alkohol. Svart te/oliver/peppar. Känns inte 30 år gammalt.

I smaken kommer alla dofter tillbaka. Moget på ett trevligt sätt. En påtaglig alkoholsötma där jag verkligen velat ha en mer markant syra för att fräscha upp det hela.
Lång eftersmak.

Kul att prova igen med ålder även om det här är en vinstil jag övergett för länge sedan. Inget fel på vinet som sådant och bra i sin stil

För mig blir det 89p den här gången.

8605e6bc-57a8-4f18-99cf-0894a2f81503.jpg

LarsW

Medlem
Yalumba the Signature 1996

En gång i tiden älskade jag dessa viner, kraftpaket med extra allt.
Drack den som ung runt 2000 när SAS wineclub hade sina provningar, denna flaska har övervintrat hos min far. mina egna flaskor är sen länge urdruckna.
Ah men crap! :stendumt:

Det här är ju en Octavius och inte the Signature så klart!
Octavius är det hedonistiska 100% Shiraz medan the Signature brukar blenda cirka 50/50 med cabbe/shiraz - har alltid upplevt det som ett mer återhållsamt vin än Octavius

LarsW

Medlem
Tignanello 2001
Inköpt på plats 2006 - kommer inte ihåg om det var i samband med nån av de sista SAS wineclub resorna eller om det var på egen hand.

Sniffarvin! Solmogna körsbär. Vitpeppar och svarta oliver. Tobak, cederträ och torrt läder. Lakrits och viol. Ju längre mand doftar desto mer dyker upp... lager på lager.

Smaken är fantastisk och perfekt dricksfönster. Mogen, sval och mjuk frukt - och det finns mycket av den. Frasch syra och lena tanniner. Lapsang, ekad vanilj, läder, och en trevlig pepprighet.
Riktigt lång eftersmak.
Precis så här vill jag ha mina rödviner.

Jag drack 2015 i höstas. Mycket bra men inte så här bra - får väl vänta 10 år med nästa flaksa..
Ett av de bättre rödvinerna hittills i år.

96p

53d9f72b-16b2-4c20-8082-dbff83cd6d9e.jpg

Ikväll dricks en Garlider Grüner Veltliner 2022. Druckit detta vin många gånger senaste åren. Minns jag rätt har det funnits i TS på SB i perioder. 13.5 procent och atypisk druva för regionen. Men funkar över förväntan. Kalkig nos och hygglig längd. Känns kraftigare än de 13.5 procent som etiketten informerar om. Kanske lite väl mycket sötma när det blir varmt. Men jag gillar vinet och att jag passerade vingården så sent som igår. Italiens bästa Grüner? 89 - 90 poäng.

Attachments

• IMG_1980.jpeg
    IMG_1980.jpeg
    45,1 KB · Visningar: 30

LarsW

Medlem
Vi fortsätter att hjälpa far att dricka bort äldre flaskor.

Först en Alain Graillot Crozes-Hermitage 2008 - komplett överlagrad flaska och urtråkigt vin. Surt och tunt. Gadd inte ens ta en bild.

Fram med en ersättare Jean León Cabernet Sauvignon Reserva 2000 - Nej men hejsan vad trevligt!

Kanske bättre för 5-10 år sen men inte övergånget. Solmogen frukt, ek och lite sandiga tanniner. Läder, tobak och ceder som hintar mot cabbe.
Frisk syra och medel plus lång eftersmak.
Inget kraftpaket men ett charmtroll.

92p - drick nu.

e5157b09-bc67-42ce-a724-0d4a9ac23291.jpg

PJB

Medlem
IMG_7771.jpeg

Hemkommen efter semester i för det mesta öldrickande
länder, så blev längtan efter ett bra vin stor.

Cherubino Chardonnay GinGin 2023
öppnades till kvällens kantarelltoast i Zalto Balance.

Elegant Aussie Chardonnay med lätt fatad ton, lite brynt smör och nötighet, gröna äpplen och citrus. Smaken är fyllig med en knivskarp syra och lång eftersmak.

Dricks bra nu med lite luft i glaset, men sparar mina övriga flaskor några år.

92p

LarsW

Medlem
Ricasoli Gran Selezione Colledilà 2008

Jag brukar vara skeptisk till Chianti som är över 10 år då de fort utvecklar en ton jag förknippar med nagellack och verkligen inte gillar.

Så det var efter lite övertalning från far att vi ploppade den här men inget jag ångrar!

Olivspad, läder, syrliga körsbär och bittermandel i näsan. Doftar friskt och ungt först och efter någon timmer eller två dyker det upp lite ålderstoner med hö och att eken kommer fram.

I munnen är det förvånansvärt frisk frukt med slipade tanniner och en mild syra som ändå håller styr på skeppet. Körsbär, kola, bitter choklad och ekad vanilj. Ganska lång eftersmak.
Verkligen gott vin och kul att bli överbevisad att man inte alltid ska dricka sin chianti ung (vilket jag älskar).

92 stabila poäng. Har ni en flaska så korka upp nu - i min bok är den perfekt just nu!

8f07b135-3d27-4103-9d68-fc30666b3b9e.jpg

LarsW

Medlem
Jadot Puligny-Montrachet Les Referts 2020

Väldans reduktiv i början men det blåste bort efter 15-20 minuter och sen var det bara gôttigt!

Konserverad citron och ek på näsan. Marsipan och limezest. Hint av anis och ngt lite dammigt. Mycket trevlig doft.

Söt citrus, lychee och vanilj i smaken, fet och läcker frukt! Finns en honugssötma och lakrits (i vitvin?), Vitpeppar och lite skalbeska. Medel lång eftersmak.

God hederlig vin bourgogne.
Tyckte den nosade på 93 poäng men kommer inte helt fram så landar på 92p

315933e9-886b-46da-abeb-65b54a0fb064.jpg

Pontus

Medlem
20260808_053545.jpg

2016 Sassicaia. Förförisk doft av mörk frukt, körsbär, mandelmassa, cigarrlåda... Utan tvekan årets sniff. Smak av mörk frukt, körsbär och diverse örtkryddor. Fin balans på alla sätt. Ett fantastiskt vin som fortfarande känns ungdomligt och som nog ska ligga i några år till för att nå full potential. Ändå nära ett perfekt vin. 99+.

Ikväll dricks Carlotto Filari di Mazon 2023. Carlotto har några av de främsta lägena i Mazon - och därmed, utan att ta till överord - några av de bästa Pinot Noir-lägena utanför Bourgogne. Har besökt Carlotto flera gånger senaste åren och är lite förvånad att det inte riktigt lyfter för firman. Det är sympatisk vinproduktion. Far och dotter gör tre viner tillsammans, en Lagrein, en Vernatsch och då en Pinot Noir. Ingen utpräglad husstil utan låter geografin och klimatet tala. 2022 var varmare och vinet kraftigare. 2023 slankare och högre syra. Men med hög kvalitet. Närmast Grenache-toner med varma jordgubbar och kalkig nos. Men ändå utpräglad Pinot Noir-känsla med fin syra och bra längd.

Dessa kostar cirka 23 euro på plats. Väldigt mycket vin för dessa pengar. Jämfört med t.ex. Hofstätters Vigna St. Bartenau eller Niedrists Spätburgudner är detta stålande Pinot-värde. Carlotto förtjänar mer uppmärksamt. Och sannolikt en svensk importör.

Attachments

• IMG_2043.jpeg
    IMG_2043.jpeg
    30,3 KB · Visningar: 30

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Med @vintomas på Crocifisso i Centrala Yokohama

Fem mogna flaskor och fem ganska olika sätt att åldras. Flor de Pingus hade uppenbarligen vägrat läsa sin födelseattest. Alión hade gjort motsatsen. Beaucastel befann sig på en märkligt vacker platå. Pesquera vann kvällen. Och ett 29-årigt österrikiskt isvin på Zierfandler visade sig vara mer akademiskt intressant än gastronomiskt livskraftigt. Vilket inte behöver vara ett dåligt betyg.

PXL_20260807_114634063.jpg

Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape Blanc Roussanne Vieilles Vignes 2009, 93p
Inte alls vad man kan förvänta sig. Jag var helt lost in space. Detta brukar ju bete sig betydligt fetare och närmast oljigt, men oavsett ett vackert vin som för min smak befann sig i perfekt fas.

Gul frukt, kvittensylt, lite citrus, vax och honung. Med luft kommer fler lager, örter och en svagt bitter ton som håller ihop allt. Tät och bred struktur, men inte tung. Syran är lägre än vad jag normalt trakterar min gom med när det gäller vitt, men här fungerar det. Naturligtvis. Balansen kommer från struktur, fantastisk mineralitet och den lilla bitterheten i avslutet.

Komplext, långt och nog lite eljest. Det här är 100 procent Roussanne från mycket gamla stockar och endast omkring 6 000 flaskor görs. Producenten själv har dessutom den ganska underbara rekommendationen att vinet bör drickas inom tre år eller först efter 15. Vid 17 års ålder gjorde den här flaskan ett rätt övertygande argument för teorin.

Ett stort vitt vin, och betydligt mer elegant än ryktet föreskriver.

Dominio de Pingus Flor de Pingus 2003, 91p
Betedde sig ungefär som en tioåring.

Mörk frukt fortfarande förvånansvärt närvarande, svarta körsbär, cassis och plommon, med lakrits, grafit, lite kaffe och krydda bakom. Tät men inte klumpig. Tanninerna har inte rundats av och det finns fortfarande gott om struktur, röda bär och energi kvar. Syran är nära för hög, precis på min toleransgräns...

Det märkliga är ungdomligheten. Jag hade förväntat mig ett betydligt mer tertiärt vin, men 2003 Flor de Pingus tycks ha bestämt sig för att åldrande är något som främst drabbar andra. Tidiga professionella noter beskrev redan från början årgången som mycket rik, med cassis, grafit, lakrits, rök och espresso, vilket fortfarande känns igen i vinets grundkaraktär.

Mycket gott. Och nästan provocerande piggt.

Bodegas y Viñedos Alión 2007, 90p
Här var det tvärtom.

Perfekt fyllnadsnivå, men en riktigt usel kork. Den typen som får en att börja kalkylera förlusten redan innan korkskruven lämnat flaskan.

Tack och lov inte oxidativ.

Däremot betedde sig vinet som en herre kanske 10 till 15 år äldre än årgången antyder. Torkade körsbär, läder, tobak, ceder, lite jord och balsamiska drag. Frukten finns där, men har lämnat första parkett åt de vackert tertiära tonerna. Mjuk och ganska elegant struktur, med tanniner som fortfarande har grepp om tillvaron.

2007 beskrevs ursprungligen som betydligt ungdomligare, med mörka körsbär, viol, björnbär, krydda, läder och lagerblad samt ordentligt med lagringspotential. Min flaska hade uppenbarligen tagit snabbfilen genom den utvecklingen.

Högre mognadsgrad än 2007.

Tinto Pesquera Gran Reserva 1994, 98p
Kvällens vin för mig.

Det här hade precis allt jag söker i mogen, bättre RdD. Fortfarande frukt, men helt integrerad med tobak, läder, ceder, jord, kryddor och den där lätt animaliska tonen som gör att man fortsätter sniffa i glaset långt efter att det egentligen är dags att dricka.

Strukturen är det fina. Syran är perfekt för både findrickning och mat. Tanninerna är mjuka men inte döda. Frukten har blivit mörkare och torrare men inte försvunnit. Eken har slutat vara en separat ingrediens och är en väl domesticerad del av helheten. Ingen komponent försöker imponera på egen hand. Allt sitter där det ska.

Alejandro Fernández var en av de centrala pionjärerna bakom RdD:s moderna framväxt och var med när appellationen fick sin DO 1982. Det känns nästan i glaset här. Detta är Ribera från en generation som inte behövde fundera över hur Ribera skulle smaka. De var helt enkelt dem som bestämde det.

1994 Gran Reserva är precis min sorts vin. Fullmoget, komplext och långt med intensitet utan att vara geriatriskt.

Stiftsweingut Heiligenkreuz, Zierfandler Eiswein Ried Wiege 1997, 93p
Här var själva ursprunget ändå mer fascinerande än innehållet.

Vinet piumpar på sina sista armhävningar. Frukten har börjat dra sig undan och kvar fanns torkad gul frukt, honung, citruskonfekt och mogna, lätt nötiga toner. Sötman fanns förstås där, men energin har börjat falna. Inte trasigt, bara på väg ut genom dörren.

Men vilken underbart absurd flaska att få dricka.

Zierfandler är en gammal, lokal specialitet i Thermenregion söder om Wien, även kallad Spätrot. Genetiskt är den en naturlig korsning med Roter Veltliner som ena föräldern och en Traminerliknande sort som den andra. Traditionellt har den ofta blandats med den lokala Rotgipfler under namnet Spätrot-Rotgipfler.

Och vingården har en minst sagt anständig historia. Freigut Thallern överlämnades 1141 av markgreve Leopold IV till cistercienserorden och vin har odlats kontinuerligt sedan dess. Anläggningen skapades med Clos de Vougeot i Bourgogne som förebild. Ried Wiege räknas till egendomens (och Österrikes) bästa lägen.

Detta är dessutom ett Eiswein. En 1997 Zierfandler Eiswein från Ried Wiege, gjord på ett cisterciensergods med snart 900 års vinhistoria. Med ett ben i graven, men nästan fullt vitalt, var den ett akademiskt samtalsämne och på sitt sätt kvällens mest långlivade flaska.

Mitt livs första 100% Zierfandler, och dessutom ett isvin ovanpå det. Det är sådant som gör att man fortsätter gräva djupt i vinauktionerna.

Ristorante Crocifisso, Yokohama

Vinerna ovan dracks på Ristorante Crocifisso i Yokohama, och restaurangen förtjänar egentligen ett eget kapitel. Crocifisso är i grunden sicilianskt, men köket är betydligt mer intressant än vad den etiketten antyder. Kökschefen har arbetat i Piemonte, Bologna, Toscana och Puglia, och restaurangens idé är att kombinera den italienska regionala traditionen med riktigt bra japanska råvaror. Det märks. Inte som någon konstruerad "fusion", utan som ett italienskt kök som råkar ha tillgång till några av världens bästa råvaror. Köket levererar modern mat som är utomordentligt ambitiös.

Och maten denna kväll var fullständigt lysande.

Rätterna var precisa utan att bli tillgjorda, vackra utan att kännas konstruerade och framför allt förbannat goda. Det finns en generositet i smakerna som jag ofta saknar på restauranger som fokuserar makeup mer än innehåll. Här verkar köket fortfarande tycka att den viktigaste uppgiften är att gästen skall vilja ha nästa tugga. Mycket klokt.
Crocifisso arbetar bland annat med klassiska sicilianska råvaror som sjöborre och sardiner, tillsammans med kanin, gris och lamm, men behandlar dem genom ett modernt japansk-italienskt råvarufilter. Och jag är uppenbarligen inte ensam om att uppskatta vad de håller på med. De är med på fjolårets lista av Tabelog med Japans 100 bästa italienska restauranger. (Motsvarar matemagiskt en av Sveriges 8-10 bästa italienska restauranger).

Men det som verkligen gjorde kvällen var kanske servicen.
Så här tycker jag att bra restaurangservice skall fungera. Vänlig, kunnig och personlig, men aldrig påträngande. Ingen stel koreografi. Ingen känsla av att vi gäster stör en noggrant regisserad föreställning. Tvärtom. Vi blev omhändertagna med värme, humor och en genuin vilja att vi skulle ha en riktigt bra kväll. Gillar att de inte tar betalt för hur många flaskor vin man tar med sig, utan hur många glas som varje gäst behöver under kvällen.

Crocifisso ligger högst upp i en unik byggnad som heter DELIS Yokohama, bara några minuters promenad från Yokohama Station, med stora glaspartier och utsikt över staden. Jag kommer definitivt tillbaka.

Några av plattorna i omvänd kronologisk ordning:
PXL_20260807_114423966.jpgPXL_20260807_114357769.jpgPXL_20260807_111707643.jpgPXL_20260807_105651380.jpgPXL_20260807_101652618.jpgPXL_20260807_100406884.jpg

Kistler, Les Noisetiers 2021

Fullt ös men ändå stramt. Alkoholen och eken är uppskruvade på max, men der finns en mineralitet som håller det hela på styr. Lemon Curd, Negroni och persika med ett uns av bakjäst. 94p

Vi drack exakt samma vin för en vecka sen men min sambo lyckades skicka tomflaskan till återvinning före fotografering... Håller med om det du skriver, inkl poäng. Faktiskt bättre än jag förväntat mej, en njutning.

Toppen