This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
François Mikulski, Bourgogne Blanc 2023
Fick 2020 blint på en provning för några veckor sedan. Gav 85 p. Lite sötsliskig frukt, alkoholvarm och helt utan struktur. Men det skiljer sig säkert kanske en del mellan årgångarna.Visa bifogad bild 37318
Gérard Bertrand, Château L'Hospitalet La Réserve Rouge, 2023
Oj!!! Mycket angenäm upside surprise! Kanske nyhetens behag, kanske bara låga förväntningar men oj så mycket vin för pengarna, det är ju inte direkt Rhône eller ens C9dP och inget stor upplevelse och långt ifrån prestige men extrem kvalitet för bara 225 spänn.
Välgjord, kraftfull och matvänlig (kött, svamp...)
Strukturerat, aromatiskt, garrigue, floralt. Generös mörk röd frukt, geléhallon, viol och rosor, peppar, regnblöt krossad kalksten, svarta oliver.
Fattoner, framför allt kakao, snyggt integrerade. Lakrits.
Höga 15% och alkoholvarmt vilket märks men inte stör.
Min poäng: 92
Aldrig provat La Clape AOC tidigare så saknar referenser men 2023, som finns på hyllan nu, var något helt annat än din upplevelse.Fick 2020 blint på en provning för några veckor sedan. Gav 85 p. Lite sötsliskig frukt, alkoholvarm och helt utan struktur. Men det skiljer sig säkert kanske en del mellan årgångarna.
Skoj att du gillar den!Visa bifogad bild 37318
Gérard Bertrand, Château L'Hospitalet La Réserve Rouge, 2023
Oj!!! Mycket angenäm upside surprise! Kanske nyhetens behag, kanske bara låga förväntningar men oj så mycket vin för pengarna, det är ju inte direkt Rhône eller ens C9dP och inget stor upplevelse och långt ifrån prestige men extrem kvalitet för bara 225 spänn.
Välgjord, kraftfull och matvänlig (kött, svamp...)
Strukturerat, aromatiskt, garrigue, floralt. Generös mörk röd frukt, geléhallon, viol och rosor, peppar, regnblöt krossad kalksten, svarta oliver.
Fattoner, framför allt kakao, snyggt integrerade. Lakrits.
Höga 15% och alkoholvarmt vilket märks men inte stör.
Min poäng: 92
Jag vet inte vem som tillhandahåller svenska restauranger, för där finns de ju ofta. Enligt sidan vininfo.org verkar de aldrig ha släppts på Systembolaget. Jag har nyligen köpt på mig lite från iDealWine.com (auktioner)2019 Vincent Dauvissat Chablis Grand Cru Les Preuses
Levererar perfekt balans. Underbart, kraftfullt, energiskt. Lager av grillad citrus, stenig mineralitet, florala noter, lite stenfrukt. Fantastisk i både doft (power) och smak (full-bodied, kalkig textur) med en lång finish. 95p
Har försökt hitta vem som har importen på Dauvissat i Sverige men hittar bara några småskuttar som inte verkar ha Grand Cru-vinerna. Någon som vet? Tror aldrig jag har sett dem på websläpp.
Visa bifogad bild 37322
Skoj att du gillar den!
Tycker om att dricka dem 10-12 år gamla, då frukten lugnat ned sig. Men köper dem ofta då jag är i Sverige och dricker dem då unga. Tycker de utgör en fin kvalitetsnivå för prislappen och fungerar mycket bra på medelrestauranger, bistros, trattorior, tisdagens hemmafinpizza osv. Personligen köper jag aldrig mer Bertrand's viner mellan denna och Cote des Roses i kvalitet. Däremot älskar jag med passion hans viner från denna och upp till Clos du Temple, även om jag aldrig tagit mig högre upp i hans kvalitetspyramid än första flaskan av trenne 2014 Clos d'Ora.
Languedoc hyser säkerligen flera 100 kvalitetsodlare, men Bertrand är den som producerar allra mest (finns några kooperativ som producerar större volymer än Gerard.)
Skoj trivia: Innan han tog över efter sin far på slutet 80-talet (om jag inte missminner mig) var han professionell rugbuyspelare. Det var också Pierre Cros (Vigneron Militante), som fö är min favoritodlare i Languedoc och huserar i Minervois. Hans Le Clos kostar €35 och hans Les Aspres bara €25 och är helt magiska, långlivade viner med 100% Syrah trots de humbla prislapparna.
Ser härligt ut !Tack för tips och ny kunskap.Enig om hög kvalle/krona!
Intresseklubben antecknar att jag köpte två flaskor, provade en hemma i förväg eftersom jag var osäker på vinet och packade därefter beslutsamt den andra i ryggsäcken inför en kortare vandring med övernattning i vindskydd och solnedgång över skogstjärn. Hade preppat côte de boeuf & svampsås på svart trumpet med grädde, cognac och dijon som lagades à la minute på muurikkan över öppen eld på björkved och enris. Ekstedt, släng dig i väggen! Bakpotatisen tillagade jag direkt i glöden och dränkte i kryddsmör med persilja, vitlök & citron.
Gissa om middagen smakade gott och vinet passade perfekt givet plats och occasion?
Visa bifogad bild 37337
Har bara samplat hans enklare alster på den tiden då jag frekventerade Frankrike lite oftare än numera (Bertands viner vanligt förekommande på de större varuhusen) men minns dem som bra och goda vardagsviner men inte så mycket mer. Jag ropade däremot hem en trio av hans röda prestigeviner nyligen på Catawiki ( 2023 Gérard Bertrand Le Viala & La Forge & L'Hospitalitas) som skall bli spännande att smaka efter lite vila i källaren. Ngt av vinerna du (eller @Soignerad eller ngn annan) provat ?Skoj att du gillar den!
Tycker om att dricka dem 10-12 år gamla, då frukten lugnat ned sig. Men köper dem ofta då jag är i Sverige och dricker dem då unga. Tycker de utgör en fin kvalitetsnivå för prislappen och fungerar mycket bra på medelrestauranger, bistros, trattorior, tisdagens hemmafinpizza osv. Personligen köper jag aldrig mer Bertrand's viner mellan denna och Cote des Roses i kvalitet. Däremot älskar jag med passion hans viner från denna och upp till Clos du Temple, även om jag aldrig tagit mig högre upp i hans kvalitetspyramid än första flaskan av trenne 2014 Clos d'Ora.
Languedoc hyser säkerligen flera 100 kvalitetsodlare, men Bertrand är den som producerar allra mest (finns några kooperativ som producerar större volymer än Gerard.)
Skoj trivia: Innan han tog över efter sin far på slutet 80-talet (om jag inte missminner mig) var han professionell rugbuyspelare. Det var också Pierre Cros (Vigneron Militante), som fö är min favoritodlare i Languedoc och huserar i Minervois. Hans Le Clos kostar €35 och hans Les Aspres bara €25 och är helt magiska, långlivade viner med 100% Syrah trots de humbla prislapparna.
En lyx som får tre stjärnor! Ärlig mat på riktiga råvaror lagade från grunden utan tillsatser + ett bra vin mitt ute i skogen flera mil från civiliastionenSer härligt ut !
Och kvalitetsvin i kåsa är ju inte så dumt eller hur ?![]()

Spara dem så länge du kan.Har bara samplat hans enklare alster på den tiden då jag frekventerade Frankrike lite oftare än numera (Bertands viner vanligt förekommande på de större varuhusen) men minns dem som bra och goda vardagsviner men inte så mycket mer. Jag ropade däremot hem en trio av hans röda prestigeviner nyligen på Catawiki ( 2023 Gérard Bertrand Le Viala & La Forge & L'Hospitalitas) som skall bli spännande att smaka efter lite vila i källaren. Ngt av vinerna du (eller @Soignerad eller ngn annan) provat ?
Visa bifogad bild 37338