Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trådskapare
A
Jag hade samma erfarenhet Anders med Roagna 2008 Langhe Rosso, men drog slutsatsen att vinet var defekt. Årgångarna 04 till 06 av samma vin har varit kanon (i synnerhet 04 och 06... där 06 blev utnämnt till årets vin av Mr. Tumble).

Men jag hade kanske fel. 2008 måste bara vara ett ovanligt svagt år för vinet i fråga.

Jag har också läst att 06 varit riktigt bra, därför kändes det som ett säkert kort. Att vinet var defekt diskuterades men vi kunde inte hitta några tecken på det. Svaret "en svag flaska" verkar ju inte heller stämma då du hade en liknande uppfattning.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det skulle finnas en flaska kvar av 2011 Langhe Nebbiolo Paolo Scavino (nr 99023) på det lokala Systembolaget så flickvännen erbjöd sig att plocka upp den på hemvägen.
-Anders, du borde veta bättre, det här vinet finns ju inte i verkligheten utan är ju enbart ett ondskefullt lagerspöke som Systembolaget lagt in för att driva folk som letar efter ett hyggligt vardagsvin till vansinne...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det skulle finnas en flaska kvar av 2011 Langhe Nebbiolo Paolo Scavino (nr 99023) på det lokala Systembolaget så flickvännen erbjöd sig att plocka upp den på hemvägen.

Naturligtvis var lagersaldot felaktigt så 2008 Roagna Langhe Rosso (nr 79852) fick följa med hem istället. Det visade sig vara ett felköp. Tydlig Nebbiolonäsa men med en lite oren doft i bakgrunden som hänger kvar. Platt smak och det är helt klart enkelt vin. Det finns visserligen en antydan till tanniner men inte alls i närheten av vad jag väntar mig från en förhållandevis ung Nebbiolo. Helt enkelt ett grymt tråkigt vin. Blev ett halvt glas och resten gick in i kylen för eventuell matlagning eller troligare vaskning
Huh så trist!
Vad drack du istället då?
 

Mats

Gone todash....
Aaarrggghh!!!:mad::mad::mad: Så var vi där igen!! Skulle ha ett enkelt men hyfsat gott vin till maten idag och tog i morse upp ett stycke Lucas & Lewellen CS " Cote del Sol" 2010 från källaren för temperering under dagen. Köpte en flaska när den kom ut på SB i höstas, smakade som en ganska bra Bordeaux och var otroligt bra för priset, kostade 109 kr här och drygt det dubbla på vingården i Californien där det gjorts och USA-priset är i nivå med smaken. Då bolaget fortfarande säljer dem som 2010 köpte jag nyss ett par till och tänkte som sagt öppna dem ikväll. Men.... jag tror ni förstår vart det här är på väg...... när jag väl korkat upp en för dekantering och tar det obligata smakglaset blir jag brydd och kollar flaskan.... Jo, :mad:, självklart är det en 2011a! Ett helt annat vin än det från 2010 och är inte ens är värt de ynka 111 kr det nu kostar! Självklart fortfarande listat som 2010 på SB. Då resterna av förrättens GD Vajra Muscato d'Asti blev räddningen till middagen förtsår ni nog hur illa det var att inte ha något annat ej källarkallt vin till hands.
 
Trådskapare
A
Dricker en 2011 As Sortes Val do Bibei. Återkommer med bättre anteckningar men ett mycket bra vin. Tack till @Arvid för tipset

Drack ju ett antal 2011 Valdesil Godello Sobre Lías i somras så Godello-druvan är ingen nyhet. 2011 As Sortes Val do Bibei är dock flera klasser bättre. Precis som för Valdesil ger doften initialt ett enklare intryck än vad vinet verkligen levererar. Lime, blandat med nötter och gröna äpplen som efterhand blommar ut med exotiska frukter. Integrerad smak med torkade frukter, nötter i ett vin där de olika smakerna är tydligt framträdande. Bra krämig textur. Lång, lång eftersmak. Vill inte jämföra med andra områden utan konstaterar att Godello är en druva som kan leverera riktigt bra viner. Kan inte bedöma lagringspotentialen på det här vinet men kommer nog köpa ett par flaskor till
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Aaarrggghh!!!:mad::mad::mad: Så var vi där igen!! Skulle ha ett enkelt men hyfsat gott vin till maten idag och tog i morse upp ett stycke Lucas & Lewellen CS " Cote del Sol" 2010 från källaren för temperering under dagen. Köpte en flaska när den kom ut på SB i höstas, smakade som en ganska bra Bordeaux och var otroligt bra för priset, kostade 109 kr här och drygt det dubbla på vingården i Californien där det gjorts och USA-priset är i nivå med smaken. Då bolaget fortfarande säljer dem som 2010 köpte jag nyss ett par till och tänkte som sagt öppna dem ikväll. Men.... jag tror ni förstår vart det här är på väg...... när jag väl korkat upp en för dekantering och tar det obligata smakglaset blir jag brydd och kollar flaskan.... Jo, :mad:, självklart är det en 2011a! Ett helt annat vin än det från 2010 och är inte ens är värt de ynka 111 kr det nu kostar! Självklart fortfarande listat som 2010 på SB. Då resterna av förrättens GD Vajra Muscato d'Asti blev räddningen till middagen förtsår ni nog hur illa det var att inte ha något annat ej källarkallt vin till hands.
Aj-oj...
Kvittot kvar?
Fö funkar det faktiskt bra att köra vin i micron - bara man tar bort allt av metall först.
 

Drack ju ett antal 2011 Valdesil Godello Sobre Lías i somras så Godello-druvan är ingen nyhet. 2011 As Sortes Val do Bibei är dock flera klasser bättre. Precis som för Valdesil ger doften initialt ett enklare intryck än vad vinet verkligen levererar. Lime, blandat med nötter och gröna äpplen som efterhand blommar ut med exotiska frukter. Integrerad smak med torkade frukter, nötter i ett vin där de olika smakerna är tydligt framträdande. Bra krämig textur. Lång, lång eftersmak. Vill inte jämföra med andra områden utan konstaterar att Godello är en druva som kan leverera riktigt bra viner. Kan inte bedöma lagringspotentialen på det här vinet men kommer nog köpa ett par flaskor till
Köpt på SB? Vill också utforska Godello mer. Gillade Domino de Tares jättemycket.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick Mayu Reserva Syrah (www.systembolaget.se/2551) serverat blint av min hustru igår.

Utan tvekan syrah och nyavärlden, då det hade en ganska extrem restsötma (god dock). Vinet var i alla fall riktigt komplext med mycket svartpeppar, lammkött (medium stekt), timjan, björnbär, hallon och aningen rökt bacon. Smaken var fruktsöt, fyllig och ngt slapp, men saknade varken tannin eller syra.

För 91 spänn så måste jag utropa fynd här. Gissade på ett pris runt 150 pix. Gillar man inte NV-viner skall man dock hålla sig borta. Klockren rekommendation för ripasso-generationen.

Dracks till rustika hamburgare och fungerade utan problem. Sötman passade bra även om det hade fått vara lite mer syra.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var precis och provade 1993 och 2002 av Gruaud Larose. Två rätt klena, alldeles för syrliga årgångar för min smak. Min älskade hustru dissade dem totalt. Lite ojapanskt, men omöjligt att missförstå. Då hon frågade mig om vi hade några flaskor öht av Gruaud Larose i källaren (hon gillade verkligen inte heller 86:an) så svarade jag att, nej, det har vi inte. Då log hon och sa BRA!
Smaknoter här:
1993 Gruaud Larose
2002 Gruaud Larose
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Aj-oj...
Kvittot kvar?
Fö funkar det faktiskt bra att köra vin i micron - bara man tar bort allt av metall först.

För det priset ids man ju inte gå tillbaka med vinet och jag vet inte om det skulle gå att reklamera det pga fel årgång när man redan öppnat det. Fast och andra sidan kanske det vore ett sätt att ventilera missnöjet med deras årgångsproblem. Om alla som får fel årgång sparar den lilla slatt som behövs för reklamation och sedan går tillbaka med den och säger att "Det här vill jag reklamera för det var inte det vin ni uppgav att ni hade till salu". Säger de då att man inte kan reklamera för det är det bara att svara "OK, då vill jag reklamera det för att det smakade apa." Sådana reklamationer brukar de ju alltid ta emot bara det är lite kvar i flaskan så gör alla så tillräckligt många gånger kanske polletten trillar ner för dem.
 
Trådskapare
A
För det priset ids man ju inte gå tillbaka med vinet och jag vet inte om det skulle gå att reklamera det pga fel årgång när man redan öppnat det. Fast och andra sidan kanske det vore ett sätt att ventilera missnöjet med deras årgångsproblem. Om alla som får fel årgång sparar den lilla slatt som behövs för reklamation och sedan går tillbaka med den och säger att "Det här vill jag reklamera för det var inte det vin ni uppgav att ni hade till salu". Säger de då att man inte kan reklamera för det är det bara att svara "OK, då vill jag reklamera det för att det smakade apa." Sådana reklamationer brukar de ju alltid ta emot bara det är lite kvar i flaskan så gör alla så tillräckligt många gånger kanske polletten trillar ner för dem.

Tror tyvärr inte att Systembolagets ledning bryr sig om årgångsproblem för att ett antal vinnördar. Väger lätt mot den politiska ambitionen då deras viktigaste målgrupp efter politiker och journalister är "den breda massan". Där gäller det bara att snabbt och lätt ställa ett prisvärt vin på bordet.

Visst finns det folk inom SB som förstår problemet men då ändringar säkert krävs i logistiksystemet så lär deras röst väga lätt.

T
 
Trådskapare
A
Var och provade 1993 och 2002 av Gruaud Larose. Två rätt klena, alldeles för syrliga årgångar för min smak. Min älskade hustru dissade dem totalt. Lite ojapanskt, men omöjligt att missförstå. Då hon frågade mig om vi hade några flaskor öht av Gruaud Larose i källaren (hon gillade verkligen inte heller 86:an) så svarade jag att, nej, det har vi inte. Då log hon och sa BRA!
Smaknoter här:
1993 Gruaud Larose
2002 Gruaud Larose

Där dök det upp ett vin jag har i källaren, 2002 Gruaud Larose och du ger det 89 poäng. Ändå rätt bra givet att de vid den tiden lämnat lite av sin storhetstid bakom sig. Låter som man ska låta det ligga ett tag, eller kanske ska jag ta med det som present om jag kommer till Japan?
 
Toppen