Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos

Medlem
Dels kan man prata om typicitet när det gäller Chianti, vad som är rätt, sen kan man undra om ett vin borde få lägre betyg för att vinmakaren inte valt att göra vinet enligt rådande trend i vinvärlden (lite ek och slankast möjliga stil). För egen del så föredrar jag stilen som Fonteratoli och Brolio (Barone Rascasoli) står för. Detta trots att det innebär lite mer ekfat.
Själv föredrar jag Chiantiviner som doftar och smakar Sangiovese istället för hårdrostad ek. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Själv föredrar jag Chiantiviner som doftar och smakar Sangiovese istället för hårdrostad ek. :)
Kan förstå det (smaken är olika), men allt är inte svart eller vitt. Bordeaux och Bourgogne saknar ju inte ek direkt... Varför skulle ett vin med ekfatskaraktär få "lägre betyg" än ett med mindre när det endast handlar om två olika uttryck av vintypen, vilket du saluförde i tidigare inlägg?
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Ok förlåt, det var otydligt. En Chianti Classico som doftar hårt rostade ekfat, tobak, kaffe och... hårt rostade ekfat kan jag bara inte förstå. Blev fundersam, googlade och hittade nån som gav den 92 poäng vilket jag tyckte va lite märkligt. Därav mitt otydliga inlägg.

Long story short; sorgligt att det är så galet långt från ursprungstypiskt. Jag tycker inte det är gott! :)
Ok då är jag med. Såg att det var flera som gett det mellan 90-92p. Passar nog på den jag också i så fall.
 

chambertin

Medlem
Kan förstå det (smaken är olika), men allt är inte svart eller vitt. Bordeaux och Bourgogne saknar ju inte ek direkt... Varför skulle ett vin med ekfatskaraktär få "lägre betyg" än ett med mindre när det endast handlar om två olika uttryck av vintypen, vilket du saluförde i tidigare inlägg?
Men det handlar ju inte om rätt eller fel eller om högre/lägre betyg utan om att man bara förklarar varför man inte gillar just den här flaskan. Lite därför jag gillar att läsa mer utförliga beskrivningar om viner folk druckit och inte bara om dom tyckte det var bra eller dåligt utan varför. Det ger mig en möjlighet att kalibrera min egen smak mot @Jos smak eller någon annans också för den delen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men det handlar ju inte om rätt eller fel eller om högre/lägre betyg utan om att man bara förklarar varför man inte gillar just den här flaskan. Lite därför jag gillar att läsa mer utförliga beskrivningar om viner folk druckit och inte bara om dom tyckte det var bra eller dåligt utan varför. Det ger mig en möjlighet att kalibrera min egen smak mot @Jos smak eller någon annans också för den delen.
Exakt min poäng, varför är det konstigt att ett vin med lite kraftigare ekfatskaraktär får ett högt betyg? Är själv helt ointresserad av betyg, då smaken är olika. Just därför kommenterade jag. :)
 

chambertin

Medlem
Man kan ju ställa sig frågan: vad är en ursprungstypisk Chianti egentligen?

Saxat från Wikipedia:
During the 1970s producers started to reduce the quantity of white grapes in Chianti. In 1995 it became legal to produce a Chianti with 100% Sangiovese.

Om man går lite längre tillbaka, så ser man att receptet på Chianti skapades under mitten av 1800-talet, 70% Sangiovese, 15% Canaiolo och 15% Malvasia bianca. I det stora hela, blaskigt, lättdrucket skräp som inte många önskar dricka...

...sedan kan man ju också undra vad som producerades där innan dess...

Jag är FÖR nytagningar överallt. Visst gör det blindprovandet svårare att hitta rätt i. Man kan ju alltid göra som di swänske vinkritikerna, och undvika blint. ...så man ju får en rimlig chans att veta vad man bör tycka.

Dels kan man prata om typicitet när det gäller Chianti, vad som är rätt, sen kan man undra om ett vin borde få lägre betyg för att vinmakaren inte valt att göra vinet enligt rådande trend i vinvärlden (lite ek och slankast möjliga stil). För egen del så föredrar jag stilen som Fonteratoli och Brolio (Barone Rascasoli) står för. Detta trots att det innebär lite mer ekfat.

Men tänk vad trist ett distrikt skulle bli om det inte fanns ett antal olika stilar som uttrycker producentens ambitioner, vinets lagringsbarhet, filosofi för mat/vin-kombinationer och sist men inte minst det mytiska "terroir". Tänk om AOC:n även omfattade vinifikationen och rostningen av ekfaten m.m.:(
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men tänk vad trist ett distrikt skulle bli om det inte fanns ett antal olika stilar som uttrycker producentens ambitioner, vinets lagringsbarhet, filosofi för mat/vin-kombinationer och sist men inte minst det mytiska "terroir". Tänk om AOC:n även omfattade vinifikationen och rostningen av ekfaten m.m.:(
Jag är lite osäker på vad du vill ha sagt här...:oops: Mångfald förgyller, eller har du en annan åsikt? :)
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Argumenterar och tillrättavisar att smaken är olika när det är just min poäng. ;)
Nej inte tillrättavisa, det är jag nog för gammal för men upplevde att @Jos gav uttryck för sin personliga smak av CC och inget annat.
Det sista inlägget jag skrev var just inget annat än ett uttryck för vad jag känner för att styra vinstilar i en viss riktning vare sig det gäller att göra det utifrån AOC-utgångspunkt, mode eller inflytelserika recensenter. Ber om ursäkt om du upplevde det som ett påhopp eller en tillrättavisning. Det var inte alls min avsikt.
 

Jos

Medlem
Kan förstå det (smaken är olika), men allt är inte svart eller vitt. Bordeaux och Bourgogne saknar ju inte ek direkt... Varför skulle ett vin med ekfatskaraktär få "lägre betyg" än ett med mindre när det endast handlar om två olika uttryck av vintypen, vilket du saluförde i tidigare inlägg?
Vet inte riktigt vad du menar nu... Vem har pratat om ekfatskaraktär? Din beskrivning efter att ha prövat vinet i fråga? Om inte så trodde jag det gällde min beskrivning och jag pratar om hårt rostade ekfat till den grad att det inte går att säga vad det är för druva.

Och av logiska skäl ställer jag mig tveksam till att det senare skulle kunna vara ett uttryck för vintypen... :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vet inte riktigt vad du menar nu... Vem har pratat om ekfatskaraktär? Din beskrivning efter att ha prövat vinet i fråga? Om inte så trodde jag det gällde min beskrivning och jag pratar om hårt rostade ekfat till den grad att det inte går att säga vad det är för druva.

Och av logiska skäl ställer jag mig tveksam till att det senare skulle kunna vara ett uttryck för vintypen... :D
Jag förstår, men varför göra sig lustig över de som har en annan smak än dig? Jag respekterar din vinsmak så till den grad att jag beredd att dö för den. Om nu någon annan har bedömt detta vin som fantastiskt, på vilket sätt är det fel?
 

Jos

Medlem
Jag förstår, men varför göra sig lustig över de som har en annan smak än dig? Jag respekterar din vinsmak så till den grad att jag beredd att dö för den. Om nu någon annan har bedömt detta vin som fantastiskt, på vilket sätt är det fel?
Varför börjar jag tänka på denna?
184.jpg

Nämen seriöst, jag gör mig inte lustig över de som har en annan smak. Tror du är lite för känslig. Jag tyckte bara tanken på att ett vin som inte går att smaka/dofta sig till ett ursprung hos skulle vara ett uttryck för en vintyp, i det här fallet Chianti. Blir ju ett moment 22, typ. Eller nåt.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Varför börjar jag tänka på denna?
http://knowyourmeme.com/photos/610253
Nämen seriöst, jag gör mig inte lustig över de som har en annan smak. Tror du är lite för känslig. Jag tyckte bara tanken på att ett vin som inte går att smaka/dofta sig till ett ursprung hos skulle vara ett uttryck för en vintyp, i det här fallet Chianti. Blir ju ett moment 22, typ. Eller nåt.
Nu diskuterar vi ju visserligen vin på ett vinforum. Vi kanske bara borde hålla hand istället. :)
 
Toppen