Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Lite skumpa låter gott faktiskt.

Själv sitter jag med Innis & Gunn island cask samt Glenfiddich Solera istället.
Ominstallerar XP mce på den andra burken. Windows suger verkligen #&¤%=/%#¤"¤!!! :mad:

Innis&Gunn är bra.
Mac är frälsning!
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Lite skumpa låter gott faktiskt.

Själv sitter jag med Innis & Gunn island cask samt Glenfiddich Solera istället.
Ominstallerar XP mce på den andra burken. Windows suger verkligen #&¤%=/%#¤"¤!!! :mad:
Skönt att man slipper så'nt. :) Här är det 100% Linux.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Håll datasupporten på ett annat forum ;)

Kan tyvärr meddela att 85 känns som överpoäng för Cristal 1983 :(

Noll mousse, extremt få bubblor. Drickbar, men absolut inte så mogen som jag hade förväntat mig.
Jag höll på att skriva att den inte representerar Cristal 1983 så bra, men det är ju precis det den verkar göra. :(
Hittar inga fel med den sådär, smakar inte illa, luktar inte illa. Den är bara inte speciellt bra, men jag får väl nöja mig med att den trots allt
slinker ner.
 
SV: Idag dricker vi

Larmandier Bernier Grand Cru Vieille Vigne de Cramant 2004. Låg dosage , outvecklad, mycket syra, verkligen kort eftersmak, nästan lite spritig doft. Ska nog ligga ett tag. Juhlin tycker att det är en sovande skönhet vilket jag faktiskt inte vet. Känns som vinet skulle ha legat på jäst ett tag till för att få lite mer brödighet. Tappar moussen väldigt fort. Druvorna är korrekta och det känns att vinet är bra i grunden så det kanske är ett vin som ska ligga 10 år eller så.

Så här direkt blev jag mer frälst av De Saint Gall 2002 än detta vin
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Hmm, blir det inte röda siffror med rosé? :D



Jävlar tänkte inte på det... Jobbar mig igenom första kvartalet 2008 och det var ju innan krisen så än känns det bra men dom röda siffrorna kommer säkert.
Bäst att dricka lite mer Gosset rose...
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blev det Bollinger tillsammans med skaldjur. Fick tag på några fantastiska klor från Kungskrabba. Oj vad gott.
 
SV: Idag dricker vi

Gustibus skrev:
Idag blev det "affärs-utvecklings-utbildnings-lunch" som slut på veckan.
Valet föll på Wendels at Sturehof http://www.vendelrestauranger.se/startsturehof.aspoch choucroute med fem sorters charkuterier samt tryffelsenap. Fick be om backning för att bli mätt. Upplevelsen var sådär. Har ätit betydligt bättre mycket billigare på avsevärt enklare ställen. Har ätit sämre också. Surkål ska inte serveras snålt, det är minimikravet enligt mog. Rätten lyfte inte heller förrän vanlig dijonsenap begärdes in. Den grova tryffelsenapen doftade bra men gjorde varken till eller från.
Eftersom utbudet av riesling från Alsace och/eller Tyskland var försumbart/obefintligt föll valet på 2001 Pur Sang AC Blanc de Fume Pouilly från Didier Dagenau.
Otroligt koncentrerat och fylligt med en förrädisk syra. Stor utvecklad doft av vita russin, dansk "kransekage" och mandel. Klarade galant av både surkål och båda typer av senap.

Som anmärkning i marginalen så tycker jag inte att det är konstigt att toppkrogarna står tomma/halvtomma när ambitionen är så låg som idag och priset är så högt. Inga tårar här.
Pur Sang 01 alltså. Jag har inte haft förmånen att dricka Pur Sang med lite ålder vilket jag måste ändra på som det verkar. En Pur Sang vertikal skulle jag inte säga nej till vilken tid på dygnet som helst.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Pur Sang 01 alltså. Jag har inte haft förmånen att dricka Pur Sang med lite ålder vilket jag måste ändra på som det verkar. En Pur Sang vertikal skulle jag inte säga nej till vilken tid på dygnet som helst.

Inte haft turen att få smaka den tyvärr, bara Silex än så länge.
Vad är det för skillnad på dem?
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Inte haft turen att få smaka den tyvärr, bara Silex än så länge.
Vad är det för skillnad på dem?
Silex är stramare, elegantare och inte lika expressiv som Pur Sang. Ett fantastiskt vin men...
Pur Sang är mer komplex i mitt tycke. Lite lägre alkohol, mer aromatisk, och helt underbar.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev det Bonnaire 96, Pol Roger 96 och Roederer rosé 02.

Bonnairen var rätt trött, Polle jäkligt bra men behöver ett par år till i källaren.

Roederer något helt annorlunda...
Har nog aldrig provat en skumpa med ordentliga tanniner förr ???
Stram, bra bett i tanninerna och en hel del grape i eftersmaken...va fan?
Mycket märklig! Lugnade ner sig efter en halvtimme och blev som väntat ungefär.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Silex är stramare, elegantare och inte lika expressiv som Pur Sang. Ett fantastiskt vin men...
Pur Sang är mer komplex i mitt tycke. Lite lägre alkohol, mer aromatisk, och helt underbar.

Men det är inte mycket som skvallrar om en Pouilly-Fumé.
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

igår blev det en helt nyinköpt Hansel North Slope Pinot Noir. I mitt tycke en mycket trevlig Amerikansk Pinot som dessutom inte kostar skjortan, 295 pix får man punga ut för den och det är inte farligt för bra pinot.
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll blev det Bonnaire 96, Pol Roger 96 och Roederer rosé 02.

Bonnairen var rätt trött, Polle jäkligt bra men behöver ett par år till i källaren.

Roederer något helt annorlunda...
Har nog aldrig provat en skumpa med ordentliga tanniner förr ???
Stram, bra bett i tanninerna och en hel del grape i eftersmaken...va fan?
Mycket märklig! Lugnade ner sig efter en halvtimme och blev som väntat ungefär.

Samma erfarenhet jag gjort av andra lite "enklare" 1996, många av dem känns som de börjar bli väldigt trötta och det har accelererat de sista 2 åren. Dags att dricka upp källaren!

Vad gäller Louis Roeder, har inte druckit deras rosé men måste testa. Är väl en av de få odlarna som fortfarande får fram rosé genom att låta druvskalen ligga kvar eller hur (därav tanninerna)?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Då kanske jag ska ta och öppna en Bonnaire 95 idag.... eller ska jag gå på specil club 85? Har bara en kvar av varje.
 
Toppen