Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Bonnaire 2004 och Bel-Air 1986 Bonnaire va lika fin som för en vecka sedan, ska bli kul att prova den om något år.
Bel-Air va ganska grumlig och till en början kände jag mig osäker om den skulle vara drickbar, men hällde upp den i en karaff och lät den stå medans jag grillade lite kött och när maten var klar så var vinet pricken över i på en härlig grillkväll...
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Conde de Valdemar gran reserva, Rioja, 1997 (katrinplommonfyllda oxrullader i gräddsås med smörslungade morötter, potatis och svartvinbärsgele) Brunröd färg - inte mycket fällning dock. En hel del fat i doften i form av vanilj och tobak. Frukt i form av torkade mörka körsbär och blåbärssylt. Här finns också svartpeppar, lagerblad, torra höstlöv, jord och något metalliskt. Väl i munnen känns att det mesta av tanninerna är borta. Örtigt kryddig. Syran finns kvar. Något oxidativt.

Lite over the hill - dock inte lika mycket som jag misstänkte med tanke på att den nog legat rätt mycket för varmt i ett par år - med alltför uttorkad frukt, snipigt och lite för oxidativt. Gick an till maten.

Plommon förekommer i många beskrivningar av detta vin - har svårt att förstå det. Kanske skalet på plommon men inte fruktköttet. För mig är det istället blåbär i syltad form med samma lite metalliska ton som blåbär kan ha.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chateau Bel-Air Lagrave, Moulis en Médoc, 1986 (ryggbiff men ugnsrostad potatis, kokta och smörslungade rödbetor och stjärnanis-bearnaise) Tegelröda nyanser färgmässigt. Doftintryck: torkade söta mörka körsbär, cassis, pennväss, tobak, torkat gräs, blöta höstlöv, örtig kryddighet med lagerblad och svartpeppar. I munnen dominerar den gräsiga, örtiga kryddigheten. Finns fortfarande tanniner kvar.

Ett gott vin! Känns välbalanserat, lagom moget, ganska komplext och helt klart njutbart. Detta är det äldsta vin jag druckit hittills och det gav definitivt mersmak för äldre Bordeaux. Passade också bra till maten (som ju var rätt klassisk, med liten twist)

Kan även tilläggas att när jag hällde vinet i karaff så förnam jag en doft av stall och urin. Efter 45 minuters luftning fanns det dock inget kvar av detta.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

San Pedro de Yacochuya 2008 köptes på siljabåten i vinshoppen, jäkligt gott rödvin som jag ångrar att jag inte köpte mer av. Dracks till chilimarinerad helstekt oxfile.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Två röda tyskar: 2009 Friedrich Becker Schweigener Sonnenberg "Sankt Paul" Spätburgunder Großes Gewächs och 2009 Friedrich Becker Pinot Noir Tafelwein.

Tafelwein har en mörkare profil än Sankt Paul och lite lätt beska toner typ anis och malört. Den känns också möjligen lite intensivare i doft och smak. För mig är Sankt Paul knapp vinnare med sin fräschör och ser man till priset är detta det givna köpet av dessa två.
 
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Chateau Bel-Air Lagrave, Moulis en Médoc, 1986 (ryggbiff men ugnsrostad potatis, kokta och smörslungade rödbetor och stjärnanis-bearnaise) Tegelröda nyanser färgmässigt. Doftintryck: torkade söta mörka körsbär, cassis, pennväss, tobak, torkat gräs, blöta höstlöv, örtig kryddighet med lagerblad och svartpeppar. I munnen dominerar den gräsiga, örtiga kryddigheten. Finns fortfarande tanniner kvar.

Ett gott vin! Känns välbalanserat, lagom moget, ganska komplext och helt klart njutbart. Detta är det äldsta vin jag druckit hittills och det gav definitivt mersmak för äldre Bordeaux. Passade också bra till maten (som ju var rätt klassisk, med liten twist)

Kan även tilläggas att när jag hällde vinet i karaff så förnam jag en doft av stall och urin. Efter 45 minuters luftning fanns det dock inget kvar av detta.

Skumpagne skrev:
Bonnaire 2004 och Bel-Air 1986 Bonnaire va lika fin som för en vecka sedan, ska bli kul att prova den om något år.
Bel-Air va ganska grumlig och till en början kände jag mig osäker om den skulle vara drickbar, men hällde upp den i en karaff och lät den stå medans jag grillade lite kött och när maten var klar så var vinet pricken över i på en härlig grillkväll...

Helt klart bör man dekantera Bel-Air 1986. Har bara provat 1985an än så länge och den skulle inte ligga allt för länge. Någon uppfattning om 1986s mognadsgrad, på toppen nu, peakat eller ska den ligga nåt år till?
 
SV: Idag dricker vi

KimHartman skrev:
Två röda tyskar: 2009 Friedrich Becker Schweigener Sonnenberg "Sankt Paul" Spätburgunder Großes Gewächs och 2009 Friedrich Becker Pinot Noir Tafelwein.

Tafelwein har en mörkare profil än Sankt Paul och lite lätt beska toner typ anis och malört. Den känns också möjligen lite intensivare i doft och smak. För mig är Sankt Paul knapp vinnare med sin fräschör och ser man till priset är detta det givna köpet av dessa två.
Hur ser du dessa i förhållande till en Bourgogne i samma prisklass? Var lite sugen på att köpa någon Pinot från Friedrich Becker (kul förresten att de använder båda namnen, Pinot Noir och Spätburgunder :) )
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Hur ser du dessa i förhållande till en Bourgogne i samma prisklass? Var lite sugen på att köpa någon Pinot från Friedrich Becker (kul förresten att de använder båda namnen, Pinot Noir och Spätburgunder :) )

Tyvärr dricker jag för lite Bourgogne för att uttala mig säkert i den frågan, men känslan är att det är svårt att hitta t ex Sankt Pauls förhållande mellan kvalitet och pris i ett vin från Bourgogne. Letar man bland mindre kända tyska producenter kan man säkert hitta ännu bättre "värde". Samtidigt är ju det absolut viktigaste att man gillar vinet, oavsett ev prisvärdhet. Jag skulle iaf rekommendera Sankt Paul, och kommer nog köpa på mig några själv.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Helt klart bör man dekantera Bel-Air 1986. Har bara provat 1985an än så länge och den skulle inte ligga allt för länge. Någon uppfattning om 1986s mognadsgrad, på toppen nu, peakat eller ska den ligga nåt år till?

Jag skulle nog säga att den är bra att dricka nu, svårt att tänka mig att den skulle bli bättre. Den peakar nog nu skulle jag säga.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

KimHartman skrev:
Två röda tyskar: 2009 Friedrich Becker Schweigener Sonnenberg "Sankt Paul" Spätburgunder Großes Gewächs och 2009 Friedrich Becker Pinot Noir Tafelwein.

Tafelwein har en mörkare profil än Sankt Paul och lite lätt beska toner typ anis och malört. Den känns också möjligen lite intensivare i doft och smak. För mig är Sankt Paul knapp vinnare med sin fräschör och ser man till priset är detta det givna köpet av dessa två.

Rotwein ist für alte Knaben
eine von den besten Gaben

Wilhelm Busch, 1832-1908
 
SV: Idag dricker vi

Några viner från veckan som gick. Tittar på en flaska Krug Rosé medan jag skriver detta och har svårt att bestämma mig :eek: om den ska öppnas eller inte. Vad säger forumet?

1989 Château Beausejour (Duffau Lagarrosse) Mogen Bordeaux som innehåller väldigt mycket torkad frukt. Kanske lite för mycket för min smak. En hel del trä och lakrits. Bra balans och komplexitet och lång lång eftersmak. Klarar ett antal år till men tror att den är på topp nu.

2006 Elvio Cogno Barolo Cascina Nuova.. Bra doft med mycket mörka bär, plommon , en hel del jordighet och undervegitation. Som väntat tydliga tanniner och bra syra. Volymiöst kraftigt vin som inte är helt balanserat. Dock ett gott vin som kanske inte når helt upp till vad man kan förvänta sig av en Barolo.

2009 Pierre-Yves Colin-Morey Chassagne-Montrachet 1er Cru MaltroieGanska fet doft men en hel del citrus, lite äppligt. Krossade stenar och en antydan till lite sälta som ndas med nötter. Känns att 2009 är ett varmt år då vinet är lätt smörigt och syran är lite svagare. Inget vin som kommer vinna mycket på lagring men det dricker väldigt bra nu.
 

sunqan

Vinös
Re: Idag dricker vi

Öppnas-absolut (det är väl det som är vitsen?)
Nu? - är det värt det?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
SV: Idag dricker vi

Avnem6HCIAAJHoq.jpg


Blev en flaska och då det är en halvflaska så är det ett lättare val att öppna. Denna är ett antal år gammal (2007 bör det vara) och som med de flesta Krug vinner de väldigt mycket på att lagras ett tag. Halvflaskan gör att mognaden går lite snabbare.

Fin brödig doft som är full av exotiska frukter, mineraler och en skön ekad ton. Liknande den jag provade tidigare så har vinet inte gått över i en full mognadsfas utan det finns bra syra som balanserar upp ett fruktigt vin där sötman i form av honung och knäck börjat komma fram. Vinner på luft och värme. Extremt bra vin
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
1989 Château Beausejour (Duffau Lagarrosse) Mogen Bordeaux som innehåller väldigt mycket torkad frukt. Kanske lite för mycket för min smak. En hel del trä och lakrits. Bra balans och komplexitet och lång lång eftersmak. Klarar ett antal år till men tror att den är på topp nu.

Drack detta för något år sen och var mycket nöjd!
 
SV: Idag dricker vi

KimHartman skrev:
Drack detta för något år sen och var mycket nöjd!
Det var bra men jag är inte en stor fantast av allt för mycket torkad frukt. Andra personer som provade vinet tyckte det var höjdare. De gissade på betydligt mer namnkunniga hus

Tyckte det var väldigt vitalt för att vara en 89a.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Michel Lenique 2007 Mesnil, passade utmärkt till min underbara ugnsbakade lax. Röda äpplen och päron med en perfekt citrus balans med en uppfriskande syra och härlig mousse.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Hur ser du dessa i förhållande till en Bourgogne i samma prisklass? Var lite sugen på att köpa någon Pinot från Friedrich Becker (kul förresten att de använder båda namnen, Pinot Noir och Spätburgunder :) )
Druvorna till hans Tafelwein kommer väl delvis från andra sidan gränsen, dvs. Alsace?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Andre Clouet standard, en av dom bättre flaskorna jag druckit av hans utbud på sistone.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Andre Clouet standard, en av dom bättre flaskorna jag druckit av hans utbud på sistone.

Hade den lite flasklagring? Annars tycker jag inte att hans Grande Réserve är särskilt kul. Silver Brut för 30 kr mer är sååå mycket bättre.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Hade den lite flasklagring? Annars tycker jag inte att hans Grande Réserve är särskilt kul. Silver Brut för 30 kr mer är sååå mycket bättre.
Håller helt med om Silver Brut. Det ska vara samma druvmaterial men då man diskuterar på plats så är det inte helt övertygande om att det är samma i de båda vinerna.

Med noll gram socker i dosagen så kommer kvalitén på druvorna fram på ett helt annat sätt.
 
Toppen