Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Hemmasittning som spårade lite igår men eftersom vi bara var tre så blev det inte så många flaskor ;)
Winston -99
Krug GC
Daniel Savart, Dame de Coeur -06
Christian Audigier NV
Cos Estournel -06
Sine Qua Non, Labels Syrah -07
Ferraton CDP, Le Parvis -07
Chateau Menota -09 (helflaska ;D )

Imponerade mest gjorde nog Labels Syrah även om Winston, Krug, Cos och Savart var lysande bra också.

Hehe, ja det spårade lite!

Största överraskning var nog att Christian Audigier gick att dricka! Bäst var nog, som sagt, SQN:en, men gillade Daniel Savart som fan också, precis min stil tydligen. Krug alltid bra, och det jag hann smaka av Winston var ju bra också! Dricker för lite Winston helt enkelt (när kommer 02?).
 
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Hehe, ja det spårade lite!

Största överraskning var nog att Christian Audigier gick att dricka! Bäst var nog, som sagt, SQN:en, men gillade Daniel Savart som fan också, precis min stil tydligen. Krug alltid bra, och det jag hann smaka av Winston var ju bra också! Dricker för lite Winston helt enkelt (när kommer 02?).
Låter som en bra provning generellt. Savart har jag druckit som odlare men inte den cuvéen. Vad jag kommer ihåg så erbjöd inte Caviste den till oss vanliga dödliga :)

Vad gäller Winston, bra fråga, vi debatterade ju den på sista vininfernot och jag vet inte om de kommer släppa en 2000 eller om de går direkt på 2002. Vi är många som väntar och när 2002 av denna kommer så är det bara att trycka på köpknappen.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Låter som en bra provning generellt. Savart har jag druckit som odlare men inte den cuvéen. Vad jag kommer ihåg så erbjöd inte Caviste den till oss vanliga dödliga :)

Vad gäller Winston, bra fråga, vi debatterade ju den på sista vininfernot och jag vet inte om de kommer släppa en 2000 eller om de går direkt på 2002. Vi är många som väntar och när 2002 av denna kommer så är det bara att trycka på köpknappen.

Provning och provning :-X

Om jag minns historien rätt så var det Savart som gav den till Caviste för att ge till Jos kompis. För att han köpte en hel del Savart och drack upp allt direkt.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Château de Parenchère Cuvée Raphael-2003

Det bästa fyndet jag smakat från SB sedan Le Tense Sassela. Smakar verkligen som att de kostar dubbelt så mycket som det faktiskt gör. Skulle nog gissa att 129 spänn för detta vinet är rätt billigt även internationellt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Magikern skrev:
Château de Parenchère Cuvée Raphael-2003

Det bästa fyndet jag smakat från SB sedan Le Tense Sassela. Smakar verkligen som att de kostar dubbelt så mycket som det faktiskt gör.

Men smakar det Bordeaux eller typ Australien? Har själv ingen erfarenhet av denna producent, därför frågar jag. Många 2003:eek:r, inte minst Bordeaux och Bourgogne (Rhône verkar relativt sett ha klarat sig bättre) är ju lite otypiska i denna mycket varma årgång. Ser att just det här vinet dessutom har 14,5% alkohol, vilket är högt som bara den för ett vin med hög andel (ca 50%) Cabernet Sauvignon... Så om man gillar det här kanske man ska se om ens rödvinssmak är mer kompatibel med varmare trakter än med klassiska franska regioner... :D
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Tack för anteckningarna Chambertin. Blev lite sugen på att prova Ata Rangi, gillar ofta bra PN från Nya Zeeland. Det är ju det distrikt som iallafall jag tycker ligger närmast Bourgogne i stilen. Visst, ibland stör jag mig på att de lite klumpigt försöker vara bourgogne utan att vara det men det hänger ju mycket på producenten
Ja ta gärna och prova en flaska och se vad du tycker. Såg att den var på upphällningen på SS förutom i några få butiker.
Kul också att en annan region än Central Otago (Ata Rangi kommer från Martinborough) kan prestera bra med PN.

Nästa på min prova-på-Pinot Noir-från-Nya Zealand-lista är bl.a Escarpment Kupe och Craggy Range Aroha och Te Muna som jag nu skall försöka leta reda på. Escarpment skall väl finnas på Vinovativa och Craggy Range på Divine men verkar slut på SS för tillfället.

Så i väntan på dom så tröstar jag mig med en flaska 1993, Gevrey-Chambertin, Armand Rousseau just nu. Helt underbar mogen Bourgogne ! :)
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Ja ta gärna och prova en flaska och se vad du tycker. Såg att den var på upphällningen på SS förutom i några få butiker.
Kul också att en annan region än Central Otago (Ata Rangi kommer från Martinborough) kan prestera bra med PN.

Nästa på min prova-på-Pinot Noir-från-Nya Zealand-lista är bl.a Escarpment Kupe och Craggy Range Aroha och Te Muna som jag nu skall försöka leta reda på. Escarpment skall väl finnas på Vinovativa och Craggy Range på Divine men verkar slut på SS för tillfället.

Så i väntan på dom så tröstar jag mig med en flaska 1993, Gevrey-Chambertin, Armand Rousseau just nu. Helt underbar mogen Bourgogne ! :)

Drack 2008 Escarpment Pinot Noir Kupe för lite över två år sedan.

Doften är modern, lite för mycket direkt frukt för mig, blir lite orolig att jag kommer mötas av en syltad smak men smaken är balanserad, lite svag i början men sedan leverar vinet ett brett segment av smaker och en frisk syra. Allt för dålig på att beömma lagringspotentialen på vissa röda viner men om jag tar in min erfarenhet från pinot så tror jag det här vinet om ett par år kommer vara en väldigt trevlig upplevelse.
Editerade anteckningarna för lite bättre läsbarhet

PS: Kommentaren om Armand Rousseau var väldigt onödig :mad:
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Men smakar det Bordeaux eller typ Australien? Har själv ingen erfarenhet av denna producent, därför frågar jag. Många 2003:eek:r, inte minst Bordeaux och Bourgogne (Rhône verkar relativt sett ha klarat sig bättre) är ju lite otypiska i denna mycket varma årgång. Ser att just det här vinet dessutom har 14,5% alkohol, vilket är högt som bara den för ett vin med hög andel (ca 50%) Cabernet Sauvignon... Så om man gillar det här kanske man ska se om ens rödvinssmak är mer kompatibel med varmare trakter än med klassiska franska regioner... :D

Det har en typisk bordeauxsmak och jag tror inte att det kommer att bli bättre än de är nu. De är ett vin som bör drickas efter en knapp timmes dekantering till rätt mat. Det går inte att spara mer än 2 timmar efter de har blivit öppnat. De är inget fantastiskt vin men för att vara såpass billigt är det utmärkt. Mycket jordiga toner och en påtaglig smak av mörk choklad.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Låter som en bra provning generellt. Savart har jag druckit som odlare men inte den cuvéen. Vad jag kommer ihåg så erbjöd inte Caviste den till oss vanliga dödliga :)

Vad gäller Winston, bra fråga, vi debatterade ju den på sista vininfernot och jag vet inte om de kommer släppa en 2000 eller om de går direkt på 2002. Vi är många som väntar och när 2002 av denna kommer så är det bara att trycka på köpknappen.
Det är ingen cuvée, bdb årgång. :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Nästa på min prova-på-Pinot Noir-från-Nya Zealand-lista är bl.a Escarpment Kupe och Craggy Range Aroha och Te Muna som jag nu skall försöka leta reda på. Escarpment skall väl finnas på Vinovativa och Craggy Range på Divine men verkar slut på SS för tillfället.
Escarpment brukar nästan alltid finnas tillgänglig för privatimport eller under "hemligt" artikelnummer. Jag har beställt flera gånger.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Agrapart mineral 2003 är säkert inte deras bästa årgångflaska men trots det så är den fyllig med.fin mousse och lång eftersmak. Kanske inte värd sitt pris på denna årgång men uppfriskande.
 
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Agrapart mineral 2003 är säkert inte deras bästa årgångflaska men trots det så är den fyllig med.fin mousse och lång eftersmak. Kanske inte värd sitt pris på denna årgång men uppfriskande.

Såg din fråga men hade tyvärr inte druckit den årgången. Agrapart gör bra viner men just 2003 är en svår årgång med sin höga värme. Verkar som de som lyckats bäst är just BdB odlarna. Har inte druckit någon riktigt bra Pinot från 2003 som jag kan komma på.

Kul att du provade en flaska och postade om det.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Såg din fråga men hade tyvärr inte druckit den årgången. Agrapart gör bra viner men just 2003 är en svår årgång med sin höga värme. Verkar som de som lyckats bäst är just BdB odlarna. Har inte druckit någon riktigt bra Pinot från 2003 som jag kan komma på.

Kul att du provade en flaska och postade om det.

Såhär på efterhand måste jag ge den lite bättre betyg speciellt för den oerhört långa eftersmaken ett kraftigt vin, och värd sitt pris på taxfree på båten men om den vart på monopolet hade priset säkert varit för högt.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Såhär på efterhand måste jag ge den lite bättre betyg speciellt för den oerhört långa eftersmaken ett kraftigt vin, och värd sitt pris på taxfree på båten men om den vart på monopolet hade priset säkert varit för högt.
Mja, kan tänka mig att frukten va ojämn eller väldigt 'varm' ? Agrapart gör ju annars riktigt bra viner. Jag tycker personligen Minéral 02 och 04 är riktigt bra, strama och riktigt mineral-stinna som unga. Det är iaf ett vin jag gillar, kanske bland de bästa runt 500-lappen?
Påtal om det drog jag tidigare idag en Pinot-dominerad o bra cuvée från Aÿ. Henri Giraud Hommage var riktigt bra, rund o fantastisk balans, tydlig Ay-pinot, mycket röda äpplen och päron-driven syra med fin integrerad ek. Kanske bland de bästa 'standard-cuvéer' jag testat
 

matage

Medlem
SV: Idag dricker vi

Stags Leap 08 på John Howie Steaks.

Vet inte om det krävts mer luft, om mitt humör och en förmodad förkylning inverkade eller om jag helt enkelt inte var så där jäkla imponerad.
Vare sig av vinet eller köttbiten.. förvisso en korrekt grillad Striploin men inte så mört som jag väntat mig och ganska spartanskt serverad om man ser ttill prisbilden. Sneglade lite på deras 32dagars dry aged, men 60 dollar plus för en köttbit för att sen betala extra för alla side orders... nja...
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

2003 Domaine Leroy Bourgogne

Lite av en chokladbomb till min stora förvåning, underbar doft av mörk choklad också. Tror inte det kommer att bli bättre än de är nu faktiskt. Jag skulle nästan gissa att Bussola varit och hämtat lite inspiration hos Leroy för sin Valpoliccela Superiore.

Bussola´s Superiore från 06 är nog bättre tycker jag.

Hade dock inte varit förvånad om detta vinet är det bästa röda Bourgognevinet i sin prisklass på sb, iaf om man bara räknar viner som står på topp nu.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Magikern skrev:
Hade dock inte varit förvånad om detta vinet är det bästa röda Bourgognevinet i sin prisklass på sb, iaf om man bara räknar viner som står på topp nu.
Tja, jag dricker nog hellre något som är bättre i samma prisklass även om det inte står på topp just nu. :)
 
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Tja, jag dricker nog hellre något som är bättre i samma prisklass även om det inte står på topp just nu. :)

Mogna viner har sin charm. Det är ju inte ofta en något mogen Bourgogne går att köpa på vårt kära monopol. Hade faktiskt missat att de fanns på SB. Å andra sidan kan man köpa den på Millesimes för ca 240 kronor.
 
Toppen