Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Tack för tips!! 🥰

Det här skall vi laga och såklart dricka vin Jaune till 😃. Vet inte hur mycket murklorna bidrar med? Man kanske kan byta ut till typ Karl Johan om man fegar ur? 😅

Visa bifogad bild 35603
Nämen dedär blir jättebra tycker jag! dijonsenapen är det som kommer bära rätten.
instämmer med föregånde talare Sherry kommer funka bra i såsen, murklorna kommer mer ge en härlig umami-vibe till rätten.
Men var försiktig med dijonen, den kommer somsagt sätta tonen för hela grytan, så smaka smaka smaka av!
Vin Jaune blir mktbra till !

katho27

Medlem
Jag har gjort denna rätt några gånger och har senaste åren använt torr sherry - nu senast en oloroso seco (!) i st f vin Jaune. Blir väldigt fint resultat. Murklorna köper jag på Supermercado i Stockholm och finns nog att hitta torkade online fr KPH skulle jag tro.
typ samma mängd torr sherry som vin jaune i det fotade receptet?

typ samma mängd torr sherry som vin jaune i det fotade receptet?
bra fråga - jag tog nog ner det till strax under hälften. Blev ändå oerhört potent sås, särskilt när jag använde denna torra Oloroso, senast nu i höstas: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/cuco-823902/
Till detta drack vi en Chardonnay (visserligen ouillé men ändå tydligt Jura) från Domaine Labet - Les Champs Rouges 2013 och en Rhys Bearwallow 2014 Pinot Noir som båda var strålande.

När jag gjorde samma maträtt men med enkel fino i såsen i somras drack vi en Ganevat Vin Jaune 2007 till. Riktigt gott och kunde verkligen inte få mig själv till att hälla nästan en hel flaska Ganevat i en sås...

Last edited:

Soignerad

Medlem
Lyckan när jag inventerade hela vinkällaren häromdagen och hittade en flaska 2001 Château Hosanna, trodde jag öppnat sista! 🥰

Ryggbiff, svamp, haricots verts, pommes duchesse.
Pêche Melba (där jag inte silade halloncoulisen för att behålla textur)

sista flaskan.jpg
PM.jpg
alperna 1985.jpg

buteljen

Medlem
Hur blev det? Går det att köra kycklingdelar över en timme utan att det blir torrt?
Det blev bra! Nej det kändes inte torrt tycker jag. Det är ju en väldigt rustik rätt, inget finlir direkt. Men smakerna blir väldigt goda 😍. Skall testa med sherry nästa gång för att se om det blir annorlunda.

Godast är ändå hyvlad comté efteråt med brynt smör och valnötter. En himmelskt kombination med Vin Jaune 👏🏻💯

1768213193488.jpeg

Det blev bra! Nej det kändes inte torrt tycker jag. Det är ju en väldigt rustik rätt, inget finlir direkt. Men smakerna blir väldigt goda 😍. Skall testa med sherry nästa gång för att se om det blir annorlunda.

Godast är ändå hyvlad comté efteråt med brynt smör och valnötter. En himmelskt kombination med Vin Jaune 👏🏻💯

Visa bifogad bild 35741
Låter ju riktigt gott. Körde ni potatis eller annan kolhydrat till kycklingen?

Toppen