Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ingen dryckeslansering men test av nya hemsidan

Bättre eller lika dåli...

  • Bättre

    Votes: 7 38,9%
  • Lika dålig

    Votes: 6 33,3%
  • På god väg..

    Votes: 5 27,8%

  • Total voters
    18

kayaker

Cyklist
Har de helt missat att folk använder mobiler och plattor?
Sämre överblick! Jag behöver inte se bilder, men jag vill veta producent och årgång. Just årgången är väl enda fallet framåt...
 

MartinE

Medlem
Spontant, utan att ha klickat runt en massa, tycker jag att den känns fräsch och modern! Den kunde ju knappast bli sämre än tidigare...
 
Kan man söka med flera variabler, årgång, land, region , by (det går ju att drömma iallafall)? Kan inte hitta den funktionen. Eller är allt fri-text?

Edit: Hittade funktionen, man får trycka på sök utan att skriva in något i sökfältet. Kanske inte helt logiskt eller så är jag bara gammal :)
 
Kan man söka med flera variabler, årgång, land, region , by (det går ju att drömma iallafall)? Kan inte hitta den funktionen. Eller är allt fri-text?

Edit: Hittade funktionen, man får trycka på sök utan att skriva in något i sökfältet. Kanske inte helt logiskt eller så är jag bara gammal :)

Men va fan. Finns inte ens region? Jag kan söka på alkoholhalt, förpackning och pris men inte region. Hur tänker man då. Inte heller årgång finns som ett val samt naturligtvis inte heller producent. Däremot två funktioner för att söka på smak. Om det här är den nya webbsidan från ett dryckesintresserat monopolföretag så blir jag förbannad. Sökfunktionen är A och O. Resten är påfyllnad.
http://beta.systembolaget.se/?subcategory=Rött vin
 

Peder

Medlem
Den nya sidan kan nog bli bra, det är däremot intressant hur man nu från Systembolaget satsar på sökmotoroptimering (SEO) som är en slags marknadsföring för att synas bättre i sökresultaten.

Gammal URL: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=6561
Ny URL: http://beta.systembolaget.se/dryck/roda-viner/1884-reservado-656101 (optimerad för sökmotorer)

Rubriken: 1884 Reservado ligger också i en snygg H1-tagg som tillsammans med URL:en kommer göra att sökresultaten kommer troligtvis bli enastående när dessutom en dryckeskrönika eller ett forum på nätet ger en inlänk till produkten som dessutom är väldigt relevant innehållsmässigt som värderas högre av Google . Så i konsumentsynpunkt kommer det nog bli bra när man söker på Google och skall bli spännande att se hur Systembolagets placeringar på Google kommer ändras markant.
 
Men va fan. Finns inte ens region? Jag kan söka på alkoholhalt, förpackning och pris men inte region. Hur tänker man då. Inte heller årgång finns som ett val samt naturligtvis inte heller producent. Däremot två funktioner för att söka på smak. Om det här är den nya webbsidan från ett dryckesintresserat monopolföretag så blir jag förbannad. Sökfunktionen är A och O. Resten är påfyllnad.
http://beta.systembolaget.se/?subcategory=Rött vin

Hittade funktionen nu, det är drop down menyer. Saknar fortfarande möjlighet att söka och inte bara sortera på årgång. Men det verkar gå rätt fort och sidan är ju ett steg framåt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tycker tyvärr det mesta är sig likt ur ett funktionsperspektiv. Mer sökparametrar behövs, främst region men även på årgång.

Fräschare sida rent utseendemässigt, men utseendet hade jag inga större problem med innan heller.
 

sunqan

Vinös
Av nån anledning kan man fortfarande bara söka på en dryckestyp åt gången. Dvs rött, vitt, öl osv men inte "rött och vitt" (och=eller här...)
 

Vino fino

Medlem
Vilken fantastisk hemsida. Oerhört intuitiv och lättnavigerad.

Tänkte jag skulle söka på producent och årgång men varför ha med sådana oviktiga kategorier i urvalskriterierna?

Bra också att symbolerna blivit större och med bilder. Vill gärna se hur flaskan ser ut, även om bara 10% av sortimentet har riktiga bilder och resten har fantombilder, för jag köper nämligen vin på utseende. Och dessutom får bara en mindre del av träfflistan plats, vilket är bra, för jag blir yr när jag ser en lista med fler än tio rader, och det ger mindre utrymme till onödig text med detaljrik information om vinet.
 

Larseman

Medlem
Det verkar som att all affärslogik är densamma, men med ett nytt gränssnitt som anpassar sig bättre till olika skärmstorlekar. För mig som använder Windows Phone är det ett stort lyft, vi har ju aldrig ansetts tillräckligt intressanta för att föräras med en app. Om man bortser från att det fortfarande inte går att söka på årgång (med flera pinsamma brister) så är själva gränssnittet ett lyft när jag kör från mobilen.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Vaddå söka på årgång? Det funkar ju, väl!? Jag lyckades i alla fall... eller missförstår vi varandra?

Jag tycker det är ett klart lyft mot dagens i alla fall.. Men, man undrar ju om det även påverkar beställningsförfarande vid lanseringar, eller om det maskineriet är detsamma.
 

Skrutt

Medlem
För mig som använder Windows Phone är det ett stort lyft, vi har ju aldrig ansetts tillräckligt intressanta för att föräras med en app. Om man bortser från att det fortfarande inte går att söka på årgång (med flera pinsamma brister) så är själva gränssnittet ett lyft när jag kör från mobilen.
Som IPhone-Nisse förstår jag överhuvud inte varför man ska köra app när den vanliga hemsidan fungerar precis lika "bra" som på en dator. Man kan väl inte beställa från appen ens.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Sjukt mycket scrollande upp och ner. Varför så gigantiskt stor text och stora bilder vid en vanlig sökning? Kan man välja att söka utan bilder och få det komprimerat?
 

Larseman

Medlem
Sjukt mycket scrollande upp och ner. Varför så gigantiskt stor text och stora bilder vid en vanlig sökning? Kan man välja att söka utan bilder och få det komprimerat?
Man kan lämna synpunkter direkt på sidan. Man vet aldrig, de kanske t.o.m. lyssnar o_O
 
Toppen