Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Inköp av Coravin

Jerobaum

Medlem
tyckte det var lite gamla andra trådar kring ämnet så jag startar min egen.

jag har för avsikt att köpa in en coravin. tillräckligt många på restaurang och vinbar jag pratat med kan inte sluta ge rekommendationer om produkten. mitt usecase är att kunna kunna ta ett/två glas vin även när jag dricker ensam och spara flaskan till senare eller kunna dricka dyrt vin vid olika tillfällen utan att behöva samla massa folk.

Mina negativa reflektioner så här långt
- det funkar inte alltid. hört om skräckhistorier på dyra viner som dött efter 1-2 veckor efter 2-3 nålstick. verkar dock vara väldigt begränsat problem. för det mesta verkar det funka utmärkt.
- det går gas fortare än vad coravin uppger.
- svårt att få tag i sverige, ingen lokal distributör än så länge
- man får inte köpa in gaspatroner i andra länder och flyga med dem hem (?). brasklapp för att det här inte stämmer. ryktena säger att det är så men jag har inte bekräftat det

det som återstår är att köpa in. frågan är bara vart. jag har bestämt mig för att köpa den näst nyaste vilket är model two inkl två patroner. det finns en billigare variant som är nyare men tveksam till den. ser plastig ut.

wineandbarrels.com är danskar och kan sälja "via den svenska sidan" som de svarade på mail. kostar 3399 SEK
oldland.se säljer men de svarar inte när man kontaktar dem via deras kontaktformulär
http://www.enotecaengelmark.se/vinlagringsutrustning-skap-kylar/coravin säljer för 3695SEK
som referens kan amazon nämnas, där kostar en coravin model two plus pack (vad nu det innebär) 350USD vilket är ca 3200SEK just nu. dollar är uppe i 9,27 (!). hjälper dock föga med amazon för även om man köper utomlands får man inte flyga hem med den

någon som har andra tips på inköpsställen? någon med varmt hjärta kanske har en vinresa planerad närmaste tiden i europa och kan köpa med sig en coravin :) ?
 

Old Land

Kvalitet hela vägen hem till dörren
Leverantör
Hej Jerobaum och andra,

Old Land säljer Coravin i Sverige.

Model 1 - 1995kr inkl moms
Model 2 - 2995kr inkl moms
Model 2 Elite, Röd, Silver, Guld - 3349kr inkl moms
Argongas 2pack - 199kr inkl moms
Argongas 24-pack 1895kr inkl moms

Coravin lagerförs i Stockholm. Fri frakt till hela Sverige

Mer information finns här:
https://www.oldland.se/coravin-sverige/

Mvh
Henrik
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Vad kostar ett 24-pack argongas inklusive frakt?? :) Ser att det är en dansk firma ni har ... ni kanske har utlämningsställen i Öresundsregionen ...
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hej! Ny här på forumet. Oskuldsinlägget kommer här:
Jag har kikat på en Coravin och ser att det står att en flaska klarar "flera månader" från första nålsticket. Om det nu vore så att man vill öppna en flaska La Mission Haut Brion 07.a men vet att flaskan klarar ytterligare ett par års lagring, hur vet man då när den bör vara uppdrucken? Jag har hört både det ena och det andra från 1 månad till flera år... Någon som har ett konkretare svar?
 

Old Land

Kvalitet hela vägen hem till dörren
Leverantör
Hej,

Pris för 24 pack 1895kr inkl moms.
Coravin lagerförs i Stockholm. Fri frakt till hela Sverige.

Mvh
Henrik
OLD LAND
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Hej! Ny här på forumet. Oskuldsinlägget kommer här:
Jag har kikat på en Coravin och ser att det står att en flaska klarar "flera månader" från första nålsticket. Om det nu vore så att man vill öppna en flaska La Mission Haut Brion 07.a men vet att flaskan klarar ytterligare ett par års lagring, hur vet man då när den bör vara uppdrucken? Jag har hört både det ena och det andra från 1 månad till flera år... Någon som har ett konkretare svar?
Jag tycker att det är sunt att utgå från att en "Coravin-besudlad" flaska bör tömmas inom rimlig tid efter ingreppet om man vill vara på den säkra sidan. Oavsett vad som sägs, så skulle jag se till att tömma flaskan snarast (inom någon månad kanske?). Den stora vinsten som jag ser med metoden är att kunna dricka riktigt fina viner glasvis utan att behöva sänka flaskan inom ett par dagar.

Inte det konkreta svar du eftersökte visserligen. Sorry för det. Jag har ingen aning själv. :)

Välkommen till forumet!
 

chambertin

Medlem
Hej! Ny här på forumet. Oskuldsinlägget kommer här:
Jag har kikat på en Coravin och ser att det står att en flaska klarar "flera månader" från första nålsticket. Om det nu vore så att man vill öppna en flaska La Mission Haut Brion 07.a men vet att flaskan klarar ytterligare ett par års lagring, hur vet man då när den bör vara uppdrucken? Jag har hört både det ena och det andra från 1 månad till flera år... Någon som har ett konkretare svar?
Skulle nog precis som @Mattias S se Coravin som en möjlighet att dricka fler viner glasvis under längre tid utan att riskera överdriven oxidation. Hur bra Coravin än är så kommer alltid små mängder syre (och kanske även bakterier) att komma in i flaskan varje gång du använder den och hur väl korken sluter sig kan man heller aldrig veta helt säkert. Det sagt så skulle jag nog aldrig använda en Coravin för att se hur mina mest värdefulla viner utvecklat sig och sedan vänta och chansa på att dom klarar ytterligare många år.

För att skydda viner som jag dricker till vardags från snabb oxidation så har jag själv en 1l behållare med argongas från Jula (230kr) som jag pytsar gas ifrån i flaskan efter att jag hällt upp mitt glas. Ger en ganska bra förlängning av drickbarheten även om det så klart inte är lika effektivt som en Coravin.
 

Fredrik L

Medlem
Vinunic hade erbjudande i sin senaste vinklubbstidning:

Coravin modell 2
2 patroner av premiummodell
flaskhylsa
rengöringsverktyg
tre specialnålar
väska

3295:- för medlem eller 2965:- för guldmedlem.

Förefaller rätt konkurrenskraftigt.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag tycker att det är sunt att utgå från att en "Coravin-besudlad" flaska bör tömmas inom rimlig tid efter ingreppet om man vill vara på den säkra sidan. Oavsett vad som sägs, så skulle jag se till att tömma flaskan snarast (inom någon månad kanske?). Den stora vinsten som jag ser med metoden är att kunna dricka riktigt fina viner glasvis utan att behöva sänka flaskan inom ett par dagar.

Inte det konkreta svar du eftersökte visserligen. Sorry för det. Jag har ingen aning själv. :)

Välkommen till forumet!
Tack så mycket! Går väldigt snabbt att få svar på sina frågor. Nu till att förstå allt på forumet!
Jag tror nog att få svaret om exakt hur länge en flaska klarar sig, får jag vara utan.. Men att åtminstone få avnjuta en finare vinflaska per glas, och till fler än 1 tillfälle låter fint.
Nu är det dags att börja planera 2.a december släppet :D
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Här är en bra artikelserie och ett utförligt test av Coravin. Helt klart läsvärt, och jag blir själv sugen på att skaffa en!

PopAndPour skrev:
The Great Coravin Test
  • I got to borrow a Coravin back in July (Part 1)
  • I accessed three awesome bottles with it and wrote tasting notes (Part 2)
  • I checked back on them two weeks later to see how they were doing (Part 3)
  • I dove into some cellar treasures and gave some final Coravin thoughts (Part 4)
  • I promised to come back to my three test bottles one last time…in half a year. (Part 5)
 

Arvid

Medlem
Som en som använder Coravin dagligen i jobbet och har testat på hundratals flaskor sedan den lanserades kan jag säga följande:

Overall en bra, välfungerande produkt. Vissa viner håller i flera månader (jag hade inför VM-träningen kylskåpet fullt med flaskor som blev stuckna för blindprovning till frukost), på andra kan man märka en skillnad (låt oss säga -10%, inte full oxidation) på under en vecka. Tyvärr finns det ingen garanti, och den största variabeln är korkens kvalitet. Det vill säga, planerar du att Coravin:a 2007 Bordeaux, kör på... 70-tals Barolo med kass kork... nja, kanske inte.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Som en som använder Coravin dagligen i jobbet och har testat på hundratals flaskor sedan den lanserades kan jag säga följande:

Overall en bra, välfungerande produkt. Vissa viner håller i flera månader (jag hade inför VM-träningen kylskåpet fullt med flaskor som blev stuckna för blindprovning till frukost), på andra kan man märka en skillnad (låt oss säga -10%, inte full oxidation) på under en vecka. Tyvärr finns det ingen garanti, och den största variabeln är korkens kvalitet. Det vill säga, planerar du att Coravin:a 2007 Bordeaux, kör på... 70-tals Barolo med kass kork... nja, kanske inte.

Tack, bra med lite input från någon som använt den mycket! För en som mig som inte har mängder av flaskor med sämre skick på korken så tror jag ändå att en Coravin skulle vara en tillgång för mig, framförallt i att försöka avgöra om en flaska är drickmogen eller inte. Sen är frågan om man verkligen vill sticka nålen i en Grange 2012 för att sen låta den ligga i flera år till innan man testar igen...
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Som en som använder Coravin dagligen i jobbet och har testat på hundratals flaskor sedan den lanserades kan jag säga följande:

Overall en bra, välfungerande produkt. Vissa viner håller i flera månader (jag hade inför VM-träningen kylskåpet fullt med flaskor som blev stuckna för blindprovning till frukost), på andra kan man märka en skillnad (låt oss säga -10%, inte full oxidation) på under en vecka. Tyvärr finns det ingen garanti, och den största variabeln är korkens kvalitet. Det vill säga, planerar du att Coravin:a 2007 Bordeaux, kör på... 70-tals Barolo med kass kork... nja, kanske inte.
Tack så mycket för all info jag fått! Det blir en Coravin i julklapp till mig själv i vilket fall som helst. Men otroligt bra att veta vilka man kan gå på och dricka under en längre tid, och vilka man bör köra direkt!
 

buteljen

Medlem
Tipsar om ytterligare utrustning i samband med Coravin - korkmaskin för flaskor med skruvkork :D. Funkar super när man t.ex pluggar inför trebetyg :) #hardcore
IMG_6678.JPG
 

Helen

Medlem
Jag använder mig av denna kork på alla mina vinflaskor som jag coravina. I och med att denna kork är till för att återförsluta öppnade vinflaskor så att du kan lägga ner din vinflaska i vinkylen utan att den läcker, har jag fått för mig att mina coravinade vinflaskor ska hålla längre.
kork för öppnad flaska vid coravin.jpg
 

buteljen

Medlem
Fiffigt!! Jag brukar sätta på en kludd med sån där häftmassa man hade till att sätta upp affischer när man var liten :). Det funkar också fint för läckage och kostar nästan ingenting!!
IMG_6680.JPG

Jag använder mig av denna kork på alla mina vinflaskor som jag coravina. I och med att denna kork är till för att återförsluta öppnade vinflaskor så att du kan lägga ner din vinflaska i vinkylen utan att den läcker, har jag fått för mig att mina coravinade vinflaskor ska hålla längre.Visa bifogad bild 8759
 

anders

Medlem
Som varande en glädjedödare av rang så tänkte jag nu avrapportera följande "incident".
Ramlade in på mesa (hyggligt bygge i Zürich) någon gång före jul.
Oanade mängder techno under spinningpasset skickade humöret i botten och jag behövde därför balsam för själen.
Under måltidens gång började jag med att beställa ett glas Domaine Leflaive som erbjöds med just Coravin. Fick glaset och konstaterade en brutaloxidation. Skickade ut glaset med någon kommentar om biodynamiska viner och deras hållbarhet. Tog istället ett glas Chapoutier. Verkade fan inte frisk den heller, oxiderade toner fast inte riktigt lika eländigt som första vinet. Förvisso också biodynamiskt men vad är oddsen för att båda ska vara skadade av just den orsaken...? Tog så slutligen ett glas anständig slottsbordeaux (kommer inte ihåg vilken) och det vara totalt odrickbart.
Jag har ingen aning om alla de här defekterna berodde på en trasig Coravin, handhavandefel av personalen, långsam försäljning av vinerna så de hann oxidera trots skyddsgas eller om det bara var Gud som beslutat fortsätta pissa på min kväll.
Hur eller hur så kan det vara på sin plats att veta om att det verkar som att det här verktyget inte är ofelbart...
 

Fredrik L

Medlem
Jag läste i någon tråd på wineberserkers om detta. En del där hade haft samma upplevelse av oxiderat vin, men fick i forumet rådet att man måste vara noga med att rengöra nålen, och att blåsa igenom den med gas efter användning. Annars riskerar den att infektera nästa flaska vin med de droppar som finns i den. Det skulle kunna vara det som hände dig i Zürich.
 

anders

Medlem
Det skulle falla under handhavandefel med den beskrivningen.
Nu är jag ingen kemist men det finns dock en faktor som jag tycker talar emot att just detta skulle vara problemet i det här fallet.
Jag nämnde det inte men samtliga viner var vita och som vi alla vet så får oxiderade vita viner den där karaktäristiska (djupt) gula färgen.
Samtliga viner hade just den färgen vilket borde indikera att processen pågått ett tag i flaskan.
Hade det varit korkdefekt så hade kvarlämnade droppar kunnat vara förklaringen eftersom näsan är extremt känslig för TCA-molekylen.
Jag har aldrig hört att oxidation skulle smitta från flaska till flaska, som namnet indikerar tycker jag att det borde vara syre involverat...
Fast å andra sidan lär man sig något nytt varje dag så jag lämnar med varm hand frågeställningen vidare till forumets kemister.
 
Toppen