Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Inköp av lite bättre champagne på Systembolaget

Livermore

Medlem
Planerar om någon vecka att dricka lite "prestigechampagne". Då jag bara inhandlar en flaska väljer jag att göra det hos SB. Frågan är bara vilken jag ska välja.
Egentligen står det mellan 2006 Belle Epoque , 2006 Fleur de Passion eller 2004 Bollinger La Grande Année. Sistnämnda är kanske ingen prestige som sådan, men i sammanhanget kallar jag den det. Även fast den kostar mindre än de andra två.
2004 lockar mer än 2006, både på grund av ålder och sett till skördens kvalité.

Det kanske finns någon här som provat alla tre och kan ge mig en högst personlig och säkert subjektiv rekommendation. Men det är bättre än ingenting :)
 
Planerar om någon vecka att dricka lite "prestigechampagne". Då jag bara inhandlar en flaska väljer jag att göra det hos SB. Frågan är bara vilken jag ska välja.
Egentligen står det mellan 2006 Belle Epoque , 2006 Fleur de Passion eller 2004 Bollinger La Grande Année. Sistnämnda är kanske ingen prestige som sådan, men i sammanhanget kallar jag den det. Även fast den kostar mindre än de andra två.
2004 lockar mer än 2006, både på grund av ålder och sett till skördens kvalité.

Det kanske finns någon här som provat alla tre och kan ge mig en högst personlig och säkert subjektiv rekommendation. Men det är bättre än ingenting :)

Druckit FdP 2006 och GA 2004. Tycker personligen den senare är ett strå vassare men det som sagt är min uppfattning. 2006 Belle Epoque har jag inte druckit men priset i Sverige brukar inte motsvara kvaliteten på det vinet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Planerar om någon vecka att dricka lite "prestigechampagne". Då jag bara inhandlar en flaska väljer jag att göra det hos SB. Frågan är bara vilken jag ska välja.
Egentligen står det mellan 2006 Belle Epoque , 2006 Fleur de Passion eller 2004 Bollinger La Grande Année. Sistnämnda är kanske ingen prestige som sådan, men i sammanhanget kallar jag den det. Även fast den kostar mindre än de andra två.
2004 lockar mer än 2006, både på grund av ålder och sett till skördens kvalité.

Det kanske finns någon här som provat alla tre och kan ge mig en högst personlig och säkert subjektiv rekommendation. Men det är bättre än ingenting :)
Är du verkligen så ok med att vara så erbarmligt begränsad till det urval som SB utbjuder?
Sanningsenligt?
Har du kollat vad Fine & Rare Wines i UK erbjuder? Typ: Www.frw.co.uk
Kanske att tanken på en flaska därifrån, till marknadspris (!), skulle kunna vara ett attraktivt alternativ om bara vissa lagar författats utifrån ett annat perspektiv. . . . .



Eller:

images
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Planerar om någon vecka att dricka lite "prestigechampagne". Då jag bara inhandlar en flaska väljer jag att göra det hos SB. Frågan är bara vilken jag ska välja.
Egentligen står det mellan 2006 Belle Epoque , 2006 Fleur de Passion eller 2004 Bollinger La Grande Année. Sistnämnda är kanske ingen prestige som sådan, men i sammanhanget kallar jag den det. Även fast den kostar mindre än de andra två.
2004 lockar mer än 2006, både på grund av ålder och sett till skördens kvalité.

Det kanske finns någon här som provat alla tre och kan ge mig en högst personlig och säkert subjektiv rekommendation. Men det är bättre än ingenting :)
För mig är Fleur de Passion den klart bästa av dessa tre. De flaskor som nu finns på SB bör vara med lägre dosage än de första som släpptes.
Priset för FdP och Bollinger är väl samma, 899SEK;)
Kvaliten för årgångarna 2004 och 2006 får väl sägas vara relativt jämbördiga med ett stort antal riktigt bra champagner från båda. Möjligen är 2006 friskare och renare i sina smaker. Lycka till!
 
Trådskapare
Livermore

Livermore

Medlem
Är du verkligen så ok med att vara så erbarmligt begränsad till det urval som SB utbjuder?
Sanningsenligt?
Har du kollat vad Fine & Rare Wines i UK erbjuder? Typ: Www.frw.co.uk
Kanske att tanken på en flaska därifrån, till marknadspris (!), skulle kunna vara ett attraktivt alternativ om bara vissa lagar författats utifrån ett annat perspektiv. . . . .



Eller:

images
Faktiskt har jag börjat planera för att börja beställa mer på internet. Är för att vara helt ärlig less på att bara hitta unga viner i butiken, och inte mycket äldre i beställningssortimentet.

Men som sagt, denna gång blir det SB. Ska lägga en beställning på lite fler flaskor framöver :cool:
 
Trådskapare
Livermore

Livermore

Medlem
Druckit FdP 2006 och GA 2004. Tycker personligen den senare är ett strå vassare men det som sagt är min uppfattning. 2006 Belle Epoque har jag inte druckit men priset i Sverige brukar inte motsvara kvaliteten på det vinet.

För mig är Fleur de Passion den klart bästa av dessa tre. De flaskor som nu finns på SB bör vara med lägre dosage än de första som släpptes.
Priset för FdP och Bollinger är väl samma, 899SEK;)
Kvaliten för årgångarna 2004 och 2006 får väl sägas vara relativt jämbördiga med ett stort antal riktigt bra champagner från båda. Möjligen är 2006 friskare och renare i sina smaker. Lycka till!

Det verkar som det blir till att köpa båda :p Nej men nu har jag lite att fundera över.
 
Det verkar som det blir till att köpa båda :p Nej men nu har jag lite att fundera över.
Allt är en fråga om tycke och smak. 100CH mot cuvée. Olika årgångar där 2004 är lite öppnare, mer tillgänglig etc. Frågan är varför du snöade in på dessa? Vill du bara prova eller är det en annan tanke bakom?

För pengarna har du också 1996 R & L Legras Cuvée St Vincent Blanc de Blancs (nr 84003) och 2006 Vilmart Coeur de Cuvee (nr 99147)
 
Last edited:
Trådskapare
Livermore

Livermore

Medlem
Allt är en fråga om tycke och smak. 100CH mot cuvée. Olika årgångar där 2004 är lite öppnare, mer tillgänglig etc. Frågan är varför du snöade in på dessa? Vill du bara prova eller är det en annan tanke bakom?

För pengarna har du också 1996 R & L Legras Cuvée St Vincent Blanc de Blancs (nr 84003) och 2006 Vilmart Coeur de Cuvee (nr 99147)

Legras drack jag för någon vecka sen.
La Grande Année är jag sugen på då standard från Bollinger är en av favoriterna bland nv. Sen har jag läst att Diebolt-Valois är en producent som är en favorit bland många.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det kan man verkligen säga. Jag köpte Fleur de Passion 2006 för 599 sek när den släpptes 1:a september 2013. På SB...
Det var en speciell "kampanj" man gjorde på ett mindre antal flaskor och enbart i Sverige den officiella försäljningen har precis startat. Om jag minns rätt kostade FdP 2005, 799SEK.
 

Dovberg

Medlem
Det var en speciell "kampanj" man gjorde på ett mindre antal flaskor och enbart i Sverige den officiella försäljningen har precis startat. Om jag minns rätt kostade FdP 2005, 799SEK.
Jag vill minnas att jag köpte mina -05 för samma pris som -06, för 599 kr. På systembolaget då.
 
Trådskapare
Livermore

Livermore

Medlem
Både Grande Année och Fleur de Passion är lite billigare utomlands verkar det som. Tänkte om någon skulle varit mindre överprisad i Sverige.
 
Trådskapare
Livermore

Livermore

Medlem
Avsaknad av konkurrens brukar resultera i högre priser. Det är bara centralnämnden för statlig indoktrinering som hävdar annorlunda-
Jo, helt klart. Därför jag ska börja beställa mer utomlands. Större utbud och bättre priser. Men vid beställning från utlandet är det väl mer fördelaktigt att beställa lite fler flaskor? Typ en låda menar jag.
 
Toppen