Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Inslag av rökighet - rött

Mr_Jonas

Medlem
Gjorde en sökning men hittade ingen tråd om just detta.

Finns det några intressanta röda viner med rökighet som ni kan rekommendera? Helst söder om 500kr.

Hamnade på ett trevligt vinställe i Como i höstas där vi provade denna, och där tyckte jag det fanns inslag av rökighet. Dock över min prisklass
IMG_1713.jpeg
 

Foley

Medlem
För egen del associerar jag ofta rökighet till nya världen. Pinot noir från Nya Zeeland eller USA. Ser att jag även skrivit rökig på en pinot noir från chile, Montes alpha pinot noir. Ett ganska enkelt vin som dracks till peking anka för ett par veckor sedan men det funkade bra. Retrospect Pinot noir från Prophet’s Rock var otroligt bra och rökigt, såsom jag uppfattade det. Köper du en flaska av vardera tror jag att medelvärdet per flaska blir runt 500 kr :)
 
La Tour de By (finns på halvflaska på SB) har en annan typ av rökighet. Den doftar bortglömt askfat i replokal. Låter hemskt men är ljuvligt om man är på skitigt Bordeauxhumör
 

Magikern

Medlem
Domaine de chevalier har en trevlig parfymerad rökighet om man väljer en toppårgång och väntar 15 år. Chateau La Garde har också en trevlig rökighet och det utvecklas betydligt snabbare. Haut-Brion och systervinet La Mission har ju den mest underbara rökigheten av alla viner jag provat men de kostar en rejäl hacka.

I Rhonedalen finns det massor av trevliga viner med röktoner men vissa tycker nog att de har för mycket toner av bacon (de billigare åtminstone)
 

Jos

Medlem
Domaine de chevalier har en trevlig parfymerad rökighet om man väljer en toppårgång och väntar 15 år. Chateau La Garde har också en trevlig rökighet och det utvecklas betydligt snabbare. Haut-Brion och systervinet La Mission har ju den mest underbara rökigheten av alla viner jag provat men de kostar en rejäl hacka.

I Rhonedalen finns det massor av trevliga viner med röktoner men vissa tycker nog att de har för mycket toner av bacon (de billigare åtminstone)
Intressant, har bara fått chark och bacon i de bästa(dyrare) vinerna. Vilka billiga har detta menar du?
 

Magikern

Medlem
Intressant, har bara fått chark och bacon i de bästa(dyrare) vinerna. Vilka billiga har detta menar du?

Du kan ha rätt på ett sätt. Jag vill minnas att jag provat några för ca. 500 kronor flaskan som har haft lite väl mycket toner av brända bacon. Obalanserad rökighet helt enkelt.
 
Trådskapare
M

Mr_Jonas

Medlem
Tackar för svar. Får utforska några viner och se om jag finner något jag tycker om.

Om ni har tips på viner som går att beställa på Systembolaget eller annan sida, skulle det vara väldigt uppskattat om ni ville posta länkar.
 

DR Glas

Medlem
Tackar för svar. Får utforska några viner och se om jag finner något jag tycker om.

Om ni har tips på viner som går att beställa på Systembolaget eller annan sida, skulle det vara väldigt uppskattat om ni ville posta länkar.
Du känner antagligen till det här, men det vet jag ju inte:

På munkis vinlocus kan du söka på rök.

Systembolaget använder inte ordet rök i sina beskrivningar så här får man söka på rökig, så dyker det upp viner med "rökig mineral" i beskrivningen.

Jag tror att K Motor City Kitty ska ha viss rökighet. Någon som kan bekräfta/dementera detta?
 
Trådskapare
M

Mr_Jonas

Medlem
Du känner antagligen till det här, men det vet jag ju inte:

På munkis vinlocus kan du söka på rök.

Systembolaget använder inte ordet rök i sina beskrivningar så här får man söka på rökig, så dyker det upp viner med "rökig mineral" i beskrivningen.

Jag tror att K Motor City Kitty ska ha viss rökighet. Någon som kan bekräfta/dementera detta?
Får kika på detta. Tack
 
Toppen