Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Investera i Champagne, tips?

peso6700

Medlem
Hej!

Jag har under den senaste tiden börjat intressera mig lite för champagne. Ett annat intresse är att investera och i dagsläget är jag fullinvesterad i aktier och fonder vilket är lite tråkigt.
En vän till mig har börjat investera i champagne och det fick jag inspiration av eftersom att det kombinerar två av mina intressen.
Jag har köpt mig en mindre vinkyl och tänkte nu börja samla på mig några lagringsvänliga champagner. Ca 10 st flaskor tänker jag ska vara rena investeringsflaskor, sen tänkte jag köpa några till som jag planerar att dricka inom ett par års tid.

Det jag främst söker är tips på champagner som troligen har en god värdeutveckling framöver samt som går att köpa på plats i Champagne. Tänkte ta en weekend och flyga ner till Paris och bila till Champagne eventuellt för att leta reda på några guldklimpar.
Det kan vara lite trevligt för har aldrig varit i Champagne tidigare och så slipper jag moms, fraktkostnader och träliga auktioner tänkte jag.
Budgeten är väl runt 50 000 för ett tiotal flaskor.
 

Kaptenen

Medlem
För att investera dina 50 000 kr i champagne på sätt du redogjort för kommer du ha omkostnader på +10 000 kr (flygbiljett, hotell, mat, hyrbil och drivmedel mm). Din investering kräver alltså en värdeökning på minst 20 % för att bara gå break even. En rätt usel investering om du frågar mig. Men som ett rent utflyktsmål med syfte att köpa goda viner för konsumtion låter det hela väldigt trevligt.
 

FredrikC

Medlem
Du kan absolut investera i champagne med framgång. Alla som köpte ett gäng valfri prestige 2008a vid släpp har nästan dubblat sina pengar redan.

Kolla på attraktiva årgångar och prestigechampagne.
en vanlig vintage kräver väldigt många år för att generera bra pengar.
 

Mexikanaren

Medlem
Det lättaste är väl att hålla koll på bolaget när de släpper prestiger när det kommer till riktigt bra år (som -08 och -12) som nämns ovan, eller special-versioner som Lady Gaga Dompa, m.fl
Dock har jag svårt att se att det skulle generera några större pengar då avkastningen skulle vara väldigt låg per år jämfört med mycket annat.

Plus att visst du kan köpa vinerna för bra pengar visst. Men sen då? Du måste ha plats för vinerna att lagra dem i X år under bra förhållanden (temperatur, luftfuktighet, osv) och detta kostar pengar.
Sedan hur ska du sälja dessa viner? Med tanke på att det enda lagliga sättet att göra det i Sverige skulle vara att sälja dem via Systembolagets auktioner (Bukowskis) men tvivlar då på att du kommer få speciellt bra betalt i förhållande till köpare i utlandet
Och försäljningen kostar även detta pengar, dvs du betalar provision per utropspost.

estimate_sb_se_%28kopia%29.jpg
 
Last edited:
Trådskapare
P

peso6700

Medlem
Tack för alla svar!

Resekostnaderna för att åka ner och handla i Champagne räknar jag inte in i min investeringskalkyl. Det får gå på nöjeskontot tänker jag.
Blir säkert en spännande utflykt. Däremot om jag beställer hem flaskor så ska alla omkostnader in i kalkylen så klart.
Visst, det kommer kosta en slant i el att hålla vinerna i rätt temperatur men samtidigt tycker jag att det livar upp lite hemma att ha exklusiva champagner i en snygg vinkyl.
Blir lite som en smakfull inredningsdetalj. Gällande att sälja champagnerna längre fram är jag inte särskilt orolig. Jag har en champagnetokig släkt och många som uppskattar champagne i bekantskapskretsen. Behöver inte bli någon dunderaffär, blir mest ett roligt investeringsexpriment.

Gällande moms så skrev jag lite otydligt, menar att jag undviker svensk moms (som är något högre än fransk moms på alkohol) och svensk alkoholskatt (som jag bara antar är högre än fransk skatt). Rätta mig dock gärna om jag har fel!
 

A77

Medlem
Låter som en bra ide, just idag satsa på att hitta 2008or till ett bra pris. Systemet kommer släppa Dom Perignon Rose 08 samt Krug 08 inom några månader, bara där kan du nästan dubbla dina pengar. Går att köpa från systemet och sedan sälja på buskowskis (däremot eftertraktade produkter) ex. Bollinger VVF 08 gick o köpa på systemet för 10k säljes sedan på buskowskis för 24k bara det är ju nästan en avkastning på 150% på mindre än ett år.
 

Wintermute

Medlem
Låter som en bra ide, just idag satsa på att hitta 2008or till ett bra pris. Systemet kommer släppa Dom Perignon Rose 08 samt Krug 08 inom några månader, bara där kan du nästan dubbla dina pengar. Går att köpa från systemet och sedan sälja på buskowskis (däremot eftertraktade produkter) ex. Bollinger VVF 08 gick o köpa på systemet för 10k säljes sedan på buskowskis för 24k bara det är ju nästan en avkastning på 150% på mindre än ett år.
Ett bra exempel på en av de bättre transaktionerna. Men det blir inte 150% vinst. Först skall Bukowskis ha 10% + 170kr, då är det 21 430 kvar. Om du har ordning på dina kvitton är det 11 430 som är beskattningsbar vinst, av dem skall staten ha 30%, vilket är 3 429. Kvar blir 8 001 kr.
Så, av skenbara 140% blev det 80%; om du inte vill räkna med kostnader för transport och lagring. Men det är onekligen en bra avkastning.
 

Wintermute

Medlem
Dessutom;

vid D047; 20 000 => 2 349 "vinst"
vid D045; 23 500 => 3 249 "vinst"
vid D041; 25 000/26 000/27 000/28 000 =>3 699 / 3 969 / 4 239 / 4 509 "vinst"

Så att köpa de allra mest ovanliga vinerna och snabbt som ögat sälja dem på auktion kan ge en god avkastning; men det förvandlar drycker som är till för att drickas till en valuta och gör dem otillgängliga för de som vill dricka dem. För min del känns det bättre om vi håller oss till att spekulera med bitcoin, som ju inte har något annat inneboende värde (utom för El Salvador).
 

Poussard

Medlem
Gällande att sälja champagnerna längre fram är jag inte särskilt orolig. Jag har en champagnetokig släkt och många som uppskattar champagne i bekantskapskretsen.
Är inte säker på att diskussioner kring att sälja svart går i linje med detta forums riktlinjer. Personligen så bryr jag mig inte dock. Men om så är fallet (vinsten verkar inte särskilt viktig) tycker jag du ska köpa viner som är goda, inte spekulera i vinerna. Eller rättare sagt, du får mer än gärna spekulera i vinernas lagringsduglighet men inte värdeökning.
 
Likt tidigare inlägg så skulle jag råda att avgränsa sig enbart till att köpa prestigechampagne, Grand Cru-bourgogne, 1er Grand Cru-bordeaux, supertoskanare, vissa tunga kaliforniska viner. Endast från webbsläpp och enstaka tillfälliga sortiment. Går säkert att göra sig en hacka. Överlag tycker jag däremot att vin en dålig sätt att investera pengar och är för jävla omständigt i jämförelse med traditionella värdepapper. Tar plats, är svårare att sälja och försäljningen förlitar sig mer på tillfälligheter och tur.

Håll dig till börsen och köp vin för att investera i njutning
 

Silex

Medlem
Det går absolut att tjäna lite pengar på detta, om man ser sin egen tid som ett nöje och hobby och har någonstans att lagra. Som sagt ovan så är det bäst att fokusera på prestiger från bra årgångar. Gärna på magnum om du hittar. Jag har själv använt mig av köpa för att sälja-modellen som ett sätt att betala för flaskor jag velat ha som jag egentligen inte hade råd med, t ex under studietiden. Dvs köpt vid 3 flaskor vid släpp och sedan sålt två flaskor ett par år senare, där vinsten betalat för att tredje flaskan går till min källare. Ganska säker investering, men inte nödvändigtvis bättre än om jag lagt samma tid på aktieinvestering - dock mycket roligare för mig. Skatt på vinsten är nog ingen som betalar för små kvantiteter av försäljning från en privat källare (?).
 

Wintermute

Medlem
 

Vingubben

Medlem
Hej!

Jag har under den senaste tiden börjat intressera mig lite för champagne. Ett annat intresse är att investera och i dagsläget är jag fullinvesterad i aktier och fonder vilket är lite tråkigt.
En vän till mig har börjat investera i champagne och det fick jag inspiration av eftersom att det kombinerar två av mina intressen.
Jag har köpt mig en mindre vinkyl och tänkte nu börja samla på mig några lagringsvänliga champagner. Ca 10 st flaskor tänker jag ska vara rena investeringsflaskor, sen tänkte jag köpa några till som jag planerar att dricka inom ett par års tid.

Det jag främst söker är tips på champagner som troligen har en god värdeutveckling framöver samt som går att köpa på plats i Champagne. Tänkte ta en weekend och flyga ner till Paris och bila till Champagne eventuellt för att leta reda på några guldklimpar.
Det kan vara lite trevligt för har aldrig varit i Champagne tidigare och så slipper jag moms, fraktkostnader och träliga auktioner tänkte jag.
Budgeten är väl runt 50 000 för ett tiotal flaskor.
På plats i Champagne är det svårt att komma över några intressanta investeringsobjekt, men det finns mängder av framförallt odlare som säljer sina produkter till bra priser, och med fördelen att du oftast kan provsmaka innan du handlar.

Skall du investera i Champagne (och andra viner) så är släppen på Systembolagen kanske den bästa källan, enligt tidigare kommentarer. Du kan också kolla upp RareWine Invest som har ett upplägg där du köper flaskor som dom förmedlar och sedan lagar i Danmark. När (och om) du har nått önskad avkastning så säljer du dom. Skulle du ångra dig kan du hämta ut dina flaskor.
 
Trådskapare
P

peso6700

Medlem
Låter som en bra ide, just idag satsa på att hitta 2008or till ett bra pris. Systemet kommer släppa Dom Perignon Rose 08 samt Krug 08 inom några månader, bara där kan du nästan dubbla dina pengar. Går att köpa från systemet och sedan sälja på buskowskis (däremot eftertraktade produkter) ex. Bollinger VVF 08 gick o köpa på systemet för 10k säljes sedan på buskowskis för 24k bara det är ju nästan en avkastning på 150% på mindre än ett år.
Hur vet du att systembolaget kommer släppa dessa om några månader? När jag går in på deras hemsida ser jag bara releaser för 2022.
 

Mexikanaren

Medlem
Hur vet du att systembolaget kommer släppa dessa om några månader? När jag går in på deras hemsida ser jag bara releaser för 2022.
Dom Perignon Rosé Lady Gaga släpps på bolaget i januari enligt Moët själva;

Mailade dem och frågade och fick detta som svar;
The worldwide unveiling of this limited edition is taking time. If you are patient enough to wait for a few more months, please note that Dom Pérignon Rosé Vintage 2008 Lady Gaga Limited Edition will be available in Sweden from the Systembolaget catalogue as of January 2023.
 
Trådskapare
P

peso6700

Medlem
Dom Perignon Rosé Lady Gaga släpps på bolaget i januari enligt Moët själva;

Mailade dem och frågade och fick detta som svar;
The worldwide unveiling of this limited edition is taking time. If you are patient enough to wait for a few more months, please note that Dom Pérignon Rosé Vintage 2008 Lady Gaga Limited Edition will be available in Sweden from the Systembolaget catalogue as of January 2023.

Ok toppen, tack! Det kan ju helt klart vara något.

Jag har hittat Dom Perignon Vintage Rose 2008 i taxfreen på Arlanda för 2876 kr (bor precis i krokarna). Värt att köpa billigaste enkelbiljetten till Norge (280kr) för att visa upp i kassan och köpa på sig 3 flaskor och sticka hem? Eller är det sannolikt bättre att vänta på releasen på Systembolaget?
 

A77

Medlem
Ok toppen, tack! Det kan ju helt klart vara något.

Jag har hittat Dom Perignon Vintage Rose 2008 i taxfreen på Arlanda för 2876 kr (bor precis i krokarna). Värt att köpa billigaste enkelbiljetten till Norge (280kr) för att visa upp i kassan och köpa på sig 3 flaskor och sticka hem? Eller är det sannolikt bättre att vänta på releasen på Systembolaget?
Alternativt köpa en fully-flexible biljett för någon tusenlapp sen få full refund? Priset är dock 3600kr sen finns 20% rabatt vid onlinebeställning.
 

Keen

slan
Ok toppen, tack! Det kan ju helt klart vara något.

Jag har hittat Dom Perignon Vintage Rose 2008 i taxfreen på Arlanda för 2876 kr (bor precis i krokarna). Värt att köpa billigaste enkelbiljetten till Norge (280kr) för att visa upp i kassan och köpa på sig 3 flaskor och sticka hem? Eller är det sannolikt bättre att vänta på releasen på Systembolaget?


Synka med nåt bra släpp på Vinmonopolet, som allt som oftast lanserar väldigt roliga grejer (iallafall förut).
 
Toppen