Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jancis Robinson fyndviner

Bastardo

Medlem
Jag skulle bli oerhört glad om någon/några av er kunde ge mig tips om viner som JR har gett höga betyg och som inte kostar mer än en pensionär har råd att lägga ut. :) Det borde finnas en och annan här som kanske prenumererar hennes tjänster om viner. Och ni andra har kanske råkat snubbla på hennes recensioner om vissa viner. Låt oss säga att vi nöjer med viner som har fått minst 17 poäng av Jancis.
Börjar med att berätta att enligt uppgifter på nätet har nämnda damen gett hela 18 poäng för det här vinet:
Leitz Berg Kaisersteinfels Riesling Terrassen 2016. Jancis Robinson 18+. Och det är starka papper för en lady, som nästan aldrig ger överbetyg för något som helst vin, och hon hatar ge betyg i siffror fast hon har även läst matematik! ;)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Aha, det här inlägget tog ingen fyr. :) Vet inte varför, men då får det vara. Får väl börja forska lite i egen regi … ;)
Hur som helst verkar det vara så, att hon, eller hennes team, ger ytterst sällan några högra betyg för vinerna. Så för den skull vore kul att få veta vilka viner hon hissar i så fall.
 

jrick

Medlem
Aha, det här inlägget tog ingen fyr. :) Vet inte varför, men då får det vara. Får väl börja forska lite i egen regi … ;)
Hur som helst verkar det vara så, att hon, eller hennes team, ger ytterst sällan några högra betyg för vinerna. Så för den skull vore kul att få veta vilka viner hon hissar i så fall.
Tror helt enkelt inte att det är någon här som följer Jancis Robinson, och att folk här generellt inte prenumererar på varken hennes eller någon annans tjänster. Inte du heller vad det verkar;)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Du har säkert rätt. Jag hade Robert Parker Wine Advocate och Jancis Robinon Purple Pages som elektroniskt ett kort tag, (inte samtidigt, förstås) men jag tyckte att man fick ganska lite valuta för pengarna. De flesta viner som det skrevs om och recenserades fanns inte att köpa i Sverige, och det är ganska meningslöst, tycker jag.
Hade även Wine Specator på prenumeration ett tag. Visst var det roligt varje gång den damp ner i hallen, men någon större praktiskt nytta hade jag inte av den heller.
Vore kul att testa på Wine Enthusiast Magazine, för jag litar mycket på deras recensioner. Väldigt många av deras recensenter är MW eller har gedigen erfarenhet från annat håll.
Sen brukar jag läsa Munskänkarnas alster mest i PDF-format. BK-Wine följer jag också regelbundet. Sen tillkommer en massa andra svenska sajter som jag hittar lätt på nätet. Det som förbryllar mig är att ganska många använder lite udda skalor för betyg. Det är svårt att översätta dem till de skalor som jag följer.
 

Zmirc

Medlem
Jag har prenumeration på Jancis, även om jag inte är säker på att jag ska fortsätta med det. En faktor i betygsättningen är vem som har provat vinet. Den som satte 18+ på Leitz Kaisersteinfels är Michael Schmidt, som skriver om tyska viner. Jag gillar honom, men skulle säga att hans betyg ligger ungefär 1,0 högre än Jancis själv i allmänhet. Han tvekar inte att dela ut 19 eller högre till årgångens bästa viner.

I jämförelse går Walter Speller (Italienskribent) sällan över 17,5 i sina betyg, och Jancis är som sagt lite snålare också. Jag har för övrigt lite svårt att utläsa av hennes noteringar vad jag kan förvänta mig av ett vin, hon kan vara väldigt kryptisk.

Med detta sagt så gillade jag 2015 Kaisersteinfels och har lagt några 2016 i förråd själv. Bra vin!
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag har prenumeration på Jancis, även om jag inte är säker på att jag ska fortsätta med det. En faktor i betygsättningen är vem som har provat vinet. Den som satte 18+ på Leitz Kaisersteinfels är Michael Schmidt, som skriver om tyska viner. Jag gillar honom, men skulle säga att hans betyg ligger ungefär 1,0 högre än Jancis själv i allmänhet. Han tvekar inte att dela ut 19 eller högre till årgångens bästa viner.

I jämförelse går Walter Speller (Italienskribent) sällan över 17,5 i sina betyg, och Jancis är som sagt lite snålare också. Jag har för övrigt lite svårt att utläsa av hennes noteringar vad jag kan förvänta mig av ett vin, hon kan vara väldigt kryptisk.

Med detta sagt så gillade jag 2015 Kaisersteinfels och har lagt några 2016 i förråd själv. Bra vin!
Tusen tack, Zmirc!
Det här var väldigt nyttig information. Om du har bara tid och lust, skulle jag mycket gärna uppskatta några tips om tyska viner som inte kostar multum och har fått bra betyg på senare tid. Det finns nog flera som skulle värdera en sån info. Jag kan kanske återgällda dina tips på något sätt lite senare. :)
 
Last edited:
Toppen