Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Japanska delikatesser av blandat slag...

Mattias Schyberg

Administratör
Oj, detta var en samling som heter duga. Svårt att para med vin kan jag tänka mig, men roligt så in i bomben att testa. Gåvor som levererats direkt från Japan av vår forummaskot @StefanAkiko. Önskar dock att jag kom ihåg vad allt var för något, men det är väl bara att smaka sig fram. ;)

Tack som tusan!
image.jpg
image.jpg
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ser intressant ut :) alltid spännande med inhemska produkter.
Mycket kul, helt klart. Salt-syrliga plommon ser jag framemot att testa, men har inget sug idag. Ingen matlust efter gårdagens orgier. :(

Har provat lite av det mer lättsmälta, typ KitKat med vit choklad och jordgubb, samt vit choklad med grönt te, vilket var en höjdare. :)
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Färgkodning från övre vänstra hörnet:
Bild 1
Grön:
Gul:
Röd:
Blå:
Lila:
Rosa:
Orange:
Svart:
Vit:
Brun:
image.jpg

Bild 2
Röd:
Gul:
Grön:
Blå:
Orange:
Svart:
Vit:
Rosa:
image.jpg


Hoppas inte du är färgblind. ;) Flera av godisvarianterna är dock ganska uppenbara, men jag färgkodade rubbet ändå.
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Någon är uppenbarligen väldigt bakis eller har för mycket fritid, eller en kombination av båda... Men man får tacka för underhållningen :)

-Jag är mest nyfiken på bild ett rosa?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
-Någon är uppenbarligen väldigt bakis eller har för mycket fritid, eller en kombination av båda... Men man får tacka för underhållningen :)

-Jag är mest nyfiken på bild ett rosa?
Bakis är väl att ta i, men betongkeps har jag haft hela dan. Jag skyller på all ost. ;)

Jag tror det är någon form av salladsdressing. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bild 1
Grön: torkade småfiskar. Riktigt goda att doppa i majonnäs som man spetsat med några korn riktigt vass chilli. I mitt hushåll kör vi med BirdEye.
Gul: högkvalitativt grönt te. Sencha av högsta kvalitet.
Röd: torkad tång, men inte helt torr. Lätt sötad och syrlig. Innehåller jod. Gott till ssk saké. Funkar även som godis till barn.
Blå: osembei, riskakor med sojasås på och svarta bönor i. Passar grymt bra som tilltugg t whiskey.
Lila: torkad, strimlad/riven bläckfisk. Perfekt till öl och andra "pubdrycker"
Rosa: salladsdressing med japansk umami-smak. Lyfter vilken grönsallad som helst. Passar grymt bra med rött vin till.
Orange: "jagariko", ett av japans mest populära chipssubstitut. Friterade Potatisstavar.
Svart: skivade, rökta bläckfiskkroppar ("squid"), perfekt till pubdryck.
Vit: umeboshi
Brun: nori för att sprida ut på riset efter servering (helst med träsked, VÄLDIGT frustrerande). Lite som att man river parmesan över pasta eller maler svartpeppar över falukorv eller smular oregano över Felix pizza.

Bild 2
Röd: crunky med tesmak - grön choklad
Gul: kitkat med jordgubbssmak - rosa choklad.
Grön: umeboshi
Blå: japansk version av katrinplommon
Orange: arufååtå - mjölkchoklad på små kex och med liten sälta.
Svart: umeboshi
Vit: pocky - chokladgodispinnar, finns ett 15-tal olika smaker. Minst. Detta är originalet.
Rosa: umeboshi

Allt är verkligen gott!
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Bild 1
Grön: torkade småfiskar. Riktigt goda att doppa i majonnäs som man spetsat med några korn riktigt vass chilli. I mitt hushåll kör vi med BirdEye.
Gul: högkvalitativt grönt te. Sencha av högsta kvalitet.
Röd: torkad tång, men inte helt torr. Lätt sötad och syrlig. Innehåller jod. Gott till ssk saké. Funkar även som godis till barn.
Blå: osembei, riskakor med sojasås på och svarta bönor i. Passar grymt bra som tilltugg t whiskey.
Lila: torkad, strimlad/riven bläckfisk. Perfekt till öl och andra "pubdrycker"
Rosa: salladsdressing med japansk umami-smak. Lyfter vilken grönsallad som helst. Passar grymt bra med rött vin till.
Orange: "jagariko", ett av japans mest populära chipssubstitut. Friterade Potatisstavar.
Svart: skivade, rökta bläckfiskkroppar ("squid"), perfekt till pubdryck.
Vit: umeboshi
Brun: nori för att sprida ut på riset efter servering (helst med träsked, VÄLDIGT frustrerande). Lite som att man river parmesan över pasta eller maler svartpeppar över falukorv eller smular oregano över Felix pizza.

Bild 2
Röd: crunky med tesmak - grön choklad
Gul: kitkat med jordgubbssmak - rosa choklad.
Grön: umeboshi
Blå: japansk version av katrinplommon
Orange: arufååtå - mjölkchoklad på små kex och med liten sälta.
Svart: umeboshi
Vit: pocky - chokladgodispinnar, finns ett 15-tal olika smaker. Minst. Detta är originalet.
Rosa: umeboshi

Allt är verkligen gott!
Det blir till att beta av dem en efter en. Rapporterar här mellan varven. :) Tack än en gång, så förbenat kul. Är det något av det som bör kylförvaras eller ätas upp extra snabbt?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det blir till att beta av dem en efter en. Rapporterar här mellan varven. :) Tack än en gång, så förbenat kul. Är det något av det som bör kylförvaras eller ätas upp extra snabbt?
Umeboshi bör stå i kylen alltid och dressingen efter att den öppnats.

Sedan är alla förpackningar märkta med bästföredatum.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Idag äter jag Umeboshi...

Bild 2: rosa
Krispig, lite olivkänsla med mkt syrlig och salt smak. Russin- och plommonssmak.

Bild 2: grön
Svampig med smak av inlagda körsbär, nypon och plommon. Mycket salt och syrlig.

Bild 1: vit
Häftig smak av rökt te och körsbär med mycket sälta och syra. Svampig och slemmig konsistens.

Alla tre fungerar utmärkt till rödvin, men oj vad sött vinet blir! Den rökiga varianten är klart mest spännande, men också mest aquired.

Kul!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag äter jag Umeboshi...

Bild 2: rosa
Krispig, lite olivkänsla med mkt syrlig och salt smak. Russin- och plommonssmak.

Bild 2: grön
Svampig med smak av inlagda körsbär, nypon och plommon. Mycket salt och syrlig.

Bild 1: vit
Häftig smak av rökt te och körsbär med mycket sälta och syra. Svampig och slemmig konsistens.

Alla tre fungerar utmärkt till rödvin, men oj vad sött vinet blir! Den rökiga varianten är klart mest spännande, men också mest aquired.

Kul!
Prova dem till kokt ris skall du se på fantastisk combo.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Prova dem till kokt ris skall du se på fantastisk combo.
Låter mumma det med, men visst borde väl det även gå att slänga upp dem på en charktallrik som alternativ till oliver? Hade dem som tilltugg idag vilket funkade bra. Den rökiga varianten, är det rökigt te den är smaksatt med?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Låter mumma det med, men visst borde väl det även gå att slänga upp dem på en charktallrik som alternativ till oliver? Hade dem som tilltugg idag vilket funkade bra. Den rökiga varianten, är det rökigt te den är smaksatt med?
Tror nog att umeboshi tar över allt annat med sin salta syra och bensaldehyd. Men, varför inte? Gott är det iaf :)

Oj, vilken svår fråga om röken... Jag vet faktiskt inte. Om du tar en närbild av texten på dess burl och postar skall jag be min hustru läsa åt oss imorgon.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tror nog att umeboshi tar över allt annat med sin salta syra och bensaldehyd. Men, varför inte? Gott är det iaf :)

Oj, vilken svår fråga om röken... Jag vet faktiskt inte. Om du tar en närbild av texten på dess burl och postar skall jag be min hustru läsa åt oss imorgon.
Jag fixar en närbild till imorgon. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tror nog att umeboshi tar över allt annat med sin salta syra och bensaldehyd. Men, varför inte? Gott är det iaf :)

Oj, vilken svår fråga om röken... Jag vet faktiskt inte. Om du tar en närbild av texten på dess burl och postar skall jag be min hustru läsa åt oss imorgon.
image.jpg
 
Toppen