Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Japanska viner av inhemska druvor på STARK frammarsch

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Läser en riktigt bra artikel här:
http://the-japan-news.com/news/article/0004021071
För tre år sedan var japanernas snittkonsumtion av vin (per capita) under 2 flaskor per år. Men, det ökar stadigt.
KOSHU (甲州) är en fantastisk grön druva som lämpar sig för alla typer av vitt vin. som en lite syrligare version av Chenin blanc. Åstadkommer fantastiskt långlivade viner som djupnar i både färg och karaktär.
Muscat Bailey A är en blå druva som skapar viner helt utan tyngd och karaktär. Fullkomligt menlösa, förvisso "lättdruckna", viner. Dock är "lättdrucket" inte någonting positivt i min vokabulär. De flesta jag druckit får Gamay att framstå som Grenache.
Inhemskt odlade druvor har tidigare inte premierats, utan viner har räknats som "made in Japan" så länge bara själva jäsningen skett i Japan. Både druvor och druvmust importerades till Japan för att göra japanska viner. Men, numer så måste druvorna dessutom vara odlade i Japan, för att få kallaas japanskt vin.

Har fö besökt Mercians fina anläggningar i Yamanashi. Drack då två av deras topp-merloter som var riktigt, riktigt, riktigt jäkla bra!
Dit vill jag återvända!
Värt en resa! (~2 tim från Tokyo).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
KOSHU (甲州) är en fantastisk grön druva som lämpar sig för alla typer av vitt vin. som en lite syrligare version av Chenin blanc. Åstadkommer fantastiskt långlivade viner som djupnar i både färg och karaktär.
Var på en Koshu-provning för ett par år sedan (tack, Vingruppen!), som jag tyvärr aldrig skrev om. Mitt intryck från den var snarast att Koshu-vinerna i första hand påminde om Muscadet (Melon de Bourgogne) med mineralitet och en liten matig beska, och i andra hand om Pinot Blanc med en allmän men inte överdriven fruktighet. Jag kan förstå hur den lilla beskan kan påminna om Chenin Blanc, men jag tycker det är svårt att associera i första hand till Ch.B. när de specifika tonerna av arrak, ylle o.s.v. saknas. Minns heller inga "söta toner" i Koshu, och det brukar man ofta hitta även i torr Chenin.

Mitt intryck av provningen var också att det var trevliga och fullt drickbara viner, som de vid detta tillfälle lyckades matcha väl med japansk (eller möjligen allmänt asiatisk-influerad) mat.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var på en Koshu-provning för ett par år sedan (tack, Vingruppen!), som jag tyvärr aldrig skrev om. Mitt intryck från den var snarast att Koshu-vinerna i första hand påminde om Muscadet (Melon de Bourgogne) med mineralitet och en liten matig beska, och i andra hand om Pinot Blanc med en allmän men inte överdriven fruktighet. Jag kan förstå hur den lilla beskan kan påminna om Chenin Blanc, men jag tycker det är svårt att associera i första hand till Ch.B. när de specifika tonerna av arrak, ylle o.s.v. saknas. Minns heller inga "söta toner" i Koshu, och det brukar man ofta hitta även i torr Chenin.

Mitt intryck av provningen var också att det var trevliga och fullt drickbara viner, som de vid detta tillfälle lyckades matcha väl med japansk (eller möjligen allmänt asiatisk-influerad) mat.
Jo, precis!
Personligen associerar jag dem också till Muscadet de S&M. Och precis som med Muscadetterna, så händer det något fördjupande och magiskt med Koshu-viner över tid. Det är mognade (bättre) Koshu som drar åt Ch B-hållet, inte de unga.
De minst magiska Koshu-vinerna kan fö dra åt samma typ av rotsaker som Carignane gör ibland. Det är rätt långt från delikat och fräscht i ett vitt vin (enligt min personliga anteckningsbok iaf), men kanske skulle kunna passa till en mustig höstsoppa?
Eller kanske Svartsoppa?

...en till likhet med Ch B är ju detta att Koshu också länar sig väl också till produktion av bubbel, halvsöta och söta viner. Jag vet dock inte hur det står till med Koshu och Botrytis.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jomen just ja!
@vintomas , då du ändå är här så skall du passa på att boka en dag i Yamanashi. Nere i källaren på Budo no Oka kan man prova 100-tals Koshu-viner. Vi kanske kan företa oss den trippen tillsammans :cool:
...kanske @Mats också hakar på?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nästa gång du beger dig till Japan, så är Budo Ga Oka ett måste.
Har precis kommit hem efter att ha druckit ett vitt torrt vin som nästan gjort mig till en religiös väckelsepredikant.
Inköpspris på nätauktion inkl budning hem: under 300 pix.

2001 Chateau Mars Koshu San Nen Jukusei Kura Dashi, 97 p
Japan, Yamagata, Koshu.

1.JPG


Betyder 3 års lagring på ståltankar (och på etiketten står att vinet dessutom lagrats 2 år på putell). Limited release om 16 000 puteller.
- Nånsin hört talas om Ch Mars viner?
- Nånsin hört ett mer tramsigt namn på ett chateau?


Vi höll till på Restaurant Tani (BYOB) in Gaienmae, Tokyo. Restaurangen omnämnd som "prisvärd" i Guide Michelin. Vi har varit på flera en och två stjärniga franska restauranger i Tokyo som levererar mindre underbart. Så, en väl vald afton :)

Från mitt införande på Cellartracker:

Amazingly ambitious Japanese wine that really shows both the amazing potential of the Koshu grape and its ageing potential

Have enjoyed plenty of btls of Koshu showing the same amazing transition: from a pale light wine to a yellow, deep and rich marvel of a wine. However, this one is prodigious and needs to written about.

This is one of the most profound dry white wines I've ever had the honour of drinking. Ever! And I've had my fair share of (overpriced) Montrachet and Bdx.

This wine furthers my notion that the ancient Japanese grape Koshu has a superbly strong standing on the World scene of white wines. Especially as a matured wine.

Koshu wines start out as very pale happy summer wine, sometimes even with rooty vegetal aromas. Age makes them yellow, and the evolution is very much like that of Muscadet: acidic, light, mineral youth and then a sudden yellowing swing towards a rich, mellow, mature, deep and rich white wine that is more WINE than ever.

Eye:
Colour: all the mature amazing mature white wines' deep amber as you ever saw it manifested. Beautiful! Amazingly beautiful!

Nose:
...started out with oxidized, sherry-like aromas and other oxidized anomalies. I asked the sommelier to decant the wine. Less than 30 min later, aromas were virtually clean. AND: yellow flowers, waxy fruits, superb aromas of the elderly people's ultra old herbariums. Old paper. Rich complexity and overwhelming refinement. For gentlemen and -women everywhere, who can get their hands on one of these produced 16,000 btls: GET IT ! ! ! This beats almost anything: dry white!

Palate:
...what a treat! The first sips after aeration are more than amazing: they almost made us cry of bewilderment. It started out flaccid with zombie aromas, but after decant showed off rich and beautiful yellow fruits, yellow flowers and an encompassing skyscraperly plethora of mature aromas that rocked our socks. For fruit f**kers, this is NOT for you, this is a wine that is still standing strong after it's shed its fruit. What a beauty!

Perfectly balanced acidity that underlines the natural mature beauty of this amazing bottle of wine.

If I ever see it again, I will buy on sight!

YAY!

97 points is the highest I ever awarded a dry white wine.
In all honesty, I cannot imagine this wine to be any better. Not anywhere. So, potentially it's a 100 score. But, there are some legends out there that I still haven't under my belt of experience.

Should be ok for some more years, especially if well cellared. Requires a thorough airing, we needed 30 minutes in April 2019.

2.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nästa gång du beger dig till Japan, så är Budo Ga Oka ett måste.
Har precis kommit hem efter att ha druckit ett vitt torrt vin som nästan gjort mig till en religiös väckelsepredikant.
Inköpspris på nätauktion inkl budning hem: under 300 pix.

2001 Chateau Mars Koshu San Nen Jukusei Kura Dashi, 97 p
Japan, Yamagata, Koshu.

Visa bifogad bild 16615

Betyder 3 års lagring på ståltankar (och på etiketten står att vinet dessutom lagrats 2 år på putell). Limited release om 16 000 puteller.
- Nånsin hört talas om Ch Mars viner?
- Nånsin hört ett mer tramsigt namn på ett chateau?


Vi höll till på Restaurant Tani (BYOB) in Gaienmae, Tokyo. Restaurangen omnämnd som "prisvärd" i Guide Michelin. Vi har varit på flera en och två stjärniga franska restauranger i Tokyo som levererar mindre underbart. Så, en väl vald afton :)

Från mitt införande på Cellartracker:

Amazingly ambitious Japanese wine that really shows both the amazing potential of the Koshu grape and its ageing potential

Have enjoyed plenty of btls of Koshu showing the same amazing transition: from a pale light wine to a yellow, deep and rich marvel of a wine. However, this one is prodigious and needs to written about.

This is one of the most profound dry white wines I've ever had the honour of drinking. Ever! And I've had my fair share of (overpriced) Montrachet and Bdx.

This wine furthers my notion that the ancient Japanese grape Koshu has a superbly strong standing on the World scene of white wines. Especially as a matured wine.

Koshu wines start out as very pale happy summer wine, sometimes even with rooty vegetal aromas. Age makes them yellow, and the evolution is very much like that of Muscadet: acidic, light, mineral youth and then a sudden yellowing swing towards a rich, mellow, mature, deep and rich white wine that is more WINE than ever.

Eye:
Colour: all the mature amazing mature white wines' deep amber as you ever saw it manifested. Beautiful! Amazingly beautiful!

Nose:
...started out with oxidized, sherry-like aromas and other oxidized anomalies. I asked the sommelier to decant the wine. Less than 30 min later, aromas were virtually clean. AND: yellow flowers, waxy fruits, superb aromas of the elderly people's ultra old herbariums. Old paper. Rich complexity and overwhelming refinement. For gentlemen and -women everywhere, who can get their hands on one of these produced 16,000 btls: GET IT ! ! ! This beats almost anything: dry white!

Palate:
...what a treat! The first sips after aeration are more than amazing: they almost made us cry of bewilderment. It started out flaccid with zombie aromas, but after decant showed off rich and beautiful yellow fruits, yellow flowers and an encompassing skyscraperly plethora of mature aromas that rocked our socks. For fruit f**kers, this is NOT for you, this is a wine that is still standing strong after it's shed its fruit. What a beauty!

Perfectly balanced acidity that underlines the natural mature beauty of this amazing bottle of wine.

If I ever see it again, I will buy on sight!

YAY!

97 points is the highest I ever awarded a dry white wine.
In all honesty, I cannot imagine this wine to be any better. Not anywhere. So, potentially it's a 100 score. But, there are some legends out there that I still haven't under my belt of experience.

Should be ok for some more years, especially if well cellared. Requires a thorough airing, we needed 30 minutes in April 2019.

Visa bifogad bild 16616
Kul upplevelse! Det låter som att det är dags att ge japanska viner en ny chans. :)
 
Toppen