Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jérôme Prévost – missuppfattningar och halvsanningar

MartinE

Medlem
Jag skrev om det här i ett inlägg på bloggen häromdagen, men tänkte att det kanske kunde vara av intresse att jag postade om det även här. Åtminstone för den som bryr sig om detaljer!

Bakgrund: Jérôme Prévost, som gör champagner under varumärket La Closerie, är en av de mest uppmärksammade odlarna i Champagne på senare år. Han har förvisso husstatus sedan några år tillbaka, men jag tror de flesta av oss ser honom som en genuin småodlare. Hans champagner hyllas mer eller mindre unisont och är minst sagt efterfrågade. I kombination med låg produktion, endast ca 13 000 flaskor per år, och ett hantverksmässigt arbetsätt har det lett till en kultliknande status. Han startade sin verksamhet 1987, när han var 21 år gammal och ärvde två hektar mark med pinot meunier av sin farmor. I början sålde han alla druvor men hans vän Anselme Selosse övertalade honom till slut att börja göra sin egen champagne och 1998 satte han igång med sin produktion – de första åren i källaren hos Selosse i Avize. År 2000 planterade han några rader med chardonnay, pinot noir och pinot gris i utkanten av sin vingård. Dessa druvor får sedan 2007 hänga med när meunierdruvorna skördas och pressas. Utbudet består primärt av två champagner: den vita Les Béguines (sedan 1998), som är huvudvinet och som står för ungefär tre fjärdedelar av produktionen, och roséchampagnen Fac-simile (sedan 2007), som bygger på samma bas som i Les Béguines men med tillägg av ca 13 % rött vin (från meunierrankor som är angripna av virussjukdomen court-noué, som ger färre druvor men med väldigt koncentrerad druvjuice). Båda framställs med spontan jäsning på gamla fat, får 10 månaders lagring på de samma och därefter 15 månader på flaska innan degorgering, som sker på hösten två år efter skörden. Dosagen ligger oftast på 2,5 g/l, men vissa år buteljeras champagnerna brut nature.

Intressant nog har det uppstått en del seglivade missuppfattningar och halvsanningar kring hans champagner. Den mest uppenbara, att de skulle vara gjorda på 100 % meunier, hänger fortfarande kvar trots att det endast stämde t o m 2006.

De mindre inslagen i utkanten av vingården är alltså chardonnay, pinot noir och pinot gris. Tidigare har jag själv dock varit av uppfattningen att den sistnämnda druvsorten var pinot blanc, baserat på information från källor som borde vara pålitliga (handlare, erkända vinjournalister och andra skribenter) och gör man en sökning på nätet idag verkar det fortfarande vara den allmänna uppfattningen. Men det handlar alltså om pinot gris! Detta har jag precis fått bekräftat av Jérôme Prévost.

Slutligen och rimligen av störst intresse: En annan utbredd missuppfattning om Prévosts champagner, som undertecknad också hjälpt till att sprida, är att de alltid görs på druvor från ett enskilt år, även om de ju är officiellt årgångslösa på grund av den allt för korta lagringen (15 månader) på jästfällningen. Det allmänna snacket har helt enkelt varit att Prévost gör vin baserat på en druva från en vingård och ett år! Men det stämmer inte. Att det handlar om druvor från en vingård är sant, men det är alltså inte bara en sorts druva i champagnerna – även om de är klart meunier-dominerade – och det handlar inte heller om rena årgångsviner! Jérôme berättar att respektive utgåva normalt består av 88-90 % vin från den senaste skörden, som blandas med 10-12 % reservvin från året innan. Den exakta fördelningen verkar bero på tillgången till druvor från respektive år. Således bygger champagnerna från 2012 till ca 90 % på vin från 2012 och 10 % från 2011. Den allra senaste utgåvan (2017) består dock av hela 40 % reservvin p g a den magra skörden detta år.

fullsizeoutput_3b78.jpeg
(@Daniel A :s flaska på en BYOB i oktober förra året)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag skrev om det här i ett inlägg på bloggen häromdagen, men tänkte att det kanske kunde vara av intresse att jag postade om det även här. Åtminstone för den som bryr sig om detaljer!

Bakgrund: Jérôme Prévost, som gör champagner under varumärket La Closerie, är en av de mest uppmärksammade odlarna i Champagne på senare år. Han har förvisso husstatus sedan några år tillbaka, men jag tror de flesta av oss ser honom som en genuin småodlare. Hans champagner hyllas mer eller mindre unisont och är minst sagt efterfrågade. I kombination med låg produktion, endast ca 13 000 flaskor per år, och ett hantverksmässigt arbetsätt har det lett till en kultliknande status. Han startade sin verksamhet 1987, när han var 21 år gammal och ärvde två hektar mark med pinot meunier av sin farmor. I början sålde han alla druvor men hans vän Anselme Selosse övertalade honom till slut att börja göra sin egen champagne och 1998 satte han igång med sin produktion – de första åren i källaren hos Selosse i Avize. År 2000 planterade han några rader med chardonnay, pinot noir och pinot gris i utkanten av sin vingård. Dessa druvor får sedan 2007 hänga med när meunierdruvorna skördas och pressas. Utbudet består primärt av två champagner: den vita Les Béguines (sedan 1998), som är huvudvinet och som står för ungefär tre fjärdedelar av produktionen, och roséchampagnen Fac-simile (sedan 2007), som bygger på samma bas som i Les Béguines men med tillägg av ca 13 % rött vin (från meunierrankor som är angripna av virussjukdomen court-noué, som ger färre druvor men med väldigt koncentrerad druvjuice). Båda framställs med spontan jäsning på gamla fat, får 10 månaders lagring på de samma och därefter 15 månader på flaska innan degorgering, som sker på hösten två år efter skörden. Dosagen ligger oftast på 2,5 g/l, men vissa år buteljeras champagnerna brut nature.

Intressant nog har det uppstått en del seglivade missuppfattningar och halvsanningar kring hans champagner. Den mest uppenbara, att de skulle vara gjorda på 100 % meunier, hänger fortfarande kvar trots att det endast stämde t o m 2006.

De mindre inslagen i utkanten av vingården är alltså chardonnay, pinot noir och pinot gris. Tidigare har jag själv dock varit av uppfattningen att den sistnämnda druvsorten var pinot blanc, baserat på information från källor som borde vara pålitliga (handlare, erkända vinjournalister och andra skribenter) och gör man en sökning på nätet idag verkar det fortfarande vara den allmänna uppfattningen. Men det handlar alltså om pinot gris! Detta har jag precis fått bekräftat av Jérôme Prévost.

Slutligen och rimligen av störst intresse: En annan utbredd missuppfattning om Prévosts champagner, som undertecknad också hjälpt till att sprida, är att de alltid görs på druvor från ett enskilt år, även om de ju är officiellt årgångslösa på grund av den allt för korta lagringen (15 månader) på jästfällningen. Det allmänna snacket har helt enkelt varit att Prévost gör vin baserat på en druva från en vingård och ett år! Men det stämmer inte. Att det handlar om druvor från en vingård är sant, men det är alltså inte bara en sorts druva i champagnerna – även om de är klart meunier-dominerade – och det handlar inte heller om rena årgångsviner! Jérôme berättar att respektive utgåva normalt består av 88-90 % vin från den senaste skörden, som blandas med 10-12 % reservvin från året innan. Den exakta fördelningen verkar bero på tillgången till druvor från respektive år. Således bygger champagnerna från 2012 till ca 90 % på vin från 2012 och 10 % från 2011. Den allra senaste utgåvan (2017) består dock av hela 40 % reservvin p g a den magra skörden detta år.

(@Daniel A :s flaska på en BYOB i oktober förra året)
Vad menas med husstatus?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När fick han husstatus (NM, antar jag att du menar) och varför, om han bara producerar från egna vingårdar??? Den flaska du visade anger ju RM, och kan inte vara alltför gammal om basårgång är 2012 (LC12). De tidigare småodlare som bytt, t.ex. Diebolt-Vallois för rätt många år sedan nu, har ju gjort det för att kunna utöka produktionen med inköpta druvor.
Ärligt talat låter det som att Prévost nog själv har hjälpt till med missuppfattningarna, genom att inte själv göra korrekt och fullständig information tillgänglig på ett enkelt sätt. Det är inte så svårt att sätta en baksidesetikett på flaskorna med den information champagnenördarna vill ha... ;) (Hör du det, Anselme? :rolleyes:) De småodlare jag kommer på som har en "årgångskod" av Prévosts sort, t.ex. Léclapart, brukar säga att koden anger årgången snarare än bara en basårgång. Så det är inte så förvånande om man tror att "LC12" betyder en ren 2012:a...
 

magnum

Epernay, Frankrike
När fick han husstatus (NM, antar jag att du menar) och varför, om han bara producerar från egna vingårdar??? Den flaska du visade anger ju RM, och kan inte vara alltför gammal om basårgång är 2012 (LC12). De tidigare småodlare som bytt, t.ex. Diebolt-Vallois för rätt många år sedan nu, har ju gjort det för att kunna utöka produktionen med inköpta druvor.
Ärligt talat låter det som att Prévost nog själv har hjälpt till med missuppfattningarna, genom att inte själv göra korrekt och fullständig information tillgänglig på ett enkelt sätt. Det är inte så svårt att sätta en baksidesetikett på flaskorna med den information champagnenördarna vill ha... ;) (Hör du det, Anselme? :rolleyes:) De småodlare jag kommer på som har en "årgångskod" av Prévosts sort, t.ex. Léclapart, brukar säga att koden anger årgången snarare än bara en basårgång. Så det är inte så förvånande om man tror att "LC12" betyder en ren 2012:a...
Fast NM har väl inget med husstatus att göra!?!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
...
Intressant nog har det uppstått en del seglivade missuppfattningar och halvsanningar kring hans champagner. Den mest uppenbara, att de skulle vara gjorda på 100 % meunier, hänger fortfarande kvar trots att det endast stämde t o m 2006.

De mindre inslagen i utkanten av vingården är alltså chardonnay, pinot noir och pinot gris. Tidigare har jag själv dock varit av uppfattningen att den sistnämnda druvsorten var pinot blanc, baserat på information från källor som borde vara pålitliga (handlare, erkända vinjournalister och andra skribenter) och gör man en sökning på nätet idag verkar det fortfarande vara den allmänna uppfattningen. Men det handlar alltså om pinot gris! Detta har jag precis fått bekräftat av Jérôme Prévost.

Slutligen och rimligen av störst intresse: En annan utbredd missuppfattning om Prévosts champagner, som undertecknad också hjälpt till att sprida, är att de alltid görs på druvor från ett enskilt år, även om de ju är officiellt årgångslösa på grund av den allt för korta lagringen (15 månader) på jästfällningen. Det allmänna snacket har helt enkelt varit att Prévost gör vin baserat på en druva från en vingård och ett år! Men det stämmer inte. Att det handlar om druvor från en vingård är sant, men det är alltså inte bara en sorts druva i champagnerna – även om de är klart meunier-dominerade – och det handlar inte heller om rena årgångsviner! Jérôme berättar att respektive utgåva normalt består av 88-90 % vin från den senaste skörden, som blandas med 10-12 % reservvin från året innan. Den exakta fördelningen verkar bero på tillgången till druvor från respektive år. Således bygger champagnerna från 2012 till ca 90 % på vin från 2012 och 10 % från 2011. Den allra senaste utgåvan (2017) består dock av hela 40 % reservvin p g a den magra skörden detta år.
...

Inte konstigt eftersom exempelvis Peter Liem i boken Champagne från 2017 skriver exakt detta. Samma sak har själv sagt tidigare och då kanske det är Juhln jag fått det ifrån, men det ska jag låta vara osagt.

Blandade druvor och blandade årgångar ska det vara alltså! Är det Prevost själv du fått uppgifterna ifrån eller finns det någon annan som har koll?
 

Silenos

Medlem
Dricks med fördel i sin ungdom, är min lilla erfarenhet. Jag har endast druckit ett vin ifrån karl, men vid tre olika tillfällen. Första flaskan var makalöst spänstig och god. Flaska två, ca 3 år senare eller så, helt ok, men inga fyrverkerier. Mitt sista möte skedde för någon månad sedan (tre år sedan sist?). Nu fanns det få positiva saker kvar att säga, inte heldefekt är väl ungefär så långt man kan sträcka sig.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Att han numera är NM och således får köpa druvor motsatt en RM som (om jag minns rätt) bara får köpa in max 5% av druvorna i den totala produktionen.
Ja, det är klart men det har inget med ¨hus¨ att göra.
Det finns en ¨hus¨organisation men den har inget legalt berättigande och Prevost är inte med i den.
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Vad menas med husstatus?
Fast NM har väl inget med husstatus att göra!?!
NM = champagnehus = har rätt att köpa in druvor från andra odlare. Tycker du jag uttrycker mig slarvigt då?

När fick han husstatus (NM, antar jag att du menar) och varför, om han bara producerar från egna vingårdar???
Från och med utgåvorna med 2015-bas (LC15), som släpptes hösten 2017 står det NM på flaskorna! Jag vet dock inte om han faktiskt köper in några druvor (än) eller om det bara är en "försäkring" för framtiden. Jag kan nämligen inte se att hans produktion har ökat.

Se exempelvis här: https://champagne-bloggen.blogspot.com/2019/03/2015-jerome-prevost-la-closerie-les.html

Den flaska du visade anger ju RM, och kan inte vara alltför gammal om basårgång är 2012 (LC12)
Nja, LC12 släpptes 2014 och det är ju trots allt ett litet tag sedan! :)

Diebolt-Vallois för rätt många år sedan nu, har ju gjort det för att kunna utöka produktionen med inköpta druvor.
Det är verkligen en trend att många RM byter status till NM, men jag tror det är av olika anledningar. Ibland blir man helt enkelt tvungen p g a dödsfall och arvskiften, när delar av firmans tidigare markinnehav helt plötsligt ägs av en släkting och för att kunna använda "samma" druvor som tidigare behöver man helt enkelt ändra status. Men i många fall vill man helt klart expandera, så klart, och eftersom det är otroligt dyrt att köpa ny mark i Champagne nu för tiden är det ofta ett enklare alternativ att börja köpa in druvor! Jag har dock även stött på producenter (även om jag inte kommer på någon på rak arm) som bytt utan att ha börjat köpa in druvor utifrån, men de tillhör så klart undantagsfallen.

Ärligt talat låter det som att Prévost nog själv har hjälpt till med missuppfattningarna, genom att inte själv göra korrekt och fullständig information tillgänglig på ett enkelt sätt.
Det är ju lätt att tro det. Men samtidigt, han är ju i grund och botten "bara" en lantbrukare som gör sina viner! Sedan är det faktiskt upp till omgivningen att ställa rätt frågor och föra informationen vidare utan att förvanska den.

De småodlare jag kommer på som har en "årgångskod" av Prévosts sort, t.ex. Léclapart, brukar säga att koden anger årgången snarare än bara en basårgång. Så det är inte så förvånande om man tror att "LC12" betyder en ren 2012:a...
Nej, det är absolut inte förvånande – jag har själv gjort samma misstag fram till för några dagar sedan! :)

Inte konstigt eftersom exempelvis Peter Liem i boken Champagne från 2017 skriver exakt detta. Samma sak har själv sagt tidigare och då kanske det är Juhln jag fått det ifrån, men det ska jag låta vara osagt.
Ja, Peter Liem är helt klart en av bovarna i det här dramat. Han har tidigare skrivit felaktig information på sin hemsida, åtminstone när det gäller innehavet av pinot blanc (som alltså i själva verket är pinot gris), som många andra citerat och spridit vidare. Men jag tror han har uppdaterat sin information sedan dess och jag kunde inte hitta något felaktigt när jag tittade i hans bok häromdagen. Var i boken ser du det?

Blandade druvor och blandade årgångar ska det vara alltså! Är det Prevost själv du fått uppgifterna ifrån eller finns det någon annan som har koll?
Att det inte är ett rent årgångsvin fick jag reda på av min "instagramkompis" Kristaps Karklins (champagnenörd från Lettland) för några månader sedan. Att det är blandade druvor är ju trots allt ingen nyhet! :p Men att den ena druvan är pinot gris var en "stor" nyhet för mig och till synes även för många andra. Den informationen snappade jag upp från den svenska importören Vin & Naturs hemsida, som dock innehåller en del övriga felaktigheter om vinerna... Där hittade jag dock en länk till Jérôme Prévosts hemsida, som jag inte sett tidigare. Den i sin tur nämnde också förekomsten av pinot gris, men var lite lätt ofullständig för övrigt. :rolleyes: Därför kontaktade jag helt enkelt Jérôme, som bekräftade uppgifterna!

Att han numera är NM och således får köpa druvor motsatt en RM som (om jag minns rätt) bara får köpa in max 5% av druvorna i den totala produktionen.
Det stämmer att RM får köpa in max 5 % av sina druvor. Resten måste komma från de egna odlingarna.

Dricks med fördel i sin ungdom, är min lilla erfarenhet. Jag har endast druckit ett vin ifrån karl, men vid tre olika tillfällen. Första flaskan var makalöst spänstig och god. Flaska två, ca 3 år senare eller så, helt ok, men inga fyrverkerier. Mitt sista möte skedde för någon månad sedan (tre år sedan sist?). Nu fanns det få positiva saker kvar att säga, inte heldefekt är väl ungefär så långt man kan sträcka sig.
Det där beror nog på vilken basårgång (och möjligen även enskild flaska) det handlar om! Min erfarenhet är dock att de vinner på 6-8 års lagring efter degorgering!
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
...
Ja, Peter Liem är helt klart en av bovarna i det här dramat. Han har tidigare skrivit felaktig information på sin hemsida, åtminstone när det gäller innehavet av pinot blanc (som alltså i själva verket är pinot gris), som många andra citerat och spridit vidare. Men jag tror han har uppdaterat sin information sedan dess och jag kunde inte hitta något felaktigt när jag tittade i hans bok häromdagen. Var i boken ser du det?
...

Sid 134 & 265. När jag lusläser med den nyvunna kunskaper så nämner han bara meunier men inga andra druvor så visst lämnar det ett litet tolkningsutrymme. Fast när Liem skriver "It's energy and vibrancy is unlike any other meunier", "Prevosts 2 ha of meunier" och "one of the most striking examples of meunier in Champagne" utan att nämna några andra druvor så tror jag alla utgår från att det är 100 % PM inklusive Liem själv.:)

Sid 265 "...while it's not vintage dated it always comes from a single vintage..."
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Sid 134 & 265. När jag lusläser med den nyvunna kunskaper så nämner han bara meunier men inga andra druvor så visst lämnar det ett litet tolkningsutrymme. Fast när Liem skriver "It's energy and vibrancy is unlike any other meunier", "Prevosts 2 ha of meunier" och "one of the most striking examples of meunier in Champagne" utan att nämna några andra druvor så tror jag alla utgår från att det är 100 % PM inklusive Liem själv.:)
Det där tolkar jag i o f s som att han medvetet förenklar / bara utgår från att den är meunierdominerad (och 94 % är ju nästan 100...), men jag håller med om att det är väldigt lätt att missförstå! Han har dock långt tidigare skrivit om de övriga druvorna – även om han långt och länge kallade en av dem för pinot blanc – så han kände helt klart till dessa när han publicerade sin bok.

Sid 265 "...while it's not vintage dated it always comes from a single vintage..."
Det är ju helt klart en felaktighet!
 

magnum

Epernay, Frankrike
NM = champagnehus = har rätt att köpa in druvor från andra odlare. Tycker du jag uttrycker mig slarvigt då?


Från och med utgåvorna med 2015-bas (LC15), som släpptes hösten 2017 står det NM på flaskorna! Jag vet dock inte om han faktiskt köper in några druvor (än) eller om det bara är en "försäkring" för framtiden. Jag kan nämligen inte se att hans produktion har ökat.

Se exempelvis här: https://champagne-bloggen.blogspot.com/2019/03/2015-jerome-prevost-la-closerie-les.html


Nja, LC12 släpptes 2014 och det är ju trots allt ett litet tag sedan! :)


Det är verkligen en trend att många RM byter status till NM, men jag tror det är av olika anledningar. Ibland blir man helt enkelt tvungen p g a dödsfall och arvskiften, när delar av firmans tidigare markinnehav helt plötsligt ägs av en släkting och för att kunna använda "samma" druvor som tidigare behöver man helt enkelt ändra status. Men i många fall vill man helt klart expandera, så klart, och eftersom det är otroligt dyrt att köpa ny mark i Champagne nu för tiden är det ofta ett enklare alternativ att börja köpa in druvor! Jag har dock även stött på producenter (även om jag inte kommer på någon på rak arm) som bytt utan att ha börjat köpa in druvor utifrån, men de tillhör så klart undantagsfallen.


Det är ju lätt att tro det. Men samtidigt, han är ju i grund och botten "bara" en lantbrukare som gör sina viner! Sedan är det faktiskt upp till omgivningen att ställa rätt frågor och föra informationen vidare utan att förvanska den.


Nej, det är absolut inte förvånande – jag har själv gjort samma misstag fram till för några dagar sedan! :)


Ja, Peter Liem är helt klart en av bovarna i det här dramat. Han har tidigare skrivit felaktig information på sin hemsida, åtminstone när det gäller innehavet av pinot blanc (som alltså i själva verket är pinot gris), som många andra citerat och spridit vidare. Men jag tror han har uppdaterat sin information sedan dess och jag kunde inte hitta något felaktigt när jag tittade i hans bok häromdagen. Var i boken ser du det?


Att det inte är ett rent årgångsvin fick jag reda på av min "instagramkompis" Kristaps Karklins (champagnenörd från Lettland) för några månader sedan. Att det är blandade druvor är ju trots allt ingen nyhet! :p Men att den ena druvan är pinot gris var en "stor" nyhet för mig och till synes även för många andra. Den informationen snappade jag upp från den svenska importören Vin & Naturs hemsida, som dock innehåller en del övriga felaktigheter om vinerna... Där hittade jag dock en länk till Jérôme Prévosts hemsida, som jag inte sett tidigare. Den i sin tur nämnde också förekomsten av pinot gris, men var lite lätt ofullständig för övrigt. :rolleyes: Därför kontaktade jag helt enkelt Jérôme, som bekräftade uppgifterna!


Det stämmer att RM får köpa in max 5 % av sina druvor. Resten måste komma från de egna odlingarna.


Det där beror nog på vilken basårgång (och möjligen även enskild flaska) det handlar om! Min erfarenhet är dock att de vinner på 6-8 års lagring efter degorgering!
Om du som vinproducent tar hand om hela processen av druvorna som du köper, sköter om vingården, skördar mm kan du fortfarande vara RM.
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Om du som vinproducent tar hand om hela processen av druvorna som du köper, sköter om vingården, skördar mm kan du fortfarande vara RM.
Nu förstår jag inte. Om du är en Récoltant manipulant har du väl endast rätt att göra champagne som (till minst 95 %) kommer från egna odlingar?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Inte som jag förstått det, om ägaren av vingården överlåter all jobb till dig är du fortfarande RM.dvs du brukar markem som att der var din egen. Du kan max köpa/byta 5% av produktionen då det är druvor som någon annan odlat.
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Inte som jag förstått det, om ägaren av vingården överlåter all jobb till dig är du fortfarande RM.dvs du brukar markem som att der var din egen. Du kan max köpa/byta 5% av produktionen då det är druvor som någon annan odlat.
Intressant! Det skulle ju innebära en något vidare tolkning av begreppet "egna odlingar"!

Har du något exempel en sådan RM?
 

magnum

Epernay, Frankrike
. Finns många där familjemedlemmar äger land men den som gör vinerna äger lite eller inget. Bonnaire (har varit iaf) Dethune, Ledru Skattereglerna gör att det är bättre att behålla land låta någon ta hand om det få betalt för druvorna än att sälja landet.
 
Toppen