Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jimmy Forsman 40 år

Vår stormästare @Jimmy Forsman fyller jämt den 25 december men planerar att spendera sin födelsedag i det stora landet i väster. Flykten kommer sig nog av att han vill undvika det väntande medieuppbådet och hellre, precis som den f.d. partyprinsessan, för en lite mer anonym tillvaro.

För att fira Jimmy så var det dock en liten tillställning igår kväll. Jag kunde tyvärr inte närvara hela kvällen men som självpåtagen representant för resten av finewines.se dök jag upp med glada tillrop.

Inte oväntat blev alla bjudna på ett par glas bubbel, för kvällen bland annat 2008 Hebrart Rive Gauche Rive Droite Grand Cru Extra Brut, en för mig ny bekantskap. 50PN/50CH från Aÿ, Oiry och Chouilly. Ungt naturligtvis, mycket koncentrerat och idag lite oförlöst. En 2008 som är mindre tillgänglig än många andra jag provat och kanske en försmak på vad som komma skall från andra prestigechampagner. Kommer köpa ett par flaskor och gräva ner i källaren. En flaska Legras & Haas π på magnum gav en skön kontrast. För mig och många forummedlemmar inte en okänd skumpa. En blandning av årgångar, 95-2002 som gjorts enligt Solerametod. En perfekt avvägd dosage (helt klart djupt kunniga människor som kom fram siffran 3.14) begynnande mognad och skön eftersmak.

1513674_10152508894761188_1085512017604017393_n.jpg

Copyright @Keen

@Jimmy Forsman har en faiblesse för kombinationen städning och roséchampagne av det lite enklare slaget passade jag också på att för forumets räkning överräcka en flaska Selosse Rosé degad 2009. Utan Jimmy skulle inte forumet finnas så det känns rätt att även den snart till åren mycket komna herrn får möjligheter att dricka lite trevligare saker.

Så grattis till Jimmy i förskott och tack för finewines.se, ett forum som är en förlängning av dig, en nagel i ögat på de som behöver det men en varm och välkomnade plats för de som förtjänar det.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Så vackert skrivet att jag får en tår i ögat. :)
Många tack!

Det var en liten informell middag nere i Lejontornet. I all enkelhet avnjöts en klassisk 70-talsmiddag med Toast Skagen, biff med tre sorters emulsionssåser (3 varianter av bea), ostar och så lite marängsviss.

Till det drack vi nämnda Hebrart till skagen, sen en magnum Lilian 2008 (tack Per), sen plockade vi in två magum Vosne-Romanée (minns ej producent) och avslutade med en sauternes (tack också för den Per, berätta gärna vilken det var).

Landströms Pi var fantastisk i vanlig ordning.

Födelsedagen firas in på någon sunkig bar på Manhattan skrålandes "Fairytale of New York".
 

Keen

slan
Sauternesen var en Chateau de Myrat 2005. Styrde upp nåt gruppköp här på forumet för ett gäng år sedan. Larsson hade gett den 98p i LG och den kostade typ ingenting. Så vi gick ihop några och köpte 24 flaskor från tyskland. Detta var sista flaskan av de 5 eller 6 (minus en som gick sönder i frakten) jag köpte.

Tack för mycket trevlig kväll! Och tack för skumpan (både jimmy och landström)!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Själv så har jag redan nu lite ångest över att snart fylla 40, men vad jag har förstått av alla åldringar på forumet så är inte livet över då heller, vilket jag trodde redan när jag fyllde 30 år. ;)

Men trots detta, jag beklagar sorgen, @Jimmy Forsman :nagelbitare:

Åh det är ingen fara. Jag har ingen större åldersnojja.

Dö ska vi alla. :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
För er som är unga nog att inte ha varit med om denna unika tid i den svenska historien.

Det är inte ens 40 år sedan som allt var brunt, vitlök köptes på apotek och alla satt och räknade kvitton för att gå till Konsum och få sin återbäring. För alla som handlar är delägare.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Grattis i förskott Jimmy !
Ligger ngt kul Kaliforniskt från -74 på lut och väntar ?
Kollade lite på om det fanns något att köpa, landar i San Fran på fredag. Men priserna var faktiskt sinnessjuka.

Så jag får nog fira med en kall pilsner och mac n cheese.
 

Keen

slan
Kollade lite på om det fanns något att köpa, landar i San Fran på fredag. Men priserna var faktiskt sinnessjuka.

Så jag får nog fira med en kall pilsner och mac n cheese.
Du kan säkert hitta en 40 år gammal ask Mac n cheese på nån militär överskottsbutik.
 

Per Stade

Lege artis
För er som är unga nog att inte ha varit med om denna unika tid i den svenska historien.

Det är inte ens 40 år sedan som allt var brunt, vitlök köptes på apotek och alla satt och räknade kvitton för att gå till Konsum och få sin återbäring. För alla som handlar är delägare.

"Jag minns den ljuva tiden, jag minns den som igår!
70-talet var det sista årtiondet av oskuld innan allt gick utför.
Nixon besökte Kina och Sovjet och nedrustningsförhandlingar började.
Sedan avgick han och Vietnamkriget tog slut.
Bögarna började komma ut ur garderoberna, det var hel OK och alla
kunde gå på gayklubb, även om man inte hade så mycket för det, alla
tjejer var ju bara intresserade av andra tjejer, men man kunde ju alltid
ta med sig någon och titta på den nya showen After Dark.
P-piller hade slagit igenom, penicillinresistenta gonokocker fanns inte
och ingen hade hört de konstiga förkortningarna AIDS och HIV.
Alla gick på krogen för att dricka öl, inte dra linor.
"Då oskulden och friden tätt följde mina spår."
Pojkarne
Brian-Eno-the-70s-28254507-1002-413.jpg

Dessutom kom det massor av bra musik och artisterna tjänade pengar
på att sälja skivor, LP-plattor började byta namn till album, så det var
inte dyrt att höra banden live.
Ja Jimmy, det var en unik tid, inte bara för att du föddes, men grattis ändå.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Jag har bara så sjukt svårt att smälta att @Jimmy Forsman är så pass mycket yngre än mig. Ligger nästan sömnlös om nätterna över det...
Men grattis förskott i alla fall!!! Firandet verkar ha varit trevligt!
(Själv vet jag ingenting om mitt eget ännu... förutom en brunch med päron..)
 
Toppen