Journalistprovning Sveriges Vinskribenter

Diskussion i 'Övrigt' startad av Peder, 14 februari 2017.

  1. Peder

    Peder Medlem

    Det är relativt dyrt att få sina viner i beställningssortimentet provat av medlemmarna i Sveriges Vinskribenternas förening.

    Självklart kostar det att marknadsföra en produkt oavsett om det är vin eller leksaker man säljer, men nog borde pengarna räcka till något annat än hanteringskostnad som man skriver. Max antal viner på en provning är 120 viner och hanteringskostnaden för detta är 425:- exklusive moms per artikel och om det är så att man når upp i taket på 120 viner så får man in på en provning 51.000 exklusive moms (63.750 inklusive moms). Det är hyfsat stora hanteringskostnader och det räcker tydligen inte till för faktureringen så där tillkommer 40:- exklusive moms.

    Journalistprovning 2017.JPG
     
  2. Hans Artberg

    Hans Artberg Medlem

    Förvånat läser jag att inbjudna till provningen förutom medlemmarna i SVF även är "andra journalister som regelbundet bevakar det svenska vinutbudet".
    Har själv aldrig fått någon sådan inbjudan, trots att jag på Systemets skribentprovningar regelbundet testar deras nyheter.
    (PS. Lämnade SVF för några år sen då jag fann den för populistisk.)
     
    Daniel A och ChristianB gillar detta.
  3. Helen

    Helen Medlem

    Tycker nog inte att priset är så hemska dyrt. Hade jag varit vinimportör med några bra nya viner där jag ville nå ut till alla på ett billigt sätt så hade jag sett detta som ett mycket prisvärt alternativ. 425 kr räcker ju knappt till 3 glas champagne på NK baren.
    Det mervärde som en erkänd vinskribent ger till ett provat vin (om den lyckas få typ 4 solar) tar importören lätt igen.
    Kostnaden för annonsering på Google har idag ökat väldigt mycket om man jämför med för 3 år sedan. Sökord som för 3 år sedan kostade 5 kronor kostar idag 14 kronor, så jag tror att framförallt små företag måste börja hitta ett nytt sätt att marknadsföra sina produkter.

    Grappe ställer upp med kunskapen, Personal, vackra lokaler ,vinglas,bestick,vattenglas, servetter, småtugg, inbjudan och övrigt lullull som ett event kräver.
    Men vad vet jag, jag har aldrig varit på någon vinprovning i denna klassen. Vad brukar andra eventföretag debitera?
     
  4. Peder

    Peder Medlem

    Jag reagerar mer på att man använder sig av ordet hanteringskostnad. Eventet sker i en lokal dagtid (troligtvis) och max antal deltagare är 20 personer och i år är det 13 provningar under året totalt, vilket kanske ger en omsättning på 500-600.000 kronor.
     
  5. Hans Artberg

    Hans Artberg Medlem

    De här provningarna är mer en service åt skribenterna än åt importörerna (på Systemets vanliga skribentprovningar testas ju inte BS)! Att importörerna då ska tvingas betala för att få skicka varuprov känns lätt absurt. Det normala vore ju att "hanteringskostnaderna" täcktes av SVF:s medlemsavgifter, eller att man tog en lätt avgift från journalisterna som ville vara med.
    (Vissa importörer nöjer sig med att skicka prover till Allt om Vin, som ju själva ordnar motsvarande provningar, utan flaskavgift. Och som dessutom har landets snällaste bedömare...)
     
    ChristianB gillar detta.
  6. Elvis

    Elvis Medlem

    Jag tycker att kostnaden låter rimlig och ser inget konstigt i att Grappe vill tjäna pengar på sina arrangemang. Om sedan importörerna tycker att det är för dyrt så lär det väl inte bli så många viner att prova.
     
    Helen gillar detta.

Dela sidan