Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ju större vinglas – desto mer dricker vi...

Mattias Schyberg

Administratör
En studie har gjorts på Cambridge och jag snubblade på en artikel hos Decanter om det hela. 125- respektive 175 ml vin serverades antingen i ett glas som rymmer 370- eller 250 ml.

Inte helt förvånande så får ett större glas oss att faktiskt dricka mer. I runda slängar 10 % mer. Detta gällde även om 125 ml vin serverades i ett 370 ml-glas, dvs samma mängd som i det mindre glaset, vilket styrker slutsatsen att det är glastorleken snarare än mängden vin som är orsaken. Som vanligt så kan man ju med lätthet översätta detta till hur man ser på bag-in-box inom vårt älskade monopol. Att de finns för folkhälsans skull är det väl ingen sund människa som går på längre, men borde inte denna studie styrka det redan kända faktumet att större förpackningar triggar ökad konsumtion?

Själv så dricker jag oftast i trista ISO-glas. Jag är med andra ord safe, men jag har å andra sidan mer än ett glas på bordet samtidigt vanligtvis. ;)

Har dock funderat på att skaffa mig ett gäng akvarium, men innebär det att jag kommer att öka min konsumtion med minst 10 % kan man ju undra? :eek: Jag är beredd att ta den risken tror jag. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ian_3.jpg


Brukar ta med 6 av dom här på Bring your own's. Man vill ju inte missa några nyanser! :D
 
Toppen