Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jubileum - 6 månader som aktiv medlem på finewines.se

Mattias Schyberg

Administratör
Tiden går rysligt snabbt. Inget nytt under solen här. Min tid som aktiv medlem startade någon gång i slutet på förra året och sedan dess har sidan blivit mitt andra hem (eller första om ni frågar min fru ). Jag brukar vara intensiv kring saker som intresserar mig och det kan man lätt säga att vin gör.

Jag hamnade här då det faktiskt är det enda vinforum med klass i Sverige. Tidigare följde jag mest allehanda bloggar, men blev aldrig riktigt tillfredställd då bloggarna mest består av monolog när det jag sökte var dialog. Idag ser jag ingen direkt anledning att vända mig till andra sidor eller bloggar, mina behov täcks med råge här.

Det jag främst sökte i dialogen var kunskap kring vin, någon att dela detta intresse med och då på ett öppet sätt där takhöjden är hög och diskussionerna dynamiska. Detta är lite av finewines signum idag (kanske har det alltid varit så?). Vi är sällan överens och i de flesta diskussioner så märks det tydligt att det finns åtminstone två sätt att se på saken, vilket är grunden för all diskussion.

Men den absolut största behållningen är ändå all den kunskap som finns hos medlemmarna, dessutom är de flesta outröttliga med att dela med sig av den till oss mer okunniga men vetgiriga medlemmar. Det är en ynnest att få ta del av all erfarenhet och nördiga fakta kring vin som florerar på sidan på daglig basis. Dessutom älskar jag alla nördiga men prestigelösa tillrättavisningar man får när man kastar sig ut utan att ha tillräckligt på fötterna. I dessa lägen kan man lätt hånas, men inte här hos oss - här blir man hjälpt till ökad kunskap istället, möjligen med lite syrliga gliringar med glimten i ögat. Me love big time!

Älskar också den breda sammansättningen av gentila filurer som hänger här. Vi har bland annat dessa:

Faktanördarna
Kännetecknas av sin stora och aldrig sinande kunskapsbas som de delar med sig av outtröttligt till oss andra i vått och torrt, gärna i långa heltäckande inlägg.

De vetgiriga
Läser och kommenterar det mesta i sin jakt på kunskap. Kännetecknas av sin ödmjukhet och avslutar ofta sina inlägg med frågetecken som bidrar med fortsatt diskussion.

Champagnenördarna
Syns mest när det vankas bubbel exempelvis i "Nu dricker vi tråden...", då de dyker upp blixsnabbt som svampar i marken. Trevliga är de dock alltid och nördigt kunniga.

De fåordiga
Läser det mesta som skrivs, men väljer oftast att inte hoppa in i hetluften om inte det är högt vatten och då brukar det dyka upp ett kortfattat men träffsäkert inlägg mitt i prick som antingen tillrättavisar eller roar. Denna typ fungerar ungefär som forumspoliser.

Lurkarna
Läser mycket men deltar aldrig i diskussioner eller kommenterar. En del är inte ens registrerade, vilket är synd. Kom in i värmen genast vettja! Finns det hjärtrum så finns det stjärtrum.

Persiljan i soppan
Denna kategori rymmer endast en filur så som jag ser det. Lite som Zlatan så rör han sig fritt mellan samtliga kategorier och drar igång diskussioner, spyr galla, delar med sig, drar ihop forumträffar, roar och entusiasmerar oss andra. Jag tror de flesta vet vem jag menar. ;)

Tack som fan allihopa för detta halvår. Ni rockar!
image.jpg
 
Toppen