Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

JZJ - pop-up restaurang lördagen 28 mars.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
JZJ - Pop-up restaurang lördag 28 mars.

Mars är ganska mycket en skitmånad. Den bidrar inte till speciellt mycket mer än att vara en månad man måste ta sig genom för att komma till april. För att fira att månaden snart är över kommer vi att göra ett nytt försök på en liten pop-up restaurang (den här gången har vi kollat så vi inte lägger den i något skollov).

Vi är Zvonko Sokcic, allmän krog- och vinlegend, knappt hemmavarande världsresenär och allmänt trevlig typ; Janne Holopainen - välartad kock på Roffes, vinälskare och riktigt matnörd på alla sätt och vis och så Jimmy Forsman - ganska anonym, gillar ord och skumpa.

Vi träffas klockan 17:00 på en plats som presenteras senare. Det kommer att vara i Stockholm, hyggligt centralt. Vi börjar med lite skönt bubbel och världens bästa tillbehör till champagne - lättsaltade chips och löjromsdipp.

Sen åker vi.

Vi kommer att köra fem rätter - från ostron och hummer via duva och kossa till ost och dessert. Det kan förekomma massor med tyffel. Det kan också finnas lite anklever inblandat. Stora skivor gammal, välhängd kossa… Det kommer att bli fantastiskt gott.

Vi har totalt 20 platser. Vi kör bara om det blir fullbokat.

Anmäl intresse genom att maila till jimmy.forsman@gmail.com

Datum och tid: 17:00 lördagen 28 mars.

Plats: Stockholm, plats meddelas vid bokningsbekräftelse.

Pris: 2500 kronor per person.

Platser: 20. Anmäla görs till angiven mailadress. När samtliga platser är bokade får du ett bekräftelsemail och du bekräftar din plats genom att sätta in 2500 kronor på angivet kontonummer.

Anmälan är bindande.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
En ytterst relevant fråga. Det är Zvonko och Janne som står för lejonparten av kockandet. Jag får väl vara med på något hörn som 3e commis.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Nu har vi bara ett par platser kvar och kommer att köra i vilket fall som helst.

Vi har satt en härlig meny som ser ut så här:

Välkomstdrink och tilltugg
Chips, skumpa, löjromsdipp. Enkelt och löjligt gott.

Ostron och Lobster roll

Två gånger vitt

Någonting att rensa smaklökarna med

Duva rossini med ohemulska mängder anklever, tryffel och grislägg.
2 x pinot

Spansk kossa med sås. Enkla tillbehör där köttet och vinet står i fokus.

3 x kraftigare, roligare rött

Ost och madeira

Coupe Colonel.

Vinerna börjar falla på plats, men vi vill inte släppa för mycket i förväg. Vi kan dock garantera att du inte kommer att gå ifrån kvällen hungrig eller törstig. Och för den hugade spekulanten på efterkrök så kommer både AG och Dovas ligga inom lätt krypavstånd.

Kan meddela att vi kommer att köra winston 02 istället för sorbet för att rensa smaklökarna och att jag ska iväg nu på lunchen och scouta efter lite gamla jänkare till kossan.

Om någon är sugen så hör av er.

//J
 

Helen

Medlem
Nu har vi bara ett par platser kvar och kommer att köra i vilket fall som helst.

Vi har satt en härlig meny som ser ut så här:

Välkomstdrink och tilltugg
Chips, skumpa, löjromsdipp. Enkelt och löjligt gott.

Ostron och Lobster roll

Två gånger vitt

Någonting att rensa smaklökarna med

Duva rossini med ohemulska mängder anklever, tryffel och grislägg.
2 x pinot

Spansk kossa med sås. Enkla tillbehör där köttet och vinet står i fokus.

3 x kraftigare, roligare rött

Ost och madeira

Coupe Colonel.

Vinerna börjar falla på plats, men vi vill inte släppa för mycket i förväg. Vi kan dock garantera att du inte kommer att gå ifrån kvällen hungrig eller törstig. Och för den hugade spekulanten på efterkrök så kommer både AG och Dovas ligga inom lätt krypavstånd.

Kan meddela att vi kommer att köra winston 02 istället för sorbet för att rensa smaklökarna och att jag ska iväg nu på lunchen och scouta efter lite gamla jänkare till kossan.

Om någon är sugen så hör av er.

//J

Herre jesus vad det låter gott!
Detta är min typ av mat, hmmm ska kanske fråga gubben min om han är sugen på en afton bland ungdomar :)
2500 kr per huvud är ju ett tramsigt billigt om jag jämför vad jag fick i måndags på en speciell pop-up restaurang, där vi fick stå upp i 3 1/2 timmer och äta med händerna.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
2500 kr per huvud är ju ett tramsigt billigt om jag jämför vad jag fick i måndags på en speciell pop-up restaurang, där vi fick stå upp i 3 1/2 timmer och äta med händerna
Antar att du menar Fävikens spektakel, Missnöjd ? hur var maten ?
Låter inte för spännande att få stå upp i 3 1/2 timme.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Nu har vi bara ett par platser kvar och kommer att köra i vilket fall som helst.

Vi har satt en härlig meny som ser ut så här:

Välkomstdrink och tilltugg
Chips, skumpa, löjromsdipp. Enkelt och löjligt gott.

Ostron och Lobster roll

Två gånger vitt

Någonting att rensa smaklökarna med

Duva rossini med ohemulska mängder anklever, tryffel och grislägg.
2 x pinot

Spansk kossa med sås. Enkla tillbehör där köttet och vinet står i fokus.

3 x kraftigare, roligare rött

Ost och madeira

Coupe Colonel.

Vinerna börjar falla på plats, men vi vill inte släppa för mycket i förväg. Vi kan dock garantera att du inte kommer att gå ifrån kvällen hungrig eller törstig. Och för den hugade spekulanten på efterkrök så kommer både AG och Dovas ligga inom lätt krypavstånd.

Kan meddela att vi kommer att köra winston 02 istället för sorbet för att rensa smaklökarna och att jag ska iväg nu på lunchen och scouta efter lite gamla jänkare till kossan.

Om någon är sugen så hör av er.

//J
Faaan vad gott det verkar, tårögd att jag inte kan komma loss !
 

Helen

Medlem
Antar att du menar Fävikens spektakel, Missnöjd ? hur var maten ?
Låter inte för spännande att få stå upp i 3 1/2 timme.
Jag ska knåpa ihop en reflektion senare, men jag önskar att jag hade veta innan att vi skulle få stå 8 pers runt ett ståbord i många timmar för då hade jag tagit på mig gymnastikskorna istället för högklackat, min rygg lider fortfarande trots mina feta ben så är inte min kropp byggd för att stå och äta matskedsstora mumsbitar med handen i över 3 timmar.
Nu ska vi inte fördärva denna tråd ;);)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Sådär ja, sista vinerna och maten på plats:


Meny och laguppställning lördagen 28 mars.

Uppsamling
Chips med löjromsdipp
J.L Vergnon Confidence 2007

Ostron Rockefeller & Lobster roll
Sandhi Chardonnay Rita’s Crown 2012
P.Y Collin-Morey Chassange Montrachet, La Maltroie, Premier Cru 2009 magnum

Duva Rossini med anklever, tryffel och sås. Serveras på fläsklägg.
Littorai Hearsh Vineyard pinot noir 2012
George Ceremonial Vineyard pinot noir 2012

Någonting fräscht.

Spansk, väldigt välmörad och smakrik kossa med tillbehör. Typ sås.
Seghesio San Lorenzo Zinfandel 1999 magnum
Forman Cabernet Sauvignon 2005
Philip Togni Cabernet Sauvignon 2005

En bit ost
Barbeito Malvasia 2000

Världens bästa dessert

Mvh,
Jimmy, Zvonko och Janne.
 
Toppen