Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Källarfynd hos kompis morföräldrar

JoppeW

Medlem
Nu vet jag inte riktigt om detta inlägg är placerat i rätt forumdel men "here goes", min kompis förlorade nyligen en av sina morföräldrar och under genomgången så fann de ett gäng vinflaskor, och som i många situationer så har det blivit ett par diskussioner om värdet, själv är jag en whiskeykille så jag vågar mig inte ens försöka säga ett värde (merparten av flaskorna är nog "skit")
Men jag tänkte då att det säkert borde finnas någon mer duktig/kunnig på Forumet som kan säga om jag skall be dem att testa att dricka den/dem = <150kr
Eller bjuda mig på den vid nästa middag = 150-250kr
eller kontakta systembolagets auktion = 500kr >

Vad det gäller förvaringen så har de legat i ett halvkallt källarförråd som håller ca 12-15*C
 

Attachments

  • image000005.jpg
    image000005.jpg
    51,4 KB · Visningar: 489
  • image000004.jpg
    image000004.jpg
    48,2 KB · Visningar: 445
  • image000003.jpg
    image000003.jpg
    50,1 KB · Visningar: 476
  • image000000.jpg
    image000000.jpg
    44,3 KB · Visningar: 565
  • image000001.jpg
    image000001.jpg
    47,3 KB · Visningar: 445
  • image000002.jpg
    image000002.jpg
    45,2 KB · Visningar: 443

Poussard

Medlem
Spontant skulle jag säga att inget vin är värt att sälja pga de omkostnader det innebär, med så små värden på flaskorna är det bättre att dricka upp dem.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
De jag känner igen är klart enkla viner från en svunnen tid, och är varken "värdefulla samlarobjekt" eller viner som var avsedda att sparas tillnärmelsevis så här länge! Jag kan inte tänka mig att Bukowskis eller någon annat auktionshus tar emot någon av dessa flaskor.
  • Chinon-viner (från Loire) kan dock vara drickbara även vid den här åldern, och producenten Couly-Dutheuil är åtminstone numera klart respektabel, men jag tror inte 1987 är en särskilt bra årgång och jag känner inte igen det specifika vinet.
  • Riojor kan också leva länge, men Siglo är klart enkel och om det står 1984 (svårt att se p.g.a. belysning) är det en klart medioker Rioja-årgång, en av de sämsta på 80-talet. När Siglo Tinto Crianza lämnade SB-sortimentet 2010 (oklart vilken årgång det var då) kostade den 55 kr.
  • Green Pearl var ett klart enkelt australiskt vitt som jag minns från sortimentet när jag var 20 och strax därefter - eget V&S-varumärke? Är den drickbar blir jag förvånad.
  • Bordeaux Blanc är en generisk V&S-tappning där de inte ens brytt sig om årgång. Även när det vinet var ungt visade det förmodligen varför den enklare Bordeaux-produktionen började styras om från vitt till rött på 80-talet.
  • Marie Rouge är ett franskt bordsvin, vilket var den enklaste kategorin av franska viner och alltid utan årgång.
  • Av etikettdesignen att döma är Pasqua lite yngre än de övriga flaskorna, och producenten finns kvar. Kan vara drickbar med lite tur, men knappast någon större upplevelse. Halvgammalt italienskt rosébubbel från en bulkproducent är inget det skrivs vinkrönikor om. Pasqua Rosé de Pinot fanns kvar i SB-sortimentet till 2013 och kostade då 69 kr.
Marknadspris nära noll, om det hade funnits en laglig marknad för viner som Bukowskis inte vill ha. Jag kan däremot tänka mig att det kan finns någon som av nostalgiska skäl kan tänka sig att förbarma sig över några av flaskorna och behålla dem oöppnade. Hade Vin- och sprithistoriska museet funnits kvar (istället för det nuvarande Spritmuseum) hade några kunnat passa där i någon monter med gamla V&S-varumärken.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
De jag känner igen är klart enkla viner från en svunnen tid, och är varken "värdefulla samlarobjekt" eller viner som var avsedda att sparas tillnärmelsevis så här länge! Jag kan inte tänka mig att Bukowskis eller någon annat auktionshus tar emot någon av dessa flaskor.
  • Chinon-viner (från Loire) kan dock vara drickbara även vid den här åldern, och producenten Couly-Dutheuil är åtminstone numera klart respektabel, men jag tror inte 1987 är en särskilt bra årgång och jag känner inte igen det specifika vinet.
  • Riojor kan också leva länge, men Siglo är klart enkel och om det står 1984 (svårt att se p.g.a. belysning) är det en klart medioker Rioja-årgång, en av de sämsta på 80-talet. När Siglo Tinto Crianza lämnade SB-sortimentet 2010 (oklart vilken årgång det var då) kostade den 55 kr.
  • Green Pearl var ett klart enkelt australiskt vitt som jag minns från sortimentet när jag var 20 och strax därefter - eget V&S-varumärke? Är den drickbar blir jag förvånad.
  • Bordeaux Blanc är en generisk V&S-tappning där de inte ens brytt sig om årgång. Även när det vinet var ungt visade det förmodligen varför den enklare Bordeaux-produktionen började styras om från vitt till rött på 80-talet.
  • Marie Rouge är ett franskt bordsvin, vilket var den enklaste kategorin av franska viner och alltid utan årgång.
  • Av etikettdesignen att döma är Pasqua lite yngre än de övriga flaskorna, och producenten finns kvar. Kan vara drickbar med lite tur, men knappast någon större upplevelse. Halvgammalt italienskt rosébubbel från en bulkproducent är inget det skrivs vinkrönikor om. Pasqua Rosé de Pinot fanns kvar i SB-sortimentet till 2013 och kostade då 69 kr.
Marknadspris nära noll, om det hade funnits en laglig marknad för viner som Bukowskis inte vill ha. Jag kan däremot tänka mig att det kan finns någon som av nostalgiska skäl kan tänka sig att förbarma sig över några av flaskorna och behålla dem oöppnade. Hade Vin- och sprithistoriska museet funnits kvar (istället för det nuvarande Spritmuseum) hade några kunnat passa där i någon monter med gamla V&S-varumärken.

Green Pearl borde ha affektionsvärde för någon i min ålder som tog sin första fylla med den:D
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Green Pearl 1986 :eek:
Klassisk fylla-vin utanför fritidsgårn utan att bli insläppt för undertecknad.
Det var väl den och "CW" (California White) som gällde om man inte ville ha öl eller hembränt.
Ha ha, låter som vi växte upp utanför samma friditsgård :baksmälla:
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det tog nog minst 25 år efter ett gäng rejäla tonårsfyllor med silverrom innan jag kunde titta åt en rom flaska igen. Känner nästan den genomäckliga smaken i munnen fortfarande bara jag tänker på det :eek:
Precis samma för mig :baksmälla: och Star dry Gin med tonic :baksmälla::baksmälla:. Rom hittade jag tillbaka till för några år sedan och GT först förra året!
 
Toppen