Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kalla Fakta 500 ton!?

Sörplarn

Medlem
Kanske dags att börja tveka om förbjudar samhället, och de tunga påslag staten gör i "folkhälsans" namn utöver resurs slöseriet polisen får göra!?

Personligen förstår jag varför marknaden är skapad, dels av inkompetensen bland galningarna högre upp...
Jag tittar gärna på det enda civiliserade landet i norden, och "det" gamla svorna Danmark, som komiskt i denna "dok" lider inte av samma problem, 16 år som lägst i procent skala och nu pratar vi inte om 3,5% som kräver 18 år i Sverige.

Köpsvaga människor går denna väg, pga just av regelverket till rus-drycker!

Vad tycker ni?

 

gece

Man vänjer sig.
Det sorgliga med det här är att smugglingen också helt håller på att slå ut den gamla fina hembränningstraditionen runtom i landet. Skydda vår nationella särart! Stoppa smugglarna!
 

ChristianB

DipWSET
Fast jag tycker att din koppling till Sveriges lagar och regler är lite ihålig i det här fallet. Den alkohol som förs in med de här bussarna är ju inte billigare än den som går att köpa på SB; skillnaden är att de här människorna säljer vad som helst till vem som helst. Det är ju t ex inte förbjudet för en person som är 17 år att konsumera alkohol om det görs i sällskap av ansvarig vuxen (tror det måste vara målsman/förälder...), men det är förbjudet att inhandla sagda alkohol. En platta öl från utlandet kostar 250 kr som smuggelöl, en motsvarande platta från SB kostar 250-260 kr.

Situationen är lite svår dock. Jag tror inte att man skulle få bukt med smugglingen om man t ex sänkte skatterna eller den lagliga åldern för inköp av alkohol. En kritisk massa är uppnådd och de stora summorna som finns i smugglingen har gjort det tillräckligt lönsamt att fortsätta oavsett vem som säljer alkohol lagligt i Sverige. Med andra ord så tycker jag att klippet belyser problemet på ett bra sätt och att det står i en egen kategori jämfört med alkoholförsäljningen i Sverige.

Med nuvarande lagstiftning är det ju heller inte svårt för oss som genuint intresserade att åka iväg och handla alkohol (gissningsvis cru-klassat finewine ;) ) för att sedan ta med det hem. Det stora problemet som jag ser det är att smugglingen på sikt kan försvåra för oss som konsumerar normalt att komma över det vi vill ha, nämligen en bra produkt till ett bra pris.

@gece Men den lilla tradition vi har av att producera eget är väl snarare utslagen av vår folkliga inneboende lathet? :p Man får en snyggt paketerad lösning med billig alkohol istället för långa timmar av svett och slit där resultatet antagligen är snarlikt... I dagens samhälle ses det ju som "hippt" och "trendigt" att baka bröd, göra korv och öl, men det är ändå en försvinnande liten del av landets invånare som pysslar med det. De flesta väljer den enkla vägen av ren lathet...
 

Vino fino

Medlem
Intressant frågeställning som ändå i grunden är en sak för vår pizzaätande ordningsmakt att lösa. För en gångs skull tänker jag inte skylla på Systembolaget.

Indirekt finns ett samband, förstås, och det är vår neurotiska svenska inställning till alkohol och vår kulturella vägran att se det som ett livsmedel. Hysch-pysch, aja baja. Alla tabun är högintressanta för ungdomar. Allt som är tabu förpassas till dunkla bakgårdar och då blir det riktigt spännande.

Men med en polismakt som klarar upp 4% av vardagsbrotten trots att man ökat personalstyrkan med 50% sedan 1995 så är jag inte särskilt hoppfull. Om man ska säga någonting trösterikt så är det väl att ungdomarna köper kvalitetskontrollerad spånken och inte något avkok på dunk.
 

Peder

Medlem
En platta öl från utlandet kostar 250 kr som smuggelöl, en motsvarande platta från SB kostar 250-260 kr.

Mig veterligen så är det en prisskillnad större än så på smuggel respektive Systembolaget.

När jag arbetade på Jägersrotravet en gång i tiden så rullade genom grinden (och vakterna) en skåpbil och sedan köpte både kuskar och alla andra som arbetade på stallbacken en platta öl (sort guld) för 150 kronor.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Mig veterligen så är det en prisskillnad större än så på smuggel respektive Systembolaget.

När jag arbetade på Jägersrotravet en gång i tiden så rullade genom grinden (och vakterna) en skåpbil och sedan köpte både kuskar och alla andra som arbetade på stallbacken en platta öl (sort guld) för 150 kronor.
När jag hade min korta sejour som murare i början av 90-talet så hade alltid de danska tegelbilarna med sig plattor med bärs som de sålde för 150 spänn flaket. Den gamla goda tiden.
 

Peder

Medlem
Mig veterligen för övrigt så har smugglarna eller langarna också ofta ett pris för ungdomar och ett pris för vuxna och ungdomspriset kanske ligger närmare Systembolagets priser. Sedan finns det faktiskt langare som inte satsar på minderåriga och säljer mycket på arbetsplatser etc. så det finns good guys och bad guys inom smugglingen/langningen.

Själv skulle jag inte ha något emot finewines-bussen. :)
 

ChristianB

DipWSET
Jag utgick från priset de nämnde i klippet eftersom det var den enda faktiska siffran jag hörde. ;) På SB har några av de billigaste plattorna med relativt vanlig öl ett ca-pris på 240-260 kr, vilket håller sig kring priset som de anger för en platta öl i Kalla Fakta. Jag håller dock med om att det antagligen är det pris som de erbjuder ungdomarna eftersom smugglarna har "monopol" i de kundkretsarna. :p

Men det är väl kvantitet före kvalitet i de här gängen så att sälja många billiga plattor på arbetsplatser låter inte helt orimligt...
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Fast jag tycker att din koppling till Sveriges lagar och regler är lite ihålig i det här fallet. Den alkohol som förs in med de här bussarna är ju inte billigare än den som går att köpa på SB; skillnaden är att de här människorna säljer vad som helst till vem som helst. Det är ju t ex inte förbjudet för en person som är 17 år att konsumera alkohol om det görs i sällskap av ansvarig vuxen (tror det måste vara målsman/förälder...), men det är förbjudet att inhandla sagda alkohol. En platta öl från utlandet kostar 250 kr som smuggelöl, en motsvarande platta från SB kostar 250-260 kr.

Situationen är lite svår dock. Jag tror inte att man skulle få bukt med smugglingen om man t ex sänkte skatterna eller den lagliga åldern för inköp av alkohol. En kritisk massa är uppnådd och de stora summorna som finns i smugglingen har gjort det tillräckligt lönsamt att fortsätta oavsett vem som säljer alkohol lagligt i Sverige. Med andra ord så tycker jag att klippet belyser problemet på ett bra sätt och att det står i en egen kategori jämfört med alkoholförsäljningen i Sverige.

Problemet, så som jag ser det är att smugglingen blir dyr om man tittar till hela ledet, tjänstmäns kostnader så som löner och utrustning skall ju tas med, även skatte förluster inte bara alkohol skatt.

Bussbolagen som driver detta och smugglarna (lyfter man bidrag för denna heltids syssla?) som åker med samt Öresundsbron och rederier är väl de få vinnarna av det hela.

Köp i egen regi och där är det 20 hos SS och 18 år på krogen, senare valet är mycket dyrt för 18-19 åringar eller för föräldrarna/målsmän rättare sagt om de inte jobbar extra. Nu vet jag inte om priserna skiljer sig i landet för vad en sorts platta som säljs, men om alternativ för inköp om 250 spänn finns hos langare/smugglare så är det den enkla vägen för nämnda grupp.

Om man leker med tanken att SS skulle sälja en platta för 250 kronor och till en 16 åring som lägst ålder vad skulle hända?
Människan är ju bekväm av sig, varför ödsla tid att leta efter langare och slösa på samhällets resurser om du själv har en butik som säljer lagligt?

Jag tror då att marknaden för smuggling kommer vara kvar fast lite mindre i storlek, men alternativa priser kommer att finnas för att konkurera med SS om kunderna då hela ålders biten försvinner. När något inte är intessant i vissa människors strävan att tjäna eller spara in stålar så har det svarta en tendens att reduceras, alkohol skatt till exempel pengar går in, men man blöder rejält för att upprätt hålla det, samt sämre produkter. Langarna/smugglarna har ju stortsätt likadana storsäljare som SS.

För att gå in på låg ålder,

Det finns ju en post tidigare i en annan tråd där jag länka en rapport av samma utredare som bolaget använder i sin propaganda där det visade sig att de yngre som provade alkohol i ungdoms åren hade procentuell större fördel att inte bli alkoholister i vuxen ålder, än de som börjar från 20 och uppåt, tror det finns en del rävar här inne som säkert kan styrka den utredningen. :rolleyes:

Denna rapport har tystats ned rejält av förbjudarna.

En liten anekdot kan jag väl tillägga, som ett annat problem som har förvärras, när jag bodde i USA vid sin sköna ungdom då 16-18 år när man där gick på fest var det vanligare med droger istället för alkohol pga ribban på 21 år, det förekom öl och annat med, dels för föräldrar gav barnen detta då droger var ett sämre alternativ enligt många av olika skäl, det var man rätt så öppen med, man gjorde precis som i Sverige ett lagbrott pga hårda regler för att skydda sin barn. Efter min tid där och upplevt den verklighet då, så ser jag att Sverige 15-20 år senare är på väg att åt samma håll eller rättare sagt det är redan här, framför allt det lagliga syntetiska.

Indirekt finns ett samband, förstås, och det är vår neurotiska svenska inställning till alkohol och vår kulturella vägran att se det som ett livsmedel. Hysch-pysch, aja baja. Alla tabun är högintressanta för ungdomar. Allt som är tabu förpassas till dunkla bakgårdar och då blir det riktigt spännande.

Men med en polismakt som klarar upp 4% av vardagsbrotten trots att man ökat personalstyrkan med 50% sedan 1995 så är jag inte särskilt hoppfull. Om man ska säga någonting trösterikt så är det väl att ungdomarna köper kvalitetskontrollerad spånken och inte något avkok på dunk.

Jag har stor respekt för Polisen de gör tyvärr de det blir tillsagda av klåpare utan relevant bakgrund, nä inte SS fel heller förutom skrämsel propagandan, felet ligger i svenska lagar skapta av förbjudarna, sen står man och undrar varför det inte fungerar, och spyr mer propaganda över det för mer skatte pengar i tron att problemen skall försvinna.

Lite som denna fake-book.

En folkhälsominister ryter till.

nagellack.png
 
Toppen