Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kan man göra mousserande vin i Champagne?

Elvis

Medlem
En god vän som går en WSET-kurs i Australien ställde en klurig fråga till mig som jag inte vet svaret på. Om man gör ett mousserande vin i Champagne men inte använder den traditionella champagnemetoden, vad får man skriva på flaskan då?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
En god vän som går en WSET-kurs i Australien ställde en klurig fråga till mig som jag inte vet svaret på. Om man gör ett mousserande vin i Champagne men inte använder den traditionella champagnemetoden, vad får man skriva på flaskan då?
Allt som inte är lag- eller områdesskyddat är mitt svar. Hade det gjorts traditionellt men på otillåtna druvor borde det kunna heta Crémant de Champagne.

Bättre att bolla över till @vintomas.:)
 

ChristianB

DipWSET
En god vän som går en WSET-kurs i Australien ställde en klurig fråga till mig som jag inte vet svaret på. Om man gör ett mousserande vin i Champagne men inte använder den traditionella champagnemetoden, vad får man skriva på flaskan då?
Rent teoretiskt borde det väl kallas "vin mousseaux", "sparkling wine"? Med tanke på att det går att göra mousserande vin med flera framgångsrika metoder så görs det kanske sådant och säljs lokalt i Champagne, men å andra sidan har man ju inget att vinna på det. En ren hypotes från min sida är att man hellre säljer vindruvor som man inte själv vill använda, till något kooperativ eller buyers own brand-champagne, och därigenom gör en större vinst än på vanligt bubbel. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Allt som inte är lag- eller områdesskyddat är mitt svar. Hade det gjorts traditionellt men på otillåtna druvor borde det kunna heta Crémant de Champagne.

Bättre att bolla över till @vintomas.:)
Rimligen "Vin de France Mousseux", d.v.s. den beteckningen som får användas för vin varsomhelst i Frankrike + beteckningen för mousserande på vilken metod som helst.
Alla "Crémant de..." (Alsace, Bourgogne, Bordeaux, Die, Jura, Limoux, Loire och möjligen någon till) är egna appellationer med egna appellationsbestämmelser om tillåtna druvor o.s.v. Så det faller bort att använda beteckningen Crémant på något som kommer från en annan vinregion. Alla Crémant-appellationer kräver för övrigt att den traditionella metoden används.
Jag vet att jag för några år sedan tittade på en Luxor-flaska på någon flygplats för att kolla vad det stod på den, men jag minns bara att det inte var Champagne. Anledningen att jag kollade var att det faktiskt stod Champagne på hylletiketten medan jag tänkte "inte är väl guldflagor en tillåten tillsats"? :)
 

sunqan

Vinös
Rimligen "Vin de France Mousseux", d.v.s. den beteckningen som får användas för vin varsomhelst i Frankrike + beteckningen för mousserande på vilken metod som helst.
Alla "Crémant de..." (Alsace, Bourgogne, Bordeaux, Die, Jura, Limoux, Loire och möjligen någon till) är egna appellationer med egna appellationsbestämmelser om tillåtna druvor o.s.v. Så det faller bort att använda beteckningen Crémant på något som kommer från en annan vinregion. Alla Crémant-appellationer kräver för övrigt att den traditionella metoden används.
Jag vet att jag för några år sedan tittade på en Luxor-flaska på någon flygplats för att kolla vad det stod på den, men jag minns bara att det inte var Champagne. Anledningen att jag kollade var att det faktiskt stod Champagne på hylletiketten medan jag tänkte "inte är väl guldflagor en tillåten tillsats"? :)
Fällningar?
 
Toppen