Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kastruller

Alpha

Medlem
Poppade popcorn igår kväll på spisen (testade hypade Great Northern Popcorn som var lite av en besvikelse) och märkte då att en av mina kastruller läckte lite olja nertill. Därav drog jag självklart då slutsatsen att jag nu ska byta ut samtliga (fungerande) kastruller. Undrar därför lite vad som används i köken hos FW's medlemmar och vad som kan rekommenderas/avrådas från.

Mina personliga preferenser är att jag gillar glaslock, att de värmeleder bra så att man inte bränner sönder händerna på handtaget samt att de tåliga mot att fastna i botten då min fästmö älskar att bränna maten i botten av någon obskyr anledning.

Tips? :)
 

LarsW

Medlem
Poppade popcorn igår kväll på spisen (testade hypade Great Northern Popcorn som var lite av en besvikelse) och märkte då att en av mina kastruller läckte lite olja nertill. Därav drog jag självklart då slutsatsen att jag nu ska byta ut samtliga (fungerande) kastruller. Undrar därför lite vad som används i köken hos FW's medlemmar och vad som kan rekommenderas/avrådas från.

Mina personliga preferenser är att jag gillar glaslock, att de värmeleder bra så att man inte bränner sönder händerna på handtaget samt att de tåliga mot att fastna i botten då min fästmö älskar att bränna maten i botten av någon obskyr anledning.

Tips? :)
Väldigt nöjd med mina Fusion 5 från Scanpan som jag haft i snart 15 år nu. Köpta i källaren på Queen Victoria Building i Sydney av alla ställen... överlevde min gasspis i Australien och funkar utmärkt på induktion.
Finns i väldigt många storlekar och varianter.
Finns på varierande grad av erbjudande på Bagaren och Kocken, Kitchentime, Royal Design och säkert flera ställen till.

De har inte glaslock då...
 
Trådskapare
Alpha

Alpha

Medlem
Väldigt nöjd med mina Fusion 5 från Scanpan som jag haft i snart 15 år nu. Köpta i källaren på Queen Victoria Building i Sydney av alla ställen... överlevde min gasspis i Australien och funkar utmärkt på induktion.
Finns i väldigt många storlekar och varianter.
Finns på varierande grad av erbjudande på Bagaren och Kocken, Kitchentime, Royal Design och säkert flera ställen till.

De har inte glaslock då...

Funderar just på dessa eller CTX (glaslock) men läste att handtagen blir väldigt varma. Stämmer det?

PS: Vi kanske bodde i Sydney samtidigt, jag studerade där 02/03. Härligt land! Synd att det är så avlägset bara (och att allt kan mörda dig, undvek några mordförsök från diverse spindlar).

Är oerhört nöjd med mitt kastrullset från Zwilling. Tjockbottnade (sandwich trelager), rostfria, invändigt litermått, glaslock och bränner mig aldrig på handtagen.Rekommenderar verkligen. Att dom är på rea hos Cervera nu gör ju inte saken sämre :)

https://www.cervera.se/produkt/moment-kastrullset-4-delar-med-lock

Kan vara något, bra pris minst sagt. Bränner de lätt fast i botten?
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Funderar just på dessa eller CTX (glaslock) men läste att handtagen blir väldigt varma. Stämmer det?
Har aldrig haft några problem med varma handtag.
De korta, extra handtagen på större kastruller kan bli varma men sällan heta.
CTX har jag som stekpannor, de är bra, men personligen gillar jag inte kastruller med beläggning utan vill ha rostfritt.

En annan anledning att jag gillar dessa är att jag tycker om kastruller och stekpannor som är gjorda i ett stycke, utan extra bottenstycke. Gillar de med aluminiumkärna som värmer upp på kanterna också, därför har jag mest Fusion 5 och Demeyere som kokkärl.

PS: Vi kanske bodde i Sydney samtidigt, jag studerade där 02/03. Härligt land! Synd att det är så avlägset bara (och att allt kan mörda dig, undvek några mordförsök från diverse spindlar).
Njaaeee... bodde där 2007/08 så var några år imellan. :)
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Har samma uppsättning och erfarenhet som ovan avseende Scanpan fusion 5 kastruller och CTX stekpannor. Är nöjd med dessa. Finns alltid olika paketerbjudanden.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Poppade popcorn igår kväll på spisen (testade hypade Great Northern Popcorn som var lite av en besvikelse) och märkte då att en av mina kastruller läckte lite olja nertill. Därav drog jag självklart då slutsatsen att jag nu ska byta ut samtliga (fungerande) kastruller. Undrar därför lite vad som används i köken hos FW's medlemmar och vad som kan rekommenderas/avrådas från.

Mina personliga preferenser är att jag gillar glaslock, att de värmeleder bra så att man inte bränner sönder händerna på handtaget samt att de tåliga mot att fastna i botten då min fästmö älskar att bränna maten i botten av någon obskyr anledning.

Tips? :)

Kör Fissler Pro låg 16 cm och hög 20 cm. Tyvärr har inte den stora kastrullen ett stödhandtag så den blir rejält tung när den är full...Tjock botten och leder värme grymt bra. Funkar även med popcorn. ;) Antar att du är van vid tyngre kastruller med tjock botten annars tar det ett tag. Extra plus är att kastrullerna inte är platta under utan har skåror där vattnet kan ta vägen så det inte låter när man kokar upp med blöt botten.

Finns glaslock, åtminstone till andra Fisslerserier och jag köpte mina från Tyskland.
 

LeChat

Medlem
Poppade popcorn igår kväll på spisen (testade hypade Great Northern Popcorn som var lite av en besvikelse) och märkte då att en av mina kastruller läckte lite olja nertill. Därav drog jag självklart då slutsatsen att jag nu ska byta ut samtliga (fungerande) kastruller. Undrar därför lite vad som används i köken hos FW's medlemmar och vad som kan rekommenderas/avrådas från.

Mina personliga preferenser är att jag gillar glaslock, att de värmeleder bra så att man inte bränner sönder händerna på handtaget samt att de tåliga mot att fastna i botten då min fästmö älskar att bränna maten i botten av någon obskyr anledning.

Tips? :)
Jag köpte kastruller från Zwilling för ca 5 år sedan och är mycket nöjd. Kunde inte se namnet på kastrullen men när jag kollat runt lite så verkar serien heta Prime. Har glaslock. Snygga och bra! Tror att jag köpte hos frapp.
 

Keen

slan
Jag köpte fyra kastruller från Cristel. Staplingsbara och med löstagbara handtag, pga begränsat köksutrymme, vilket funkar väldigt bra. Körde med beläggning från deras Cookway-serie (om jag minns rätt). Men tänker nog komplettera med några rostfria från Strate-serien, som dock är dyrare.
 
Toppen